Sänk priset på biljetten till Gotland!

11 Nov
11 november 2011

I fredagens GT kan man läsa att rederiet har tappat 3,2 procent i antalet resande vilket kanske inte låter som så mycket men det kan betyda någonstans mellan 50–80 000 gästnätter som ön går miste om. Det kan jämföras med 8–12 st GGN-arrangemang. I sämsta fall är det så att gotlänningen fortsätter att öka sitt resande och att det är turisten utan koppling till Gotland som väljer bort ön. Anledningen anser många är att båtresan blivit för dyr. I tidningen uttalar sig representanter för rederiet och säger att det är en rad faktorer som ligger bakom. Värdet på den svenska kronan, vädret, ränteläget m.m. När man tittar på flyget som har en ökning med närmare 10 procent under samma tid kan man ställa sig frågan: är inte båt- och flygresenärer lika känsliga för dessa faktorer? Turistnäringen beräknas öka med mer än 80 procent till 2020 i landet, vilket innebär att resandet till Gotland med båt måste fortsätta att öka om vi ska hänga med, när den istället går mot strömmen är det väldigt allvarligt!

Tittar vi i backspegeln så gör genomsnittsturisten fler och fler resor per år men antalet övernattningar per resa har nästan halverats vilket även gäller Gotland. Det innebär att en resenär stannade nästan 7 dygn på den tiden när snabbfärjorna inte fanns. För att kunna ha lika många gästnätter som turistnäringen är beroende av måste båt- och flygkapaciteten nästan dubbleras för att motsvara det antal gästnätter som vi hade förut. Tyvärr har vi inte kunnat svara upp emot det nya resemönstret med motsvarande kapacitetsökning. Jag är övertygad om att ön tappat gästnätter på grund att vi inte kan svara upp emot vad den nya marknaden vill ha. Jag tror att allt för många gotlänningar tror att vi haft en positiv utveckling i antalet gästnätter när det i själva verket snarare varit en minskning. Fördelen med att båtpriserna gått upp är att lågprisgruppen lämnat plats för en betydligt penningstinnare målgrupp. Med en ny målgrupp ställs det högre krav på näringen som ökat kvalitén på varor och tjänster. Det i sin tur har ökat omsättningen hos väldigt många företag vilket innebär att man inte märkt att det är färre turister tack vare att de har en större plånbok. Vinnare är restauranger, hotell, stugbyar med kvalité och förlorarna är lågprisgrupper som t.ex. camping, vandrarhem m.m.

En röst med stor insikt tror i fredagens tidning att det är en kombination av dyra båtbiljetter och dyrt boende som gör att turisten inte kommer. Samma sak här. Flygresenärerna kommer och köper den bokvalité som erbjuds på ön. Om det samtidigt finns några inom bosidan som sänker sina priser så finns det alternativ, de anpassar sig vilket man inte gör på rederisidan.

Gotland lider inte av något marknadsföringsproblem utan det är ett logistikproblem där pris och restider på dygnet är viktiga. Att resa till eller från Gotland mitt i natten för en barnfamilj är inget alternativ. Ön behöver avgångar som passar resenärer till priser som acceptabla. Det kan vara på bekostnad av restiden. Drar man ner restiden ca 8 knop så kan man troligen spara mer än 50 procent på bränsleåtgången och sänka priserna. Med sänkta priser blir det högre beläggning vilket ger möjlighet till ytterligare prissänkningar allt enligt den modellen som gjort Gotlandsflyg så lyckat.

När de nya snabbåtarna presenterades fick vi Gotlänningar veta att det blir nya moderna båtar som krymper restiden med minst 1 timma och att vi inte skulle åka på natten utan turerna skulle gå dagtid om jag inte minns fel. Det fanns ingen som pratade om att koldioxid utsläppen skulle mer än dubbleras, att prisbilden skulle chockhöjas eller att det bra skulle finnas 8 sängplatser på tre moderna båtar trots både sena kvällsturer och rena natturer.

Om dagens båtar drar 3–4 ggr så mycket bränsle som de skulle göra om båten höll idealfart kommer varje prishöjning att bli 3–4 ggr så dyr även i framtiden. Om valet står mellan att ta en snabb båt eller slö båt och det skiljer ca 60 minuter i restid tur och retur och 800 kr lägre pris, är jag ganska övertygad om vad 90 procent av turisterna och gotlänningarna skulle välja. Vad tror du?

Jag är övertygad om att inträdesbiljetten till Gotland nu har blivit för dyr och det riskerar utvecklingen för turistnäringen. Som vanligt är det vi själva som äger problemet/möjligheten och vi som måste agera.


Dela med dina vänner!
4 svar
  1. Ewa Lundborg Haller says:

    Bra skrivet! Vi skulle försöka boka biljetter för att åka i helgen, men för första året ser det ut som vi får ställa in vår novemberresa då vi brukar köpa lokala produkter, garn och annat. Nästan 2700 kr vill destinationgotland ha för båtbiljett för två + vanlig bil. Vi är flexibla vad gäller tider osv, men det spelar ingen större roll.
    Om vi väljer paketpris med boende i sovsal med 10 pers tycks priset sjunka något, till ”endast” 1992 kr för två personer + bil. Men det känns ju konstigt eftersom vi vill sova hos våra vänner.
    Ska gotlänningar bara kunna ha rika vänner från fastlandet? Och hur klarar fritidshusägarna detta??

    Stort tack för att du lyfter frågan!

    Ewa Lundborg Haller

  2. Robin Jakobsson says:

    Ett annat stort problem är att båten (och även flyget) var fullbokade i stort sett varje helg i sommras.

  3. Sanna says:

    Hej! Som fastlandsboende så tycker jag VERKLIGEN att priserna till Gotland borde sänkas. Som ensamstående mamma så åker man ju rill ett annat land för samma peng som till Gotland som då ”tillhör” Sverige. Jag skulle gääärna besöka ön om det inte vore för kostnaden för man åker ”hellre” utomlands då mär priserna är lika! /Sanna ”Hoppas kunna besöka Er ö för en rimlig slant”

  4. biggan says:

    Jag har varit flera gånger på Gotland, ett par gånger med flyg men mest med båt. De senaste tio åren har jag dock rest till andra ställen. Bodde flera gånger i stuga på Kneippbyn – jättemysigt.
    I våras funderade jag på Gotland igen – med båt för att kunna ta med bilen. Avstod tyvärr för det blev rätt dyrt.

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring