Svar på frågor och påståenden om vår undersökning

15 jan
15 januari 2012
  1. Denna undersökning är finansierad av ett tiotal företagare på ön och det jag skriver på min blogg är något som jag står för. Materialet var tänkt att vi skulle använda för att försöka förstå vad gotlänningen verkligen tycker i olika frågor och på så sätt kunna fundera på nya lösningar. Det var aldrig diskuterat om detta resultat skulle skickas vidare till vare sig region eller näringsdepartement. Jag har lovat dem som svarat att redovisa hela resultatet på min blogg för att de själva skall få ta del av den.
  2. Varken jag eller någon annan vill tillbaka till gamla båtar utan vi skall fortfarande ha nya moderna båtar. Ett problem är att dagens snabbfärjor egentligen går för sakta för att hinna med tre turer på ett dygn vilket skapar ett behov av hytter. En viktig information är att en hastighetsökning med några knop kan dubblera bränsleåtgången. Ett fartyg har en ekonomifart som till exempel kan vara 20 knop och ökar man till 25 knop dubbleras bränsleåtgången och ökar man till 28 knop ökar bränsleåtgången lika mycket igen. Nu vet vi inte exakt hur det ser ut för dagens båtar men genom lägre hastighet blir det lägre bränslekostnader vilket ger lägre bränslepriser och då även möjlighet till lägre biljettpriser. Exempel som vi tog med i enkäten bygger på tankeexperiment att det ligger två likvärdiga båtar i Visby hamn som avgår kl 07. Att spara en timme kostar 150 kr extra för hela familjen plus bilen per resa och valet är ditt. Vad skulle du välja? På så sätt får man reda på om gotlänningen är bered att betala extra för snabbfärjan. I princip är det så att vi idag betalar extra för dagens båtar vare sig vi vill eller inte, eftersom det inte finns något billigare alternativ. Skulle man besluta om att gå långsammare skulle priset med automatik gå ner.
  3. Åke Svenssons med flera är rädda för att Näringsdepartementet skall dra ner stödet till färjetrafiken om dessa åsikter kommer fram om vad gotlänningen tycker, är en farlig inställning. Om man skall åstadkomma något får man inte drivas av rädsla utan av lust. Med mer fakta och lite nytt tänk så tror jag att man tillsammans med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kan hitta nya spännande lösningar som gynnar öns utveckling. När jag träffat henne känns hon som en kvinna som vågar tänka nytt när det gäller Gotlandstrafiken och hur ön skulle kunna utvecklas på bästa sätt med samma pengar! Det eldas upp ca 100 miljoner i de röda skorstenarna för att vi vill åka snabbt. Kan dessa pengar användas smartare till fler och billigare turer i stället? I vår undersökning står klart vad gotlänningen vill i alla fall. Den reseutveckling som Åke pratar om under 2000 har skett i hela Europa och har väldigt lite med hastigheten på våra båtar att göra utan hänger ihop med ändrade resvanor. Gemene man gör fler och fler korta resor i stället för som på 80- och 90-talet då man gjorde en eller två sommarveckor på en och samma destination – hur semestrar du själv? Om Åke och andra styrande tänker till och vågar så kan vi göra stora förändringar vilket är viktigt för självförtroendet på ön. Vi måste våga se nya spännande satsningar som ger framtidstro i stället för ständiga neddragningar. Det alternativet som ger mest bidrag behöver absolut inte var det bästa för Gotlands utveckling. I en artikel som publicerades var det en kommentar som egentligen speglar det vi vill komma åt när Åke säger: ”Som man formulerar frågan får man svar. Frågar man 1 000 gotlänningar om de vill ha sänkt kommunalskatt skriver nog det flesta under på det, men om man även har konsekvenserna klara för sig är det inte längre lika säkert att folk håller med”. Vi menar just det att när vi fick frågan om snabbfärjor för ett antal år sedan så trodde vi att konsekvensen var oförändrat pris, bättre miljö och inga natturer. Nu har vi svaret… Det dokument som tydligen finns som underlag och togs fram för x antal år sedan borde ev revideras om dessa uppgifter inte stämmer. Vi ställde frågan i vår undersökning med en prislapp som var tilltagen i underkant, för att den som svarar skulle känna att det inte finns något som är gratis.
  4. Det känns lite märkligt att alla partier är eniga om Gotlandsfrågan och det vi verkar eniga om är att vi skall ha maximalt bidrag i stället för bästa möjliga utveckling. Hur miljöpartiet kan ställa sig bakom ett förslag som mer än dubblerar växthusgaserna ger dubbla budskap. Skulle man dra ner farten en timma så skulle det motsvara att alla motorfordon stod stilla var fjärde dag på ön. Här skulle vi verkligen få se miljöeffekter.
  5. Vi är framgångsrika företagare inom turism, besöksnäringen och transport som anser att man måste titta på andra möjligheter än enbart snabbfärjor. Vi behöver lägre fraktpriser, fler turer under högsäsong till lägre priser. Skall det finnas nattbåtar måste de ha hytter. Om inte majoriteten av gotlänningar, turister, företagare och transportörer vill ha snabbfärjor om det inte är 100% finansierade så borde de politiska partierna ta sig en funderare på vem det är som driver på i denna fråga och för vem?

 


Dela med dina vänner!
2 svar
  1. Britt Nyman says:

    Hej igen!

    När Finland gick med i EU var det katastrofstämning ombord på Viking Line och Silja Line, erftersom taxfree försäljningen skulle försvinna och biljettpriserna skjuta i höjden som en raket, med minskat resande som följd. nu lyckades Åland förhandla med Eu, så man blev ett ”skatteparadis”. tax free blev kvar och de låga biljettpriserna också. Att samtliga båtar måste ta iland på Åland, även om det bara är en kvart, klagar ingen över. Det är en omväg in och ut från hamn och ökar naturligtvis restiden med kanske mer än en timme. Vet inte. Men alla är nöjda, kan handla tax free, som bara det gör att många gör en tur till Åland. Man anordnar kryssningsresor på samma båtar som tar passagerare, som bara skall till och från Finland och alltså ser det som en transportsträcka. FinnLink kör kapellskär- Nådendal på ca 2,5 h snabbare tid, men är mycket dyrare, eftersom den inte har tax free ombord. Ändå väljer de flesta att resa med Viking eller Silja. Destination Gotland kanske borde ses sig omkring lite. Jag förespråkar en linje Gotland- Åland- Kapellskär alt. Åbo. Tax free försäljning ombord. Vore kul att veta vad gotlänningarna skulle gilla det?

  2. John says:

    Du har så rätt i dina tankar Pigge. Heja.

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring