Varför är det så svårt för oss att förstå varandra?

03 Nov
03 november 2013

Mysigt på kyrkogården 

På Alla Helgonskvällen, klockan 20.35, står jag med min fyraåriga dotter och njuter av många hundra ljus som är tända på gravarna. Kvällen är stjärnklar och det ser nästan ut som om stjärnhimlen speglar sig i det hav av ljuspunkter som lyser över våra nära och kära som lämnat denna värld. Det är Max födelsedag och den infaller alltid i samband med Allhelgonahelgen vilket gör att jag brukar gå till kyrkogården på kvällen. Många fler borde vara där då det är en helt magisk stämning. Vi står där och har precis tänt de fyra ljusen som nu ger sken över Ulrikas, Max och Charlies gravsten. Det är en mysig varm tystnad där vi står. Jag håller Towe i handen när hon lutar huvudet tillbaka och tittar upp emot den upplysta stjärnhimmelen. Helt plötsligt bryts tystnaden av att Towe skriker: GRATTIS MAX PÅ FÖDELSEDAGEN så att det säkert hördes till de som skulle höra. Efter hennes lilla hälsning känns det som om det blir extra tyst på kyrkogården och jag hör bara vinden som susar lite i träden. Jag blir stående och fastnar i situationen och vet inte om det var 10 sekunder eller tre minuter. Sedan rycker Towe mig i handen och säger: Pappa jag fryser, vi åker hem.

Inte lätt att ta emot pengar

Fredagen har varit fylld av många tvära kast och den började med ett snabbmöte med skolvärden då vi ville hjälpa till med pengar till ett projekt där det tydligen är svårt att ta emot pengar. Det skulle varit betydligt enklare om det varit en icke kommunal skola förklarar mottagaren och ber om ytterligare tid för att lösa möjligheten. Vi får ge det ytterligare tre månader tror jag.

Tänka nytt som leder till enklare lösningar 

Sedan var det möte med regionen om ett projekt som troligen måste göras om helt. Skall vi hitta en lösning som blir smidig så gäller det att tänka nytt. Det är oftast inte något problem för mig men för omgivningen kan det bli lite stökigt. Här har jag en brist som gör att jag inte förstår när många andra har svårt att hänga med när det blir snabba och stora förändringar. Å andra sidan är det en framgångsfaktor att kunna gör förändringar. Jag tror att det kommer att bli bra om vi kan bli överens med regionen. Jag tar emot budskapet att en kommunal instans inte är lika snabbrörlig som ett bolag och det får jag tugga i mig och försöka förstå. Å andra sidan måste det inte vara så långdragna processer som det ofta blir idag. Svaret är väl helt enkelt att båda parter måste närma sig varandra.

Ödesdag för Gotlandsbåten

Torsdagen den 31 oktober var det ödesdag för projektet Gotlandsbåten. Då skulle vi skriva på papper för hyra av båt för sommaren 2014. Vi har jobbat med projektet sedan december 2011 och jag tror att vi till dags datum lagt ner närmare 5 miljoner på detta projekt som är det största utvecklingsprojekt som ön jobbar på just nu. Vi har ett antal checkpunkter som skall vara klara och det två sista är hamnplatser i Västervik och Visby. Västervik har lämnat klartecken. Så det enda som återstod var avtalet från Gotland den region som skall vara den största vinnaren på detta. Vi trodde oss var övertydliga på att vi måste ha ett ja för att kunna gå vidare.

Nej eller Ja till Gotlandsbåten?

Jag  fick reda på att det skulle vara en presskonferens klockan 13 där vi skulle få besked i denna viktiga fråga. Beskedet vi fick är att alla är positiva till projektet men att vi inte kan få något besked nu utan först om tre veckor, då vi skall få ny information. Jag blir så besviken och inser att det är kört. Det är första gången som jag tappat drivet och energin. Normalt går jag igång på ”nej” och ”det är omöjligt”, men nu kändes det helt tomt. Ännu svårare blir det när jag diskuterar detta med politiker då det inte förstår att jag tar detta som ett nej. Vi är ju positiva och enade så vad är problemet säger en politiker. Just detta verkar vara problemet att vi inte förstår varandra.

Jag tycker att vi har varit 100% tydliga med att vi måste ha klara besked, ja eller nej. Sedan mitten på juni har regionen varit medvetna om att vi vill ha plats i hamnen och att vi jobbar med frågan att få fram en båt. Och sedan drygt 14 dagar har detta datum varit känt. Vi vill bara ha ett papper på att vi får ligga i Visby hamn och det säger man sig lösa men kan inte lämna något skriftligt på hamnplats. Varför kan man ju fråga sig? Kan det vara så att de egentligen inte är säkra på att det går att lösa en kajplats till oss?

Nya möjligheter som ger oss en vecka till

Det blev en galen torsdag med massor av olika utspel där bland annat Destination Gotland sträcker ut en hand och vill hjälpa till med två miljoner och ställa i ordning kajplats 4. De säger sig vilja hjälpa till att få en lösning och det är så klart väldigt positivt om det är på riktigt, vilket Bruzelius intygar att det är. Jag förutsätter att det är på riktigt och inte något PR-utspel som några beskriver det hela. På kvällen får jag tag i en av killarna på hamnen och med ny information inser vi att det kan lösa sig i alla fall om politiken kan tänka om och detta snabbt. Vi försöker få till en tidsfrist  och VD lyckas förklara situationen för redaren och så har vi skapat en vecka till att förhandla om kajplats.  Under fredagen hade vi ett konstruktivt möte med politiker där det öppnades upp möjliga lösningar.

Det är två saker som jag har svårt att släppa:

  1. Hur kan det komma sig att vi inte förstår varandra bättre? Är vi och politikerna inte från samma världar? Pratar vi inte samma språk? De förstår inte min besvikelse och jag tycker att de sagt nej. Det menar att de är positiva och skall ge besked om tre veckor och detta får de till ett (nästan) ja. Om det blir ja, nej eller ytterligare ett antal veckor vet de ej om tre veckor men ändå så betyder det ja enligt dem? Här finns det en klar språkförbistring. Vi har sagt att det är kört om vi inte har papper på hamnplats den 31 oktober som nu blir den 7 november. Vi kan inte skriva på avtalet om vi inte får papper på hamnplats. Ett nytt uppskjutet datum innebär att ön går miste om den konkurrens som Gotlandsbåten skulle skapa vilket jag nu tror alla förstår.
  2. Varför jobbar inte Gotland hårdare för att skapa den möjlighet som nu finns med konkurrens på havet? Genom konkurrens och ökad kapacitet får vi runt 70 000 passagerare och av dessa är ca 60 000 helt nya. Det blir över 200 000 nya gästnätter som ger ca 150 nya årsarbeten till ön. Detta är starten på något som kommer att växa varje år och som kommer att göra Destination Gotland bättre. Är det inte mer intressant än ”risken för kritik om en bilkö på några minuter vid vissa tillfällen” skall spoliera projektet, så skall detta nog aldrig sjösättas. Det kommer att finnas massor av besserwissrar som kastar skit på oss och beklagar sig över vår inkompetens. Men jag gör hellre fel och kallas idiot än att bara sitta och se på.

Alla partierna är lika ansvariga för om det blir av, som om det inte blir av

Nu ligger ödet åter i politikernas händer och jag hoppas verkligen att de återkommer med ett tydligt besked. Om detta inte skulle bli verklighet så fins det inte ett parti att hänga ut, utan det lär bli alla våra politiker som får stå till svars då de är helt eniga i frågan. Jag tänker inte ge upp förrän gotlänningarna säger nej (genom politikerna) och gör de det så lägger jag garanterat ner. Detta är ett gotländskt utvecklingsprojekt och vill gotlänningarna inte skapa den självklarhet som en kajplats är så skall vi inte lägga tid på detta.

Nya affärsidéer kommer på de mest konstiga ställen

Nicole har flyttat in i sin nya lägenhet på gamla A7. När mamma Monika och dotter skall montera in hyllor i garderoberna så uppstår ett problem som kan bli en lönsam affärsidé. Det visar sig att leverantören av garderober gjort dem några cm bredare vilket innebär att vanliga hyllor och trådbackar inte passar. Deras affärsidé är att leverera garderober till stora byggen billigare än alla andra och sedan ta igen det på att alla måste köpa tillbehören lite dyrare hos dem. TIPS: Om man kollar igenom alla byggen med fler än trettio enheter (vilka man kan få tag på genom ett företag som lever på att tillhandahålla sådan information) så kan man ta reda på vilka byggen som garderobsföretaget levererat till. Sedan är det bara att skicka info till de som köpt  bostadsrätter om att man säljer hyllor och trådbackar till ordinarie pris som passar deras garderober. Garderobsleverantören måste ha betalt för sin prispressgarderober och klarar troligen inte en prispress på tillbehör.

Inget Piggeprojekt

Saxat ur en ledare i Gotlands Tidningar:

Stödet för en konkurrerande lågprislinje är stort. Det har inte varit några problem att få vare sig investerare eller styrelseledamöter och i Västervik satsar kommunen alltså både pengar och engagemang. Samtidigt finns det säkerligen en och annan som håller tummarna för att det ska gå åt skogen, bara för att det är ett ”Pigge-projekt”.

Jag skulle vilja förtydliga att Gotlandsbåten inte är ett Pigge-projekt utan det är ett lagarbete där vi är drygt 20 personer i en grundargrupp som satsat tid och pengar för att detta skall lyckas. Sedan är det närmare 200 personer eller företag som går in i projektet den dag som vi har ett kontrakt på båt.

Trots att nättidningen HelaGotland jublar så snart vi får problem så är vi på gång. Det skulle vara skönt om redaktören på HelaGotland kunde förstå att detta är ett projekt där många personer kämpar hårt och att jag kommer att utgöra en klar minoritet när det gäller ägandet. Det är tråkigt om ett så bra projekt som Gotlandsbåten skulle stupa på att jag är med, när det kommer att göra så mycket nytta.

Jag har det löjligt bra vilket man ibland behöver förstå 

Det finns fler familjer än jag förstod på Gotland som lever under existensminimum. Jag fick en vädjan från en familj som jag lovade några kassar mat i fredags. Trots att det var en körig fredag så hade jag lovat. Det var bara att ställa kosan norrut och leverera sex matkassar. Det kändes väldigt konstigt att handla mat till någon jag knappt känner. Jag förstod av reaktionen att det var väldigt välkommet och det känns så klart bra att hjälpa till. Vi har mött en del familjer som behöver hjälp i Thailand och något man har gemensamt är en stolthet och glädje som värmer. När vi bryr oss om varandra så förbättrar vi världen lite lite gran. När många gör lite så gör vi skillnad som märks.

Jag är en periodare

Farmor Barbro har varit hos oss i över en vecka och det är tur. Under den här tiden har jag inte bidragit med speciellt mycket i hemmet. Jag har jobbat dygnets 18 vakna timmar, varav sex hemma. Det innebär att jag knappt varit närvarande trots att jag fysiskt varit hemma och mest fungerat som en effektiv energitjuv. Detta läge uppstår några gånger per år då all energi går till något projekt. I projektet är jag viktig, men är hemsk att vistas i närheten av hemma. Jag är glad att Monika står ut när dessa perioder uppstår. Jag är troligen en form av periodare när det gäller jobb. Envis som synden så skall alla möjligheter var uttömda innan jag ger upp. Nu är det söndag och dags för en längre promenad med Monika och tjejerna där jag börjar återtåget till att vara familjefar och pappa. Det är det projekt som egentligen är det viktigaste. Det gäller bara att inse detta!!!!!!!!!

Som Ulrika sade: Blonda killar är inte så smarta de heller.


Dela med dina vänner!
1 svar
  1. Vina H Karlsson says:

    Jag är sjukpensionär har en dålig son i södertälje som behöver stöd och medverkan av mig hos olika läkare och dyrligt,Jag MÅÅSTE ha båtturer hela året,inte BARA på sommaren!!! Nu tänker jag så här du tar bara sommarturer när det är sååå många turister som kommer hit du skummar grädden, som Destination Gotland tjänar in annars till att hålla priserna någotsålunda nere under HELA ÅRET!!! VARFÖR TAR DU INTE HELA STRIDEN HELA ÅRET DÅÅÅÅ SKULLE JAG TYCKA DET VAR BRA MED KONKURENS OCH ALLT DETTA TRAVEL SOM DU PRATAR NU!!!!! Du i stort sett FÖRSTÖR FÖR ALLA GOTLÄNNINGAR NU ELLER HUR ? Jag säger med ålderns rätt FY SKÄMS!!

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring