Tankar efter Öppet Forum om färjetrafiken
Jag sitter med den äldsta dotter i knät och tittar på svanarna som simmar förbi utanför fönstret. I horisonten ser vi Destination Gotlands båt som stävar mot fastlandet och det stormar på havet. Nu har vi flyttat influensan ytterligare en gång och det känns som en pingpong boll som studsar mellan oss. Kompisen blev sjuk med båda grabbarna och rev på något sätt av allt lite intensivt. Wilda känns hängig och blir hemma med farmor Barbro som är på plats. Hon har det minst lika roligt med Barbro och Barbro ser nog fram emot att ha ett av plast-barnbarnen hemma. Så vad är då problemet?
Igår kom sex av den nya stugorna till Norderstrands camping som ligger 900 m från ringmuren och bara 25 meter från havet . Nybyggda stugor som kommer inplastade i stora paket med verandor sängar, kök m.m. På några timmar är de inflyttade och står på plats. Enkelt och smidigt får vi väldigt fina campingstugor som blir ett lågprisalternativ med ett av Visbys bästa lägen. Här kommer många förstagångsturister att sitta på verandan och följa solen ner i Östersjöns böljor med ett glas vin. Det är just då som de blir Gotlandsberoende och börjar sin bokarriär på ön. Nästa gång blir det eventuellt villavagnar, året därpå hotell och slutligen sitter man på Tott och minns första gången på granncampingen och den enkla campingstugan som var helt nybyggd. Det är mycket viktigt för den framtida näringen att vi fyller på med förstagångsturister, som ofta är just en lågpristurist, så att vi säkrar tillväxten av framtida gäster.
Vi gör en av öns större investeringar i turistbranchen i år igen när vi nu lägger ca 12 miljoner på att modernisera och höja standarden på Norderstrand. Jag gillar att se när en ny och modern campingby växer fram snabbt och effektivt.
Inom kort kommer vi även att flytta in 25 nya stugor med lite högre standard på Kneippbyn där förberedelserna pågår för fullt. Där är det investeringar för ca 40 miljoner. Med investeringarna i Slite, Björkhaga och Fide blir det närmare 60 miljoner som vi investerar på Gotland 2012 vilket är något mindre än vad vi investerade 2011. Kompisen frågade hur mycket vi la på Norderstrand och jag kom inte ihåg om det var 12 eller 20 miljoner, vilket gör mig lite rädd. Nu är det inte jag som håller i den byggnationen men sådana siffror borde jag kunna utantill!
Hur som helst tror vi på Gotlands framtid och dragningskraft. Dock kan inte våra turister betala mer än vad det skall kosta att ta sig till ön för då blir det katastrof. Ingen ser reseanledningen i transporten utan den är bara något nödvändigt ont. Man vill till Sudersand, Åminne, Ljugarn, Kneippbyn och andra boanläggningar. Därför är det boendeanläggningarna som egentligen äger kunden och kan styra dessa. Risken är att båttrafiken nu prisar ut sig med och anläggningarna blir tvungna att styra om gästerna till andra transporter som är beredda att frakta över turisterna till ett lägre pris.
Om näringen väljer att flytta om 80 000 gäster så innebär det 160 000 resenärer tur och retur, som oftast betalar mer än dubbelt så mycket som gotlänningen. Tyvärr skulle det göra ett stort hål i rederiets kassa. Därför är det viktigt att färjan inte prisar ut sig för det skulle kasta omkull dagens idé där man försöker att hitta ett sätt att solidariskt dela på färjenotan. Trots att besöksnäringen står för ca 40% av intäkterna har turistindustrin väldigt liten påverkan på färjetrafiken. Allt bestämms med frakten och gotlänningen som utgångspunkter. Risken är att man målar in näringen i ett hörn där vi måste slåss för vår överlevnad och då kommer vi att jobba för att rädda vårt eget skinn. Vi tål helt enkelt inte högre priser utan måste se om vårt eget hus. Bidragen skall täcka vintertrafiken och sommaren får inte överprissättas för att betala något som vi inte har täckning för. Gränsen är nådd och nu måste prisbilden ner med mer pengar i bidrag eller lägre kostnader.
Jag var på Destination Gotlands Öppet Forum som var en mycket välregisserad mysföreställning. På plussidan är ju att man arrangerar detta forum, på minussidan är att man egentligen inget nytt får veta eller att det inte finns utrymme för någon debatt. Det är mer ett avspänt informationsmöte som är uppbackat av ledningen och ägarna på Destination Gotland tillsammans med beslutsfattare på ön. Ett antal icke-svar och sedan informerar DG oss och ca 350 tv-tittare om vilka förbättringar man gjort. Det kändes som om det satt ett antal äldre aktieägare som mest var där för gratis kaffe o kaka men som egentligen inte var så speciellt intresserade att debatera och förändra. Men det kanske inte var meningen heller.
Det första som skedde är att en inom DG hälsar mig välkommen och tycker att det är kul att just jag kommer dit. Han konstaterar också att jag tillhör de yngre på detta forum. Jag tittar mig omkring och ser ungefär 250 personer och det flesta är äldre eller betydligt äldre. Jag funderar på varför ointresset är så stort bland de yngre. Svaret visar sig genom att hela föreställningen går ut på att egentligen inte svara på de stora frågorna, utan bara svara på de små. Tommy Wahlgren är en mycket duktig debattledare och allt sker med humor. Han hinner ställa de flesta frågor som inkommit på 1,5 timma. Tyvärr får man väldigt få och magra svar och det finns egentligen aldrig tid att grotta sig ner i någon fråga.
Det är eventuellt så att forumet är till för just dessa små frågor och då var jag fel typ av besökare. Det är i så fall lite typiskt för Gotland att de små frågorna får stort utrymme medan de större bara glider förbi. Det skulle vara intressant om man kunde få en lika stor anslutning om det blev ett riktig debatt där det var lite högt i tak för att försöka hitta gemensamma lösningar för framtiden. Just nu är det hela tiden någon annan icke närvarande som sitter på lösningarna så man kan ju fundera på varför man träffas överhuvudtaget?
Jan Erik Nilsson säger att de träffar staten regelbundet och diskuterat framtiden men enligt avtalet kan inget ändras förrän 2017. Därför låter det lite konstigt att man träffas så ofta för att diskutera, när man ändå inget kan göra. Något som slår mig är att det ju är livsfarligt att skriva sådana avtal då vi inom näringen är helt i händerna på utomstående företag som styrs av människor som inte lever här. Tyvärr finns det olika intressen och det är ju inte helt säkert att DG alltid förhandlar utifrån öns bästa under avtalstiden. Det som absolut inte känns bra är att icke-gotlänningar skall sköta förhandlingarna för oss alla och förstå vårt bästa. Det finns ju massor av situationer där det troligen är bättre för rederiet att man inte kör fler besökare till Gotland eller att man bibehåller fart o tonage. Tyvärr verkar det som om alla sitter och pekar på någon annan. troligen är det bara Anders Borg som kan ändra trafiken genom att hiva in ytterligare 100–200 miljoner. Just nu vet vi att vi inte får några extra pengar och måste då ta oss en funderare på vad det innebär.
Mina beräkningar om att vi skall få en prishöjning på minst 100 miljoner till 2015 på grund av höjda oljepriser och krav om dyrare bränsle något som inte dementeras av rederiet, utan istället senare bekräftar att summan eventuellt inte räcker. Detta innebär troligen att ”alla plus bilen” på en attraktiv tur kan spränga 7000 kronors-vallen för biljetten inom tre år. Om den teorin stämmer är turismen nästa krisbransch om näringen inte gör något. Faran är att man tvingar näringen att överväga nya transportsätt och då kan upp emot 160 000 resor flyttas från dagens båtar.
Intressant är att alla fakta som ligger till grund för dagens båtar bygger på bränslepriser som då låg på 10 dollar per fat och enligt experterna skulle den ligga på 16 dollar idag. Nu ligger den på 120 dollar och det finns dem som inte ser 200 dollar som någon omöjlighet inom en snar framtid. Det visar att experternas teori inte ens är värd pappret den är skriven på. Man missar med priset med nästan 750 % fel. Det lustiga är att alla beslutsfattare på ön fortsätter ställa sina krav på en sådan felräkning. Hade de räknat rätt skulle ingen kommit på tanken att åka snabbare än normalfart på sjön som är 22 knop i stället för dagens 28 som tillhör världens snabbaste färjor i sitt slag och drar dubbelt så mycket bränsle som den i normalfart.
Jag förstår att DG gör allt för att behålla farten då en fartsänkning skulle kräva andra investeringar i båtarna. Dessa båtar är resultatet av en fantastisk felbedömning av bränslepriser som vi nu får böta för. Böter som vi på Gotland får betala på varje dag trots att det inte var vi som gjort fel. I en normal miljö skulle kunden valt ett annat transportslag och den affärsman som gjort misstaget hade fått hela bötesbeloppet i knät.
Det är märkligt att man från rederiet inte ens kunde se faran i en väldigt stor prishöjning av bränslepriset. Jag får en känsla av att man mörkade den i sin iver att få bygga dessa båtar. Intressant att Jan-Erik säger att det inte skulle bli billigare att sänka farten. Skulle väldigt gärna ta del av den beräkningen för här kan man stoppa in mängder med kostnader beroende på vilket resultat man vill presentera. Har man sedan tillgång till den typen av expertkunskap som räknade förra gången så kan det bli lite hur som helst. Det finns de branschmänniskor som kommer fram till helt andra slutsatser. Det vore i alla fall intressant om man redovisade hur man kom fram till att det inte skulle bli några besparingar. Jag skall ställa frågan och hoppas få en förklaring med vändande post då man redan gjort den utredningen. Har man rätt så skall jag sluta tjata om lägre fart och i stället inrikta mig på att anpassa kostnaderna till det ekonomin tillåter.
Jag blir mer och mer övertygad om att vi måste vara beredda att bjuda på några minuter för att få en trafik som kan attrahera våra besökare prismässigt. En halvering av bränsleförbrukningen kostar ca 55 minuter och då har vi fortfarande en båtlinje som håller en hastighet på 22 knop. I övriga världen går mer än 90% av alla liknande färjor samma hastighet eller långsammare.
Största nyheten var nog att Jan Nilsson var ganska säker på att det inte finns något alternativ till dagens förbränningsmotorer inom ett antal år. Om ca 6–9 månader måste de rederier som skall lämna anbud på trafiken veta vilka fartyg de skall ha i framtiden. I avtalet kommer det inte finnas någon klausul om gas eller annat bränsle för det finns inget alternativ. Det vore bra om de styrande på ön kunde inse fakta och utgå från det som finns och sluta drömma om saker som bara är fantasier. Det innebär att kraven som man ställer om fart kommer att ske med vanliga förbränningsmotorer och då vet vi hur skadliga växthusgaser kommer påverka Östersjön i framtiden. Det är nog dags att inse detta eller skall vi leka struts hela vägen in i kaklet? Med rätt input kan man kanske få lite mer klarsynta beslut vilket börjar bli nödvändigt.
Rederier som eventuellt skall lämna anbud på trafiken 2017–2027 kommer att bygga sina kalkyler på de fakta om motoralternativ som finns i slutet av detta år. De flesta kommer att vara tvungna att bygga nya båtar och då är det utopi att tro på en förändring med andra båtar eller motorer mitt i avtalstiden. Efter gårdagens besked har även DG slutat tro på revolutionerande förändringar. Detta har bland annat Nils Nordenbrink och andra kunniga inom marinteknik framfört, men ingen har velat lyssna.
”Någon borde göra något och helst skall staten fixa detta”. Det budskapet kommer från flera politiker som egentligen innerst inne vet svaret. Vi måste utgå från de fakta vi har och inte fatta beslut baserat på drömmar. Men genom att svänga sig med rätt ord behöver politiken aldrig ta något ansvar för framtiden. Rederiet och politikerna sitter där kortsiktigt medan vi i turistindustrin ofta sitter här i flera generationer. Varför överhuvudtaget försätta oss i situationen att de skall styra oss? Jag tror att det är dags att ta kommandot i frågan så att vi kan styra vår egen utveckling.
Jag håller helt med Pigge. Ska Gotland ha en positiv utveckling måste man tänka om.
Mina förslag är! Slopa gotlandsrabbatten och använd färjor som helt enkelt drar mindre bränsle. Det kan man bara uppnå genom att restiden förlängs med en timme.
2 fastlandshamnar behövs men om gotlänningar ska fortsätta att trilskas så återstår väl bara att använda sig av en hamn istället och det i Oxelösund och man kan ha kvar sin snabbfärja och restid på mindre än 3 timmar. Tyvärr kommer det att få mer djupgående konsekvenser för turistnäringen och ön i sin helhet.
Ta en koll på denna sida och sen hitta någon som har råd och lust att konkurrera med destinationgotland om bättre priser och nöjdare kunder. Måste ju finns någon konkurrent annars blir väl Gotland snart folktomt
http://cruiseship.homestead.com/cruiseships.html