Omvänd diskriminering

23 jul
23 juli 2009

GT har nu ägnat sig åt häxjakt på Yngve Andersson som hängs ut som en av Gotlands största miljöbovar, vilket hittills bara är spekulationer som riskerar en massa arbetstillfällen på ön. Det riskerar även att skada ett av Sveriges framgångsrikaste jordbruksföretag. Om några månader får vi svaret på hur allvarligt miljöbrott är som har begåtts och om det står i proportion till hur det utmålas.

Näste man till rakning är Max Hansson som GT nu har gjort till VD igen. Så lite kraft ägnar man åt att fakta kolla artiklarna att man på en liten lokalredaktion inte ens vet vem som är VD på Gotlands största privata arbetsplats. Men det kanske är mänskligt att fela även på en redaktion?

Man påstår att det är uppror inom de egna leden hos Landshövdingen och att Hansson har gräddfil. För att måla ut detta ägnar man flera löpsedlar och förstasidor åt hans ev intrång på strandskyddet. Det man beskrev i tidningen är en flera år gammal nyhet. Här finns det eventuellt något fel begånget, vilket inte är bevisat, men som i så fall landshövdingen godkänt. GT väljer att vinkla allt så att Max hamnar i dålig dager hos läsarna.

I samma tidning finns det en liten spalt som berättar om en fastighetsägare som privatiserat stranden och även satt upp skyltar som anger att det är privat. Åt detta övergrepp ägnar man nästan inget utrymme alls. Trotts att skyltarna bevisligen är felaktiga och att både GT och myndigheterna är överens om att fel begåtts. Här väljer man inte att lämna ut namn på den ansvarige, antagligen därför att namnet inte är säljande. Nyheten har inget kommersiellt värde och därför blir det bara en notis.

Det är lätt att locka läsare med kända namn och kan man då bara antyda att det inte gått rätt till så går det alltid att bygga en story som gynnar tidningen och skadar företagaren. Med lite tur kan man skada företaget så mycket att det kan leda till ytterligare artiklar. Man vill i artikeln runt Max antyda att man inte behandlar folk lika. Det känns som om man kastar väldigt mycket sten i glashus med tanke på hur GT agerar mot strandskyddsbrott i samma tidning.

För några månader sedan träffade jag flera storföretagare, bland annat Mats Paulsson som är VD för Peab och storägare av Skistar och många fler bolag. En sanslöst duktig entreprenör som ägnar hembygden väldigt mycket tid och kraft. Han jagas av det lokala medierna på ett sätt som man bara utsätter bygdens son för på grund av sitt kändisskap.

Lokala kändisar lockar läsare och läsare behövs för att kunna sälja annonser. Jag frågade Mats och några andra entreprenörer hur man skall bete sig för att slippa denna jakt. Allas råd var att ha så lite affärer som möjligt på hemmaplan – då finns det inget att skriva om och du som människa mår mycket bättre.

Med detta menar jag inte att företagare skall slippa granskning, men det skall vara på lika villkor och utan spekulationer, helt enkelt bygga på väldokumenterad fakta. Denna form av omvänd diskriminering är inte av godo för regionerna runt om i landet, men väldigt bra för redaktionerna som inte behöver ta något lokalt ansvar.


Dela med dina vänner!
© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring