Vi kan klara nästan vad som helst om vi vågar satsa
Nu har vintern börjat släpa greppet om Gotland. I helgen har vi promenerat och det är lätt att njuta av det man har. Ett Gotland i vinterskrud är vi inte bortskämda med precis och det är hur vackert som helst. Luften känns klar. Allt det vita i kombination med barrträden ger en känsla av något rent och väldigt friskt. Allt känns ännu starkare när den ena katastrofen efter den andra löser av varandra ute i världen. Det känns i hela kroppen varje gång det rapporteras om nya katastrofer. Familjer slås sönder, drömmar krossas och katastrofer leder till nya mål. Ur allt helvete kan nytt växa upp bara man får möjligheter. Människor har en tendens att snabbt anpassa sig och bli väldigt kreativa bara det finns förutsättningar. Tyvärr tar vi allt för mycket för självklart och glömmer att njuta.
I min senaste blogg skrev jag om tillökning i familjen som är tänkt att bli en hund. Någon som läste bloggen missförstod allt. Han skrev och grattade till ännu ett barn. Frun läste detta och följande sms kom i telefonen: Hej läste på din blogg att du skall ha barn. Är det något du vill berätta för din fru?
Wilda har blivit så stor att hon flyttat ur barnstolen och sitter på knä på barstolen i stället. I kampen om nappen har hon vunnit tillbaka mark och det är dags för föräldrarna att börja jobba ihop igen. Towe har fått minst två tänder och har även börjat krypa. Föräldrarna är jättestolta. Monika har fått igång sina biokvällar med den skånska väninnan. Det är måndagar som bokas in ett antal gånger per år vilket är toppen. Genom att boka in så blir det av. Jag misstänker dock att det inte blir bio varje gång utan att det kan bli en och annan mat- och tjatkväll också. Man behöver egen tid som ger energi så att man orkar med en krävande familj.
Jag fick idag en sann solskenshistoria från Gotlandsflyg. En historia som visar att det som först är en katastrof kan vändas till en dröm. Vi har en kille som jobbade på Flextronics och som blev uppsagd och arbetslös tillsammans med mer än 1000 andra som också blev arbetslösa när fabriken lades ner. Killen var hobbypilot och tekniknörd. Han visste det mesta om flygplan som var den stora hobbyn. Han fick nöja sig med att flyga enmotoriga privatplan som inte direkt var utrustade med den senaste tekniken. Arbetslös men med drömmar om att bli pilot satsade han allt på ett kort. Nu är han pilot på Gotland och får flyga ett av de absolut modernaste turboproppplan som finns! En splitter ny ATR som skall vara ett av de miljövänligaste planen som finns för dessa sträckor. Och detta kan han göra på hemmaplan vilket var en omöjlig tanke för några år sedan.
Hans berättelse visar att vi kan nästan bli vad som helst bara vi vågar satsa. Jag hoppas att han kan ses som en förebild av andra ungdomar och även vuxna som borde våga satsa på sina drömmar. Jag hoppas att vi kan sprida dessa historier som kan ge andra mod att våga hoppa och prova nya vägar.
Det fortsätter att ringa in människor som tycker att vi måste jobba med det Miljösmarta Alternativet. Vi har idag diskuterat Vision Gotland 2025 som innehåller övergripande mål som är vägledande för utvecklingen på Gotland. Dessa mål handlar om att Gotland ska ha minst 65000 invånare, att välståndet ska höra till det bästa i landet, att Gotland är den naturliga mötesplatsen i Östersjöregionen, att gotlänningarna ska ha en bra hälsa och må bäst i landet och att Gotland ska vara en världsledande ö-region i klimat- och miljöfrågor.
Följande motargument till Miljösmarta Alternativet kom som ett brev på posten:
- Besparingarna i färjetrafiken skall ske med kommande ny teknik och inte med sänkning av hastigheten till sjöss. Svar: Den nya teknik som finns tillgänglig till 2015 är LNG (flytande naturgas). Den ger CO2-besparing på 20%. Rikstrafiken har redan räknat in den här besparingen, som ju ger en del men långtifrån allt. Det fattas ca 50% till innan vi är framme vid målet så den vägen räcker inte till på långa vägar.
- Vem har sagt att gotlänningarna skall stå för alla CO2-utsläpp för färjan? Det är ju fastlänningar som åker också? Svar: Det är samma läge. 1990 var även turisterna med då släppte vi ut 44 ton idag släpper vi ut 170 ton. Målet är att vi skall ner till 36 ton på års basis och då spelar det ingen roll vem som åker. Färjorna skall släppa ut 20 % mindre 2012 än vad de gjorde 1990. Ett sånt här resonemang skulle kunna leda till att turisterna skall CO2-kompensera. Men turisterna åker på relativt välbelagda turer på sommaren med mindre CO2/pax. Färjan släpper ju ut samma CO2 oavsett om det är 1500 eller 200 ombord. Detta skulle bli väldigt kostsamt att kompensera bort och våra miljömål skulle inte nås.
- Det är orättvist att Gotland skall behöva stå för så mycket CO2-minskning. Vi kan inte rå för att vi bor på en ö. Det rätta är att Gotland drabbas av CO2-besparing motsvarande vad bilar släpper ut på motsvarande sträcka som till fastlandet. Svar: Då borde Norrbottens kommuner också kompenseras för att dom har så långa avstånd? Avstånden har inte ökat sedan 1990 men det har farten och då har även koldioxid utsläppen ökat 4 gånger.
I dag skall vi starta en ny åretruntlinje mellan Visby och Göteborg. Från västkust till västkust. Det blir frukostmingel på flygplatsen 07.45 och sedan flyg till Göteborg med en Gotlands delegation där bland annat vår nya landshövding finns med. En bra kvinna som är två eller tre klasser bättre än den förra. Det blir en liten ceremoni i Göteborg där representanter från Göteborg och Gotland utväxlar lite presenter och lyckönskningar innan gotlänningarna flyger hem igen. Det känns bra att vi inte bara utvecklar flyget till Stockholm utan även gör att Gotland får en centralare placering i Sverige.
Jag kommer att bli kvar några timmar i Göteborg då vi har köpt in oss i några campingbolag runt Göteborg. Det blir första styrelsemötet i tre spännande projekt som är bra på gång. Nu startar vi inte enbart nya linjer för att passa mina projekt, men det underlättar. Den nya linjen innebär att jag inte behöver åka från ön förrän kl 09 och ändå hinna hem, lägga barnen och äta middag med frun.
Jag har fått frågan hur vi klarar miljömålen från 1990 på flyget. Gotlandsflyg klarar miljömålen och jag reser alltid självklart med miljökompensation på våra plan.
ja Kina har två tecken för kris: kaos och utveckling