Iakttagelser på morgonflyget

26 Aug 2009
26 augusti 2009

Jag vaknar tisdag morgon redan 04.45 när Monika ammat färdigt. Jag vet att hon somnar om på några minuter och kryper lite närmare för att bara känna lite beröring. Hud mot hud gör att man har känslan av att höra ihop. På så sätt kan man skapa lite extra energi på morgonkvisten. Jag vet att jag har ett av mina viktigare möten och går ner för att äta en stadig frukost och jobba igenom frågeställningen lite till. Morgonen är underbar för då är det ingenting som stör mig och jag får jobba ifred. En ordentlig frukost och utanför fönstret ligger havet som en tavla som aldrig ser likadan ut – det ger ro för själen. Planet skall gå klockan 06.45 och då brukar jag vara på pricken 06.29 vid incheckningen. Men den här dagen var jag i god tid och var där redan 06.20.

En man i säkerhetskontrollen var väldig förvånad över att han behövde ta av sig bältet för att komma igenom. Vi kom att diskutera dessa kontroller och jag anser att de är konkurrenshämmande. Flyget tvingas till säkerhetskontroller medan tåg, båtar och bussar slipper. Detta kostar passagerarna en massa pengar men leder inte till säkrare transporter. Det är konkurrenshämmande och diskriminerande. Vi har kunder som väljer andra transportsätt på grund av att de känner sig kränkta när nitiska säkerhetsvakter tvingar av dem bälten och skor och tvingar dem att lämna ifrån sig nagelsaxen m m. En dag kommer detta otyg att försvinna så att vi kan korta restiderna ordentligt och sänka priserna ytterligare. Säkerhetskontrollerna kostar flygresenärerna flera hundra miljoner per år i onödan. Jag tror inte vi har sparat ett enda liv per år med dessa dyra säkerhetskontroller i Sverige. Det dör över 70 personer per år i tågolyckor i Sverige, varför inte omdirigera pengarna dit så kanske vi skulle få någon effekt?

Inne i vänthallen stod alla höjdarna från Norrköpingstidningars Gotlandsavdelning. Det kändes som om den rödhårige alltid lika trevlige Hermelinen var kung i hönsgården. Det var stor oro i flocken. Jag vet inte om det var flygrädsla eller om det berodde på att Hermelinaren tvingat ihop representanter för de tre konkurrerande lokaltidningarna på samma plan.

Genom att tjuvlyssna på kacklet så hörde jag att det var flygrädsla som var anledningen. Rädslan gällde att man var rädd att inte hinna med anslutningsflyget Norrköping–Visby på hemvägen. Alternativet var tydligen taxi och båt vilket skulle bli ett betydligt sämre miljöval. Om det mot förmodan skulle bli båt så kommer vi nog att kunna läsa det i någon av krönikorna i morgontidningen eller ev i nättidningen. Det var ett ordentligt gäng man samlat för att bege sig till Gotlands Medias huvudkontor i Norrköping.

Väl ombord på flyget så funderade jag på vilka hjältar dessa personer är som lyckas få ihop tre tidningar varje dag sex dagar i veckan. Jag lekte med tanken under flygresan att jag var journalist. Vilka nyheter sitter jag på?

Pigges nyheter

  • Igår fick jag veta att en av öns duktigaste kvinnliga entreprenörer fått ett nytt drömjobb. Och hon var så eftertraktad att hon kunde förhandla ner sin heltid till 70% för att hinna med barnen.
  • En annan kvinna berättade att hennes man var lite rädd för en kvinna som brukade blotta sig för honom när han gick sina promenader på ön.
  • En mycket duktig artist på ön har fått i uppdrag att göra julshower i en av landets största ishallar. Gotländsk julshow på export till över 10 000 fastlänningar – det är stort. Det skulle säkerligen kunna bli en förstasida på någon av tidningarna.
  • Gotlandsflygs ägare startade sitt andra nya flygbolag på två veckor vilket blir koncernens första utlandsdestination. Vi är helt unika i branschen som ökar beläggningen och drar igång nya destinationer samtidigt som vi sänker flygpriserna.
  • Jag har fått höra om en mycket intressant konstellation som troligen skulle lägga bud på Bergmans hus. Detta spår skulle absolut vara något att bygga en stor kvällstidningsnyhet på.
  • Nyheten att det är en lokal markägare som lyckats få kommun och länsstyrelse att sätta upp en varningsskylt vid Heligholmen borde absolut belönas med minst en Dagens ros. Tänk att två myndigheter inte kan samarbeta så att tre människor måste dö innan någon kan ta på sig ansvaret att sätta upp en varningsskylt!
  • Mina stolsgrannar diskuterade städning i hemmet, om de skulle sluta betala svart men det var så omständligt att få skatteavdraget… Detta skulle kunna vara en rubrik ”Gotlandskändis har svart städhjälp”.

Ja detta skulle nog räcka till en morgondagens tidning. Om jag var journalist och fick bestämma vilka knäck jag skulle göra så skulle jag välja följande:

Jag skulle göra en djupdykning och ta reda på varför flera måste dö vi Heligholm. Varför kom det inte upp skyltar? Varför kan man inte komma överens om vem som har ansvar för skyltningen vid farliga badplatser, varav en faktiskt orsakat tre personers död!

Jag skulle även försöka ta reda på hur mycket koldioxid som destinationens stora färjor släpper ut. Hur mycket är det per passagerare? Vad motsvarar det om man ställer det i relation till vanliga bilar? Dessa siffror har aldrig blivit presenterade utan vi är hänvisade till spekulationer.

Jag skulle göra ett reportage där jag följer min soppåse – det som blir kvar efter min sopsortering. Vad händer innan allt innehål är i mål?
Påse nr 1 hämtas av sopbil nr 1 och körs till Roma. Därifrån kör sopbil nr 1 tom till stan igen. Väl i Roma tar en lastmaskin över jobbet och lägger soporna på ett band och därefter så kommer det en ny lastmaskin och ställer soporna på ett släp. Det kommer en lastbil som kör tom från Visby till Roma och hämtar sopsläpet och parkerar släpet på hamnen. En ny lastbil drar ombord soporna på båten som sedan kör i 28 knopps fart – vilket är motorvägsfart på sjön. Väl i hamnen så kommer det en ny lastbil och drar sopsläpet av båten och parkerar det i hamnen. Där hämtar en lastbil som kört tom till hamnen, ca 15 mil, för att transporter dessa 15 mil till slutdestination. En ny truck hämtar troligen soporna för slutförbränning.
Hemma skall jag köra bilen till sopgården och glasåtervinningen för att sedan vända tom hem igen. Totalt 2,5 mil med bilen. Tyvärr är det inte slut här, utan nu kommer sopbil nr 2 och hämtar soppåse nr 2. Jag vet inte om den påsen skall samma väg som påse nr 1 eller om det blir några transporter mindre innan slutstation i Slite. Många mil och fordon blir det och jag undrar i alla fall om detta verkligen är miljövänligt om man räknar in allt?

Ett reportage som eventuellt skulle ge mig sparken vore att redovisa hur mycket som Norrköpingsbolaget får i bidrag för att transportera två och en halv minimala redaktioner på Gotland till fastlandet och hur mycket vinst man levererar hem till huvud kontoret. Hur skulle det fungera om vi bara hade en tidning och en redaktion som var dubbelt så stor och tre politiska ledarsidor? I reportaget skulle jag fråga ett antal Gotlänningar om de vill ha en tidning med högre kvalite eller om det ska fortsätta som tidigare. Här någonstans landar vi i Bromma och det är dags för mig att återvända till rollen som entreprenör.

När vi står och väntar på att kapten skall ge flygvärdinnan tecken att släppa av oss börjar jag småskratta. Framför mig ser jag två chefsredaktörer från Hermelinens gäng som försöker få plats i den trånga gången. Av någon anledning så tänker jag på Helan och Halvan. De vill absolut vara olika och särskilja sig men det går inget bra. Båda är chefredaktörer, båda är män, båda har dragits med lite längre sjukdomar – den ena kan inte vara med på spinningen på grund av förkylning och den andre har varit långtidssjukskriven och är nybliven pappa. Båda jobbar för Norrköpings tidningar och båda styrs av Hermelinen och syns ofta med små bilder i lokaltidningen. Det som troligen skiljer dem åt skulle vara att en av dem är Södertälje-fans och den sorten är nästan fridlyst här på Gotland.

Jag vinkar ”hej då” till mediagänget och hoppas att de skall hinna med flyget hem i kväll. Jag sätter mig på Bromma för att skriva denna blogg. Klockan är 07.27 och dagen har just börjat med nya möjligheter. Jag tänker på att det skulle vara kul att få tips om vad folk skulle vilja läsa om i lokaltidningen på Gotland!

Dela med dina vänner!
7 svar
  1. Nils Nordenbrink says:

    Gotlandspress skulle träffa Uppsala Nya Tidning? Mysteriet är löst? Se gårdagens tidningar.

    Lite mer reflektioner om framtidens gotlandstrafik.

    Resonemangen om den trafik vi skall ha efter 2015 har kommit igång så smått. Rikstrafiken kommer med en stor enkät i höst till allmänheten.

    I det förra trafikbeslutet var vi väldigt fixerade vid färjans restid. I det kommande beslutet borde vi mera intressera oss för den totala restiden till slutdestinationen på fastlandet. Det är ju få som bara skall till Oskarshamn eller Nynäshamn!

    Oskarshamnslinjen är inte speciellt bra i kombination med snabbfärja. Vi rusar först fram i hög fart till Kalmarsund och sen måste vi slösa bort tiden i låg fart genom skärgården.

    Oskarshamns kommun vill flytta ut hamnen till hotell Corallen vilket kan klippa restiden med 15 minuter. Men varför inte fortsätta på den inslagna vägen? Om man flyttade färjehamnen till Simpevarp skulle restiden med färjan bli närmare 2 timmar i stället för 3 (eller fortfarande 3 timmar och en klilmatvänlig lägre fart). Från Simpevarp finns det redan idag bra anslutingsvägar både de som skall västerut (E22 upp till Ankarsrum och sen rv 40) och söderut via Oskarshamn.

    I det nya trafikbeslutet måste vi också sluta tänka färja. Passagerartrafiken kan vi dela in i en personbilsdel och en kollektivtrafikdel. För kollektivtrafikdelen handlar det om både flyg och färja. Idag är kollektivtrafikdelen nära noll på den södra linjen eftersom förbindelserna på vintern är så dåliga från Oskarshamn. Genom att ta med flyget öppnas nya möjligheter.

    Nisse

  2. Nils Nordenbrink says:

    Om CO2-utsläppen från färjorna.

    Nu har faktiskt Rikstrafiken talat om hur stora utsläppen är (170 kiloton per år). Detta är nästan exakt samma siffra som vi tidigare spekulerat fram.

    Så inget är föränrat i sak egentligen. Annat än att utsläppen nu är bekräftade.

    Utsläppen från den gotländska transportsektorn är
    - alla bilar på Gotland 150 kiloton per år
    - färjorna 170
    - flyget 15

    Per kapita är utsläppen för en gotlänning tre gånger så mycket som en genomsnittssvensk.

    Nisse

  3. Yvonne says:

    Du är bara för härlig :)

  4. Bigg says:

    Vi som haft en flygkapning i vårnär het eller drabbats själva, vi är väldigt glada för noggranna säkerhetskoller på flyget!
    Mycket bra info och verkligt skrämmande det du skrev om sophanteringen. Har själv funderat över det vettiga när jag kör 4 km till pappesinsamlingen…
    Ha det gott!

  5. Anders Thurén says:

    Dina reportage idér om Båtarnas utsläpp och transporter för sopor är kanon! Du borde höra av dig till Uppdrag granskning eller Kalla Fakta.

  6. Maria Björkman says:

    När du startar ”Pigge-nytt” lovar jag att prenumerera! /Maria

  7. Björn Staaf says:

    Tack Pigge!
    När jag läser dina bloggar blir jag stärkt, skall prata om entusiasm och försöka motivera mina arbetskamrater på vår konferans i helgen som kommer. Det är imponerande att se hur du får ihop allting, hur du får tiden att räcka etc.
    Hälsa din underbara fru och lev väl!/Björn

Ingen möjlighet att kommentera detta.

Copyright: Pigge Werkelin. Piggebloggen är gotlandsproducerad och körs hos Peek-A-Boo Software och administreras av Stenströms Information & Marknadsföring