Avsluta gamla surdegar och satsa på nytt som ger energi
Vi har haft en intensiv måndag då vi fått massor av positiva signaler kring Gotlandsbåten. Det är inte klokt vad många som vill vara med och agera mot en monopolist och delta på resan där David tar sig an Goliat. Dagens rederi som är sprunget ur ångbåtsbolaget på 1800-talet andas inte nytänkande precis, utan lutar sig mot ålderdomen och traditionens makt. Med ålderdom kommer med automatik nästan alltid tröghet och traditionellt tänkande som följer branschens normala beteende. Att sträva efter monopol i Gotlandstrafiken är ingen nyhet för oss gotlänningar utan mer en regel. Nu blir det upp till konsumenterna att välja på fortsatt monopol eller en pigg utmanare som vågar tänka nytt.
Traditioner tar lätt över både i bolag och hos oss människor då vi lär oss att gå i invanda spår. Det blir tryggt men tråkigt och leder oftast inte till så stora utvecklingar. Dagens rederi har en väldigt intelligent och erfaren ledare som trots sina 85 år styr bolaget med järnhand. Han rattar sitt bolag genom smarta drag och försvårar därmed för en framtida konkurrent samtidigt som de säkrar sin egen framtid på Östersjön. Erik D är nog den duktigaste entreprenör vi haft på Gotland och det är synd att han lämnade ön för länge sedan. Vi skulle behövt hans engagemang, hjärta och skattekraft på Gotland de senaste tjugo åren.
I en intervju uttalade Erik att han ansåg att Gotlandstrafiken tillhör honom, vilket han också signalerar tydligt på alla sätt. Detta är med största sannolikhet hans sista upphandling och det finns så mycket prestige plus ca 13.000.000.000 kr (13 miljarder) i omsättning att vinna för honom. Då spelar inte några miljoner extra i kostnader för att köpa loss Gotland Promotion, anlita Sveriges bästa PR-byråer, köpa upp stuverier, köpa opinionsbildare, m.m. någon roll. Det är mindre än kaffepengar i detta sammanhang. Att vinna upphandlingen är troligen en strid på liv och död för Ångbåtsbolagets store man som kommer att vägra att förlora den trafiken. Offren är många och några har redan fått lämna spelplanen och fler utspel är att vänta.
Jag tror att oddsen idag är 96% för och 4% emot att Erik står vid rodret även efter 2017. Om inte så skulle det vara en stor personlig förlust för Erik D som han och bolaget skulle ha svårt att komma över – det skulle bli något som sätter sina spår i hela det gamla klassiska Ångbåtsbolagets framtida organisation.
Tiodubbla utvecklingstakten
Vi på Gotlandsbåten kommer i alla fall att ånga vidare mot en sommarbåt vilket känns som att vi kommer att lyckas med. Projektet har nu rejäl medvind och det ringer in okända människor och vill satsa sjusiffriga belopp i bolaget. Intresset för att vara med och utveckla Gotland är stort. Genom konkurrens skall vi hjälpa dagens rederi att utveckla sig. Konkurrens skapar nytänkande och bra energi i bolagen. I stället för feta katter i rederibranschen, så kommer det att bli ny konkurrens och det stimulerar alla. Detta kommer att utveckla turismen på ön och jag är övertygad om att just konkurrens kommer att ge ön en tiodubbling i utvecklingstakt för 2013–2016 i jämförelse med 2009–2012, vad det gäller gästnätter på ön.
Vi ger upp och känner oss besegrade
Turerna kring Snäcks camping går mot sitt slut. Vi ger upp och lämnar tillbaka anläggningen till regionen. 2002 var anläggningen i så dåligt skick att den inte gick att klassificera på en femgradig skala. Den fick noll stjärnor och klassades som lägerplats. Att jobba upp den till acceptabel nivå skulle ha kostat ca 40 miljoner kronor för kommunen och vi lovade att göra detta om vi fick rätt förutsättningar. Vi tog alla kostnader och regionen skulle leverera en plan inom några år, som vi trodde skulle vara mindre än två, men den planen finns fortfarande inte idag, 10 år senare. Det har varit mängder av brutna löften och missar från regionen i kombination med en övernitisk granne som bestämt att han skall göra vad han kan för att förhindra oss från att utveckla campingen. som gjort att projektet till slut blivit övermäktigt för oss. Energin tar slut och då går det helt enkelt inte längre.
Från botten till toppen
Camping Västkust var på Gotland 2003 och Radio Gotland intervjuade en av deltagarna som varit på Snäck och denne sade att vi måste behålla den då han ansåg att campingen var unik som Sveriges enda museicamping.
2011 fick vi på Snäcks Camping näringens årliga prestigefyllda pris för vårt sätt att sköta och investera i anläggningen. Totalt bodde det ibland dubbelt så många på anläggningen som det bodde på alla innerstadens hotell när det var som mest tryck. Snäck bidrar med många viktiga gästnätter för ön och fyller en viktig funktion. Idag är campingen en större boendeanläggning med fler gästnätter under tre månader än vad Visby hotell levererar på årsbasis.
Det känns som att snubbla på mållinjen
Det mest ekonomisk rätta vore att fortsätta och se till att vi kom över de nya byggrätterna för att sedan sälja dessa. Men när lågan slocknat så funkar det inte. Även om regionen måste lösa in en del så blir de troligen vinnare på detta. Anläggningen är nu i ett mycket bra skick och lägger vi på värdet för de nya byggrätterna så kommer det här bli en bra affär för regionen när planen vinner laga kraft.
Det är trist, men ibland nödvändigt, att kliva av när saker inte fungerar som utlovat. Nu styr de från regionen hela processen och kan bestämma om det skall bli en plus- eller minusaffär i slutändan. Ingen extern intressent behöver anpassa sig och majoriteten kan få exakt som de vill i framtiden vilket borde göra alla glada.
Dåligt blir bra igen med tiden
När vi efter nio års jobbande med detaljplan fick den återkallad från regeringsrätten och skulle bli tvungen att börja om på grund av en ilsken granne, då började vi tröttna och tappade gnistan. Men vi gjorde ytterligare en nystart och fick då löften om att få köpa anläggningen vilket skulle varit klart för nästan två år sedan. Datumen flyttades fram och löften bröts. När vi sedan äntligen var klara så var det en politiker som gick emot köpet för ganska exakt ett år sedan.
Då blev jag förbannad och idag är jag väldigt glad för samma beslut. Det är märkligt hur den ilska som jag då kände kan förvandlas till glädje idag. Detta är ett beteende som upprepas och upprepas i mitt liv. Den som man egentligen var sur på igår borde jag tacka med en flaska champagne idag. Skall nog göra detta då han besparat mig massor av sömnlösa nätter.
Vi tog en risk och lyckades inte
Det känns skönt att äntligen tagit beslutet som vi egentligen ville ta för flera år sedan då löften brutits och man inte velat ta tillvara på campingens kapacitet och möjligheter. Jag tror att det vore bäst om campingen drevs av regionen då de inte vill ta vara på de kommersiella värdena utan jobbar med helt andra värden i fokus. Det är möjligt att Snäck har sådana värden och då skall det inte lämnas i händer på entreprenörer som jobbar på att försöka få ekonomi på en camping.
Det är synd då anläggningen egentligen har stor potential. Nu hoppas jag bara att vi på något sätt kan rädda en del av de värden som finns på plats. Den stora vinnaren är grannen som får som han vill och regionen som utan några löften kan sälja anläggningen den dagen de har en detaljplan inklusive de värden som då uppstår. Vår uppsida om vi tog risker och lyckades var att vinsten skulle kunna komma den dagen detaljplanen fanns. Hittills har det bara varit minusresultat som vi fått täcka via våra andra bolag.
Lyfter man in byggrätter på anläggningen och säljer dessa som bostadsrätter blir det en bra affär för regionen den dagen de är i mål med planen. Tyvärr har vår entreprenörseld slocknat och den besvikelsen får inte gå ut över andra projekt. Nu lämnar vi detta och går vidare mot andra projekt där vårt engagemang kommer göra skillnad för ön.
Tvisten om Snäcklägenheten
Återigen har tvisten gällande en lägenhet på Snäck varit uppe i rättegång. Vi sålde en lägenhet som behövde renoveras. Kunden upptäckte fuktskador som vår säljare inte informat om. Kunden ville då ha en nyrenoverad lägenhet med ett värde som var ca 30% högre. Vi köpte den lägenheten till kunden och gjorde ett byte utan att sätta vår fot i denna. När kunden flyttat in så hävdade han att den var fuskrenoverad och krävde oss på nästan lika mycket pengar som han gett för sin första lägenhet. Vi erbjöd oss att köpa tillbaka den eller att firman som gjort fuskjobbet skulle göra om jobbet. Kunden vägrade och hävdade att han skulle ha dessa pengar vilket är orimligt – det skulle innebära att vi betalat tillbaka ca 120% av köpeskillingen samtidigt som kunden skulle fortsätta att äga lägenheten.
Detta har blivit en kostsam rättegång för båda parter där var och en troligen kommer att få ta sina kostnader, men vi får se vad domstolen kommer fram till. Det blir skönt att få lägga detta bakom sig också.
Mitt fokus kommer vara på Gotlandsbåten
Med en sommarbåt skall vi göra skillnad på hela Gotland. Gotlandsbåten skall öka beläggningarna och omsättningarna på ön med 20% till 2016. Jag är övertygad att det går om vi jobbar ihop och frågan om hamnplats löser sig i Visby. Vi skall åstadkomma 20% mer gästnätter på fyra år vilket är tio gånger mer än vad branschen klarat på de fyra senaste åren som bara ökat 2%. Det är en tuff uppgift, men fullt möjlig om vilja och mod finns ihop med en entreprenörseld som måste brinna! Tanken är att denna resa skall vara fylld av kul ögonblick med människor som verkligen vill göra skillnad för öns bästa. Sådant ger energi och skapar nya spännande möten!
Positiva Västerviksbor
På onsdagen var vi på ett spännande möte i Västervik där de ställer upp mangrant för att få igång Gotlandsbåten. Lite märkligt att det från deras sida finns ett större engagemang än vad det finns från Region Gotland.
Region Gotland har blivit utsatt för en fientlig handling av dagens rederi, då de sett till att skaffa sig majoritet i Gotlands Stuveri. De vill inte heller sätta in någon långsammare och billigare båt och verkar enbart för en monopolsituation. Det borde finnas en viss irritation över detta som eventuellt innebär att regionen har något i bakfickan. Nu gäller det gotlänningarnas planer på att få igång en trafik som skall ge näringen 20% fler gästnätter. Ett riktigt gotländskt rederi som skall utveckla ön lite smartare, lite roligare och betydligt billigare.
Inte minst kommer vi att förbruka betydligt mindre olja per resenär i framtiden. Jag skulle våga dryfta mig till att vi med största sannolikhet kommer att bli betydligt miljövänligare också, utan att egentligen veta vilken båt vi kommer att få. Sämre är nämligen svårt att uppnå.