En spaning om fejknyheter, rekord och livskvalité

24 Jan
24 januari 2017

Skriva som avkoppling

Jag befinner mig i Thailand och är nu så gammal att jag vaknar långt före familjen, vilket gör att jag får lite extra egen tid. Det blir en del morgontid på terassen och även efter att de övriga somnat på kvällen har skrivandet ganska otippat blivit ett mysigt tidsfördriv. Mina lärare skulle nog aldrig gissat på mig som bloggare eller författare. Som dyslektiker så var det väldigt vanligt med ca 150–250 fel på en svenskaskrivning vilket inte fick mig att älska svenskan precis. Med detta var jag utan tvekan sämst i klasen och antagligen en av de sämsta på skolan. Det var lite pinsamt med en pappa som folkskollärare när jag var så dålig i svenska och engelska som var hans paradämnen. Men det finns något i mig som triggar att göra det jag är dålig på och det är nog en bra gen som jag ärvt av någon av mina föräldrar.

Fejkade nyheter är på tapeten

Jag ägnar bland annat tid åt att följa vad som händer i världen och inte minst i USA med Trump, som raljerar över journalister. I ett av sina tal påtalade han ordet fejk nio gånger och menade att självaste CNN gick ut med fejknyheter. Här i Sverige diskuteras seriös media och oseriös, där den så kallade seriösa sidan menar att den andra sidan inte har någon faktakoll och oftast inte anger vad som är källan för nyheten.

Pressbild från Gotlandsbolaget

Jag har även läst in mig på en del siffror som berör besöksnäringen på Gotland och i riket i sin helhet. När jag letade efter dessa siffror så kom det upp flera gamla artiklar från förra årskiftet där Destination Gotlands marknads- och PR-chef stolt berättade att man haft all time high säsongen 2015. Han var mäkta stolt att man slagit ett 5 år gammalt rekord. Som representant för bolaget så säger han ”att det är fantastiskt kul och ett tecken på att rederiet gör rätt saker för Gotland”. När jag kontrollerade dessa siffror så visar det sig att man inte alls slog något rekord utan siffrorna för 2010 står sig fortfarande som rekord för Destination Gotland. När han betonar att bolaget gör något bra för Gotland så förutsätter jag att han menar för besöksindustrin som är öns största och viktigaste näring.

Vi behöver kunna lita på våra medier!

Tyvärr verkar många media ha köpt hans siffror utan att kontrollera eller ifrågasätta vad detta egentligen betyder. Självklart borde de ställa siffrorna mot nyckeltal för besöksnäringen i riket och dess utveckling. Gör man inte det så blir det en mycket olycklig rapportering som urholkar trovärdigheten för den så viktiga lokala mediakåren på Gotland. Media förmedlar på så sätt en felaktig bild av hur öns viktigaste industri utvecklas. Även i media utanför ön slog man upp detta så kallade ”rekord” stort, vilket är olyckligt då detta förstör trovärdigheten för seriösa journalister och öns utveckling. Inte heller Gotlands Förenade Besöksnäring reagerar och då blir medias bild av rekord något som många företagare på ön tar åt sig av. Det blir en falsk nyhet som är uppblåst och ger en helt felaktig bild, som tyvärr många gotlänningar tror på.

Är det bra att ha tappat nästan 1/4 av gästnätterna?

Om de från medias sida valt att faktakolla och ifrågasätta hans siffror så skulle de:

  1. fått fram att 2010 års rekordsiffror inte slogs.
  2. så borde man kollat hur det ser ut i fördelningen av resenärer mellan gotländska resenärer och turister, vilket är ett av två viktiga nyckeltal.
  3. gått in och kontrollerat på tillgänglig statistik (Källa: Tillväxtverket & SCB/Statistics Sweden) så skulle de sett att under samma period ökade antalet kommersiella övernattningar i riket med 15,4% (viktigaste nyckeltalet för turistindustrin). Trots denna uppgång i övriga riket så klarade inte Destination Gotland av att slå 2010 års siffror 2015. Skulle vi haft samma procentuella ökning som riket så skulle vi troligen ha haft ett plus på ca 125 000 fler resenärer 2015 än 2010, men det blev istället ett minus, vilket så klart är alarmerande.

Vi borde kanske få poängbedöma kvalitén på nyheter?

Att de lyckades få media att gå ut med rekordrubriker, när Gotland kraftigt underpresterar är möjligen rekordbra gjort av ett PR-proffs, men samtidigt är det rekorddåligt av mediakåren som inte lyckas hålla bättre faktakoll än den som sker på Facebook, vilken de ofta kritiserar.

Detta med faktakoll lär bli än mer viktigt utifrån vad USA:s president anklagar CNN för. Om inte CNN är så noga, varför skulle lokalmedia på Gotland behöva vara bättre och vart tar förtroendet för media vägen då? Ska lokalmedia överleva måste ett av deras viktigaste mål vara kvalité på de nyheter de levererar. Varför inte ge möjlighet att bedömda nyheternas kvalité och värde för ö-borna med poäng från 1–10? Då skulle journalisternas arbete betygsättas dagligen, vilket med automatik skulle höja kvalitén på det som publiceras.

Är Gotlands Förenade Besöksnäring oberoende eller…?

Om journalistkåren på ön inte bara köpte det Destination Gotland presenterar i sina pressutskick så skulle en annan vinkling vara att ”Gotland har gått mot strömmen ännu ett år och tappar när turistmarknaden växer i riket”. När riket ökade med 15,4% i gästnätter under perioden 2010–2015 så redovisade rederiet ett minus. Om Gotlands Förenade Besöksnäring inte satt så mycket i knäna på rederiet skulle de presenterat att Gotland under samma period tappade 8% i gästnätter.

Jag vill på detta sätt visa att Destination Gotlands så kallade rekord, inte är värt något, utan gav besöksnäringen ett minus på 23,4% när det gäller de viktiga gästnätterna för öns utveckling. Tyvärr en rekorddålig utveckling då vi tappat nästan 1/4 mot riket i utvecklingshastighet på fem år. Detta är siffror som borde satt fart på alla dessa gotländska organisationer med olika förkortningar som utger sig för att jobba för Gotlands utveckling på olika fronter, men bevisligen underpresterar kraftigt.

Vem bestämmer vad som kommuniceras?

Min spaning kring detta handlar egentligen inte om ifall Destination Gotland har haft några hundra resenärer till eller inte, för det är bara några hundra som skiljer nyheten från att vara sann eller falsk. Det handlar om att rederiet hela tiden styr vad som förmedlas och inte. Till och med på besöksnäringsdagen äger Destination Gotland rösten och det är svårt för den duktige Johan Lindvall att i rollen som konferencier, ställa kritiska frågor till till sitt eget bolag.

Det görs mycket bra hos Destination Gotland, men när det gäller besöksnäringen och antal gästnätter på ön så har det varit en katastrof när jag jämför med utvecklingen av rikssnittet! Varför man inte tar upp denna fråga i Gotlands Förenade Besöksnäring är för mig mycket märkligt!

Varför klarar vi inte av att följa riksgenomsnittets ökningar?

Här har vi en stor och riktig nyhet som vore betydligt viktigare för Gotland största industri att få reda på, än att trumpeta ut ett fejkat promillerekord. Det är antagligen många som tror att Gotland gjort bra ifrån sig historiskt när det gäller antal turistnätter. Ingen vill visa på att de gör ett dåligt jobb och att vi går sämre än riket, väljer man att inte presentera. Varför tappar Gotland så mycket mot riksgenomsnittet? Detta borde och har säkert analyseras, men det verkar inte finnas någon som vill diskutera det?

Det saknas troligen ca 50 procent i kassan hos de flesta besöksnäringsföretagen idag

Utvecklingen för besöksnäringen på Gotland styrs nästan till 100 procent av hur rederiet agerar med priser, kapacitet och marknadsföring. Om vi haft konkurrens de tio senaste åren så skulle vi följt rikets utveckling och sannolikt slagit den med råge. Detta skulle inneburit att vi troligen haft minst 50 procent fler besökare och de flesta företagare skulle ökat sin omsättning med närmare 50 procent.

Då skulle vi årligen ha byggt för några hundra miljoner till på Gotland, med allt som följer med. Cirka 1000 fler skulle haft jobb och betalat kommunalskatt vilket skulle hjälpt regionens budget med närmare 100 miljoner extra per år.

Jobbat alla för Gotlands bästa?

Johan Lindvall säger att 2015 bevisar att Destination Gotland gör rätt saker för Gotland, vilket jag betvivlar väldigt starkt. Om jag inte har fel så minskade man på antalet avgångar i en kraftigt växande marknad under sommaren 2015, vilket så klart påverkar möjligheten för besökare att ta sig hit och därmed möjligheten att utveckla turismen på ön. Att Destination Gotland gör rätt saker för sina aktieägare är jag hundra procent säker på, men att det är för Gotlands bästa, betvivlar jag starkt. Ledningen på Destination Gotland har varit extremt duktiga på att tjäna pengar till sina ägare, men detta har tyvärr varit på bekostnad av Gotlands utveckling.

Har Gotland verkligen Sveriges tredjeplats i lönsammaste företag?

Här skulle spaningen ha stannat om jag inte kommenterat en liknande nyhet som helagotland.se presenterade för några dagar sedan. Då redovisade man att företagen på Gotland låg trea i Sverige när det gäller lönsamhet. Min kommentar på Facebook ledde till ännu ett uttalande från Företagarnas ordförande på nättidningen helagotland.se, utan någon ytterligare kontroll från helagotland.se.

Varför Andreas Unger och chefredaktören vill nå ut med detta som är ett så korkat nyckeltal som inte säger något, men som ger allmänheten en skev bild av företagens verklighet på Gotland, är för mig en gåta. Att journalisterna bara tar emot ett pressutskick utan att på något sätt granska rekordet är på samma nivå som Destination Gotlandss 2015-rekord. Varför är företagen på Gotland helt plötsligt är bland de lönsammaste i riket borde vara intressant att undersöka för en journalist och en artikel om detta skulle givit stort läsvärde.

Med statistik kan man bevisa vad som helst

Företagarna väljer här att mäta på ett mycket konstigt sätt. Gotland har många små bolag där lönsamheten är så dålig att man tvingas ta ut lägre löner eller inga löner alls. Företagarna har slagit ihop alla företagens vinster i länet och tittat på snittlönsamheten enligt nedan.

Räkneexempel: Gotland har extremt många små företag och om ett av dessa småbolag omsätter 150 000 kr och tjänar 50 000 kr = 33% i vinst (för att ägaren inte tar ut någon lön). Detta bolags vinst läggs ihop med t.ex. Destination Gotland som omsätter 1,24 miljarder och visar en vinst på 3,57% med 387 års anställda. Då skapar de båda bolagen snittvinst på (33+3,57 /2= 18,3%) 18,3% för bolagen ihop. Vi har extremt många små olönsamma bolag och få stora lönsamma bolag på ön vilket gör att man i en seriös debatt inte kan göra sådana här jämförelser.

Vad vill man förmedla och varför?

Företagarnas ordförande Andreas säger att detta är fakta och han blev väldigt förvånad när han läste statistiken. Utan att veta så tror jag inte att det har förändrats speciellt mycket mellan de två senaste åren och om så är fallet så kunde detta möjligen vara en nyhet. När ordförande för Företagarna lyfter fram nyheten så här så tror nog de flesta att merparten av företagen på Gotland är lönsammare än i övriga Sverige och då lär företagen på Gotland inte behöva någon extra hjälp eller stöd. Följaktligen borde man istället satsa på andra regioner som tydligen har ett större behov.

Vad Andreas vill få fram med denna statistik förstår jag inte och än mindre förstår jag den ansvarige utgivaren som inte väljer att försöka förstå hur det skiljer mot tidigare år och vad som har hänt. Om jag tar mig rätten att kvalitetsbedöma nyheter på en skala 1–10, så är denna nyhet en mycket svag etta.

Allt är relativt, även lärare

Idag, måndag, skiner solen igen och det blir både tennis, beachvolleyboll samt en hel del bad och bus med barnen efter att vi hämtat dem från skolan. Vädret är inte lika stabilt i år som andra år, men helt okej. Vi har alla möjligheter till så mycket sol som vi tål. I morgon bitti kl 08 är det dags för en prestigefull tennismatch som det gäller att bita ihop inför.

Tid tillsammans

Barnen trivs i skolan även om Towes fröken verkar strängare än hemma. Towe gillar det inte, men jag tror att det är bra och att hon kommer att gilla lärarna hemma ännu mer. Hon har haft synpunkter på hur stränga de är hemma innan, men nu är det nog en ny måttstock som gäller.

Kvalitetstid med barnen som aldrig går att återskapa.

Vi har märkt på barnen hur de utvecklas tack vare att de byter skolmiljö, vilket fler borde försöka göra någon gång under sin skoltid. Alla kan inte resa till Thailand, men det går att byta skola på fler ställen i andra länder eller län. Det blir nya kompisar och nya Thailands-bästisar för barnen. Tack vare barnen får även vi nya föräldrar att äta middag med nästan varje kväll. Det kallas nog för en vinn-vinn-situation.

Frun är som ett Kinderägg

Som alla vet har livsbiljetten ett väldigt osäkert bäst före-datum så det gäller att njuta här och nu, medan biljetten fortfarande är giltig. Att få vara i paradiset med sina barn och sin respektive med extra mycket fri tid är fantastiskt. I vårt fall är vi även varandras bästa kompisar och då blir detta otroligt lyxigt. Extra roligt är att vi spelar och busar ihop som bästisar på riktigt på alla plan. 🙂

Inte bara Kinderägg, utan även fru.

Det känns som om jag funnit en livspartner likt ett Kinderägg med plusmeny som innehåller betydligt mer än vad jag kunde hoppas på.

Nästan alla kan genomföra sina drömmar

Min bästa kompis!

Det krävs inga stora förmögenheter, vi möter många familjer med vanlig ekonomi som prioriterar lite annorlunda och ger sig iväg på sitt livs äventyr 2–6 månader. Många föräldrar passar på att jobba på distans när barnen går i skolan. Väldigt många av dem skulle göra sitt livsäventyr en gång men blir fast och planerar redan för nästa år. Det blir lätt en vana som kräver att man lägger om lite i livet och inte minst de ekonomiska tänket. Som exempel räcker en ny vinterjacka till mat ungefär en månad här nere, om man tänker rätt. Hyr man ut sitt boende hemma så täcker det boendekostnaderna här nere och ibland lite till. Det går att leva extremt billigt och med löjligt hög livskvalité. Det känns som den generation med 70- och 80-tals föräldrar som hänger här i Thailand fattar detta bättre än mina kompisar som är födda på 60-talet.

Vem vinner?

Den som har roligast njuter mest och får med sig mest upplevelser vinner den här tävlingen som heter livet. Det krävs bara lite mod, drömmar och beslutsamhet så blir livsresan så mycket roligare.

Att njuta av massage en timme för 80 kr är löjligt lyxigt.

Lite tankar och spaningar från paradiset på Khao Lanta där massage på stranden tillhör nästan daglig lyx!


Dela med dina vänner!
1 svar
  1. anette says:

    så underbart att läsa din blogg, önskar att jag kunde följa mina drömmar men jag är en av dem som inte kan det pga av olika anledningar men jag blir alltid lika glad av att läsa din blogg se dina inlägg på facebook. tack för att du delar med dig 🙂

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring