Lämnar Gotland för London

12 Jul 2012
12 juli 2012

Herr och fru Snok har flyttat in ett litet hål vid dammen,
så nu delar vi badet med dem.
Jag tänker inte göra en Schulman så vi får leva sida vid sida.

Nu är baddammen flitigt använd och i söndags var vi åtta olika familjer som badade. I grunda barndelen har vi 28 grader och i djupdelen är det 22 grader. Det blir bad nästan varje dag och våra hyresgäster på tomten trivs som fisken i vattnet vid bryggan. När de nya sommargästerna kom så tog det inte 15 minuter innan Wilda bjudit in deras tre år äldre dotter i huset och de blev kompisar. Vi samlas alla vid dammen och njuter av sol och bad ihop. Barnen gör att föräldrarna funkar ihop och det känns kul med spännande grannar.

Robert Gustavssons manager bodde här förra helgen och det blir ev lite affärer med henne i framtiden. Jag får se om vi kan locka honom att komma till ön och köra enduro med mig och Berra framöver. Jag är övertygad om att han kommer till ön nästa sommar för minst en officiell spelning.

Almedalsveckan är över och det blev en massa bra möten som aldrig skulle blivit av utan denna vecka. Otroligt vilken skatt Gotland sitter på när hela Sverige kommer hit och de flesta har 20 minuter till ett samtal om man bara frågar. Jag hade en bjudning hemma för 16 stycken och fick oväntat besök när syster med följe kom på besök med ytterligare 10 stycken. Hon var bjuden från början, men kunde inte komma. På kvällen fick jag ett sms där hon frågade om det var okej att hon kom över med några vänner.

Hon är alltid välkommen med sina vänner och det blev lite turbo på kvällen. Helt plötsligt så står VD:n för ett av de största rederierna som seglar i svenska vatten i köket och det var en av de personer som jag absolut ville träffa. Vi fick en bra diskussion om färjetrafik och han gav en massa nyttig information. Tänk om man kunde tanka av människor den klokhet det fyllt på med under årtionden!

På Gotland verkar det vara förvånansvärd få som vill inse anledningen till problemet med våra höga biljettpriser. Båtarna drar tre gånger så mycket bränsle som en dubbelt så stor Finlandsfärja. (En oljeprishöjning ger en 20% biljettökning) Det borde ge en vink om vad som är fel! Vi har helt enkelt omoderna båtar vilket dagens rederi inte vill göra något åt för det skulle kosta dem väldigt mycket pengar. Byta båtar vore bra för Gotland och miljön men dåligt för rederiet vilket är något jag försökt föra fram. Rederiet agerar inte alltid för Gotlands bästa även om de försöker påstå det ganska ofta.

När vi för några år sedan insåg att man inte kan ha en oljepanna som värmer huset för det är för dyrt så valde de flesta att byta till luft- eller jordvärmepumpar. Trots att pannan inte var gammal så byttes den ut för den var helt enkelt omodern och allt för dyr. När flygindustrin hamnade i samma situation så valde de att skrota ner de oekonomiska miljövidriga planen och nu står det mängder av oljetörstiga flygplan i öknar likt flygkyrkogårdar. Jan-Erik Nilsson berättade på Öppet Forum för några månader sedan hur fel experterna hade som han anlitade när man projekterade dessa färjor. Om de så kallade experterna hade förstått att oljepriset inte skulle vara 16 dollar fatet (som de trodde) utan i stället 7 gånger så mycket så skulle de byggt en helt annan färja. Det skulle vara kul att höra någon på rederiet eller staten uttala sig om vilken typ av båt man haft med rätt fakta om bränslepriset och vad det i så fall skulle ha inneburit för biljettpriserna.

På vägen hem efter en mysig kväll i Visbyvimlet under Almedalsveckan skulle jag ta taxi från Österport. Jag höll på att kliva in i en taxi från fastlandet som enligt skylten tog 666 kr milen. Jag frågade kilen som körde Taxi Gotlands bil och han berättade att den inte var värst. Det fanns en kille som tog 999 kr. (297 kr kostade min resa per mil med det lokala bolaget)

Drömstugan har haft premiär för våra nya strandbod i Slite. Här köper man sig en lite stuga som ligger 30–60 meter från stranden och den är fullt utrustad med allt såsom sängar, porslin, vitvaror, tv, internet, bord, stolar, utemöbler med mera. Stugan är helt komplett med en stor härlig veranda med grym havsutsikt. Pris från 760 000 kr. Förra lördagen skrev vi nio avtal på de 15 stugorna som är planerade i nästa etapp. Jag hade hoppats på fyra men sju stycken var betalda redan i fredags. Snacka om succé då mer än hälften blev tecknade under en dag!

Jag funderar på att erbjuda Henrik Radhe en natt i Drömstugan med mig. Jag gillar Henriks test att hyra ut sitt hem till behövande under Almedalsveckan och jobba som journalist under hela veckan dygnet runt. Jag tror att vi skulle ha massor att snacka om över en eller två öl på kvällen. Jag får för mig att han är en badkruka morgondoppet skulle jag nog få ta själv.

Hemma har sommarförkylningen drabbat Monika. Av någon anledning får hon aldrig feber men ordentligt sjuk har hon varit. Vi har nu levt ihop i sex år och aldrig har jag sett henne så dålig. Det tog fem dag innan hon lyckades smitta mig så nu sitter vi på Norwegians flygplan till London och snorar i kapp. Vi är hitbjudna av Virgin Galactic som skall ta mig ut i rymden. Det är fest och information kring utvecklingen av deras rymdfarkost och vad myndigheterna säger. Vi är VIP-inbjudna på en stor flyguppvisning som skall vara av världsklass. Det blir stor fest i sann Virgin-anda med Richard Branson på hemmaplan. Jag har hört om dessa fester att de brukar vara spektakulära och sluta först tidigt på morgonen.

Sista dagen får vi specialvisning av de nybyggda olympiska arenorna i London. Valet var svårt då man annars skulle få köra Aston Martin-bilar. Normalt är motorintresset väldigt stort men dessa fantastiska byggander lär jag aldrig få möjlighet att se igen så vi skall guidas runt på torsdag.

Jag lyssnade på Petter Stordalens sommarprogram igår kväll och fick ståpäls. Jag är väl lite nördig på livshistorier. Jag gillar hans inställning att satsa i dåliga tider, att våga och aldrig ge upp. Jag tror och hoppas att det är fler än jag som får energi och lust efter sådana program.

En jordhög som jag ännu inte hunnit plantera har blivit otroligt vacker.
Förstör man naturen om man återställer jorden?

På grund av stopp i planerna för byggnationerna för ett +55-boende i Slite så kan vi inte behålla en kille på byggsidan. Bygglovet är överklagat av en granne och ärendet blir liggande hos Länsstyrelsen och det tar troligen minst sex månader vilket gör att vi mister en mycket bra medarbetare. Det positiva var att han inte var arbetslös längre än ca 60 sekunder. När han städat av kontoret och lämnat oss så hann han inte ut till bilen förrän han tackat ja till nytt jobb. Alla bygger vi vårt eget varumärke och hans var väldigt starkt och då blir han eftertraktad. Det gäller hela tiden att vårda sitt varumärke för man vet aldrig när man stöter på varandra igen.

Jag har haft ett intressant ärende hos länsstyrelsen angående att vi vill renovera en gammal brygga ihop med några grannar. Först skickade vi ansökan till regionen som hänvisade till länsstyrelsen och där blev det liggande en tid och så fick vi besked att man ville ha kompletterande ritningar. Vi tog då in en arkitekt som fick göra ännu mer detaljerade ritningar. Döm om min förvåning då vi får nej på grund av naturvärden! Jag förstår absolut inte varför man då bad oss investera i kompletterande material. Jag skall försöka lista ut hur de tänkte där? Ärendet är nu över ett år och vi får väl se om det kommer gå att renovera upp Olssons gamla brygga eller ej.

Jag skrev ett blogginlägg om min fundering på om oppositionen ser möjligheten att sabotera för de styrande och på så sätt skaffa sig fördel inför kommande val. Jag har nu fått helt klart för mig att detta sker, men alla som bekräftar tanken säger å andra sidan att jag inte får citera dem. Det är ett helt sjukt system där man skall driva en region om några inte jobbar för allas bästa utan avsiktligt saboterar dem ibland. Tyvärr är belöningssystem så, och oppositionen får fördel av detta som kostar skattebetalarna miljonbelopp varje år. Detta lär fortsätta så länge ingen kan sätta tummen på just detta.

På våran strand är det bara Kålle som badar. Långgrund stenbotten och ca 14 grader men löjligt vackert.

Nu är det fullt i huset. Farmor Barbro har flyttat in Wildas rum och blir på ön i tre veckor. Det är inte klokt vilken energi hon har. Vi bara njuter när hon är på plats för då har vi full hotellservice. Nicole har hyrt ut sin lägenhet på Snäck vilket skall bli till en extra semesterresa med pojkvännen Robin. Hon har därför lagt beslag på sitt gamla rum, som nu är Towes. Som från Thailand bor i gästrummet så vi har nu småtjejerna oftare i vårt rum.

Towe och Som i dammen som nu håller 22  grader.

Wilda simmar nu fritt i stora dammen även om hon tycker att det är läskigt i den riktigt djupa delen. Towe är mest en nakenfis och njuter på den lilla sandstranden men slänger sig gärna i den djupa delen om någon av oss vuxna är där och armringarna är på plats. Det är härligt att se dem i vattnet helt orädda. Där är det samma status som det var på Max och Charlie i den åldern. Vi har fått en ny fisk som döptes till rödluvan och hon skall snart få fler kompisar från Träkumla.

Jag ser nu fram emot fyra intressanta dagar i London. Tyvärr är det egentligen helt fel tid att resa till en storstad men det fanns inget alternativ denna gång. Vi kommer säkert klara oss och det än nog så att man hoppas på lite dåligt Englandsväder.

Monika och jag när vi provvinkade i kungens och
drottningens stolar på Nationaldagen.
Kändes inte helt bekvämt.

Dela med dina vänner!
1 svara
  1. Nils Nordenbrink says:

    ”Det skulle vara kul att höra någon på rederiet eller staten uttala sig om vilken typ av båt man haft med rätt fakta om bränslepriset och vad det i så fall skulle ha inneburit för biljettpriserna.”

    Staten var väldigt passiv då det nya färjesystemet infördes. Det var Gotlandsbolaget som lobbade igenom det. Så staten tar nog sin hand från frågan.

    Den prissituation vi har idag har varit förutsägbar sen 2005 då reglerna för 2009 års avtal blev kända. Det märkliga är att det skulle dröja ända till 2012 innan debatten kom.

    Ovanstående är viktigt för att förstå varför staten nu är så kallsinnig mot ön. ”Ön har fått den trafik de ville ha. Då får man ta konsekvenserna (priserna) också. Öns förjepolitik (”de gotländska ståndpunkterna”) är inget annat än en partsinlaga för Gotlandsbolaget.”

    När är det dags för ”plan B” från politiken? Antagligen aldrig. Till och med öns ena rikstdagsman (läs GT idag) tror att det sitter hjul på färjan och att man kan rulla på vattnet.

    Enda hoppet är att Gotlandsbolaget tänker om i den kommande upphandlingen och offererar att nytt energieffektivt system. Eller att det kommer en konkurrent som gör det.

Ingen möjlighet att kommentera detta.

Copyright: Pigge Werkelin. Piggebloggen är gotlandsproducerad och körs hos Peek-A-Boo Software och administreras av Stenströms Information & Marknadsföring