Samarbete med Destination Gotland i båtfrågan?

03 feb
03 februari 2012

Jag har fått samtal och medhåll för den debatten om båttransporterna som nu förs på ön. Det mesta har varit i positiva ordalag och man menar att det måste till någon form av förändring. En kommentar var att jag är allt för pessimistisk? Jag vill bara få till en utveckling och något som Gotland kan tro på. Igår var det första gången på många år som jag uttalade mig i radion. I samband med detta så kom en kommentar från Destination Gotlands representant som vill försvara rederiet. Jag skrev i min förra blogg att det vore kriminellt om uppgifterna om resandet undanhölls avsiktligt. När reportern skulle fota oss frågade representanten från rederiet om jag ville vara på bild med kriminella. Jag vet inte riktigt vad han ville säga med detta?

Destination Gotlands marknadsansvarige sade i direktsändning att uppgifter om fördelningen mellan fastlänningar och gotlänningars ökade resande har aldrig varit hemliga och att de gått ut som pressreleaser till journalister. Jag har aldrig fått tillgång till dessa siffror. När jag frågade tre av de större aktörerna så har det inte fått ta del av dessa. Två insatta journalister säger att de inte fått dessa uppgifter under de senaste åren. Om siffrorarna har det gått ut som pressreleaser så finns dessa troligen kvar hos öns presskår och i så fall lär vi få veta det. Jag tycker att DG i stort sköter sig men när det gäller information så har sett alltid varit väldigt hemliga. I nästan fem år fick jag vänta på svar om att möjligheten att få in sängar, filt och en kudde i hytterna.

Det är egentligen inte detta debatten handlar om utan det är mer om hur vi använder våra resurser och vart det leder om 5–10 år. Idag har Gotland tappat 400 000 gästnätter mot den volym som vi hade 1999. Branschens ambition var inte att bibehålla antalet utan vi såg nog en utveckling med minst 20–30% fler gästnätter till på 11 år. Det innebär att Gotland egentligen saknar närmare en miljon gästnätter. (Branschen i Sverige har som mål att dubblera dagen siffra till 2012.)

Den negativa utvecklingen hänger ihop med två saker:

  1. En prisbild som blivit för hög på båttransporterna.
  2. Allt för få turer/platser på tider som passagerarna vill resa. Delvis på grund av att dagens båtar går för sakta.

Dagens komplicerade ekvation bygger på att man beslutat att båtarna skall gå i en hastighet som gör vår färjelinje till en av de sämsta i världen för miljön och ekonomin. Kostnaden för hastigheten finansieras inte av dem som åker på höst, vinter och vår. Inte ens med statens tillskott går dessa resor ihop. Därför skall turisterna betala ett överpris för att kunna ta sig till Gotland. När man reser till andra destinationer så finns inte denna ”extra avgift” vilket avskräcker många tänkta Gotlands resenärer.

Ett annat intressant svar från DG var att i en internationell undersökning står resandet för 20% av resenärens totalkostnad, detta stämmer även med Gotland enligt honom och därför var det inget konstigt.

Det är ett svar som jag blir förbannad av att höra. Om resa med bil skulle gå på närmare 5 500 kr (bensin + övriga kostnader) och snittiden på ön är 3,9 dygn så skulle man enligt den uträkningen i princip gör av med 5000 kr per dygn på ön. Ett snitt som är galet för en normal barnfamilj. Men med utredningar och procenter går det mesta att bevisa. Det är helt tydligt att rederiet jobbar för bolagets bästa och kommer att fortsätta att agera för sina ägares bästa vilket ur vinstaspekt är helt rätt. Det står miljardbelopp på spel om dagens rederi kan få behålla sina båtar eller ej. Båtarna tillhör världens miljöovänligaste båtar och är inte speciellt lättplacerade. Det krävs ett stöd från miljöpartiet, centern, socialdemokraterna m.fl. för att kunna köra sådana båtar. Skulle hela biljetten betalas av Gotlänningen så skulle det aldrig gå att köra med dessa båtar på denna linje.

DG vill ofta göra sig till språkrör för ön bästa. Det är en fin ambition men varje gång som man måste välja så blir det så klart bolaget som hamnar i första rummet. DG är en genomförarare som har ett uppdrag och det först skall det genomföras och sedan skall de värna ägarnas intressen. I många frågor har rederiet och turistnäringen samma ambitioner men i ganska många frågor kommer ägnarintressen före utvecklingen på ön. Ibland blir det rätt ihåligt när de säger sig agera för öns bästa då de istället klart och tydligt borde lämna debatten och förklara att de har särintressen. Detta har inte skett med tydlighet och därför uppstår tvivel.

Till exempel är det för mig omöjligt att förstå varför Gotlandsbolaget skall vara huvudägare av Gotland Promotion som skall vara en långsiktig samlingsplats för öns marknadsföring. Detta bolag styrs av en tillfällig uppdragstagare som har klara särintressen. Ingen skall vara ägare av mer än 50% i ett sådant bolag. Absolut inte en tillfällig spelare som sitter på en form av monopol.

Nu har jag i alla fall blivit inbjuden till DG och de säger sig stå med öppen famn och har inga hemligheter så jag skulle kunna få de uppgifter jag vill ha. De har även erbjudit sig att hjälpa till och räkna på en alternativ båt som skulle kunna gå i normal fart. Vi får väl se vad som sker. Med lite tur finns det en annan öppenhet? Den som lever får se.


Dela med dina vänner!
4 svar
  1. Nils Nordenbrink says:

    Hej igen Mattias

    Färjemarknaden är väldigt liten, trots att den är global. Alla känner alla och man tänker sig för flera gånger innan det trampas in på någon annans revir.

    I förra upphandlingen erbjöd Rikstrafiken 1 miljon kronor i premie till varje rederi som överhuvudtaget ville lämna in en offert. Men inte ens detta hjälpte, alltså att att beställaren betalade varje presimtiv leverantör dess offertkostnad.

    Vi får se hur det går den här gången.

  2. Mattias Eklund says:

    Tack för ditt svar Nils.

    Punkt ett är ju inte svårt att förstå, även om ombordaktiviteter faktiskt är ytterligare ett plus i kanten för finlandsfärjorna och även för mig som konsument. Billiga inköp får ju ändå anses som ett hyggligt mervärde.
    Spendering på gotlandsbåtarna skulle ju kunna ökas dramatiskt med en längre restid och därmed också få en mer ekonomisk hastighet. Men jag antar att hastigheten är något som inte rederiet helt styr över själva.
    Det låter ju dock lite konstigt att det inte finns ett till rederi som skulle vilja trafikera Gotland, särskilt under sommarmånaderna. Dock gissar jag att säsongstrafik inte är något som ingår i upphandlingen.

    Som ett sidospår räknade jag ut att en sommarvecka på Gotland, med stughyra (sjönära), bensinkostnader och färja just nu kostar lika miycket, eller mer, än att åka med hela familjen en vecka till Wing Resort i t.ex. Side med Royal-rum och all inclusive. Gotland i all ära, men den semestern lutar klart åt Turkiet. (Resan är bokad). Och då har jag inte räknat med öns hissnande restaurangpriser.
    Jag tror inte att Gotlandsturismens framtida problem inte bara hänger på resorna. Jag tycker även att priser på boende, familjenöjen och restauranger har blivit lite för höga på Gotland i jämförelse med andra alternativ. Och då är vi ändå en familj med två hyggliga månadsinkomster.

    Jag förstår givetvis att affärsidkare vill tjäna så mycket som möjligt under de korta sommarmånaderna, men det är inte ovanligt att man ibland känner sig lite ”turistlurad” – en känsla som tar lite tid att tvätta bort.

    …ett långt sidospår, om än inte helt orelaterat.

  3. Nils Nordenbrink says:

    Jag kan försöka svara så gott det går.

    1) Du och din familj förväntas dricka, äta och handla till taxfreepriser (sen om det är billigt är en annan femma). Hursomhelst, intäkterna för Finlandstrafiken fördelar sig en tredjedel på vardera passagerartransport, frakt och ombordaktiviteter. Den sistnämnda intäkten finns inte för gotlandstrafiken på samma sätt.

    2) Finlandsfärjorna går i en ekonomisk hastighet jämfört med gotlandsfärjorna.

    3) Det har inte funnits någon konkurrens sen 1967 i gotlandstrafiken. Trafikverket (och tidigare Rikstrafiken) försöker få till konkurrens i upphandlingarna, att det åtminstone är två rederier som konkurrerar om avtalet. Men så har det inte varit de senaste 10 åren. Vad bristande konkurrens innebär i praktiken är svårt att veta, men rimligtvis borde det väl vara ett ”slack” på åtminstone 10%. Rikstrafiken gjorde en uppföljning vid förra upphandlingen och man kom fram till att gotlandstrafiken är ordentligt lönsam för rederiet.

  4. Mattias Eklund says:

    Hejsan,
    Ett intressant inlägg som träffar oss mitt i prick. Vi har barnens morfar på ön och tänkte åka över i sommar för att hälsa på. Vi bokade just biljetter t.o.r. med DG för en familj om fyra med bil. Summa: 3500 kr.
    Frågan jag ställer mig är varför en resa på 2 x 4 timmar kostar nästan tre gånger så mycket som motsvarande resa (med A-hytt) t.o.r. till Finland, där vi också har släkt, med samma familjeuppsättning och bil? Har du svar på detta. DG har det inte eller trafikverket.

    MVH

    // Mattias Eklund

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring