En ny båtlinje till Gotland?

03 Aug 2012
03 augusti 2012

Det är nu full fart på diskussionerna om en ev ny färja mellan Gotland och fastlandet. Anledningen är att man inom näringen vill ha billigare båt resor. Priset avskräcker resenärer som inte har råd och en annan grupp anser inte att det är prisvärt. Jag har under några år tittat på detta i olika konstellationer och varje gång kommer jag fram till samma slutsats att detta kan bara göras bättre om vi går ihop och satsar gemensamt. Närmare än så här har vi nog aldrig varit – idag finns det en klar irritation i branschen: något måste göras! En ny sommarlinje skulle inte störa ekonomin på något sätt för dagens trafik. En framtida operatör finns ännu inte så vad som sker efter 2017 behöver ingen bry sig om. Redan efter tre år skulle en ny sommarlinje ge ca 300 000 nya gästnätter per år för Gotland.

Gotland har idag 10 månaders trafik som inte går ihop ekonomiskt. Därför måste de ta ut överpriser på sommaren för att klara vintertrafiken Enligt oss turistföretagare så skall de bidrag som staten betalar täcka vintertrafiken och sommaren skall kunna konkurrensutsättas så att det blir en rättvis prisbild. Antingen får Anders Borg pytsa in mer pengar eller så måste trafiken bedrivas på ett billigare sätt. Som exempel kan man ändra avskrivningarna från tio år till 30 år, sänka hastigheten, köra på färre hamnar, ändra tidtabell eller bygga mer anpassade båtar. Det finns många sätt att minska kostnaderna om man vill.

Den dagen vi får ett kompletterande sommarrederi så skall detta självklart anpassa sig efter den baslinjetrafik staten bedriver på Gotland. Basrederiet har förtur men kan man anpassa så skall man göra det genom att till exempel växla hamnplats ibland så att Nynäsbåten får angöra Oskarshamns kaj plats vilket man redan idag gör. Med lite smidighet och smarta tidtabeller kan vi utnyttja hamnen på bästa möjliga sätt och behöver inte investera massor av miljoner för att ge plats åt ett nytt rederi. Dagens stora båtar ligger bara inne i Visby hamn ca 3 timmar per dygn när det går som mest. Två båtar ligger vid var sin kaj 12% av tiden och vi vill klämma in en båt två gånger per dygn i totalt två timmar till. Rent teoretiskt har vi behov av kajplatser 2 timmar per dygn.

Det vi kan konstatera är att Visby hamn egentligen har 48 timmars kajplatskapacitet fördelat på två platser och behovet är ca 8 timmar under högsäsong för tre båtar. Det innebär att vi egentligen bara utnyttjar 16% av den totala kapaciteten. Detta förutsätter att turistbåten anpassas efter ledig tid vilket vi tror är möjligt. Till detta skall läggas Destination Gotlands två mindre snabbbåtar som bör ha samma prioritet som en konkurrent. Även om vi lägger på deras behov så ligger hamnen ledig mer än 65% av tiden. Övernattande båtar eller båtar som inte är i trafik måste kunna ligga vid andra platser i hamnen. Sedan finns det en kryssningskaj som också är ledig 80% av tiden.

Det skall bli intressant att se hur DG väljer att göra. Är de intresserade av att försöka hitta en lösning eller kommer de att försöka stoppa satsningen? Jag vill tro att de vill Gotlands bästa vilket de säger och då är jag övertygad om att detta kommer lösa sig.

Jag träffade Jan-Erik Nilsson och vi diskuterade konkurrens under Almedalsveckan. Han välkomnar en konkurrent och förklarade att de förhandlat sig till en garanti från staten för minskade intäkter om det skulle gå sämre på grund av konkurrens. Jag tror även att han gillar tanken på konkurrens för då kan kunden välja. Och det verkar som om de är ganska säkra på att de flesta vill åka snabbt. Det är ett perfekt läge att satsa pengar på att prova med ett privat initiativ för det kommer inte att störa bastrafiken på något sätt. Det skulle också minska klagomålen på DG med ett alternativ. Det blir vinn-vinn för alla då Gotland helt plötsligt har fler färjealternativ varav ett som minskar de skadliga växthusgaserna, sänker priset och ger fler avgångar och större kapacitet. På så sätt kan vi gemensamt öka resandet till Gotland och ta från andra destinationer. Detta har vi gjort en gång tidigare med Gotlandsflyg och detta kan vi göra igen om vi hjälps åt.

Skall denna satsning bli verklighet så är det ett måste att fler företagare inom näringen går med. Antingen som ägare eller leverantörer av gäster, boende, restauranger och aktiviteter. Jag har fått kontakt med några sommargotlänningar som vill vara med och vill hitta några till för att kunna förverkliga detta.

Jag tror även att vi skall jobba med att få gäster att stanna längre med olika paketerbjudanden. Jag tycker att vi skall fylla de båtar som har lite sämre beläggning med hundralappspassagerare (t.o.r. för 100 kr). Det vill säga: köper man ett boendesom för minst en vecka så kan man få köpa resan för 100 kr t.o.r. om det är på tider som vi föreslår. Jag tror att vi på detta sätt kan få fart på t.ex. cykelturismen igen. Tält, båt, cykel, campingplats för 995 kr en vecka kommer göra skillnad. 10 000 sådana platser ger 70 000 nya gästnätter.

Jag vill gärna hänvisa till ett lysande exempel: mellan Helsingborg och Helsingör hade Scandlines monopol under många år (ägt av Danska och Svenska staten). 1996 när HH Ferries tog upp konkurrensen så hade monopolisten 1,5 miljoner bilar vilket motsvarar ungefär vad dagens rederi har i passagerare. Två år senare hade bolaget HH Ferries 0,6 miljoner och Scandlines hade då 1,9 miljoner bilar. Linjen ökade på två år med 66%  och nådde ca 2,5 miljoner bilar 1998. En liknande effekt fick vi när vi startade Gotlandsflyg och Kullaflyg. Lägre priser, mer frekvens, fler platser och bättre service ger en enorm utveckling.

Jag är övertygad om att samarbete kommer göra skillnad för hela Gotland. Vi får se om tillräckligt många vill vara med. Jag behöver få positiva signaler från fler under augusti för att veta om vi skall gå vidare.

Dela med dina vänner!
3 svar
  1. Leffe says:

    Hej Pigge, jag och min familj är sommargotlänningar sedan 13år och tycker att tanken med en turistbåt är lysande. Som turist med en resa per år till ön har farten ingen betydelse utan det är helhetsintrycket med resa, boende och aktiviteter. Att paketera som du föreslår är utmärkt och kommer att ge framgång. En överfart med rimligt pris och bra komfort är viktig för öns utveckling. Vi åker normalt ca 10 gånger per år från Nynäs men på grund av priserna har vi dragit ner, våra vuxna barn åker sällan pga. priserna de tar istället Ryanair till någon medelhavsdestination för mindre pengar. Hoppas att färjan kommer till, den behövs!

  2. Sebastian says:

    Hej Pigge!
    Ett bra exempel i hur ”kringtjänsterna” kan lösast att snegla på Eckerölinjen. Där går det att boka ett antal tjänster ihop med båtresan. Det är totalt avgörande att det är enkelt och smidigt. Helt rätt tankar som du är inne på med bränslet, Stena line lär ha haft flera lyckade satsningar i att minska bränslekostnaderna. Bara att titta närmare på ”Eco drive” för styrmännen är en besparande åtgärd som ger långt större effekter än vad vi tror. Väl värt att titta på!
    Lycka till!
    Varma hälsningar,
    Sebastian

  3. Ethel says:

    Hej Pigge! Det hade varit mycket bra om priset hade blivit billigare på Gotlands båten. Vi har semestrat i hela Sverige från Smygehuk till Karesuando och treriksröset. Vi har kört kors och tvärs och verkligen njutit av vår vackra land. MEN vi har aldrig varit på Gotland det är de enda som vi har kvar. Men vi semestrar oftas på två mc och då blir allting dubbelt så dyrt. Givetvis då är det dubbel glädje ocskå. Den dagen som priset sjunker på Gotlands färjan så kommer vi över. Hälsningar Ethel

Ingen möjlighet att kommentera detta.

Copyright: Pigge Werkelin. Piggebloggen är gotlandsproducerad och körs hos Peek-A-Boo Software och administreras av Stenströms Information & Marknadsföring