Vad lite konkurrens gör för Gotland 

23 aug
23 augusti 2016

Gotlandsbåten

Är Gotlandsbåt-effekten en följd av Destination Gotland-effekten?

Jag är på semester i Frankrike och på min första dag presenterade Expressen att Gotland vann solligan och då fick jag en fråga från en av de ledande männen på Destination Gotland om detta också var kopplat till Gotlandsbåt-effekten? Det var en fråga med ironi och säkerligen lite irritation att vi tar åt oss äran av den sanslösa utveckling som Gotland haft denna sommar. Jag svarade givetvis ja på hans fråga och menar att ön äntligen kunnat ta till vara på fördelar som solen ger genom att Gotland får fler gästnätter, tack vare att det nu går att boka om och stanna längre eller spontan åka.

Jag fick då ett ironiskt svar om att han beundrar mig för att jag även kan påverka solen. Han skriver senare att vi kollegor i branschen måste kunna skämta med varandra och det är jag den första att hålla med om. Jag gillar hans inställning och den tillför något nytt och bra för Destination Gotland som i min mening varit lite väl stelt och framför allt så har man inte lyssnat på speciellt mycket på oss som står längre ner i värdekedjan. Kollegan passade även på att prata om en Destination Gotland-effekt under resten av året. Detta fick mig att inspireras till denna blogg.

Historiskt dålig utveckling av resandet

Jag har under en massa år tyckt att Destination Gotland-effekten har varit direkt hämmande för utvecklingen av besöksnäring, men trygg när det gäller leverans och  säkerhet. Detta beror inte på att Destination Gotland har dåliga båtar eller missköter trafiken, utan det beror helt och hållet på att de inte har haft någon konkurrens. Utan konkurrens blir det lätt underkapacitet vilket leder till högre biljettpriser, färre kreativa idéer och framför allt mindre av marknadsföring och marknadsanpassning. Allt detta har givit ön en sämre tillväxt än övriga Sverige och så har det sett ut på Gotland under en längre tid. I grunden är det statens upphandling som ligger bakom denna utveckling. Det har helt enkelt inte funnits tillräckligt med incitament för anbudsgivaren att satsa mer.

Om man tittar på reseutvecklingen under en tioårs-period så måste man gå tillbaka till åren 2003–2012, eftersom man efter 2012 inte kan se skillnad på gotlänningar och besökare i den officiella resestatistiken som staten presenterar. Under den tioårs-perioden har resandet bara ökat 3,8% totalt, vilket inte ens blir en halv procent i snitt per år och det ligger klart under rikets starka besöksnärings-destinationer. Just denna dåliga utveckling har varit min största drivkraft till att få bevisa teorin om att Gotlands utveckling hänger ihop med transportkapacitet, pris och res-vänliga tider.

En succésommar som slår alla rekord!

Gotlandsbåt-effekten har i år gett en ökning på cirka 17 procent under högsäsongen, vilket är en siffra som går igen när jag pratar med företagare på ön.

Restaurang Joda och Kneippbyn har ökat med ca 17% mer i kassan och Ica Maxi har haft ungefär samma ökning i antal fler besökare till butiken. Jag har även träffat företagare som haft från 10 upp till 50 procent mer i kassan, men snittet landar  på mellan 15–20-procentiga ökningar. Jag är övertygad om att majoriteten av öns turistföretagare har haft ökningar och många slår alla tiders rekord just i år. Vi kan därför summera sommaren som en braksuccé där hela ön är vinnare.

Alla tiders rekordsommar

Destination Gotland uppger att de i år haft ungefär samma siffror som sitt bästa år någonsin, vilket var 2015. Det innebär att hela Gotlandsbåtens nya mängd besökare är ett tillskott för Gotland och det är ett plus på 17 procent när det gäller tillresande. Jag läste i Aftonbladet på vägen ner till Frankrike att Sverige under juni redovisade ett minus om 3 procent för antalet gästnätter inom riket vilket är en fingervisning på att Gotlands bra resultat absolut hänger ihop med den nya konkurrensen.

Varför blev det så här?

När Gotlandsbåten hösten 2015 förklarade att de kommer att trafikera både Västervik och Nynäshamn så ändrade Destination Gotland strategi och tillförde i princip 1,5 nya fartyg men framför allt förändrade de avgångstiderna för besökarna till mer res-vänliga tider. Detta kom som en överraskning vilket gjorde att Destination Gotland inte kunde presentera sin pris- och turlista förrän en bra bit in på det nya året. Den här nya konkurrensen har skapat mängder av förbättringar. Det tillfördes mer än 200 000 nya stolar till ön och pris-utspelen har avlöst varandra i en form som vi aldrig sett tidigare. Prisnivån landade ofta på samma nivå som på 70-talet med biljetter för 68 kr.

Tredubblad marknadsföringsinsats

Pressbild från Gotlandsbolaget

Pressbild från Gotlandsbolaget

Min uppfattning är att Destination Gotland har lagt runt 5–6 miljoner i marknadsföring på sina sommarkampanjer historiskt och att de i år nästan dubblat den summan. Lägger jag sedan till att Gotlandsbåten lagt ungefär samma summa så har ön antagligen tredubblat sin marknadsföringsinsats. Den här marknadsföringen hjälper så klart både flyget och båtar att nå rekordsiffror när kapaciteten samtidigt ökar. Den historiska underkapaciteten i kombination av icke-konkurrens har alltid varit öns utmaning. Det är här som näringen på ön måste ta ett eget ansvar för reseutvecklingen då man inte kan förlita sig på en monopolist. Ett företag, oavsett om de heter Skyways eller Destination Gotland strävar alltid efter bästa möjliga vinst! Bevisligen trodde varken Skyways eller Destination Gotland att sänkta priser och fler passagerare skulle leda till ökade vinster. Jag tror tyvärr att Destination Gotland är ett av få bolag som inte ökat sina vinster i år, utan den ökningen kommer först när vi kan fylla deras båtar bättre och då behövs det mer boende.

Om min teori stämmer så är det lätt att förstå vad öns företagare missat på grund av utebliven konkurrens under de senaste 15 åren. Skulle besöksnäringen ha satsat energin på att skaffa en konkurrerande båt redan för femton år sedan, så finns det säkert många som skulle ha kunnat se mer än en 50-procentig utveckling under dessa år.

Är detta bara Gotlandsbåtens verk?

Här har vi antagligen olika uppfattningar. När jag pratar med våra kolleger så har ”inget speciellt hänt och det mesta skulle de i alla fall ha genomfört med eller utan Gotlandbåten”. Jag för min del tror t.ex. inte det är en slump att det kommer avgångstider som ligger nästan exakt vid våra avgångar och där Destination Gotland har haft sina lägsta dag-priser, vilket normalt sett borde vara de dyraste. Att alla dessa prisutspel skulle komma just 2016 utan att Gotlandsbåten kom in på marknaden, är det nog ingen som tror på.

Samma sak hände när vi startade Gotlandsflyg; då satte Skyways igång ett priskrig som vi på ön aldrig tidigare skådat och även då sade man att detta inte hade något med konkurrensen att göra. Med sådana uttalande så hade i alla fall Skyways svårt att skapa trovärdighet. Självklart har både Destination Gotland och Gotlandsbåten varit viktiga för denna utveckling, men jag hävdar att detta aldrig blivit av utan att Gotlandsbåten fått Destination Gotland att agera och därför är detta absolut en effekt att att Gotlandsbåten finns.

För mig personligen känns det som om jag är i mål. Det var detta jag ville bevisa när Destination Gotland inte ville sätta in något mer fartyg 2013 med motivering att det inte fanns något behov – nu kan alla se att behovet fanns. Samtliga bakom Gotlandsbåten från aktieägare till styrelse, till VD och hela personalgänget har gjort en otroligt insats som bevisligen gjort stor skillnad på ön. Detta har lyckats därför att vi har varit övertygade om att behovet finns och att vi hela tiden skall jobba för Gotlands bästa.

Bra trend som vi måste jobba vidare på

Nu är det viktigt att vi bibehåller den här utvecklingen då Gotland borde kunna sikta på en 50-procentig ökning av antalet gästnätter en bit in på tjugotalet. Tidigare var den trånga sektorn platstillgång på transporter till ön och nu är det boendet som gör att vi inte kommer att utvecklas i den hastighet som vi transportmässigt har kapacitet till. Det saknas minst 5000 bäddar och det har gjort att det inte båda rederierna fått fler passagerare 2016, då besökarna helt enkelt inte hittat boendet när de fått plats på båtarna. Om vi inte haft en begränsning i antalet bäddar så skulle vi troligen kunnat nå en ökning på ca 25 procent redan i år. När jag ser framåt så borde vi kunna öka med 5–10 % per år under en femårsperiod om vi bara kan fortsätta att utveckla boendet med fler bäddar.

Destination Gotland-effekt

Skall man prata om en Destination Gotland-effekt så har den historiskt givit oss väldigt fina fartyg och ett bolag som håller turlistan på ett bra sätt. När det gäller att utveckla trafiken mot besökare så har de bevisligen varit mindre framgångsrika och det skall bli intressant att se om de kommer att inse detta, eller om det bara skall slätas över. Gotlandsbåt-effekten stavas egentligen k-o-n-k-u-r-r-e-n-s och det är den konkurrensen som givit ön den utveckling vi fått i år. Det skulle aldrig varit möjlig att öka 17 procent om utvecklingen innan inte hade haft den svaga utveckling som ön varit när det gäller icke-gotlänningar. En väldigt enkel överslagsberäkning på vad ca 75 000 nya gäster eller ca 300–400 000 nya gästnätter ger i omsättning, visar att den troligen hamnar på strax över 300 miljoner kronor.

Solen, är det en Gotlandsbåt-effekt?

Att Gotland vinner solligan är så klart ingen Gotlandsbåt-effekt men däremot väldigt bra inför 2017. De effekter som vi tidigare inte fått av högkonjunktur eller lågkonjunktur, har aldrig märkts på grund av underkapacitet i transporter. Från och med nu kommer det att märkas, då transportkapaciteten kommer att klara ökningar i antalet besökande. När det gäller solen tror jag några till åker över till sommarstugor eller campingar när det finns plats på avgångar som är res-vänliga och plånboks-vänliga. Så visst har Gotlandsbåten bidragit till att fler besökare har kommit när solen lyst, men de kan inte ta på sig äran över att solen lyst mest på oss.

Jag tror att det är Gotland mot världen just nu

Vi på Gotland tävlar i VM tillsammans mot hela världen om besökare och deras resmål. Nu har vi bra konkurrens på flyget och på havet vilket gynnar Gotland. För mig spelar det ingen roll om gästerna flyger eller åker båt, inte heller vilket bolag de åker med. Bara de kommer till Gotland och att vi bibehåller konkurrens i både luften och på havet. Vi behöver jobba ihop och se till att alla öns gäster kommer hem med en positiv upplevelse och sprider den bilden av ön. Vi skall leverera en upplevelse i världsklass och det kan vi göra om alla verkligen vill och jobbar för öns bästa. Detta måste även inkludera myndigheter och politiker som måste inse vilken effekt detta kan ha på det Gotländska samhället. Skall vi spela i den högsta divisionen så måste alla vara med på detta och jobba för att vi levererar upplevelser i världsklass.

Besöksnäringen är branschen där jobben kommer

VISITA presenterade för några veckor sedan en rapport som visar att vart femte nytt jobb i riket kommer inom besöksnäringen. Besöksnäringen på Gotland är inne i en extra positiv spiral med en omsättningsökning på minst 300 miljoner i år och troligen har vi tillfört 300–500 nya arbetstillfällen till ön denna sommar. Det finns så klart en Gotlandsbåt-effekt i att ön just nu har lägst arbetslöshetssiffror i landet. Med en positiv framtidssyn så kommer många att bygga ut boende, restauranger, butiker mm och detta kommer att generera mängder av byggjobb som ger ringar på vattnet.

Allt detta är faktiskt en effekt av att Gotlandsbåten vågade utmana Destination Gotland men även att Destination Gotland valt att agera som de gjort. Öns framgång stavas konkurrens och Gotlandsbåt-effekten stavas också konkurrens.  Detta har vi nu bevisat två gånger med både Gotlandsbåten och Gotlandsflyg. Kan vi hålla i den här konkurrensen så kommer Gotland att ha en mycket positiv utveckling där alla kurvor pekar uppåt för de flesta företagare på ön.


Dela med dina vänner!
3 svar
  1. Leffe Jonsson says:

    Marknadsdirektören på Destination Gotland borde få sparken då hen missat alla det fanns 17% fler
    som ville åka till ön. DG torde hamna i ”finrummet” med historiskt dålig koll på vad marknaden tillsammans med Facit i Åtvidaberg och SAS som bara skulle satsa på affärsresor samtidigt som utvecklingen inom flyget handlade om andra passagerare. Utmärkt med konkurrens på transporterna till och från Gotland!

  2. När Annie fotograferar i Kalifornien says:

    Haha bra där. Det är jobbigt med förändringar och konkurrens för den som förut inte upplevt det. men tack för att ni skapar nya vägar till och från öin. Jag flyttar till Gotland nästa sommar och ser fram mot att åka dit och därifrån när jag behöver.

  3. Leifi Jacobsson says:

    En viktig sak för Gotland är att vatten nivån stiger ordentligt till nästa sommar, det är ju härligt att Gotland vinner solligan i år, men det spelar inte någon större roll tycker jag, det rör sig inte om så många timmar till andra län i Sverige, däremot är vatten frågan mycket viktigare för Gotland och öns turister, vi får hålla tummarna att det löser sig till nästa sommar. Gotland behöver turister och det är jättebra även för oss att Gotlandsbåten bidragit till lägre biljettpriser till och från Gotland, det gynnar alla när det blir konkurans, och det behöver absolut inte bli sämre för det aktörer som redan finns när mängden av turister ökar till Gotland.

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring