Gotlandsbåt-effekten

30 jun
30 juni 2016
Så här såg det ut när jag klev på premiärflyget till Stockholm med Gotlandsflyg våren 2001. Men skylten är lika aktuell för succén med Gotlandsbåten, som inte betyder något för världen men väldigt mycket för Gotland.

Så här såg det ut när jag klev på premiärflyget till Stockholm med Gotlandsflyg våren 2001. Men skylten är lika aktuell för succén med Gotlandsbåten, som inte betyder något för världen men väldigt mycket för Gotland.

Gotlandsflyg halverade ordinariepriset till ön

Moderna flygplan

Jag är glad och stolt över vad vi gjort för Gotland genom att våga starta Gotlandsflyg som blev en vitamininjektion för näringslivet på ön. Ordinariepriset sänktes från 4.400 kr till drygt hälften över en natt och det tog 15 år för priset att klättra upp till den nivån igen. Kapaciteten till ön ökade och vi satte en helt ny servicenivå för flyget till Gotland. Affärsresenärerna kom att nyttja flyget på ett nytt sätt och vi fick våra kollegor att flyga oftare och billigare vilket hela Gotland vunnit på. Så stor och modern flygplansflotta som vi har idag har ön aldrig tidigare haft. Detta lyckades för att många på Gotland valde att tro på en uppstickare och flög med Gotlandsflyg. Det blev en Gotlandsflyg-effekt som gett en positiv påverka både för flyget och näringslivsklimatet på ön.

Gotlandsbåten sparar troligen 100 miljoner för våra besökare i år

FullSizeRender (1)

När vi nu ville göra om detta över havet genom att starta Gotlandsbåten så trodde jag att det inte skulle vara speciellt mycket svårare än med flyget. Det visade sig inte stämma utan sanningen var att detta med att driva ett rederi var betydligt svårare och mycket mer kostsamt. Ambitionen var att skapa fler turister till Gotland genom att tillföra mer kapacitet, genom att det skulle bli kortare resor och betydligt billigare. Effekten av vår närvaro blev att vår kollega i sista stund bestämde sig för att sätta in mer kapacitet vilket välkomnades då det var ett av målen. Sedan har det kommit diverse prisutspel vilket har lett till att prisnivån troligen har sänkts med ca 30% i snitt vilket var ett annat mål. Om den siffran stämmer så kommer turisterna att spara ca 100 miljoner på sänkta biljettpriser.

Nytt rekord för antalet besökare till Almedalen

Ökningen av Gotlands-turister har legat på en konstant låg ökning om mindre än en procent per år under de senaste fem åren. Gotlandsbåt-effekten gör att vi troligen kommer att åtta-dubbla den hastigheten redan år ett.  Det innebär att tack vare Gotlandsbåtens inträde så slår vi alla tidigare rekord på ön. Vi kommer troligen att tillföra mellan 70.000–90.000 nya resenärer till ön eller ca 300.000 nya gästnätter. Det innebär att Gotland aldrig någonsin har haft så många besökare samtidigt på ön, som vi kommer att ha under sommaren 2016. Almedalen som varje år slår rekord i antalet arrangemang kommer i år att slå alla tidigare rekord när det gäller besökare vilket är ett välkommet rekord. Det dagliga tillskott på färjeplatser till ön som Gotlandsbåten sätter in motsvarar ungefär de antal som alla flygbolagen på Visby flygplats har tillsammans under en dag när det flygs som mest.

50-procentig uppgång på försäsongen

Gotlandsbåt-effekten har verkligen slagit igenom på ön på ett positivt sätt. Aldrig har en försäsong startat så här bra som denna. Vecka 26 är det i princip fullt på väldigt många anläggningar och flera anläggningar vittnar om ökningar på upp emot 50% ökningar under maj och juni. När vi från besöksnäringen valde att gå in med pengar i Gotlandsbåten så kunde vi inte i vår vildaste fantasi tro på en så stor effekt redan år ett.

800 nya årsarbeten tack vare Gotlandsbåten 

Räknar man som Tillväxtverket att ca 360 gästnätter ger ett årsarbete så skulle effekten av Gotlandsbåten ge ön ca 300 000 nya gästnätter eller närmare 800 nya årsarbeten. Dock skulle alla inte landa på ön utan deras beräkningar omfattar flera led i processen att serva människor på semester.

Inte ens jag trodde att vi skulle få så stor effekt så snabbt!

Inte ens jag trodde att vi skulle få så stor effekt så snabbt!

Näringen investerar ca 5 miljarder 

En annan effekt av Gotlandsbåten är den optimism som sprider sig på ön där det nu planeras för utveckling på alla plan. Inom besöksnäringen har det gjorts och kommer att göras investeringar under 2016–2021 på närmare fem miljarder kronor vilket är ett annat svårslaget rekord. Det innebär nya båtar och flygplan och mängder av nya bäddar runt hela Gotland. Det visar på en branch i medvind som tror på framtiden inom den näring som växer snabbast i hela världen. Jag är övertygad om att besöksnäringen på Gotland är den näring som har störts möjligheter att växa på ön just nu. Därför känns satsningen på Gotlandsbåten extra bra nu när det visar sig att det till och med har blivit bättre än vad man vågat hoppas på.

Ha en mysig fortsättning på sommaren och ska du vara i Visby under Almedalsveckan så hoppas jag att vi ses i minglet.


Dela med dina vänner!
© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring