Parkeringsorientering i Visby
Nu har det varit femårskalas i två omgångar. Först var det födelsedagen med middag för alla vuxna i torsdags och sedan var det barnkalas med tio kompisar på lördagen. Lillebror kom lite stressad till vuxenkalaset med vissa logistikproblem. Han skulle jäkta iväg på steg-ett-träning för att bli hockeytränare. Bobbo är en kille som vill göra skillnad och hjälpa till där det går. Han har tre barn och alla väldigt aktiva. Det innebär att han och frun numer är logistikexperter. Brorsan kastade i sig lite mat innan de andra gästerna kom och lämnade av barnen som mamma Anja hämtade senare. Bobbo hade inte riktigt förstått att det var två kalas och ett födelsedagsbarn utan tog för givet att båda barnen fyllde år med några dagars mellanrum (för det gör hans). Så i bara farten fick även Towe något förvånad en present. Jag skulle absolut kunna gjort exakt det samma.
Till barnkalaset på lördagen kom en pappa en timme för tidigt vilket också är typiskt killar och även här kan jag känna igen mig. Jag är helt övertygad om att det var den pappan som köpte ett pussel för tvååringar som present till Wilda fem. Pappans dotter är sex år och skulle absolut sett detta om hon varit inblandad. Detta skulle jag inte missat.
Parkeringsorientering
I torsdags testade jag parkeringsorienteringen som blivit Visbybornas ny folknöje. Vi var två bilar som samtidigt hittade varsin ledig p-plats i en liten gränd i Visbys gamla stadskärna. I huset mitt emot såg jag ett par som stod och betraktade oss. Jag är ganska säker så här efteråt, att de stod där för att se hur vi betedde oss och hur lång tid det skulle ta innan vi var tillbaka.
Regionen har nämligen bestämt att vi inte längre får använda p-skivan och vill att vi i stället letar reda på en p-automat och hämtar en p-biljett som skall ligga i fönstret. Det är fortfarande gratis de två första timmarna men de har lagt till en liten orientering. Det som gör det lite extra spännande är att de inte anger vart den närmaste automaten ligger! Kvinnan frågade mig och jag visste inte, men trodde att Östercentrum eller Södertorg var det närmaste. I båda fallen är det ca 10–15 minuter för en t.o.r-promenad. Kvinnan sa till mig att hon hoppades att det inte kom någon p-Lisa under tiden. Jag drog upp min telefon och ringde den högsta politikern som varit ansvarig för denna lite udda idé. Jag frågade hur man skall veta vart p-automaten finns? Det hade han inget svar på och trots att han har bra lokalkunskap kunde han inte heller ange vilken automat som var närmast. När jag frågade om anledningen till att man inte kan använda p-skivan så säger han att man inte får kombinera biljett och p-skiva även om det vore det bästa. Det innebär att man med dyr teknik lyckas få till det näst bästa. Han tipsar mig om att man kan ladda ner en gratis app och då parkera med hjälp av telefonen och inte behöver leta rätt på någon biljettautomat.
Jag bestämmer mig för att ta bilen till automaten och eventuellt hitta en ledig p-plats där. När jag kom till automaten var det kö och en äldre dam hade lite svårt att förstå instruktionen. Under fem minuter hjälptes vi åt att förklara vad som gäller. Hon hade lika svårt som oss andra att förstå vitsen att ta bort p-skivan då det i alla fall är gratis två timmar och vi skulle bara äta lunch båda två.
När jag tryckt fram min biljett läser jag om appen och försöker ladda hem den. Efter 10 minuter ger jag upp och ringer i stället suporten. En mycket trevlig kille, som troligen sitter på fastlandet, förklarar hur jag ska gå till väga och bekräftar att det är gratis att ladda hem. Men för att använda den så måste man betala 100 kr och sedan ca 45 kr i månaden eller 15% extra vid varje parkering. Han ville sälja på mig ett paket som kostar 640 kr för att kunna parkera gratis! Det kändes inte speciellt mycket gratis över detta erbjudande så jag tackade nej.
Det som fick mig att tappa lusten totalt var när han förklarade att man kunde checka in och ut bilen från telefonen vart man än var men måste veta vilken kod som gäller och den står på närmaste p-automat. Jag frågade killen i suporten om det kunde finnas olika koder i samma stad? Han svarade lite överlägset att det kan det så klart. Det innebär att man lika förbannat måste gå till en automat om man är osäker.
Efter lite funderande så kom jag på att detta är vad alla i Visby innerstad egentligen velat ha men är osäker på om beslutande politiker verkligen ville uppnå följande: Om man registrerar sig på appen för 100 kr och sedan väljer 15% per p-tillfälle så blir det bara en kostnad på mindre än 10 kr månaden för första året och man kan lugnt sitta kvar på kontoret och checka in och ut varannan timma. Genom att ställa telefonen på alarm varannan timma löser man p-problematiken på 1 minut 4 gånger per dag. Jag ringer supporten igen och får min teori bekräftad.
Detta kommer att innebära att bilburna arbetare lär bli effektivare på jobbet då de inte längre måste springa ut och ändra p-skivan varannan timme (så som det var innan) och fler kan nu ta bilen till jobbet. Det fanns ingen p-plats vid automaten så jag körde tillbaka till den lilla gränden och fann att ”min” plats fortfarande var ledig. Av min lunch var det bara 25 minuter kvar och jag fick expresservice på Crêperiet och kastade i mig en Skagen crêpe på rekordtid. När jag hämtade bilen stod kvinna i huset mitt emot och log lite förstående när jag hämtade bilen. Det kändes som om hon förstod vad som hänt.
När jag sedan skulle träffa Byggnadsnämden på eftermiddagen så åkte jag till Regionkontoret och parkerade där. Döm om min förvåning när man där hänvisar till den gammal hederlig p-skivan! Om jag inte känt till att man slipper springa ut i bilen varannan timme med en automatsystemet och en app, så skulle jag så klart varit lite avundsjuk på att de får ha ett så enkelt och smart system. Men nu vet jag bättre och kommer troligen skaffa en gratis app för 100 kr.
Snabba svar från Region Gotland!
För knappt fjorton dagar sedan var vi och träffade ansvariga på Region Gotland om konsultpengar till att utreda en kompletterande sommartrafik över havet. Vi vill undersöka om det går att köra en trafik som ger mindre miljöpåverkan och som skulle kunna gå på tider som var anpassade till turisterna samt ha en lägre kostnad. Jag blev väldigt glatt överraskad när vi fick klara svar på knappt fjorton dagar. Det är raka snabba svar som är förutsättningen för ett bra företagsklimat. Dessa svar kan så klart vara både ja och nej men absolut inte långbänkar. Kul och positivt regionen!
Biomull?
Besöket på byggnadsnämnden med p-skiva gjordes med en specialist på kadmium, avloppsanläggningar m.m. Vi har en tomt som eventuellt skall saneras för väldigt mycket pengar eller inte. Frågan är mycket komplicerad och kräver någon som kan området väl. Jag insåg att ansvarig på regionen inte satt med speciellt mycket specialkunskap vilket i och för sig är förståeligt. Min konsult sitter med spetskompetens i ämnet och är även kunnig i hur man utvinner energi ur avloppsanläggningar. Jag ville då att vi skulle se på den i Visby för att förstå hur man maximerar och vad det går att utvinna i framtiden. Jag är lite nördigt nyfiken när det finns spetskunskap och nytänkande.
Tyvärr var det stängt men konsulten reagerade väldigt mycket på den här skylten och började skratta.
Två dagar efteråt, när jag mailat bilden till henne, skickade konsulten följande kommentar: ”Biomull är det samma som resterna av mänsklig avföring.”
Jag skickade skyltbilden också till Anders på Svenskt Vatten, han fick sig ett gott skratt men blev lite chockad över att Region Gotland inte tar hänsyn till att man i lag förbjuder användning av slam på växande gröda som bär och grönsaker. ”Miljöförvaltningen borde nog lägga mer energi på att stoppa denna hantering än på sanering av din fastighet. Hälsningar Anders.”
Veckan som kommer var helt logitiskt planerad med flygresor, möten hotell, bilar och måste göras om. Nu dök det upp en spännande kille i USA som verkar hur intressant som helst. Det innebär att vi bestämde möte i New York i slutet av veckan. Genom att jag är aktiv och rör om i grytan så dyker det upp intressanta människor och projekt. Vart detta slutar vet jag absolut inte. Jag skall även passa på att träffa en skeppsredare från mitt rymdnätverk som verkar intressant.
Skulle jag gilla långsamma färjor?
Det verkar som att jag har blivit förespråkare för långsamma färjor till Gotland vilket är helt fel. Jag vill lika mycket som alla andra ha extremt snabba färjor som gör 28 knop eller mer om ekonomin och miljön tillåter detta. Men biljettpriset måste ner minst 30% och det är viktigare än hastighet. Jag kan inte försvara dubbla utsläpp med en fartökning från 22 till 28 knop. Hur miljöpartiet kan försvara detta är för mig en gåta. Nu kom de med ett utspel om att köra trafiken som idag men med en kompletterade färja som gick långsammare. Det blir ingen miljövinst om det är på årsbasis de menar. Möjligen har jag missförstått vad det menar?
Vi pratar snabba och långsamma färjor men det är hela resan som borde räknas. 45 minuter extra på hela resan gör ca 15% längre restid mellan Hemse och Täby. När vi började flyga med modernare flyg som blev ca 40% miljövänligare mellan Stockholm och Ängelholm blev restiden ca 10 min längre. Det innebar att flygtiden blev ca 18% längre men hela resan blev bara ca 11% längre. Pris- och miljöförbättringar som skåningarna fick betala med tid är inte ovanligt. Det blev en succé och där har Kullaflyg och skåningarna gjort skillnad med en frekvens som ökat på ett sätt som de önskat. Vi på Gotland borde sätta frekvens, pris och miljö som de viktigaste punkterna för vår framtida trafik. Näst viktigast borde vara fart.