Vad vill Gotland och vem bestämmer det?   

02 Dec
02 december 2016

Några mindre bra veckor

Strand i Thailand

Det har varit lite motvind under ett par veckor och så är det i livet ibland. Samma vecka som valet blev klart i USA meddelande Gotlandsbåten att ekonomin för 2017 inte var löst och därför blir det ingen trafik 2017. Båda händelserna känns som ganska små och obetydliga saker, när min mamma pendlar mellan liv och död efter en planerad operation. I min familj har vi blivit tvungna att umgås lite mer med döden än många andra och vi har därför inga problem att prata om döden. Men det är ändå något väldigt obekvämt när det handlar om mamma som alltid stått för tryggheten i familjen. Inte blev det bättre av att hennes syster gick bort när mamma var som sämst för några dagar sedan.

Vi har bevisat vad ön gått miste om historiskt!

Alla lever vi i olika bubblor vilket blir väldigt tydligt i en sådan här situation. Det fanns de som var i nyhetsbubblan och som envist ansåg att nyheter om Gotlandsbåten måste kommenteras av mig, trots att vi har bestämt att vår VD är den som uttalar sig och att jag samtidigt hade mitt fokus på familjeproblemen.

Det som är riktigt tråkigt är alla som sitter i läktarbubblan och nedlåtande kommenterar projektet utan att göra något själva. De hånar t.ex. Gotlandsbåten som ett misslyckande, vilket är lite typiskt för dagens samhälle. Från min horisont har vi lyckats bevisa det som varken turistorganisationer, utvecklingsbolag eller Destination Gotland trodde på, d.v.s. att en extra båt skulle bidra med ca 60–70 000 fler besökare till Gotland vilket genererar en extra omsättning på ca 400 miljoner för ön. Detta i sig ger en omsättningsökning på mellan 10–20 procent för de flesta företag som jobbar med besöksnäringen. Totalt gav sommaren många rekord där bland annat Gotland kunde redovisa lägst arbetslöshet i riket under sommaren. Detta kan väl ändå inte vara dåligt.

Effekterna av konkurrens blir extremt tydlig

Jag blir extra glad att Destination Gotland nu inser att en extra hamn ger fler passagerare. Jag hoppas verkligen att de inte bara drar in på Oskarshamn och flyttar över lite kapacitet till Västervik i något taktisk manöver för att försvåra för en konkurrent i framtiden. Västervik har uppvaktat Destination Gotland i över 15 år, men aldrig fått någon respons. Så Gotlandsbåten har absolut hjälpt Västervik att få ledningen på Destination Gotland att inse värdet av Västervik. Konkurrens gör så tydlig skillnad på alla plan när monopol bryts och ökningen blev mer än någon kunde tro vilket det är kul på riktigt.

Tillit, kul och på riktigt skrapar framtidstro

Entreprenörsvecka 2016 i Thailand

Entreprenörsvecka 2016 i Thailand

Jag har varit på en entreprenörsvecka i Thailand där vi varit en bra mix av kvinnor, män och branscher med entreprenörer mellan 19–68 år. Vi har hängt på stranden där vårt konferenstält stått uppställt för skydd mot sol och regn. Barfota en vecka med enbart badbyxor och ibland t-shirts har vi blottat oss som människor och som företagare. Det har varit skratt, gråt och mängder av applåder. Här har man kunnat fråga om allt och det har varit extremt på riktigt under lite Robinson-lika förhållanden. Skillnaden var att vi fick rikligt med mat och dryck samt hotellrum, vilket har format oss till en stor familj.

En kompis på Entreprenörsveckan

En kompis på Entreprenörsveckan

Det har skapats respekt, tillit och  mängder av nya affärsidéer. I stället för att bilda pakter och rösta ut varandra så har det skapats förtroende. Det kändes som om vi var med riktiga människor som pratade om riktiga saker. Det var kul och inspirerande vilket verkligen gav bra energi till alla. När alla får energi så skapar vi troligen mer energi än vad vi gjorde av med vilket fick mig att känna hur evighetsmaskinens gåta eventuellt kan vara på väg att lösas.

När det inte blir på riktigt tappar vi förtroendet

När det gäller pakter så känns det tyvärr som om det finns öbor som verkligen blev glada för att Gotlandsbåten inte kunde köras vidare 2017. En av dessa var snabb med att bedyra att han inte var emot detta i officiella kommentarer i sin egen spalt. Tyvärr är det så mycket som inte är på riktigt att vi i vardagen ständigt måste fundera på vad hen egentligen sade och hur skall man tyda detta. Skall man lita på detta eller ej, det är en ständig fråga som gör det enklaste väldigt komplicerat.

Jag försöker vara tydlig med vad jag vill eller tycker och då blir det lätt en rubrik eller en löpsedel som spetsar till det hela så att uttalandet eller ambitionen får en helt annan betydelse. Detta gäller inte bara mig utan är ett sätt som dagens tidningsmakares ser som ett framgångsrecept. Det skapar ett lågt förtroendet för media i många fall vilket många duktiga journalister får böta för. Lika är det för politiker som inte vågar utan det blir ofta några halvklara besked som man via mediaträning levererar och sedan blir det upp till var och en att tyda. Trovärdigheten faller lika snabbt som opinionssiffrorna för de partier de representerar. Istället vinner missnöjespartier mark över hela världen och ingen reagerar utan man fortsätter att låtsas att man vill något samtidigt som väljarna låtsas att de röstar på något de eventuellt tror mer på än proffspolitikers floskler. Varför jobbar inte fler med trovärdighet kan man fråga sig?

Gotland saknar 50 procent av sina besökare

Vi behöver fler företagare på ön som vågar göra verkstad på riktigt. Gotlandsbåten är ett exempel på gemensamhets-projekt som verkligen förändrade en region. Öppningen på inflödet av passagerare till Gotland har under mer än 10 år varit för smal! Därför fattades minst 50 procent av de besökare som skulle varit här 2016 om konkurrens funnits i trafiken. Klart är att ön behöver både fler och billigare transporter som går på tider som passagerare vill resa på, samt mer boendekapacitet. Transporter och boende måste koordineras för att detta ska fungera.

Denna sommar fattades det minst 5000 bäddar och därför saknade vi ca 200 000 gästnätter. När det blev fullt på ön så bokade inte fler båtbiljetter, för att de helt enkelt inte hade någonstans att bo. Om rederiet och näringen berättat hur de skulle växa och satsat under de tio senaste åren så skulle det ha byggts i samma utsträckning. Det i sin tur skulle leda till att de flesta företagare haft 50 procent mer i omsättning och ca 1000 fler skulle haft året-runt-jobb på ön efter dessa tio år. Nu har vi missat det historiska tåget och gör vi inget framåt så fortsätter vi utan att utveckla ön efter den nivån den egentligen har kvalitéer till. Det är absolut möjligt att öka 50 procent på mindre än 10 år om alla vill jobba på riktigt för öns bästa.

Utvecklingen kommer med tydliga mål

Skall vi kunna utveckla Gotland måste vi ha mer boende och för att man långsiktigt skall våga satsa på detta, så måste vi förstå hur rederiet kommer att köra sin trafik. Då de bevisligen inte levererar utan att man sätter press på dem, borde Tillväxt Gotland och Gotlands Förenade Besöksnäring kräva långsiktiga besked. Rederiet vill inte ens berätta vilka båtar de kommer att använda i sommar eller nästa sommar.

Kommer det att finnas mer eller mindre kapacitet under 2017 jämfört med 2016? Hur ser deras planer ut för 2018, 2019 och 2020? Kommer rederiet att satsa lika mycket i marknadsföring 2017 som de båda färjebolagen satsade 2016? Tänker de ta de passagerare som Gotlandsbåten transporterade så borde de vara beredda att satsa liknande belopp som båda bolagen tillsammans satsade på marknadsföring. Räknar Destination Gotland med att klara en fortsatt ökningen 2017 med ytterligare 5 procent, eller räknar de med ett tapp på 10 procent? Detta styrs helt av Destination Gotland som bestämmer priser, marknadsföringsvolym och kapacitet på bildäck och för passagerare. Makten över våra företags utveckling sitter i Stockholm kring ett styrelsebord där majoriteten inte lever på Gotland, om nu någon i styrelsen gör det? Om de i den styrelsen jobbar för Gotlands bästa eller för bolagets bästa, är inte så svårt att lista ut.

Storkapitalet i Stockholm styr öns möjligheter till utveckling

Det är styrelsen i Rederi AB Gotland som egentligen är de som bestämmer över besöksnäringens möjlighet till utveckling på ön. Om vi hade haft en femtio procentig ökning av besökare 2005–2016  så skulle även handeln, livsmedelshandlarna, bönderna, byggföretagen, mediehuset, taxi, bussar, städbolagen, försäkringsbolagen, bankerna och många fler haft en omsättningsökning som troligen varit runt 50 procent.

Den välbekanta röda skorstenen på Rederi AB Gotlands båtar

Den välbekanta röda skorstenen på Rederi AB Gotlands båtar

Skulle Rederi AB Gotlands styrelse satt målet med fler resenärer, fler båtar och något lägre priser, så skulle rederiet troligen haft lite lägre vinster i början och mer på slutet. Egentligen skall väl ingen skugga landa på dessa styrelsemedlemmar, för deras uppgift är att jobba för bolagets bästa. Det gör ett extremt bra jobb och tjänar mer än vad man gör i snitt i branschen, vilket hänger ihop med dyrare biljetter, vilket är en effekt av den monopolsituation som vi på ön historiskt har accepterat.

Skall vi ha ett GFB och vad skall de leverera?

Frågor om hur Destination Gotland avser att satsa och vad målbilden är, borde marknaden få del av via GFB – Gotlands Förenade Besöksnäring, och får vi inte det så behöver vi inte heller något GFB. Under flera år så har vi försökt att få reda på hur bokningsläget ser ut. Det krävs ett möte med BRA, SAS och Destination Gotland där transportörerna väljer att lämna ut dessa siffror, men det har inte GFB lyckats med på över ett år.

När vi inte ens kan få dessa siffror blir det svårt att driva något gemensamt. Vi måste kunna lita på varandra och på det som sägs på riktigt, annars skapar vi bara misstro och pakter. För ett år sedan redovisade Destination Gotland stolt siffror som sade att det var alla tiders rekord i båtresande. Klart att det är kul att slå rekord, det gjorde vi på Gotlandsbåten med bilfärja flera gånger tidsmässigt mellan Gotland och fastlandet. Destination Gotlands rekord var också mellan Gotland och fastlandet vilket de glömde berätta. De räknande inte sommaren med Ölandstrafiken, för det året är fortfarande rekordåret. (Jag tror det var 2010) Som turistföretagare vill jag ha riktiga siffror så att jag förstår varför det går upp eller ner i min kassalåda och hur många vi bör anställa. När resandet minskar, eller vistelsetiden minskar, så blir det färre gäster och tvärtom med fler båtar och lägre priser vilket det nu finns facit på!

Gotland har alla möjligheter om vi är ärliga mot varandra

Gotlandsbåten

Gotlandsbåten har nu fått Destination Gotland att inse att vi företagare på ön vet att tillströmningen av gäster beror på kapacitet, resvänliga tider och priser som är rimliga. Skall besöksnäringens företagare jobba ihop, så måste det gå att få rimliga svar utan att det kommer hot och det blir dålig stämning. Ingen vill åka till Gotland för att båten har just en röd skorsten, utan det är till Gotland man vill och då är det märkligt att rederiet skall vara så hemliga med sin information. Om man kan lita på dagens artikel så verkar rederiet styras av nestor som säger en sak och VD en annan. Antagligen är det en så deras planering fungerar, vilket gör att vi inte vågar investera i några större utvecklingar av boende.

Framtiden kan vara otroligt ljus på Gotland med en målsättning om 50 procent fler turister 2025. Det kan ske om alla vill samarbeta öppet och ärligt för öns bästa inte bara för egot eller egna bolagets bästa. Det går att få hit betydligt fler turister, vilket konkurrens har bevisat 2016.


Dela med dina vänner!
2 svar
  1. Tenny Larsson says:

    Jag tror Gotlands framtid måste byggas ännu mer från grunden. Först måste regionen lösa några större infrastrukturs problem innan vi kan satsa full ut på att lyfta hit så många besökare som är möjligt. Vatten, sjukvård etc etc måste bli bättre. Som Gotlänning ser jag gärna också att regionen satsar på att utveckla och stödja annan verksamhet än turismen. Vi får inte hamna i en situation där vi får en down i turisttillströmning och inte jobbat på etablera verksamhet som är beroende av väder och samhällsekonomin. 500 industrijobb är ett måste att jobba fram för att komplettera turistnäring med för att regionen Gotland skall bli sund och ganska okänslig för konjunktursvängningar. Turismen är viktig för gotland men vi får inte lägga alla ägg i en korg

  2. Mats Mansfeld says:

    Jo du Pigge problemet är avsaknaden av konkurrenter ,tror Röda skorstenen skulle må bra av mer sådant och hela Gotland fick en chans att utvecklas. Långsiktiga investeringar i all ära men förbindelserna måste bli bättre. Annars är det som du påpekar ,svårt att få till satsningar.

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring