Jag skäms

17 jun
17 juni 2010

Veckan som varit gick som vanligt i 110 och det spricker tyvärr lite för ofta med min plan om lediga fredagar. Det är lite för många lösa trådar i för många projekt just nu. Familjen var i Hässleholm på skolavslutning som är en viktig företeelse för Monikas släkt. Denna gång fick de klara det utan mig. Drömstugan tar en hel del tid och i helgen var det möte lördag till måndag i nya sviten på Tott Hotell vilket var en succé. Det blev hur bra som helst! Vår grupp var på 12 personer och lokalen funkade perfekt för grupparbeten utom- och inomhus. Vi hade en kock som hela tiden servade oss med mat och dryck vilket fick dagarna att kännas väldigt lyxigt hemtrevliga om det uttrycket kan förstås. Vi skall förändra campingnäringen i Sverige och det är inget litet projekt. Självklart finns det saker som skall filas på i kanterna men i det stora hela håller alla pusselbitar på att falla på plats. Inom kort skall två viktiga kontrakt vara påskrivna och sedan är det bara att rocka!

Almedalsveckan blir rätt så uppbokad. Jag skall hålla ett föredrag med Ebba Lindsö för SAJ där Stefan skall diskutera med oss om ungdomar, entreprenörskap och mycket mera den 5 juli på Fornsalen. Jag kommer även att sitta i en TV-panel tre dagar, vara med i riksradion och även delta ytterligare paneler. Så här aktiv har jag aldrig varit förut under någon Almedalsvecka – det skall bli skoj!

För första gången någonsin har jag bokat in två veckors semester under sommaren. Jag skall verkligen försöka göra detta till semesterveckor. Vecka 28 blir det ett litet jobb då jag skall vara på Östercentrum och sälja drömstugor varje fredag kl 15–17. Jag gillar att träffa kunder så detta är ett positivt jobbinslag under sommaren. Jag räknar även med att lite då och då vara ute i våra visningshus i Slite, Fide, Björkhaga och på Kneippbyn när det funkar tidsmässigt.

Tyvärr gör piloternas strejk att vi måste stänga ner Östersundsflyg. Jag anser att denna yrkesgrupp har gått för långt och handskas med sitt strejkvapen på ett oförsiktigt sätt. De snedvrider konkurrensen och sparkar på dem som redan ligger. Vad kan lilla Östersundsflyg göra när piloterna väljer att tvinga bolaget kvar på marken medan man tillåter båda våra konkurrenter att flyga?

Vi på Sverigeflyg har jobbat fram destination efter destination tillsammans med lokala ägare, passagerare och alla yrkesgrupper inom flyget. Vi har byggt upp ett förtroende för de lokala flygbolagen med små resurser som givit inrikesflyget konkurrens. Det har drivit fram fler passagerare när priserna minskat vilket även har skapat fler pilottimmar. Det senaste bolaget vi startade var Östersundsflyg vilket startade för cirka ett år sedan. Jag lovade att vi skall göra allt vi kan för att lyckas i Östersund.

Inledningen var rätt skakig då vår leverantör inte klarade kvalitén vilket passagerarna fick lida för. Sedan årsskiftet har vi jobbat med en plan för hur detta skall åtgärdas och vi har ofta valt att ha ett reservflygplan på stand-by för att kunna leverera en flygtjänst som går i tid. När sedan askmolnet kom blev alla lidande vilket kostade pengar, men där klarade vi förtroendet genom diverse insatser. Men när nu piloterna väljer att lyxstrejka så kan våra konkurrenter flyga men vi står still på marken och förlorar förtroende.

Bolaget och dess ägare har satt in pengar vid tre tillfällen och vi vet fortfarande inte när man tänker sluta med sina strejker. Vår leverantör har gått med på allt piloterna vill. Nu skall man tvinga ett bolag som vi inte kan påverka att komma överens genom att förstöra det vi byggt upp. Detta gör mig förbannad och samtidig rädd. Jag inser helt plötsligt att det är piloterna som bestämmer vilka som skall lyckas och vilka som skall lägga ner inom Svenskt inrikesflyg. Piloterna vet att man kan knäcka vilket flygbolag som helst genom att sätta in strejkvapnet. På så sätt kan man förhandla sig till vad man vill egentligen. Även om detta är bra för piloterna kortsiktigt är det inte säkert att det är bra långsiktigt.

Jag har pratat med en del piloter och dessa är inte speciellt glada över denna strejk. Några är till och med mot då det pratar med mig men har svårt att säga ifrån på grund av grupptrycket. Jag vet inte hur de är grupperade men det kan teoretiskt finnas ytterligare intressen att driva denna strejk. Det kan till exempel finnas piloter som har sin lojalitet i konkurrerande bolag som inte tas ut i strejk men som sitter på viktiga beslutande positioner för denna strejk. Någon kan till och med vara aktieägare i till exempel SAS och på så sätt få upp värdet i sin egen portfölj om de kan medverka till att många av konkurrenterna står stilla på marken.

Det är inte bara det att Östersundssatsningen kommer att ha kostat många fler miljoner än vad det var tänkt. Det är massor av förtroende som har satsats. Personal vars drömmar om en framtid inom flyget slås sönder. Kunder som stöttat och massor av företag som räknat med att flyga med oss. Vi har i alla fall sänkt snittpriset rejält på destinationen under denna tid och tvingat konkurrenterna att bli mer närvarande precis som vi lovat. Vi var ordentlig på gång och saknande några få passagerare per avgång för att lyckas, men vi kom aldrig över den kritiska massan.

Jag kan stå rakryggad för vi har försökt och gjort vad vi kunnat. Men jag skäms för att en yrkesgrupp fullkomligt struntar i följderna av sitt handlande. Alla inom flyget vet hur utsatt marknaden varit på grund av nysatsning, lågkonjunktur och askmoln. Redan där är branschen i brygga. Att sedan sätta in strejkvapnet mot ett av tre bolag är som att trycka in kniven i ryggen på bytet man redan fångat.

Nedläggningen av Östersundsflyg är väl samtidigt den lilla skada de orsakat genom strejkerna. Kortsiktigt så har 10 000-tals människor fått ställa in resor, möten med mera. De har fått lägga hundratusentals timmat till att boka om och skapa nya resvägar.

Med detta har inrikesflyget fått en rejäl knäck där nya spännande satsningar inte lär vara det man diskuterar i styrelserummen framöver. I stället kommer fokus vara hur man kan dra ner antal turer och undvika nya destinationer. Kort och gott så gäller det att dra ner på kostnaderna och köra så säkert som möjligt. Vi är tyvärr inne i en negativ spiral där det kommer att bli färre pilottimmar i luften den närmaste tiden.

Man kan undra vad det är för pilot som styr piloterna? Troligen är det en man som inte är beroende av mer tid i luften. Jag hoppas att pilotkåren kan isolera sitt negativa beteende mot dem som de har en konflikt med. Och ge oss som fortfarande har näsan ovanför vattenytan en chans. Det vore väldigt olyckligt om deras strejkande skulle sänka fler bolag. Utan strejk och med 4,5 passagerare till så hade ett antal piloter till haft arbete i Östersund.

Livet går vidare mot nya utmaningar.


Dela med dina vänner!
3 svar
  1. Marie-Louise Hansen says:

    http://www.dromstugan.se/

    Var så god Birgitta. Jag kunde hitta sidan, lätt!
    Hälsningar
    Marie-Louise Hansen

  2. Birgitta Björnbom says:

    Fattar ingenting,!!?? Du gör reklam för Drömstugan och eftersom vi är ute efter en nybyggnation av ett fritidshus har vi sökt efter en hemsida på dina hus men kan inte hitta någon. Har du någon där man kan se dina hus, eller??? Inte ens på din blogg finns det någon länk vilket vi tycker verkar märkligt! Tacksam om du kan ge oss adressen där vi kan ta del av dina hus!!!! hälsning Birgitta Björnbom

  3. Jennifer says:

    Hej Pigge! Jag låg idag ute och läste din bok, många tårar rann och många tankar gick till dig. La ifrån mig boken och tänkte på hur du mår och har det idag. Hittade hit till din blogg via google och vill bara berätta hur mycket jag ser upp till dig, med din enorma styrka. Du kan klara vad du vill! Kram ifrån Jennifer

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring