4 av 5 skulle välja en långsam färja!

11 jan
11 januari 2012

Enligt en färsk opinionsundersökning gjord under december 2011 skulle 4 av 5 tillfrågade välja en långsam färja till fastlandet.

Just nu pågår en intensiv debatt på Gotland om färjepriserna. Det är en av de enskilt viktigaste utmaningarna som Gotland har att jobba med.

Från ledande position anses att gotlänningen enigt har sagt att vi skall ha snabbfärjor punkt slut. Vi är ett antal som håller med om att ö-borna visserligen sagt att de vill ha snabbfärjor, men vi menar att dessa svar getts i tron att dessa båtar skulle bli miljövänligare, hålla samma prisnivå som innan samt att de inte skulle gå på nätterna. Vi tycker inte att alla fakta fanns med som underlag när man fattade de beslut som de styrande hänvisar till.

Om man för åtta år sedan frågat 1000 personer på Gotland om de ”skulle välja snabbfärjor som släpper ut 200% mer växthusgaser och innebär biljetter som blir dubbelt så dyra jämfört med att resa med lika moderna båtar fast där restiden skulle bli en timma längre” tror vi att mer än 80% av gotlänningarna skulle ha valt en långsammare båt. Det är orsaken till att vi bestämde oss för att gå ut och ställa ett antal frågor om dagens resande.

I december gjorde vi en opinionsundersökning på Gotland där vi ställde ett antal frågor till 1000 personer rörande främst färjetrafiken till fastlandet.

För att få det statistiskt säkerställt har vi frågat 1000 personer på Gotland. Vi har strävat efter att få in svar med jämn fördelning mellan män och kvinnor med minst 40% represenatation för respektive kön. Vi har delade upp de svarande i tre åldersgrupper med minst 300 i varje grupp (18-29, 30-50 och över 50 år). Dessa inkluderar 100 svarande som har stor del av sin inkomst från besöksnäringen. Tisdagen den 10 januari redovisades resultatet för oss.

En av frågorna var:

Du skall ut och resa med en familj med bil och det finns två likvärdiga båtar att välja på. Den ena av båtarna kostar 300 kr mer för en tur och returbiljett därför att resan är en timme snabbare per enkel resa. Vilken båt väljer du?

  • Jag väljer den långsammare på grund av priset.
  • Restiden är viktig så det är ok med 300 kr extra för att vinna en timma.
  • Av miljöskäl väljer jag alltid den långsammare.

Fyra av fem skulle välja den långsammare båten. Endast en av fem eller 22,4% av 1000 tillfrågade skulle under dessa förutsättningarna välja en snabbare båt.

Om man tar de 100 som är i turistbranschen skulle bara 17,2% betala 150 kr extra för att spara en timme för bil och hela familjen på en enkelresa (eller två timmar kortare restid för 300 kr tur och retur).

Vi tror att intresset för att välja en långsammare färja skulle öka ytterligare om prisskillnaden vore större än 300 kronor. Om Gotlandstrafiken fick lika mycket stödpengar som idag, om vi hade liknade båtar som dagens men med hyttplatser och om dessa båtar höll lägre fart så beräknar vi att ordinarie biljettpris för en barnfamilj med bil, tur och retur, skulle kunna sänkas med ca 1000 kr om man jobbade enligt samma tänk som lågprisflyget jobbar efter.

Skälet till att vi ställt våra frågor är att vi tror att de styrande har fel fakta. Nu kan vi visa upp nya fakta! I vår undersökning visar det sig bara 1 av 5 gotlänningar är beredda att betala för en snabbfärja. Vi räknar med att en snabbfärja ger ett påslag i biljettpris som inte kan bli mindre än 150 kr enkel/300 kr t.o.r. för två vuxna och två barn + bil.

Så länge finansieringen inte kan kompensera kostnaden för den ökade hastigheten, höjs biljettpriset när farten ökar. Det priset är flera av passagerarna inte beredda att betala vilket innebär att de avstår från en för dyr produkt. Alla vill ha ”snabbt” om det är gratis men sätter man en prislapp på ”snabbt” får man andra svar.

Är det så att den lilla klick som vill åka snabbt är den som hörs och syns mest? Finns det starkare krafter med egna motiv som jobbar för dagens alternativ men med fokus på andra saker än öns bästa?

Turistiskt håller hela resemönstret på att förändras. Resorna blir fler och kortare vilket kräver betydligt större kapacitet för en ö. I alla andra konkurrentutsatta transportnäringar går biljettpriset ner. Ordinariepriset på flyget till ön har halverats på samma tid som färjepriset dubblerats. Ryan Air är en förebild som har sänkt priset på ett sätt som alla försöker kopiera. Deras resor tar oftast längre tid men till betydligt lägre priser och det har visat sig vara en jättesuccé. Gotlandstrafikens affärsidé är tydligen den motsatta vilket inte heller är en succé och marknaden vill inte betala vad det kostar.

En familj från Dalarna som skall resa till Fårösund får en total restid på ca 10 timmar. Genom att resa med en snabbfärja som blir nästan dubbelt så dyr, sparar de bara 10% av sin totala restid. Vem tror att denna familj skulle vilja betala mer än 1000 kr för den timmen? Nu har vi inte ställt frågan till någon sådan familj, men svaret känns givet och följer troligen vår undersökning med att 4 av 5 skulle välja en båt som håller normal fart.

Vi känner inte till någon liknande undersökning om Gotlandstrafiken där det ställts frågor där man gett alternativ med olika hastighet, miljöpåverkan och pris. Jag skall fortsätta att berätta om de frågor som vi ställt och framför allt om de svar vi fått. Det finns väldigt mycket intressanta fakta som inte framkommit tidigare och det är konstigt att ingen annan beställt en sådan undersökning. Jag tror att vår undersökning kan ge lite nytt bränsle till de diskussioner som pågår inför framtida färjeupphandling.

Soliga hälsningar från solstolen i Thailand!

(Jag har samlat Svar på frågor och påståenden om vår undersökning i ett eget blogginlägg)


Dela med dina vänner!
6 svar
  1. John says:

    @Pigge: Flåt det där med statligt gratisflyg. Tror inte du behöver skaka ur gin-o-tonicen ur högerkardan där i solstolen i pur nervositet. Det kommer aldrig att hända. – Och jag hade sju rätt på stryktipset idag. Allt är som vanligt. Slappna av.

  2. John says:

    @Mats Persson: Man ska aldrig säga aldrig. Men ibland sätter fysiken gränser. Ska man knuffa si och så många ton järn på ett si och sånt djup genom vattnet med si och sån hastighet kostar det ungefär ett viss mängd energi. Och då kan man visserligen istället köra katamarener eller trimaraner och dyligt. Båtar som inte går så djupt. Och som står vid kaj när det blåser frisk vind. Suck. Och så är vi inne på kall fusion, Warp 3 ala Star Trek – och så drar diskussionen iväg… Att flyget till Gotland ( med nuvarande färjor) släpper ut mindre koldioxid PER PASSAGERARE idag än färjorna – hur många känner till det? Med dagens konstanter i kalkylerna så borde det vara smartare med statligt gratisflyg och subventionerade hyrbilar till turisterna. Om man vill tänka på miljön vill säga. Men så går det ju naturligtvis inte att tänka. Eller hur?

  3. Mats Persson says:

    Måste det verkligen vara långsammare färjor? Allting utvecklas och nästa generation av båtar till nästa upphandling borde rimligtvis vara betydligt bränslesnålare och miljövänligare men ändå gå minst lika fort. Vi behöver både fler turister och fler som bosätter sig här på ön och med långsammare båtar blir transportkapaciteten sämre om vi inte ska ha fler eller större båtar i trafik. Med lägre biljettpriser för alla, har fler råd att åka och intäkterna ökar ändå (fler sålda biljetter, fler som handlar och äter i båtrestaurangen mm) och det blir mer attraktivt och möjligt att bo och verka på Gotland.

  4. John says:

    En annan aspekt: Varför skall bara gotlänningar ha rabatt? Om det var dubbelt så dyrt för en Uppsalabo att resa till Örebro som för en örebroare att resa till Uppsala skulle det bli ett j****a liv. Politiker skulle rullas i tjära och fjäder. Så länge den här rabatten accepteras som idé och princip kommer Gotland aldrig att betraktas som en självklar del av Sverige och behandlas därefter. Det skall vara billigt för ALLA att resa fram och tillbaka till Gotland. Acceptera aldrig rabatten i tänket. Så länge den finns kvar så leder motståndarna med 10-0. Gotland skall ha full status som del av Sverige. I alla aspekter. Alltid. Jämt. Punkt slut. Om folk begrep vad den där gotlandrabatten har ställt till det – EGENTLIGEN – så skulle många mungipor hänga. Sug på den en stund innan du protesterar, kära läsare. – Som tillägg till allt det andra kloka i Pigges inlaga alltså.

  5. A Gydemo Östbom says:

    Till att börja med: Som man ställer frågor, får man svar.

    För att fortsätta med: Aldrig i helvetet igen sex till sju timmars färjetur. Inte på dagen, i varje fall. Som nattfärja? Ja, för all del. Sex-sju timmars god sömn på hav som vaggar en till ro, för all del. Men på dagen? Nej. Nej, inte en chans. Då går jag hellre hemma arbetslös på ön, eller flyttar permanent till fastlandet (jag pendlar motvilligt, för mig finns inga jobb på ön, men hey, vem bryr sig om de som är bofasta, det är väl turisterna som är de som skall spendera pengar) eller utomlands (jag har redan gjort det senare, tills jag kände att jag ville hem igen – för hemma är väl bäst?).

    Det vore väldigt surt om man höjde priser på snabbare färjor, för att öka intresse för långsammare, eller för att se till att fler åkte dem. Men hey, allt i vinstens namn. Och frågan är alltid, vad står olika personer, framför allt herr Werkelin, att vinna på sitt eget förslag och sin egen undersökning?

  6. klumpfisk says:

    Har fått några funderingar när jag läste detta.

    Finns det inte någon undersökning där man gått ut och frågat om man tycker att färjetrafiken skall drivas privat eller statligt, det är väl en ändå en väg?

    Skulle det inte gå att köra bilar och transporter på en egen lite långsammare miljövänligare färja och enbart personer på snabbare färjor? Kanske man kunde handla eller fika lite i Visby tills bilen anlände eller nåt…

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring