Igår fick jag ett brev från Ulrika om biljettpriser…

20 jan
20 januari 2013

Jag får ett eller flera brev varje vecka om Gotlandstrafiken och igår kom ett ifrån Ulrika som jag började fundera på. Hur ska jag svara dessa människor? Här är några exempel:

  1. Jag hade tänkt köpt sommarställe på Gotland men det dissades p.g.a. de dyra resorna, blir inte kul i längden. Så inga tänkta långvistelser till Gotland nu. Karin Månson f.d. gotländska.
  2. Lätt att säga snabbt och gratis, men för att se det realistiskt: hellre billigt och sakta än snabbt och dyrt! Sen vill jag tillägga att det bör läggas lite krut på anpassningen på anslutningsbussar/tåg. Magnus Hansson
  3. Hej Pigge, jag och min familj är sommargotlänningar sedan 13 år och tycker att tanken med en turistbåt är lysande. Som turist med en resa per år till ön har farten ingen betydelse utan det är helhetsintrycket med resa, boende och aktiviteter. Att paketera som du föreslår är utmärkt och kommer att ge framgång. En överfart med rimligt pris och bra komfort är viktig för öns utveckling. Vi åker normalt ca 10 gånger per år från Nynäs men på grund av priserna har vi dragit ner, våra vuxna barn åker sällan p.g.a. priserna de tar istället Ryanair till någon medelhavsdestination för mindre pengar. Hoppas att färjan kommer till, den behövs! Leffe
  4. Hej! Jag har precis bokat sommarbåten ”hem” till Gotland i sommar och höll på att få hjärtsnörp. Notan slutade på 4512 kr för 2 vuxna, 2 ungdomar, 1 barn + bilen. Det är åt helvete för dyrt… Vad hände med alla protester och uppvaktningar? Jag har inte hört eller sett något på den senaste tiden. Alla jag känner tycker att det är åt helvete för dyrt att åka till Gotland och att vi måste göra något. Vad händer, hur kan jag stödja er? Mvh Ulrika Gradelius

Vad svarar man Ulrika och alla andra som är förtvivlade och verkligen vill till Ön trots prisbilden? Vad jag förstår finns det massor av svar att ge Ulrika beroende på vilken situation man besitter på ön. Här finns några tänkbara alternativa svar som jag tänkt ut:

Svar á la Gotlandsupproret:

Hej Ulrika vi är medvetna om detta och vi driver en linje om lägre priser men den viktigaste frågan är att köra i 28 knop. Genom att vi kan köra i 28 knop så vinner vi ca 30 minuter på resan. Framför allt har vi en deal med dagens rederi där de troligen lovar att sänka priset något om vi kan hjälpa dem att få köra med sina båtar 2–4 år till. Vi vet att det kommer ny teknisk utveckling som kommer att göra så stor skillnad att allt kommer att bli bättre bara vi väntar. Tyvärr vet vi inte hur mycket bättre det blir men vi är ganska säkra på att det blir bättre. Staten har hur mycket pengar som helst och skall satsa några hundra miljoner till och då kan du åka billigare. Vi ger oss aldrig även om det tar tid. Det här är helt och hållet statens fel att din prislapp är så dyr. Välkommen till Gotland och är du inte en av de 108 000 som skrivit på för lägre priser så gör detta vår hemsida.

Svar á la Ansvarig från rederiet:

Hej Ulrika. Tack för ditt brev. Jag kan inte hålla med dig om att det är dyrt utan du måste se till vad du får. Det finns linjer i världen som är dyrare och nu väljer du att åka på en av våra mest attraktiva avgångar. Om du i stället väljer att ta en nattfärja så blir det betydligt billigare. Det verkar som att du har gotländskt påbrå och då har du säkert föräldrar eller vänner i Visby som du kan sova över hos första natten då du anländer vid 2-tiden på natten. Hemresan går lika sent men å andra sidan behöver du inget hotellrum och tar du med fem madrasser och kuddar kan du sova nästan var som helst på golvet på nattbåten tillbaka till Nynäshamn. Vi har låg beläggning så det finns gott om plats på natturerna. Du sparar in två hotellnätter för fem personer vilket gör att resan blir i princip gratis. Välkomna till hem till ön!

Svar à la Gruppen som inte vill att vi skall prata pris alls: 

Hej Ulrika. Vad kul att du skall till Gotland i sommar igen. Du känner säkert till det men vi vill i alla fall påminna dig om att du reser till ett resmål med väldigt hög kvalité. Ingenstans i hela Norden kan du finna så snabba båtar som vi har på Gotland. Framför allt så får du den hastigheten 365 dagar om året. Du sparar minst 30–40 minuter jämfört med de alternativ som finns idag. Levnadsvillkoren för dina vänner på Gotland har förbättrats sedan dessa snabba båtar kom. Tyvärr behöver alla olja i världen och nu har priset gått upp 800% mot vad det var beräknat till 2012. Som du förstår måste alla vara med och betala på den notan. Vi delar på detta solidariskt och jag tror att du och din familj förstår och gärna lägger några kronor extra. Välkommen till ön!

Svar á la Erik D: 

Hej Ulrika. Jag och min familj äger den här linjen och valde för några år sedan att investera i nya moderna båtar. Vi tog då hjälp av de bästa experterna för att beräkna vad det skulle kosta att köra den snabbaste åretruntlinjen i Europa. Tyvärr räknade vi fel med nästan 800% vilket kostar nästan 1/4 miljard mer än beräknat per år och det måste vi ta ut av passagerna vilket du säkert förstår. Du skall vara glad att staten tagit 50% av kostnaden för bränsleprishöjningen redan, för annars skulle din biljett varit nästan ca 40% dyrare. Vi är nu den enda linjen i hela EU som kör med fyra stålbåtar som kan ta gods och upp till 1500 passagerare per tur i 28 knop 365 dagar om året. För vår service spelar det ingen roll om vi har 50 eller 1500 passagerare, det är samma hastighet i alla fall. Om bara staten kan förlänga dagens avtal fyra år till så skall priset bli lägre. Hur mycket är omöjligt att säga då bränslet hela tiden går upp och dessa båtar drar dubbelt så mycket som en ersättningsbåt med lite nya idéer skulle göra. Om staten gav oss lite incitament att dra ner på bränsleförbrukningen så kan vi ganska snart få ner priset eller som Gotlandsupproret föreslår, om staten skickar in några hundra miljoner till i systemet så blir det omedelbart sänkningar. Idag har vi ett avtal och det gäller. Vi finns i första hand för bolagets intressen och i andra hand för Gotland. Jag vet att jag ibland har haft personal som påstått annat men dem har vi jobbat med så den linjen kör vi inte efter längre. Välkommen ombord på våra snabba båtar och hoppas du får en fin vistelse på Gotland.

Svar á la Gotlänningen på gatan: 

Hej Ulrika. Jag kan delvis hålla med dig. Det har nu börjat bli så pass dyrt att även gotlänningen börjar dra sig för extra båtresor. Men öborna skall ha det som vi alltid haft det. I alla fall som vi haft det den senaste tiden. Vi skall resa i 28 knop året runt och när statens pengar inte räcker till så får ni icke-gotlänningar en dubblering av priset. Du skall veta att för varje hundralapp som rederiet ökar dina biljett så betalar vi gotlänningar 50 kr vilket är rättvist. När din biljett som kostar 4512 kr måste jag betala 2256 kr och det är hutlöst. Men vi åker aldrig på dessa turer så vi betalar normalt runt 1500 kr för en turbiljett med familjen vilket är allt för mycket. Vi gotlänningar borde bara betala väg priser – vad det nu är?

Svar á la Turistbranchen: 

Hej Ulrika. Vi är tacksamma att du väljer Gotland och att du vill hjälpa till att få ner priserna. Vi inom näringen försöker visa att turismen är öns största och viktigaste näring. Den enda näringen som inte kan köpas upp och lämna ön. De är den näring som har störst möjligheter att växa på ön om priset och kapaciteten blir rätt. Vi vill jobba på att få statliga båtar och ett helt nytt tänk inom hela näringen som gör att vi jobbar ihop. Det skulle få ner prisbilden med minst 30% och ett helt annat prissättningssystem som skulle göra att du kunde resa till Gotland oftare. Vi är övertygade om att låga priser ger betydande fler resande. Men tyvärr styr vi inte över båttrafik och prissättning. Vi har en föråldrad flotta som är alltför dyr och den enda makt som finns är konsumentmakten vilket börjar slå igenom. Hör av dig till de styrande i regionen och förklara din inställning. Det finns fortfarande de som anser på fullaste allvar att vi skall överprissätta biljettpriset för icke-gotlänningar för att rederiet gjort en helt osannolik felberäkning som man inte vill ta ansvar för. Vi hoppas att inom ett år ha en konkurrerande linje med en prisbild som är minst 30% under dagens.

Svar á la Staten:

Hej Ulrika. Vi från statsmakten gör bara vad regionen vill. Från Gotlands sida har de sagt att hastighet är det viktigaste för hela Gotlands överlevnad och därför blev det så här galet med prisbilden. Vi har inget ansvar för hur fort eller när båtarna skall gå – vi skjuter till pengar. Och Gotland får mer pengar än någonsin för att klara sin trafik. Vi lägger mer än tre gånger så mycket till trafiken som alla gotlänningar betalar ihop per år i biljettkostnader. Man har för höga kostnader i trafiken eller för lite biljettintäkter helt enkelt. Skulle man dra ner på kostnaderna så blir det med automatik billigare. Väldigt enkel matematik! Vi ser eventuellt en ljusning i prisbilden till 1/1 2017 om alla bestämmer sig för att få ner priset.

 ——————–

Jag tror att svaren skulle kunna bli ungefär så här. Ingen vill ta ansvar och alla har olika vinningar och svarar därefter. Problemet är att Ulrikorna blir färre och Karin-typerna som överger ön blir fler, medan vi velar omkring och sprider misstroende i en näring som behöver framtidstro NU.


Dela med dina vänner!
© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring