Enat Gotland

24 jul
24 juli 2009

Katastrofer och yttre hot brukar kunna ena människor. Efter färjekrocken i Nynäshamn är det viktigt att vi ställer upp och hjälper till på alla möjliga sätt så att turisterna som valt Gotland får en så bra semester som möjligt. Alla kan göra något och det är viktigt för öns framtid.

  • En krögare kan bjuda på en glass eller en dryck och berätta att man gör det för att kompensera för färjeolyckan.
  • Bussresearrangörerna kan ta en extra tur som normalt inte ingår men berätta att man bjuder på det då det finns många som blivit lidande.
  • En konsertarrangör kan bjuda på två extra låtar för att förgylla resan för dem som blivit lidande.
  • I affären – stick till kunden något extra och berätta varför.
  • Kneippbyn och andra attraktioner kan ha lite extra öppet för att ge lite mer till de som blivit drabbade.
  • Stugägarna, camping och hotell kan bjuda till lite extra. Ge gästen möjlighet att stanna lite längre i stugan eller lägg fram ett brev som hälsar välkomna med någon lite sak som till exempel en chokladkaka eller liknade som gåva.
  • Även om man flyger hem så kan flyget bjuda på till exempel extra dryck för att lite grand göra Gotlandsvistelsen bättre och berätta varför man gör detta.

Låt våra gäster känna att vi verkligen bryr oss om att de har det bra och att alla vill hjälpa till och kompensera.

Om alla som kommit till Gotland känner att hela ön ställer upp lite extra för att de skall få ut lite mer av sin vistelse så kommer de att prata väl om ön och vi får troligen inte lida något av färjeolyckans negativa påverkan på omvärldens bild av Gotland nästkommande år.

Direkt när vi på Gotlandsflyg fick höra talas om färjeolyckan gick vi ut med förfrågan om extra kapacitet för att kunna hjälpa till med transporter. Vi kan inte lösa allt men lite. Framför allt visar vi att vi försöker hjälpa till på alla plan. Nu behöver vi ett handlingskraftig rederi som snabbt ger besked om vi skall sätta in fler plan och hur vi löser ekonomin gemensamt på ett enkelt sätt. Vi behöver också Anders Murat från Gotlands Turistförening och Tiina Mykkänen från Tillväxt Gotland som kan gå ut till medlemmar och företagare och vädja till att deras medlemmar hjälper till.

Det finns möjligheter att ena och göra underverk om alla gör något. Radion och tidningarna kan hjälpa till och få ut en vädjan om att alla kan hjälpa till och sedan berätta hur olika stora som små gör saker för att förbättra för Gotlandsresenärerna. Genom att vara tydlig och vädja till hela Gotland så skulle denna extra kompensation kunna vara igång på några timmar. Det finns många duktiga gotlandsambassadörer där ute som gärna hjälper till.

Alla kan inte göra allt men alla kan göra något som kan kompensera de problem och den oro som våra gäster känner. Gästen är det viktigaste vi har inom besöksnäringen och de som åker hem skall känna att hela Gotland ställer upp bakom detta och prata väl om ön. Tänk långsiktigt och sitt inte ner och skyll på Destination Gotland eller andra, utan kavla upp ärmarna och ta i!

Det är VI som är skillnaden mellan fiasko och succé.


Dela med dina vänner!
10 svar
  1. Anette Lindahl says:

    Snabb och så klok i din tanke igen. ¨
    Du ger ut så bra posetiv energi.
    Det är ord som passar i dom flesta sammanhang när de gäller dej.
    HÄRLIGT att du finns Pigge

  2. Susan Westin-Rundberg says:

    Vad fantastiskt att i ett sånt här läge få läsa om ett enat Gotland – Äntligen!

    Det har jag väntat på sedan jag flyttade till Gotland 1988.

    Pigge har helt rätt ang att det inte är ngn idé att skälla på rederiet, gnälls görs det ju året om annars – men nu ska det vara, just det, ett enat Gotland – alla ska göra sitt bästa för att ta hand om turisterna och få dom att känna att Gotland och gotlänningarna är toppen!

    Fortsätt så här året runt – då kommer Gotland att ha en chans !!!

  3. Rune Kahlbom says:

    Kanonbra med flyget och övriga som stöder.
    förslag att någon också ser till att det finns bra transport från flygplatsen som underlättar för dessa..
    För jag misstänker att nu kommer man till Visby flygplats och får leta runt ..hur kommer jag vidare…eller

  4. Eva Werkelin says:

    Självklart så skall vi som alltid ta hand om våra gäster. Att göra DLX De lilla
    extra just i detta läge kommer vi att göra. De vi gör nu är att alla gäster som checkar in får en chokladkaka och alla barnen får en serietidning vi berättar att vi är glad för att ha gästerna hos oss och önskar det en trevlig vistelse på Ön. Får vår övriga gäster så skall vi också ta hand om på något specielt sätt.
    Ha de gott alla ett enat Gotland är de bästa för alla

  5. gill nilsson says:

    Kanonbra, vi ska självklart hjälpas åt nu!!!
    Hälsningar Gill och Fia på Butik Julia

  6. Tomas Holmström & hellba says:

    Bra Pigge,

    att du sparkar igång oss. Vi kommer nu att vara lyhörda på eventuella problem för resenärerna och försöka att hjälpa till så gott vi kan. Hoppas att turlistorna framöver kan presenteras idag så att folk får veta när de kan åka. Då vet man om man skall ställa upp med övernattning o.s.v.

    För ett enat Gotland
    Tomas & hellba

  7. Rolle di Cors says:

    Kanonbra Pigge! Självklart skall vi ta hand om våra gäster, överträffa förväntningar känns så himla rätt. Vi tar tag i detta genast.
    Hälsningar Rolle

  8. Per Malmquist says:

    Kanonidé!

    Jag kommer att göra mitt bästa och gå all in för att dra mitt strå till stacken där jag kan påverka!

    Nu kör vi! Mvh Per M

  9. Dino says:

    Mycket Bra!

    Precis så här måste vi tänka…..Nu gäller det bara för alla som har möjlighten till att agera i stort som smått. Att bara visa att man bryr sig räcker långt.
    Alla vi gotlänningar ska ju tänka på att vi är en del av någon annans upplevelse! Tack Pigge!
    Dino

  10. Håkan Jakobsson says:

    Kanonbra initiativ!
    Jag skall sprida detta och själv verka i den andan.
    Ha det bäst!
    Håkan

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring