Livet rullar på med nya spännande upplevelser hela tiden

28 maj
28 maj 2011

Jag var i Sundsvall på bolagsstämma och hade också ett uppdrag som talare för Svenskt Näringsliv inför ca 300 medlemmar. De har ett tema som heter misstagens mästare och det passar nog på mig då jag var absolut bäst på att göra fel i grundskola. Matte och gympa var mina ämnen och resten var jag mindre bra på. Engelska och svenska var en katastrof, i de ämnena var jag oftast absolut sämst. Man kan säga att jag var bäst på att göra fel.

Det mesta hängde ihop med min dyslexi och den kan jag konstigt nog tacka för mycket. Utan den hade jag inte kommit hälften så långt som jag gjort idag. När man gör så mycket fel som jag gjorde, kan man antingen bryta ihop eller också inser man att livet går vidare trots lite fel. Jag kan egentligen tycka lite synd om de där som gick ut med 4,8 eller ännu värre femmor i allt. Det fick ju aldrig träna på att göra fel och de få gånger de hade fel så bröt dessa stackare nästan ihop.

I skolan finns det oftast ett rätt och oändligt många fel. När man kommer ut i verkligheten och det gäller företagande eller privatliv så finns det oftast inget 100% rätt men väldigt många saker som är tillräckligt bra och några få som är helt fel. Att göra tillräckligt bra saker räcker oftast men den som är rädd att göra fel kan bli rädd om det finns 10 tillräckligt bra alternativ. Någon skulle kunna anse att ett annat beslut skulle kunna vara bättre och därför blir det inget beslut förrän det kommit in en massa utredningar och då kan det vara försent. Tåget har eventuellt redan gått och man står då kvar ensam på perrongen med rätt svar. Eventuellt är det inte ens rätt längre, för det var för en månad sedan det var rätt och nu är det något annat som gäller. Världen är väldigt föränderlig och det som var rätt i går kan vara fel idag. Även rätt och fel är en färskvara vilket man aldrig fick lära i skolan.

Jag fick en massa positiv feedback på mitt framträdande vilket alltid är kul!

För cirka tre månader sedan fick jag ett trevligt brev från en kvinnlig lärare för en niondeklass som skulle till Gotland på skolresa. Hon ville träffa mig med sin klass och snacka entreprenörskap. Min mage sa att det fanns något extra hos denna lärare och jag bjöd in dem till kontoret. Än en gång hade magen rätt och jag blev väldig positivt överraskad. Jag tror att hela klassen hade gjort research på mig och samtliga hade olika frågor och det kom massvis av följdfrågor. Det var den absolut bästa och mest skärpta klass (kollektiv) som jag mött. Kändes som om klassen hade bra lärare som ställde krav och att man lyckades motivera sina elever. Jag är inte helt säkert på att jag hela tiden lyckades fånga deras intresse. Det är svårt att som 50-åring prata 16-åringars språk. Det känns som helt olika kulturer. Jag är säker på att de flesta av dem är betydligt mer tekniskt kunniga när det gäller datorer och telefoner än vad jag är.

På Gotland är det stor debatt om prisbilden på båtarna till Gotland just nu. För x antal år sedan så lyckades man lobba igenom att Gotland skall ha snabbfärjor som sänker restiden från ca 5 timmar till ca 3,5 timma. Jag är övertygad om att det inte var majoriteten som ville ha dyrare och snabbare  båtar. Det var de som hördes mest och så fanns det en lobbyorganisation som stod bakom detta.

Man pratade om att det var framtiden att åka fort och pris eller miljö var det ingen som tog fasta på. Jag försökte lyfta frågan om prisbilden men det skulle man inte prata om. Färjorna drar 4–5 ggr så mycket bränsle vilket gör våra båtar till de mest o-gröna man kan tänka sig som passagerarfärjor. Det skulle vara intressant om någon kunde presentera prisutvecklingen på båt-, buss- och flygbiljetter på ön. Räknar man från tiden ett år innan snabbfärjorna kom fram till dags datum så kommer det säkerligen fram intressanta siffror. Jämför man med Stena Lines eller Viking Lines prisbild så kommer man nog att upptäcka något väldigt märkligt: om vi hade haft samma prisutveckling på gotlandsfärjorna så skulle troligen färjebiljetten till ön legat 30–45 % lägre än vad den gör idag.

Jag är övertygad om att det finns många som skulle valt alternativet som tog 1,5 timmar längre mot en besparing på minst 30% i pengar. Det hade inte bara varit billigare utan även gett mindre koldioxidutsläpp. Eftersom jag är turistföretagare men också delägare i Gotlandsflyg, finns det två sidor på detta mynt. Som delägare i Gotlandsflyg är det ganska bra med den här prisutvecklingen. Biljettpriserna för flyg och färja kommer närmare och närmare varandra och koldioxidutsläppen har minskat betydligt i luften medan de har ökat på havet. Idag är det miljövänligaste alternativet flyg även om du skall till Oskarshamn en vinterdag i februari. Trots att du blir tvungen att flyga via Stockholm.

Som delägare i campingvärlden ser jag på prisbilden på ett helt annat sätt. Camping är till 80% en lågprisprodukt och med dagens färjepriser skrämmer vi bort en stor del av dessa gäster. Man har försökt att svara upp med högre standard på campingarna och då finns det en grupp som man når fram till. Men den stora breda campinggruppen har ett stort motstånd mot inträdesbiljetten till Gotland. Nu är spelreglerna sådana och då måste man rätta sig efter detta. Gotland skulle utan vidare kunna köra över några 100 000 turister till per sommar om vi bara hade mer kapacitet och lägre priser. Skulle vi göra en Ryan Air på sjön och köra över passagerare för 50 kr/person för de som köper minst fyra kommersiella övernattningar så skulle vi utan tvekan kunna fylla på med 600 000 gästnätter till om vi bara kunde ta emot dessa gäster. (50 kr per övernattning skulle gå i retur till rederiet).

Jag vet inte hur man tänker inom miljöpartiet då de vill ha bort fasta husvagnsuppställningar och ersätta det med rörliga husvagnar som vi skall frakta fram och tillbaka med färjorna. Antagligen så har ingen i miljöprtieta räknat på effekterna eller så har de något emot fasta uppställningar som står över de negativa miljöeffekterna.

Om vi skall jobba med miljömål borde Gotland omedelbart sluta att transportera husvagnar fram och tillbaka över Östersjön i höghastighetsfart. Om det idag går totalt 15 fulla turer med bara  husvagnar så skulle det troligen bli 30 turer i framtiden om miljöpartiet får sin vilja igenom. Inte nog med detta. Så länge båttrafiken har en kraftig underkapacitet försvinner det ca 1,5 bilplats varje gång  man tar med en husvagn vilket innebär ca 6 pers x 4 övernattningar motsvarande 24 gästnätter x 1500 husvagnar är 36 000 gästnätter (vilket är vad Visby Hotell får ihop på årsbasis ungefär).

Nu är vi på gång med dammbygget hemma hos oss. Fiskarna verkar ha överlevt och det kommer säkert att bli badbart i sommar. Från att ha varit ett bottenlöst träsk så har vi grävt ur och stärkt upp sidorna. I omfång har dammen blivit mindre men djupare. Sjöfågeln har hittat ett nytt ställe att fiska vilket inte riktigt var meningen. Hoppas att de får bättre skydd när vattennivån åter är på plats och fisken kan ta skydd i växtlighet, under bryggan mm. Barnen älskar att mata fiskarna och det är hur mysigt som helst att sitta på bryggan med små tjejerna och bara mata fiskar. Trots deras ringa ålder 1 och 3 år så sitter de där mer än 30 minuter och bara är.

Den minsta tjejen Towe har blivit en riktig pappagris och ett härligt 100-procentigt busfrö. Det är alltid hon som kommer springande när jag kommer hem och det är ett helt underbart sätt att bli välkomnad på. Det var en av de saker som jag saknade mest när huset blev tomt. Wilda är ordningsman och den som skall göra allt rätt och mer mammig. Var och en charmiga på sitt sätt så har de redan utvecklat personligheter som de troligen kommer att leva med hela livet. Vi har byggt en rutschkana i hobbyrummet och jag har berättat för båda barnen att man inte får åka med huvudet före. Wilda berätta det och åker så klart som man ska. Towe klarar knappt att klättra upp själv och när hon väl är uppe så kastar hon sig utför med huvudet före.  Varje gång hon kommer ner så är det bara ett stort skratt från henne. Pratet har inte riktigt kommit igång men hon vet absolut vad hon vill.

Jag och Monika är noga med våra 12 egna helger och denna gång är det något hemligt. Jag har bokat mig fri torsdag – söndag och ser fram emot en spännande helg med frun. Badbyxor skall med och i övrigt finns det inga ledtrådar. Jag älskar överraskningar och det blir lite som julafton. Fast det viktigaste är att vi får egen tid där vi oftast provar nya saker. Vi skall nämligen inte dö nyfikna har vi lovat varandra.

Boktips: Fyra timmars arbetsvecka. Kul , tänkvärt och underhållande.


Dela med dina vänner!
8 svar
  1. Per Neander says:

    Hej Pigge och andra. Jag bor i Örebro och reser ofta till Fårösund. Resan tar 8 timmar från dörr till dörr (bil, färja Nynäs-Visby, bil) Jag undrar om det finns några planer på en linje mellan Oxelösund-Kappelshamn. Det skulle förbättra mycket för oss och andra. Vägen mellan Södertälje o Nynäs är som en kostig. mvh Pelle

  2. Pigge w says:

    Julia 16år :Jag vill bara säga hur mycket du inspirerar mig med livet! Jag har läst din bok ett x antal gånger och blir lika berörd varje gång och idag hållit en föredrag om dig och dina händelser! Du är stor!Trevlig Sommar till dig och din familj! Varma Hälsningar Julia

    hej julia och kul att boken har inspirerat. det var liksom en av anledningarna till att skriva den- Ha ett bra liv pigge

  3. Pigge w says:

    Karin Söderholm :Hur ska vi förbättra kommunikation mellan Malmö och Seskarö och även göra det prisvärt att åka, ska man åka via Kemi i Finland eller tror du på Botniabanan, kanske skapa en egen flygrutt?? Har din sattsning på Tromsöviken blivit som du tänkt dig?
    Hälsar en nystartad entreprenör med djupa rötter på Seskarö men bor i Malmö..

    Tror nog att flyget är lösningen på mycket. Vad det gäller Seskarö så får vi se vad som sker.

  4. Pigge w says:

    Annika :Jag bor inte i Stockholm. Många andra gör det. Kanske ett helt gäng miljöpartister också? Du skrev:
    ”Jag vet inte hur man tänker inom miljöpartiet då de vill ha bort fasta husvagnsuppställningar och ersätta det med rörliga husvagnar som vi skall frakta fram och tillbaka med färjorna.”
    Jag undrar bara i mitt stilla sinne om det verkligen var Gotlands fasta turist-husvagnar de ville ha bort, när man bestämde sig där uppe i Stockholm …

    Är säker på att det gäller Snäcks camping på Gotland.

  5. Annika says:

    Jag bor inte i Stockholm. Många andra gör det. Kanske ett helt gäng miljöpartister också? Du skrev:

    ”Jag vet inte hur man tänker inom miljöpartiet då de vill ha bort fasta husvagnsuppställningar och ersätta det med rörliga husvagnar som vi skall frakta fram och tillbaka med färjorna.”

    Jag undrar bara i mitt stilla sinne om det verkligen var Gotlands fasta turist-husvagnar de ville ha bort, när man bestämde sig där uppe i Stockholm …

  6. Karin Söderholm says:

    Hur ska vi förbättra kommunikation mellan Malmö och Seskarö och även göra det prisvärt att åka, ska man åka via Kemi i Finland eller tror du på Botniabanan, kanske skapa en egen flygrutt?? Har din sattsning på Tromsöviken blivit som du tänkt dig?

    Hälsar en nystartad entreprenör med djupa rötter på Seskarö men bor i Malmö..

  7. Julia 16år says:

    Jag vill bara säga hur mycket du inspirerar mig med livet! Jag har läst din bok ett x antal gånger och blir lika berörd varje gång och idag hållit en föredrag om dig och dina händelser! Du är stor!
    Trevlig Sommar till dig och din familj! Varma Hälsningar Julia

  8. Veronica Nyman says:

    Livet är onekligen spännande. Det är till och med spännande att försöka förstå hur myndigheter och politiker resonerar – så spännande så man blir alldeles matt 🙂
    Ha en skön långhelg!

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring