På söndag blir det rekord i antal egna flygplan på Visby flygplats
Vi startade Gotlandsflyg som en protest mot de höga flygpriserna och därför att det var på väg att försämras ytterligare när Skyways köpte upp den lilla konkurrenten. Vi tyckte att vi gotlänningar som stod för slantarna skulle bestämma.
Tillsammans med Svenska Spel, Faktab Finans (nu PayEx) och många fler så startade vi ett lokalt flygbolag som skulle konkurrera med Skyways. Monopolisten sa att det inte gick att sänka flygpriserna och en av ledarskribenterna tyckte inte att det var seriöst av oss att starta flyg. Detta kunde leda till att Skyways blev sura och drog sig ur och då kunde vi bli utan trafik. (Ni får själva gissa vilken ledarskribent det var…)
2002 kostade Skyways ordinarie biljett 4400 kr tur och retur plus ett par hundralappar om du skulle boka över vissa resebyråer. Idag 2009 kostar samma biljett 2198 kr och då flyger du ett av värdens miljövänligaste flygplan som bara släpper ut ca 75% av den mängd koldioxid som man släppte ut 2002.
När vi startade Gotlandsflyg var vår absolut sämsta månad juli där vi förlorade sjukt mycket pengar. För att råda bot på detta satsade vi ett antal miljoner på att öppna fler sommarlinjer som nu ger överskott. I år har vi rekord på antal passagerare som vi kör till ön. I morgon söndag skall jag åka upp till flygplatsen och gotta mig. Då kommer vi att ha fem stycken plan som samtidigt står på plattan. Detta är rekord, men rekordet kommer att slås i framtiden.
Vi håller på att bygga upp något stort som på sikt kommer att betyda mycket för öns utveckling. Jag skulle vilja att fler stugförmedlare började arrangera paketresor från våra destinationer. Genom att sälja paket anpassade efter flyget skulle vi kunna få gästerna att stanna en vecka. En bra affärside som även skulle vara bra för ön. Vem nappar?
Det känns gott att ABF var ett av de ”företag” som var med på vagnen allra först 2001, och trodde på idén!