Positiva reaktioner på Miljösmarta Alternativet till Gotlandstrafiken
OJ OJ Oj vilka reaktioner jag har fått på det Miljösmarta Alternativet till Gotlandstrafiken som vi jobbat fram. Under lördagen och söndagen har det ringt mest hela tiden. Jag har fått höra många synpunkter och 90% av allt som sades var positivt.
Gotlands Tidningar fick till det som att Rikstrafiken ratade förslaget genom utredningsansvarige Hans Wreber. Under förmiddagen har Hans ringt mig och förklarat att han är felciterad i tidningen. Han menade att man från Rikstrafiken ser detta som ett spännande inlägg som enligt dagens upphandling inte skulle fungera, men att förslaget i en framtida upphandlingen skulle kunna fungera.
Några som varit negativa till idén har inte läst hela vårat förslag och har man bara tagit till sig en liten del är det lätt att missförstå poängen. Jag har bokat upp en del möten där jag tänker diskutera förslaget för att se om det finns några fallgropar eller om det kan vara så bra som det ser ut.
Många har inte insett att vi har ett tufft klimatmål som även Gotland borde följa och då måste något göras. Miljösmarta Alternativet är i alla fall ett kreativt sätt att handskas med förändringar och genom att ta några smärre försämringar så skulle vi få fantastiska möjligheter.
Jag tror även att sudergutarna som oftast brukar hitta lösningar i de konstigaste situationer kommer att hitta bra vinst i detta förslag också. Bara de tar sig tid att läsa det Miljösmarta Alternativet.
OBS IRONI!
Ja du Pigge… ”Bara” 90 procent positiva och hela 10 procent negativa! Hur kan du tycka att man som privatperson och boende på södra Gotland ska behöva ta ansvar för miljön och vad som händer i framtiden med världen i allmänhet och Gotland i synnerhet? Verkar det inta lite absurt att alla ska behöva dra sitt strå till stacken när det släpps ut gifter och annat skit från öst? Och för att citera ”Hassan i P3” lite; har du tänkt på att det kan komma 100.000 tyska krögare hit som ska åka bil tvärs över hela ön bara för att? Tror verkligen inte att dom vill hyra en elbil, dom som är vana att köra feta bensinare på Autobahn! Näe, kom ner på jorden och sluta tänka i egen sak! Bara för att du skulle ha nära till Kappelshamn… SLUT PÅ IRONI!
Allvarligt talat.
Så fantastiskt långtgående och utvecklad (invecklad) vision för både ön och världen du i ett och samma slag här presenterar borde ge någon form av OS medalj! Eller iallafall ett stort fång rosor i GT/GA. Jag blir ordlös:)
Brilliant!
Men hallå där Donald…
Hela förslaget går ju ut på att växla in dyr färjetrafik mot riktigt stora förbättringar på ön.
En kvarts kortare körtid Visby-Hemse i utbyte mot en kvarts längre total tid till Stockholm: Nog är väl det en bra idé?
Det måste ju vara betydligt fler Hemsebor som ofta kör till Visby än till Stockholm?
Hälsningar Nisse
Ja du Pigge, det kostar väl runt 40-50 kronor från Visby att köra till Kappelshamn, en tur, sen lika mycket tillbaka.
Kommer biljetten att sänkas så mkt, tror jag inte på.
Sen skall vägarna byggas om, och hamnen måste ju byggas om. Mycket kostnader och mycket miljöförstöring, när det byggs.
Jag tycker att du skall tänka lite på mitt förslag.
Skulle jag bo i Hemse, sen behöva åka 4,6 mil, restid i dag 43 minuter, så skulle jag bli skitförbannad.
Jag har släkt på i Stockholm som har stugor nära Visby, som tycker att förslaget är så dumt att det bara inte kan gå igenom.
Hoppas verkligen inte att förslaget går igenom.
Bra med lite dialog.
Jag förstod inte riktigt Helena? Att pendla via Västervik för att komma till Stockholm verkar ju dumt och inget jag förespråkar. Det kommer totalt att gå båtar oftare från Kappelshamn och flyg till Stockholm till lägre priser i mitt förslag. Totala restiden Visby–Kappelshamn-Nynäs-Stockholm skulle ev ta några minuter längre tid, men samtidigt bli billigare och mycket miljövänligare. Framför allt skulle det finnas 150 miljoner per år att använda till att utveckla Gotland med. Det kostar lite i tid att följa miljömålen men vi kan få igen det i annat om man spelar korten rätt.
Donald. Totalt sett kommer man att spara miljö. Jag kan inte förstå att man skulle dela Gotland i två läger. Snittet för de flesta att resa till Nynäshamn är troligen 2-5 ggr per år och det man har att vinna på en längre bilresa och kortare båtresa skulle nog det flesta kunna stå ut med. Båtbiljetten blir billigare så den extra bilkostnaden får man igen och restiden blir ungefär den samma så då vet jag inte vad som är problemet.
Alternativet är att vi fortsätter och kör med dagens båtar och struntar i miljömålen och anser att andra skall följa dessa men inte gotlänningarna. Eller så kör vi med långsammare båtar och får en betydligt längre resa. Eller så satsar på uppfinningar som inte är beprövade och tar de följder som kommer av detta.
Jag har lagt ett miljösmart förslag som absolut inte skall se ut på detta sätt när det sjösätts. Jag hoppas att det finns massor av kloka hjärnor som kan få ihop något åt detta håll.
Jag hoppas att ni orkat läsa igenom förslaget som är en uppmaning till politikerna att ta med ett miljösmart alternativ när de skall diskutera framtiden på Gotland. Man kan inte bara var emot utan måste i så fall vara för något annat och vad är alternativet? Enligt Gotlandsbolaget släpper gasdrivna båtar ut 20 % mindre koldioxid mot dagens båtar och vi skall minska med ca 75% så det är en bit kvar. Hur detta kan vara i egen sak kan jag inte förstå. Men det kanske Helena kan förklara så att jag förstår? Jag tycker att man skall ta chansen att utveckla när den finns.
Pigge W
Helen: Man sparar jättemycket på miljön om man kör bil i stället för att åka båt. Man kan till och med ha nya vägar med högre hastighet och ändå spara.
Det är ett mycket stort problem i hela färjedebatten som beror på att få har förstått så mycket bränsle färjorna drar. En enda resa idag mellan Visby och Nynäshamn förbrukar lika mycket energi som mellan 5 och 10 villor förbrukar på ett helt år.
Bra tanke. Med lite fix kan det bli bra. Kappelshamn är en bra hamn och det kan gå bussar mellan hamnen och Visby med passagerare.
90% positiva, Här har du en som inte är positiv. Det förslag du gett är det dummaste jag läst på länge. Spara miljö? Var då? Sparas miljön när man ska pendla på fastlandet V-vik Sthlm eller? De flesta jobbpendlare jobbar ju i runt om vår huvudstad. Men du talar och tänker som vanligt i egen sak eller? Inte genomtänkt skulle jag vilja säga!
Hej Pigge, jag tycker ditt förslag är helt värdelöst för hela södra Gotland, köra över 3 mil extra, (tänkte du på miljön där?).
Jag har ett annat förslag, kör trafiken på höst, vinte och våren som nu.
Men när det är fler båtar i trafik, så kör en till Kappelshamn-Nynäshamn, en Visby-Nynäshamn och en Visby-Oskarshamn.
Snälla dela inte Gotland i 2 läger, södra och norra. För norra Gotland tycker säkert det är bra, jag kan inte tänka mig att många på södra Gotland tycker ditt förslag är bra, inte dem i Visby eller. Mellersta Gotland, blir väl kanske lika långt att köra till Visby eller Kappelshamn.
Man kan fråga sig om du bara jobbar i egen sak, du kan ha många bra förslag, men det här var det sämsta förslag du kommit med. Tänk på HELA Gotland, och på miljön för Gotland. Det blir många extra mil för dem som på södra Gotland. Om jag bodde på norra Gotland, och skulle ta båten från Burgsvik, inte roligt.