65 omtumlande dagar
Under halva december och januari var vi på semester. Jag simmade ca 2 kilometer per dag och kände mig i ruskigt bra form mot slutet. I början av februari blev jag illamående, tappade orken, fick muskelvärk och behövde sova ca 14 timmar per dygn. Jag blev sängliggande i nio dagar och orkade egentligen ingenting. Jag började tappa tron på mig själv och förstod inte vad som skedde. Monika insåg att något var ordentligt fel när jag inte hade lust att ta telefonsamtal eller svara på de enklaste frågorna. Jag tog en del prover hos läkare och man trodde att det var hepatit A. När jag sedan genomgick en grundlig undersökning visade det sig att jag haft Denguefeber som sprids av en liten löjlig mygga och som slår ut en 49-åring på 88 kg hur lätt som helst. Jag tror aldrig jag känt mig så liten och sårbar. Jag var på väg att ställa in både fest och resor och trodde ev att det var den berömda väggen som jag mött.
Den 24 februari fyllde jag 50 år och det var en känsla som är svår att beskriva. Det var mer än mycket bra om du förstår? De flesta av alla vänner som betytt mycket, inte minst när det varit väldigt tungt, fanns helt plötsligt på plats samtidigt. Festen hade planerats i ett halvår och hela tanken med festen var att tacka alla för att de tillsammans har påverkat mig till att bli den jag är. Det blev till och med bättre än vad jag kunnat hoppas. 260 gäster festade i två dygn på ett sanslöst positivt sätt. Vi var på 70-talsparty, lyssnade på manskör, gick i domkyrkan, sjöng hela Mamma Mia, åt, drack, dansade och skrattade så att de kändes i kroppen flera dagar.
Inbördeskrig i Egypten – tsunami i Japan
På den egokicken surfade jag några dagar tills katastrofen efter tsunamin i Japan nådde mig. Jag blev som förstenad av alla rörliga bilder. Jag kunde direkt känna igen mig i vad som hände efter 6, 12, 24, 48 timmar osv. Mönstret upprepade sig. Ensamma pappor som blev kvar. Familjer som splittras och vissa återförenas delvis. Förvirrade människor som letar och letar. Dessa människor hade det ännu jävligare än vad vi hade det i Thailand 2004. Här kom först vattnet, följt av kyla och sedan kärnkraftverken med sin läckande radioaktivitet. Hur jävligt kan det egentligen bli?
Det var då jag skulle ha varit i Egypten med en grupp på 45 personer, men allt blev inställt på grund av inbördeskrig. Vi hamnade i Dubai istället och fick en mysig vecka med ett tiotal gotländska familjer som vi fick lära känna lite närmare. Känslan av storfamilj som umgicks 14 timmar per dygn var magiskt skön och avslappnad. Med massor av tid blir möten på riktigt och vi behöver riktig tid.
Förändringar i bolagen
På jobbet snurrar det snabbare än vanligt och vi är inne i en omtumlande förändring i många bolag och några är ordentliga förändringar. Det känns som om det kommer leda till nya spännande utmaningar vilket kräver en hel del engagemang. Jag gillar när det rör sig och man måste fatta beslut och leta efter nya möjligheter men det finns gränser även för just detta. Helt plötslig är det beslut med väldigt stora följder som kräver stora engagemang och då blir lätt kvalitetstiden lidande.
Efter tre rättegångar som tagit ca fyra år fick vi under mars åter den flyghangar som vi stridit för – den är enligt högsta rättsliga instans vår och motparten får stå för alla rättegångskostnader. Hans plan är nog inte att göra rätt för sig. Men den som lever får se.
Vi beslutade i början av året att flytta hela Drömstugan AB till Stockholm vilket fick mig att vakna upp en morgon av att magen skrek att ”det är fel!”. Vi hade lokaler på gång och efter en tids letande också två personer som skulle anställas, m.m. Det blev en turbulent men snabb förändring! Nu blir huvudkontoret kvar på Gotland, vi kommer att behålla hela personalstyrkan och utöka med minst två stycken. Vi letar för fullt efter en kvinna eller man som kan ta sälj- och marknadsansvaret.
Gotlandsflyg 10 år!
Den 1 och 2 april i år hade vi 10-års jubileum för Gotlandsflyg med all personal från alla flygbolagen plus delägare, styrelse m.m. Den 2 april var det exakt tio år sedan vi startade Sveriges första lågprisflyg. Sex månader innan gick jag och såg Skyways flygplan passera över vårt hus i Brissund. Varje gång tänkte jag att ”en dag har vi ett eget plan som flyger Visby–Bromma” och den drömmen drev oss att fullfölja det vi givit oss in på. Vi har många att tacka för att vi lyckades då detta inte var något två persons-projekt precis. Men det var viktigt att vi var några som vågade drömma, utmana och spänna bågen!
Jag har en förmåga att måla bilder i huvudet och när de väl är där lyckas jag oftast ta mig dit. Det handlar nog om mod, envishet och massor av optimism plus go energi bland dem som jobbar. Jag minns den 2 april 2001 kl 07 när första flyget startade. Det var blå himmel och det låg en trolsk dimma en meter över marken längs startbanan. Precis som om någon regisserat morgonen. Vi var fyra entreprenören som stod på plattan och var väldigt stolta när vår SAAB 340 lyfte första gången. Det såg ut som om planet gled på bomull vid första starten. Jag får rysningar i kroppen även idag när jag tänker på det.
Att vi lyckats starta sex flygbolag i Sverige är ett grymt lagarbete där det finns många som slitit och ännu fler som trott på att ett lokalt flygbolag kan påverka de stora jättarna att ändra sin prisbild, tidtabell och inställning till sina kunder. Vi har flugit över 1,5 miljoner resenärer bara på Visbylinjen och om vi har sparat 300 kr i snitt på biljettpriserna, så borde resenärerna ha sparat 450 miljoner kr på 10 år bara på Gotland. När vi startade kostade en fullprisbiljett ca 4400 kr och idag kostar motsvarande biljett 2806 kr. Det innebär att biljettpriset gått ner med 37% under tio år. Undrar hur prisutvecklingen på båtarna sett ut under samma period för fullpris biljetten?
Resan har varit grymt rolig och väldigt lärorik. Den bevisar att man kan ta tag i saker själv och inte behöver skrika på kommunen, länsstyrelsen eller staten när man vill ha en förändring. Vi gjorde om ett regionalt infrastrukturellt problem till en hållbar affärsidé som gick att exportera från Gotland till fastlandet. Vi fick än en gång visa att Gotland är en region där man kan utveckla nya affärsidéer och exportera när produkten håller. Vi har bevisat att när en region håller ihop så kan man flytta berg och jag hoppas att Gotlandsflyg får vara det goda exemplet även i framtiden.
Jubileumsfesten
Den 1 och 2 april 2011 hade Sverigeflyg en helt otrolig jubileumsfest. Jag kan faktiskt inte i ord beskriva känslorna och allt som hände. Det var bara världsklass på gästerna och arrangemanget. Det rann några tårar på min kind vid lunchen när över 100 anställda i uniformer kom in i matsalen på Tott. Jag blev helt tagen av stunden och sa inte många ord under den lunchen. Jag förstod för det första inte hur stort bolaget egentligen blivit och vilken underbar stämning som genomsyrar hela gänget. Samtidigt trodde jag att vi skulle få ett bud framöver på bolaget som vi troligen inte skulle tacka nej till…
Lite senare på dagen skulle jag tacka av VD med en ”guldklocka” (i grön plast). Då blev det för mycket med alla känslor vilket ledde till ett gråtfyllt tal som stapplade sig fram. Det var väl inte mitt bästa framträdande men i alla fall väldigt äkta. VD är samma Micke som parade ihop mig med Monika och som lämnade sin familj i sex veckor för att hjälpa mig i Thailand när det var som jävligast. Jag visste att vårt gemensamma arbete i flyget med största sannolikhet var på väg att ta slut. Efter tio fantastiska år kommer det helt plötsligt att ta slut? Allt har ett slut och det blir ofta ett tårfyllt adjö när man lämnar något som man brinner för eller älskar.
Infekterat ägarbråk har lett fram till försäljning
Så, vad är det som gjort att det tar slut? Under tre års tid har vi haft ett infekterat ägarbråk i flygkoncernen och vi har försökt att hitta lösningar. Den enda lösningen som egentligen funnits är att lösa ut en minoritetsägare eller oss andra men hans uppfattning om vad bolaget är värt har inte stämt med vår.
För några månader sedan fick vi ett brev från en av våra delägare där han föreslog att vi borde sälja till Malmö Aviation och när nu detta sker hoppas jag att det skall falla i god jord även om summan inte alls ligger i den nivån som man kunnat hoppas på. Men det är å andra sidan ingen nyhet att köpare och säljare inte alltid har helt samma syn på värdet. Då har det nu till slut blivit marknaden som får bestämma vad bolaget är värt.
Därför säljs Sverigeflyg till Per G Braathen och blir systerbolag till Malmö Aviation. Det är den bästa ägare bolaget kan få. Det innebär att det kommer in en starkare ägare med mer muskler och det lär troligen bli ännu mer samarbete mellan dessa bolag i framtiden. Inte minst får Sverige en stor och stark inrikesaktör inom flyget.
Det är bra för vår personal och alla våra passagerare då Braathens har finansiella muskler, kunskap och är långsiktiga i sitt tänk. Jag tror inte det blir speciellt stora förändringar i bolaget. Micke blir kvar som VD och kommer driva bolaget som tidigare. Jag lämnar posten som styrelseordförande och styrelsen för ägarbolaget. Glädjande är att jag blir kvar i styrelserna för de sex lokalbolagen med mina gamla styrelseledamöter.
Gotlandsflyg ritade om kartan!
Det är med sorg jag lämnar Gotlandsflyg och de andra bolagen som ägare. Samtidigt är jag väldigt stolt över det jag och Micke drog upp planerna för efter en blöt kväll på krogen: vi har ritat om kartan för svenskt inrikesflyg! Jag är stolt över alla medarbetare som i år fick erkännandet som Sveriges bästa flygbolag när Svenskt kvalitetsindex frågade kunderna.
Häromdagen diskuterade de tågmonopolet i Sveriges riksdag och då drog de upp Sverigeflyg som det goda exemplet för avvecklingen av flygmonopolet och de ser fram emot vårt engagemang i Sundsvallståg. Vi har gjort nytta och det skall vi vara stolta över på alla plan i bolaget vilket jag även hoppas att våra delägare kan känna.
Min och Mickes plan 2001 var att flyga ett plan med fyra tur-och-retur Visby–Bromma om dagen för att tvinga vår konkurrent till lägre priser. Därefter skulle Micke fortsätta att driva sin Expertbutik och jag skulle återgå till att vara VD på Kneippbyn… Vi lovade varandra att när vi väl startat skulle vi inte utveckla flyget utan gå tillbaka till vår huvudsyssla… Det blir aldrig som man tänkt sig och nu idag börjar en ny resa som kan leda hur högt som helst. Varför inte sikta på månen eller åtminstone på båtar? Livet är här och nu och ibland får man nya kort på handen och då gäller det att spela dem väl.
Laddar med positiv energi!
Det blev en tidig morgon idag och familjen börjar vakna. Klockan är 06.35 när Towe kommer och sätter sig i mitt knä. En liten tjej på 20 månader klädd i mysig bomullspyjamas och med härlig babydoft blir liggande i min famn. (Så jag får avsluta med pekfingervalsen med vänster hand) Eventuellt drömmer hon om mer pappatid eller också är hon bara bäst på att vara här och nu som sin mor. Vad som rör sig i våra huvuden är väldigt individuellt men för alla som laddas med positiv energi kan storverk uträttas. Towe är i alla fall en väldigt nöjd liten tjej med massor av energi och framtiden för sig.
Vem vet vad framtiden har för spännande projekt i sitt sköte. Den som lever på riktigt och är nyfiken blir belönad.
Pigge W
Du är fördjäkla duktig och stark !! ett stort föredömme för alla våra barn/ungdomar… Du är en riktig mästare på prioriteringar….
Hallå Pigge
Underbar blogg. Vilken vinter och vår du haft, men jag antar att du har och har haft många innehållsrika säsonger. Önskar dig all lycka och framgång.
Skrivet med så mycket kärlek, nyfikenhet, glädje och engagemang, vilken resa! Önskar dig fortsatt framgång och fortsätt att leva livet IDAG.
Hej Pigge. En helt otrolig läsning, kan bara buga o säga grattis. Ska bli spännande o se dina nya äventyr
o prospect. Ta hand om dig o din familj nu o njut en stund
Du spänner över vida fält! Inrikesflyg har blivit väldigt prisvärt, det finns alltid någon riktigt bra lågprisavgång. Längt billigare än bilen…
Ta dig nu an tågeländet så väntar vi med spänning och förhoppningar!