Ett plan som heter Pigge!
Nicole som är Monikas yngsta i första kullen fyller 20 år lördag den 30 juni. Det brukar börja strax efter jul med små pikar så att ingen skall glömma hennes födelsedag och så upprepas det fram till dagen D. Födelsedagen är väldigt viktig för henne och i år blir det kalas hemma hos oss. Ett 40-tal personer kommer och på kvällen blir det bad för ungdomarna. Jag sprang på henne första gången när hon skulle fylla 13 år och de var ett gäng småtjejer. Nu är det helt plötsligt kvinnor och man märker verkligen att åren går. Hon har ett sätt som gör människor glada men lite svårt när det tar emot. Det senare är ett arv från sin mor. Det är inte helt fel utan det gör att båda inte måste kriga om allt och kan ta det lite coolare än många andra. En grym gåva att vara avslappnad här och nu som jag saknar. Beror väl på någon skön bokstavskombination som jag troligen inte kan stava till med min dyslexi.
När vi startade Gotlandsflyg ville jag och Micke att kulfaktorn skulle vara hög och därför införde vi lokalflyg dagar med ledningen och alla chefer. Gotland tog stafettpinnen och lade ribban högt år ett. Det blev ett högklassigt arrangemang som två år senare genomfördes på ett grymt bra sätt i Skåne. Nu har det varit två dagar i Småland med fart och fläkt i ett härligt tempo. Det var bland annat prisutdelning till medarbetare vilket alltid är ett uppskattat inslag.
Jag blev också avtackad och det kändes lite som hockeyspelarna som får sin tröja upphissad i taket. Jag får det planet döpt efter mig som vi var nere och hämtade splitter nytt från den franska fabriken för några år sedan. En ATR 500 som är bolagets största och modernaste flygplan. Det är ju med lite vemod jag lämnar bolaget men samtidigt är jag väldigt stolt för vad vi åstadkommit. Det har varit en viktig utveckling för Gotland och våra andra destinationer och hela inrikesflyget i Sverige. Mängder av flygbolag i Europa har gått under och våra närmaste konkurrenter har försatts i konkurs under de elva åren som vi verkat. FlyMe, Skyways, Cimber Air, City Airline var verkligen storebröder för oss och finns inte mer. Ett bolag som SAS hade haft stora problem om inte statliga miljarder pumpats in i bolagen. Vår idé om att ha låga kostnader som ger låga priser har bevisligen fungerat bättre än den gamla klassiska flygbolagsidén. Det fanns många som ansåg att vi inte kunde eller hade på marknaden att göra. Att allt skulle skötas som det alltid har gjorts. Jag känner igen tongångarna när det gäller båttrafiken där man vill att den sköts av samma rederi som tidigare med sjukt omoderna båtar som är bland de sämsta i Östersjön om man ser till ekonomi och skadliga växthusgaser.
Jag träffade en intressant herre som vågat tänka nytt och starta rederi. Han berättade hur de startade lågprisförbindelse mellan Sverige och Danmark. Linjen sköttes av ett rederi som inte hade konkurrens och på grund av detta så var priserna höga och servicen låg. När det blev konkurrens så hade det stora trötta rederiet 1,5 miljoner resenärer (ungefär som Gotland) och det nya uppstickaren fick snabbt 600 000 resenärer. Det blev konkurrens med lägre priser, bättre service och betydligt mer marknadsföring. Efter en tid så fanns det 2,5 miljoner resenärer och det gamla rederiet hade då ökat med 400 000. Jag är övertygad om att vi skulle se samma effekt på Gotland om vi kunde få till konkurrens.
Tyvärr är det nästan omöjligt då Visby hamn är blockerad av Destination Gotland där djupet finns för stora båtar. Här kommer DG att få visa om de verkar för öns bästa eller för sitt eget bästa. De kan nämligen vägra att flytta på sig och på så sätt stoppa en konkurrent. Urvalet fartyg som kan lägga till vid övriga hamnplatser är så liten att det troligen inte går att få loss sådana båtar. Här har ön något att jobba med. En sommarkonkurrent skulle förändra inställningen väldigt mycket för den trötta monopolisten och jag är även övertygad om att de skulle bli mindre gnäll på DG om det kom ett alternativ. Framför allt så skulle Gotland vinna på detta även om Gotlandsbolaget försöker visa något annat.
Rederiet har verkligen lyckats i sitt lobbyingarbete att få det gotländska etablissemanget att ställa sig bakom deras önskemål. Den gotländska politikerkåren kräver två fastlandshamnar och de skall vara Nynäshamn och Oskarshamn, överfarten skall ta högst tre timmar och det skall vara två stora och två små båtar som är isklassade. Med dessa krav finns det bara ett rederi i världen som kan klara detta. Dagens rederi har troligen 1 100 000 000 anledningar till att få ytterligare tio år med befintlig båtar. Då dessa är avskrivna så skulle vinsten i en sådan affär troligen landa på över en miljard när båtarna sedan sålts. Med sådana förtjänst möjligheter finns det en risk att någon i organisationen inte bara tänker på öns bästa eller miljöns bästa.
Hur politiken tänker när det gäller miljö är lite svår att förstå. Det är vansinnigt kul att ställa frågan för de slingrar sig på ett sätt som är galet roligt och i flera fall ändrar de samtidigt ansiktsfärg. Jag vet inte om det beror på ilska att över att jag tar upp detta eller om de rodnar på grund av grodorna som hoppar ur deras munnar. Nu är det dag för demonstration för lägre båtpriser och jag skall givetvis gå med men jag ställer inte upp på de gotländska ståndpunkterna. Vi måste kunna tänka nytt och inte återupprepa en idé som föddes för ca 20 år sedan och bygger på bränslepriser som borde varit 1000% lägre. Vi måste vara nytänkande och våga ha visioner. Faran är att vi öbor låser fast framtiden i gamla idéer för att behålla gamla omoderna båtar. Vad är logiken detta?
Skall vi få någon riktig utveckling så måste man från Gotlands sida våga tänka nytt. Med ett riktigt ö-tänk så skulle vi redan i morgon kunna få den prislapp som Gotlandsupproret står bakom. Då skulle det bli landsvägspriser med dagens bidrag. Det skulle en gång för alla begränsa vår utveckling över havet vilket inte är optimalt men betydligt bättre än dagens situation.
I min förra blogg konstaterade jag att oppositionen ofta tar tillfället i akt att sabotera för den sittande majoriteten och på så sätt vinna framtida makt. Jag har fått en hel del kommentarer om detta där de flesta valt att hålla med. Det finns mängder med exempel på hur man sabbat utveckling och skyller på dåligt underlag. De anser inte att det finns någon egen skyldighet att leta fakta eller bedöma situationen. Här försvinner det troligen ett antal ungdomsgårdar per år i extra kostnader. Jag hoppas att media skulle börja försöka se den bilden och spegla någon som drar på regionen kostnader där det kan finnas egen vinning. Svårt att bevisa men finns det misstankar så vore det nog bra om det blev belyst.
Jag tycker att det är befriande med en landshövding som vågar säga ifrån som medborgare. Det är märkligt att bygga om hamnen mitt i säsong. Jag tycker som Cicci att det vore intressant att få reda på hur man tänker eller varför det blev så galet. För det kan väll inte vara avsiktligt som det blev så här med rondellbyggande och asfaltering i hamnen vecka 27? Det handlar inte om gnäll på regionen utan om att vi ö-bor vill veta och det kan väl inte vara fel.
I helgen blir det bad! Jag hoppas att vi nu skall vara uppe i 22 grader i dammen och att solen skall skina på oss och att Nicole får bra väder på sin födelsedag. Jag ser fram emot en bra politikervecka där jag tänker delta lagom mycket.
Ta hand om varandra idag för i morgon kan det vara för sent.