Vilket kommer först – Gotlandsbåten eller min rymdfärd?

30 apr
30 april 2013

Nu har det varit lite lite bloggande under en tid på grund av att tiden inte räckt till. Då gäller det att stänga ner vissa funktioner och fokusera på det som verkligen är viktigt.

Jag läste i lördags Jennys krönika i Gotlands Tidningar där hon tar upp den del av livet som innebär sårbarhet. Att våga tala om att man inte mår bra av den ena eller den andra anledningen är svårt för många då de ofta har fullt fokus på att berätta hur bra allt är. Det är både en skyldighet och en rättighet att ibland få må skit.

Sedan läser jag Magnus Ihreskogs serie du och jag som alltid griper tag i oss läsare. Han får människor att våga berätta om sidor som är tunga och sårbara. I lördagens artikel handlar det om en politisk redaktör som från min sida uppfattats som ganska trist. (Jag känner honom bara som centens ledarskribent) Efter detta reportage får jag en helt annan bild av honom i min lilla värld. Det är tufft av honom att våga gå ut och berätta om hur hans snabba uppbrott från förra frun satt spår i livet då han inte får träffa varken barn eller barnbarn. Bra för andra att läsa och förstå hur det kan gå. Mats öde går inte att göra så mycket åt men andra kan lära sig något genom att han berättar. Ungefär vad jag ville med min och Lena Katarinas bok Klockan 10.31 i Khao Lak. Vem vet förresten vad som händer när Mats barn och vänner får ta del av detta? Det är inte omöjligt att det till slut blir ett lyckligt slut. Bara man vågar berätta så händer det ofta en massa bra saker. Helt klart är att själsligt mod kommer med ålderdom och fysiskt mod med ungdom.

Förtroende och ranking av företagsklimat

Jag såg resultatet av en förtroendeundersökning där man rankat förtroendet för bilhandlare, journalister, politiker, hantverkare och advokater. Precis i den här ordningen blev rankingen med bilhandlaren längst ner. Ett skrå som borde ta en funderare på sin trovärdighet är journalisterna som egentligen bygger hela sin framtid på trovärdighet. Det finns så klart ingen 100% säkerhet i denna undersökning, men med lite självkritik så bör de ta sig en funderare. Avfärdar man detta ungefär som vissa politiker gör med Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat, så fortsätter man falla som en sten.

På Gotland tappar vi varje år placeringar i näringslivsrankingen och oppositionen försöker säga att detta löser man genom att byta styre. Jag tror att det är politikerna som borde ta sig en funderare på helt nya konstellationer samt en ny politisk kultur. En kultur där de sätter Gotland bästa i fokus i stället för det egnas bästa. På Gotland behöver vi starka politiker som kan samarbeta och inte sticka varandra i ryggen gång på gång. Att sitta i opposition och bara förstöra för det styrande är säkraste vägen till valframgångar i nästa val här på ön. Om jag finge önska så skulle det vara intressant att höra eller läsa om hur många tiotals miljoner som ön slarvat bort för att oppositionen skall få majoriteten att framstå som värdelösa. Demokrati skall få kosta men hur mycket slarvas bort på grund av att den ena sidan skall förstöra för den andra?

Tv-program?

Jag fick i dagarna ett erbjudande om att vara med i ett av få program som jag gärna följer på TV. Tyvärr så är det inspelning 14 dagar redan i sommar och det finns ingen möjlighet att få in det i mitt lite väl pressade schema där. Redaktionen ville återkomma så vi får väl se om jag får möjligheten framöver att delta i detta tv-program. Det borde finnas fler av de positiva programmen och färre av de som kräver utröstningar och förnedringar.

Färja till 2014 är på G!

Gotlandsbåten AB har nu avancerat och vi var med på världens största konferens för färjerederier. Det blev en stor succé för oss och det vi står för. En av våra hörnstenar är kul och där höjde vårt team definitivt ribban på tillställningen. Det var en väldigt bra start där de från scenen inledde med att konstatera att hela branschen är väldigt konservativ och det är allt för lite nytänkande. De var rätt eniga om att branschen har mycket att lära av lågprisflyget och att det blir mer nytänkande genom att släppa in entreprenörer från andra branscher. (Hela starten av konferensen gjorde oss extra intressanta)

Det visar sig att många rederier består av starka ägare som toppstyr bolaget. Inte ovanligt med fäder över 70 och 80 år som är den verkliga makten och den släpper de inte. Dessa personer har oftast historiskt byggt stora värden i bolagen men idag står bolagen inför nya utmaningar där det krävs nytänkande. Väldigt mycket kraft läggs på att bevaka monopolen i stället för att se till att bli bäst i branschen. På så sätt drivs inte färjerederierna av viljan att bli bäst och våga utveckla, utan mer av att bevaka marknadsandelar. Jag trodde att detta var en lokal bild av dagens rederi men det visar sig mer vara en kultur inom redarnäringen.

Målsättningen med Gotlandsbåten AB  är att utveckla Gotland på snabbaste sätt. Vi skall finnas för Gotlands bästa. Med rätt konkurrens kommer vi att öka antalet gästnätter med 20% på tre år eller fyra sommarsäsonger (2014–2017). Det kommer troligen att innebära en ökning fördelad lika mycket runt hela ön, vilket skulle gynna landsbygden mest. Detta kommer att ge nästan alla företagare 20% mer i kassan som i sig innebär att optimismen kommer tillbaka till ön och investeringarna börjar ta fart. Då fyller byggföretaget sina orderböcker vilket ger dessa bolag köpkraft och de som jobbar där blir intresserade av att spendera.

Tillsammans får vi hjulen på Gotland att snurra åt rätt håll

Gotlandsbåten blir loket som får Gotland att snurra i en positiv spiral. Om varje företagare skulle ta och fundera på vad som skulle ske om han/hon fick en ökningen på 20% – vi skulle få utveckling på riktigt. Detta kommer att ske tack vare konkurrens. Gotlandsbåtens närvaro kommer att lyfta kvalitén ytterligare hos Destination Gotland och de kommer att satsa mer på sälj, service och marknadsföring. Redan nu ser vi inom branschen att det hänt saker hos kollegan tack vare vår blotta närvaro. Detta är meningen och något vi känner igen från tiden när vi presenterats oss på flygmarknaden. SAS och Skyways satte in betydande marknadsföringsåtgärder när de fick klart för sig att vi skulle börja konkurrera. Marknadsföringsbudgetar och närvaro ökade kraftigt för vår destination, fast detta förklarar man alltid som att det var en händelse som råkade sammanfalla med Gotlandsflygs start. Detta lede till ett ökat resandet för regionen och det är precis vad vi vill idag med Gotlandsbåten. Det är det som är hela meningen med konkurrens. Konkurrens på havet triggar alla, är bra för passagerarna och hela Region Gotland. Jag har redan fått tack från näringen för det vi åstadkommit hittills och då har vi inte börjat köra ännu.

De utmaningar som vi nu har är att få med tillräckligt många boendeanläggningar som vill vara med och jobba för att Gotlandsbåten skall bli en långsiktig satsning på ön. Den andra delen är att Regionen ska prioritera en fullt fungerande kajplats för vår båt. Ambitionen har de ställt sig bakom men nu när det börjar  bli skarpt så är det många praktiska saker som skall redas ut.

Destination Gotland har sagt att de ser positivt på att få konkurrens vilket torde innebära att de inte tänker sätta käppar i hjulet för utvecklingen på Gotland som många av oss trodde. Jag har svängt i denna fråga och tror verkligen att kollegorna inte kommer sabotera utan verkligen ser fram emot en kollega som gör att även de kommer att utvecklas. Detta enligt rederiets talespersoner.

Jag tror att vi skall kunna jobba ihop med våra nya kollegor på ett smart sätt där båda kommer att trigga varandra till att utveckla Gotland och besöksnäringen. Lägger alla fokus på att  konkurrera med kvalité, service och pris för att öka gästnätterna med 20% så kommer vi lyckas. Då jobbar vi alla för Gotlands bästa och detta är vad vi skall fokusera på under 2013–2016. Utvecklingen på Resesidan har ökat knappt 0,045% för resandet de senaste åren vilket vi nu skall ändra på ihop med Destination Gotland och hela näringen på Gotland. Jag är övertygad att det kommer att ske betydande förändringar nu när det är meningen att de skall bli konkurrens på riktigt. Passagerarna får ett val och samtidigt blir det ökat kapacitet på de tider då passagerna vill resa.

Mammafri weekend med tjejerna

frukost

Frukost på bryggan

I helgen hade vi mammafri weekend och Monika familjefritid. Det behövs avbrott från vardagen för alla. Lördag förmiddag var vigd åt långsam frukost och en del fixande hemma samt visning av hus och dammen för en vän. Lunch hos Alis och sedan bad i Hemse. Wildas simning har verkligen utvecklats och henne kan man släppa utan att vara orolig på djupt vatten. Towe måste man ha ett öga på då hon i bland tar lite längre turer än vad hon klarar av. Båda är väldigt vattenvana och får inte panik även om det blir svårt med andningen.

GuldCharlie

Fisken Charlie som dog på Charlies födelsedag

Tjejerna har döpt våra två största fiskar till Charlie och Max. Varje gång vi är vid dammen så skall vi se om de syns till. Samma dag som Charlie har sin födelsedag så hittade vi Fisken Charlie död vid bryggan. Han simmade som vanligt dagen innan så det kändes väldigt konstigt. Livet är fyllt av konstiga händelser. Wilda blev väldigt ledsen när Charlie låg död på sidan på botten. Towe tröstade och sa att ”han sover nog bara lite länge”.

Mjölkfabriken

Vi var inbokade kl 15.30 på en helt ny mjölkfabrik på Gotland. En väns familj har investerat stora pengar på en ny supermodern mjölk(fabrik)ladugård med frigående kor.

kalv

Pojkkalven 5040 i sin lekstuga/dockskåp

Vi hälsade på kalvar som var drygt en vecka gamla, stora tjurar samt alla kor. Kalvarna bodde i små dockhus av plast vilket såg väldigt gulligt ut. Vi lärde oss massor om dessa djur. Korna har bestämt vilken rang varje ko har i den aktuella flocken och den accepteras väldigt snabbt. Korna måste bli gravida för att kunna mjölka vilket var en nyhet för oss vuxna som trodde att kor alltid mjölkade? Graviditeten är 9 mån och de mjölkas automatiskt 2 ggr varje dygn. Städning och utfodring sker med automatik dygnet runt så princip kan anläggningen gå flera dygn utan att någon sätter sin fot där. Korna har även automatiska ryggkliare som de kan gå till när de vill.

kon

Kon som fixade ny hårgelé till Wilda

Det känns som om korna trivs i sin fabrik och det finns någon slags trivselfaktor som kommer krypande på ett mysigt vis när man är där. En av kossorna slickade så mycket på Wilda att hon inte lär behöva hårgelé på flera månader. Wilda stack även in några fingrar till en av kalvarna som trodde det skulle komma mjölk den vägen och så var den handen lika nersölad som håret.

mjölkmaskin

Towe kontrollerar att mjölkmaskinen släppt en spene

Hon gillar verkligen djur och har ingen rädsla för dem. Bra eller dåligt? Troligen bara bra och påminner om min syster Eva som det blivit en bra kvinna av. Jag var på SCR årsstämma för tre veckor sedan och där har hennes busiga men ändå rättvisa sätt som ordförande satt positiv spår i hela organisationen. Jag var där i två dygn vilket gjorde mig väldigt stolt över det hon gör och det hon står för. Hon är omtyckt av sina medlemmar och sin styrelse vilket gör mig glad ända in själen. Det är skönt att vara Evas bror på riktigt!

Rymdfärden närmar sig

Nu har första provflygningen av Virgins rymdfarkost skett i ett fullkomligt test med raketmotorerna i Mac 1 dvs överljudsfart. Det gick bra och nu är det väldigt troligt att min rymderesa blir av under 2014 om inga olyckor sker i fortsatta tester. Eventuellt kommer jag ut i rymden innan vår första båt kommer trafikera fastlandet.

rymdplan

Hoppfulla signaler

Förra veckan hade jag en träff med ett gäng företagare på ön under 36 timmar som gav mersmak. Vi behöver samarbeta mer vilket landshövdingen mycket riktigt påtalat. Jag tror det är bra att vi haft det lite tufft och nu måste lyfta blicken och söka mer samarbete. Det är mycket på gång på ön och bara vi vänder spiralen så att det går upp i stället för ner så händer det massor av bra saker.

Åke Svensson har lovat en ny regiondirektör till hösten och vågar man välja en som tar i och säger ifrån så skall vi nog kunna klara ett fortsatt bytande av styre enligt gammal gotländsk tradition. Tjänstemännen behöver en stadig hand som pekar tydligt åt vilket håll vi ska. Skulle bli väldigt besviken om inte Åke klarar av att infria sitt löfte från den position som han har. Det får bli hans sätt att visa om han skall ha sin position eller inte för mig.

Ge blommor

På hemvägen från sista resan fick jag se en blomsteraffär på Rotterdams flygplats. Jag stannade upp ressällskapet och uppmanade dem att köpa hem blommor. En av herrarna tvekade men efter lite övertalning så köpte även han hem en stor bukett röda rosor till sin fru. Hans första kommentar är att nu kommer hon att tro att jag varit otrogen. Nu blev det inte så utan tvärtom och det behövs inte så mycket, bara det blir lite extra som inte är förväntat. Sånt kommer igen och smittar. Desto mer man ger desto mer får man. Allt kan bli så löjligt bra.

Som Susanne säger ”det är det enkla som är det svåra” vilket är så rätt. Lev lite extra idag för det är faktiskt första dagen på resten av livet och det finns ingen garanti om att det blir någon ny dag! Men vi satsar på många nya dagar och massor av nya spännande möjligheter både på och utanför Gotland.

lamm

Wilda och Towe med lammungarna på söndagsutflykten

Nu är det dags att åka med tjejerna till lammungarna i Stenkyrka och se hur mycket de har växt på fjorton dagar. Nästa vecka skall vi möta upp våren i Paris med Zlatan och då är det mamma- och pappafritt i Brissund då farmor Barbro kliver in och sköter marktjänsten. Alla barnfamiljer borde ha tillgång till en farmor Barbro. Tänk vad bra saker man får med när man väljer rätt fru.


Dela med dina vänner!
© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring