Nu går det bra för Gotland!

07 apr
07 april 2016

Investeringar på 5 miljarder

Besöksnäringen har medvind just nu och vi ser så många positiva nyheter att bankdirektörerna bockar och bugar lite extra när man möter dem. Det betyder att de gärna lånar ut pengar till branschen som befinner sig i en uppåtgående spiral. Jag skulle tror att vi kommer att få se investeringar inom de närmaste åren på närmare 5 miljarder på Gotland och besöksnäringen.

Gotlands utveckling i världsklass

BRA-flyg

BRA-flyg

De är inte bara rederierna och flygbolagen som vågar investera och utveckla med nya kärror  som håller världsklass. Gotlandsbåtens bilfärjan Express skall göra resan mellan Visby och Fastlandet på ny rekordtid som troligen kommer att ligga under två timmar. Destinationen satsar rekord-mycket pengar på nya moderna färjor som tar 300 personer ytterligare och har en miljöprofil som håller världsklass. Flygbolaget Bra har investerat i två helt nya flygmaskinener av de absolut modernaste och mest miljövänliga flyg som finns. SAS flyger med en liknade maskin på Gotland. En ny hamn för kryssningsbåtar skall vara klar inom kort och den kommer att vara en av de modernaste i den här delen av världen. Allt ligger i linje med det som Gotlands Förenade Besöksnäring har som vision.  Att vara en destination i Världsklass.

Vi skall skapa prat och Facebook-delningar

Som att gunga sin själ i en hammock? De Glampingtält vi vill sätta upp på Norderstrand kommer att ge härliga minnen för livet.

Som att gunga sin själ i en hammock? De Glampingtält vi vill sätta upp på Norderstrand kommer att ge härliga minnen för livet.

Vi kommer troligen aldrig att ha hotell som håller världsklass eller restauranger. Men vi kan ha erbjuda boende och restauranger i miljöer som håller världsklass. Jag menar inte att vi skall bebygga hela ön, men de turistiska zoner som redan finns borde få kommersialisera sina miljöer i större utsträckning än idag och då måste de som värnar om naturen vara med på denna vision om att skapa en destination i världsklass som ger minnen som håller länge och skapar prat bland besökarna. Det gäller både för stora och små satsningar. På Norderstrand vill vi införa lite glamping-tält där ett av de tält som vi kommer att satsa på är en modell som hänger i träden. Att bo där en natt ger minnen för livet och uppdateringar på Facebook och Instagram, vilket är målet.

Alla måste vara med!

Om den här visionen finns hos alla i branschen och både Länsstyrelse och Regionen hakar på och prioriterar världsklass, så kommer Gotland att utvecklas på ett sätt som ingen ens kunde drömma om för några år sedan. Att näringen årligen skulle generera mer än hundra nya jobb per år under en tioårsperiod är ingen omöjlighet. När vi sedan adderar militären och polisen med ca 250 nya jobb så finns det mycket positivt att se fram emot. Vilken annan bransch kan ha som vision att skapa 1000 nya jobb på Gotland under en tioårs period?

Nu kommer det infrastrukturinvesteringar för 4 miljarder på några år

Infrastruktursatsningarna som jag skrivit om ovan motsvarar investeringar på ca 4 miljarder och till detta kommer alla byggnationer på ön i stort och smått. Själv har jag varit med och investerat närmare 600 miljoner i Slite, Norderstrand, Björkhaga och Fide under några år. Jag tror att Gotland från 2016 och fram till 2023 kommer att få se investeringar inom besöksnäringen på mer än fem miljarder – vilket är rekord i sig.

Tre gånger så många besökare till Gotland

Vi är några inom besöksnäringen som anser att Gotland skulle ha minst lika många besökare som Öland om vi också hade en bro! (ca tre gånger så många åker till Öland som till Gotland) Vi menar att intresset är lika stort, om inte större, att besöka vår ö, än ölänningarnas ö. Det innebär att det står människor i kö som vill, men som inte kommer över på grund av att det är för fullt, dyrt eller så går båtar på fel tider. När Gotlandsbåten sätter in sina lågpristurer på precis rätt tider så har vi fått Destination Gotland att satsa på 1,5 båt extra så att de kunnat förbättra sina turlistor, samt sänkt sina priser. Detta innebär att det troligen finns över 200 000 nya stolar till Gotland i sommar jämfört med förra sommaren, till betydligt lägre priser.

Landsbygden är den stora vinnaren

Detta kommer att leda till att ca 70–100 000 nya besökare kommer till Gotland, vilket i sig innebär att Gotland får 300 –400 000 nya gästnätter. De flesta av dessa kommer att bo utanför Visby. När Visby blir fullt så trycks besökarna ut på hela ön. Nu behöver Gotland mängder av nya privatvärdar vilket jag hoppas många anammar och ser möjligheter i att hyra ut och tjäna upp till ca 50 000 kr skattefritt per säsong. Det krävs även att näringen fortsätter att investera över hela ön vilket kommer att ske när man nu ser hur antalet besökare ökar betydligt.

Ökningen kan bli 10 gånger så stor!

Pressbild från Gotlandsbolaget

Pressbild från Gotlandsbolaget

Tack vare att vi nu pratar lågpris och att kapaciteten har ökat så är intresset rekordstort för Gotland. Trots konkurrens så låg Destination Gotland 7% upp med passagerare för några dagar sedan. Lägger vi ihop Destination Gotlands och Gotlandsbåtens passagerare kommer vi antagligen att ligga närmare 15% plus vad gäller antalet passagerare till Gotland. Om vi ställer det i förhållande till att snittökningen varje år de 15 senaste åren varit mindre än en procent så är det världsklass på den ökningen med mer än 10 gånger eller 1000% mot tidigare snitt.

Priskrig ger stora ökningar

Jag har stämt av bokningsläget på några ställen: Kneippbyn har en ökning på 30%, Slite Strandby 46%, Clarion Visby Hotel 40% och Visby Strandby 48%.

Det finns en optimism som jag sällan sett i branschen och den kommer med all säkerhet på grund av att vi får konkurrens inom flyg och båttrafiken. Gotland har aldrig haft så stor och modern flygflotta som det finns nu. Vi har heller aldrig haft priser och kapaciteter på havet som de vi nu ser. Rederierna avlöser sina kampanjer och det råder fullt priskrig vilket gynnar näringen. Gotlandsbåtens nya kampanj som börjar i dagarna har en prisbild som påminner om 70-talet där hela familjen (två vuxna och två barn) med bil åker till Gotland för 299 kr.

Tillsammans skapar vi en destination i världsklass 

Gotland befinner sig i ett vinnarspår och vi ser en väldigt ljus framtid inom besöksnäringen på ön. Nu gäller det att vi hjälps åt och jobbar för Gotlands bästa och inte håller på med interna fighter där vi inte kan unna grannen att tjäna pengar. Det är vi mot resten av världen och det enda som kan stoppa oss är nog vi själva. Genom att hjälpas åt så kommer vi som nu drar i trådarna på ön att vara de som lyfter Gotland ifrån den trista situation som råder kring regionens ekonomiska läge till en positiv utveckling. Besöksnäringen växer så det knakar och vi skall hjälpas åt att ge våra besökare ett minne för livet av ett besöksmål i världsklass. Det handlar inte om min eller din kund utan om att alla som varit på Gotland skall åka hem och prata väl om besöksdestinationen Gotland. En destination i världsklass som växer och ger hela ön energi.

Uppdämt behov!

Här kommer den: Gotlandsbåten!

Här kommer den: Gotlandsbåten!

Jag har länge hävdat att det inte spelar så stor roll vilka kampanjer vi kör eller inte kör, för proppen till Gotland är transporterna och mer än nittio procent av alla gäster kommer båtvägen. Gotlandsbåten skall under juni, juli och augusti köra hit 1,5 gånger så många som flyget kör hit på samma tid. Genom att Gotlandsbåten sätter in fler stolar har de fått Destination Gotland att förbättra turlistor och att sätta in fler båtar, samt förbättra sina priser. Detta kommer att göra att Gotland går mot en rekordsommar som vi inte kunnat drömma om. Jag har trott att ön skulle öka med 4–6 % per år under några år och att vi skulle ha en 20% ökning totalt om 3–4 år. Som det ser ut just nu så bör vi landa på över tio procents ökning redan i år när det gäller resandet.

Jag håller tummarna att det här stämmer och att vi tillsammans gör denna sommar till en sommar i världsklass för oss på ön och våra besökare.


Dela med dina vänner!
© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring