Tjugo procent mer i kassan för besöksnäringsföretagen 2016
Nationaldagen var inget som jag någonsin trodde att jag skulle kunna känna mig stolt över! Det var min hundraprocentiga övertygelse efter Tsunamin och de svenska insatserna 2005 i Thailand. Men allt förändras och så även jag. Idag kunde jag känna en stolthet när jag hissade den Svenska flaggan med mina barn. Flaggan har främst varit en symbol när Sverige tar guldmedaljer och den svenska flaggan hissas och nationalsången spelas. När Tre kronor tog guld för en månad sedan i Globen och vi satt och väntade på Loa Falkmans tolkning av ”Du gamla du fria” så var vi många med ståpäls. Jag är glad över att jag kunnat omvärdera Sverige och det vi står för. Det går inte att köra fast och hata utan man måste vara öppen i sinnet och nyfiken på att förändra. Min nyfikenhet har alltid tagit mig vidare på nya spännande resor och nu är vi i inledningen på nästa stora resa.
Lång tids arbete ger nu frukt
För mer än 10 år sedan började jag och Nisse Nordenbrink att jobba med Gotlandsbåten för att få till en konkurrent över havet. Den gången var det bara möjligt att samarbeta med Öland och hela projektet lades ner efter ett antal månaders jobb. Nästa gång var för cirka 5 år sedan då vi via Gotlandsflyg försökte få till en förbindelse mellan Kappelshamn och Nynäshamn, vilket stupade på fler saker bland annat hamnen och det allmänna engagemanget bland gotlänningarna. Eventuellt var det fel tajming då?
Skall man lyckas utmana en monopolist så måste de ske med ett stort engagemang bland många, så som vi gjorde med flyget på ön. Vi var några som fungerade som motor i projektet och sedan var alla där ute som stöttade oss bränslet. När vi jobbar ihop på detta sätt så kan man flytta berg, starta flygbolag och även rederiverksamhet. Det mesta är möjligt bara man verkligen vill, vågar och kan drömma.
Järntrusten lägger grunden och tar de stora riskerna
Idag är vi ett mycket kompetent gäng som jobbar med Gotlandsbåten där det bubblar av bra energi. Dagens järntrust satsar både riskkapital och arbetstimmar just nu. Vi har kommit väldigt långt och utifrån att vi inte hade några valmöjligheter alls för några månader sedan så finns det idag flera möjliga spår med båtar, som är den trånga sektorn. De flesta av oss har tröttnat på alla tyckare och anser att nu måste det bli verkstad och då är det bara att kavla upp ärmarna och hjälpa till för att få till en förändring. Vi har gjort det innan med Gotlandsflyg tack vare att många ville och detta skall vi nu upprepa på havet.
Nu kan alla vara med!
Från och med kommande vecka är det möjligt att teckna sig i bolaget Gotlandsbåten AB. Den som tecknar sig måste sätta in 10% omgående och resten när vi har kontrakterat en båt. Utan att vi har gått ut och sökt delägare så har vi redan fått många som spontant vill vara med och göra skillnad. Vi skall skapa konkurrens vilket innebär att marknadsföringsinsatserna kommer att dubbleras, priserna kommer gå ner 30–35%, reseprodukterna kommer att vässas och det kommer bli roligare än någonsin att åka båt till Gotland. Vi skall helt enkelt tvinga konkurrenten att utveckla sig och tävla med oss om passagerare. Med riktig konkurrens kan det bli hur bra som helst för ön och för båda rederierna. Helsingborg–Helsingör fick en 50-procentig ökning på två år när det äntligen blev konkurrens och denna succé skall vi upprepa på Gotland.
Tiodubbla utvecklingstakten!
Vi skall skapa 20% fler gästnätter på tre år eller fyra säsonger vilket innebär att de flesta turistföretagare får 20% mer i kassan. Gotlandsbåten skall kunna bidra med 60–90 000 nya passagerare tack vare kapacitetsökning på resvänliga tider till 2016. Vi skall även försöka förlänga tiden resenärerna stannar på ön så att vi i snitt kan få fler gästnätter. Marknadsföringsinsatserna kommer att dubbleras jämfört med 2012 då det satsades ungefär 8 miljoner från dagens rederi till närmare 16 miljoner 2016 från de båda rederierna som kommer att finnas då. Tack vare ett brett engagemang och konkurrens kommer Gotlandsbåten att göra skillnad för hela ön.
Ingen får äga mer än 10 procent
Från och med måndag kommer det vara möjligt att teckna sig i bolaget. Det kommer finnas fyra olika nivåer. 25 000 kr, 50 000 kr, 100 000 kr och 1 500 000 kr. Gotlandsbåten kommer att finnas för Gotlands bästa och skall ha ett brett ägande där ingen enskild skall få äga mer än 10%. Idag finns det många som har tagit kontakt med oss för att de vill vara med i ett spännande projekt och de vill göra skillnad på Gotland. Vi skall vara billigare, smartare och roligare. Det innebär att vi inte kommer agera som ett traditionellt rederi utan det blir stora förändringar.
Vi skall tänka nytt och bygga in en hög kulfaktor
En gång om året skall vi samla alla till en bolagsstämma och därefter en fest som inte kommer att gå av för hackor. En fest där man har kul och träffar nya intressanta människor i en grymt rolig miljö. Det skall inte finnas något som påminner om kollegans tillställning det kan jag lova.
Nu måste vi få ett brett engagemang!
Vi har ett bra flyt i bolag och det kommer en massa spännande människor som vill vara med. För några dagar sedan träffade jag Petter Stordalen och snackade regional utveckling. Petter gillar idén med att skapa konkurrens och bygga en större marknad. Han har ett stort gotlandshjärta likt många andra stora namn som vill vara med i bolaget. Jag har under en tid träffat mängder av Sverigeprofiler som vi hoppas kommer vara med i detta viktiga projekt för ön. Det är inte meningen att några få skall lösa detta utan vi är många som måste göra lite.
- Vi behöver engagemang från stora och små.
- Det behövs riskpengar.
- Vi skall ha förmåner för de som väljer att kliva fram och ta ansvar för öns utveckling.
- Vi skall ha med 30 boendeanläggningar där deras kunder skall kunna boka resan till Gotland för endast 100 kr per person. Detta kommer bli en konkurrensfördel som gör att anläggningar som satsar också blir vinnare på detta! Det är hela poängen att näringen på ön är med och satsar på framtiden. De som vågar skall också vinna.
Vi måste få gästerna att stanna lite längre
Gotland har tappat ”stanntid” på ön och det är trend som vi skall vara med och vända. Det skall ske genom att premiera gäster som väljer att boka fler nätter för att på så sätt få fler gästnätter på ön. Vi vill ha ett starkt team som med glädje vill utveckla ön långsiktigt. Det är då vi lyckas.
Gotlandsbåten har redan gjort skillnad
Vi har nu jobbat i cirka ett år med Gotlandsbåten och flera av kollegerna inom besöksnäringen ser redan skillnad som vår aktivitet skapat. Den största skillnaden kommer vi göra hos konkurrenten som nu tvingas tänka nytt och satsa lite annorlunda. Därför jämför vi oss med dem 2012, och till 2016 så är målet att öka antalet gästnätter med minst 20%.
Det bör innebära 20 % mer i pengar för det flesta företagare i branschen. Vi kommer att ändra förutsättningar i hela branschen som i sin tur kommer påverka ön i en positiv spiral.
Lars och Nisse gör just nu underverk för öns framtid
Tajming är alltid väldigt viktigt. Det känns som om tajmingen är rätt då det verkar lossna för svensken rent ekonomiskt. Inom Drömstugan har vi sålt en stuga i veckan de senaste veckorna. Jag har varit delägare av två båtar som inte gått att sälja under 2012 och i veckan blev båda sålda. Boendeanläggningar som visar på en bättre bokningstrend. Bankerna ringer och vill träffas för de vill göra mer affärer. Det känns som om vindarna vänt och det finns en positiv framtidstro. Med fler gästnätter blir det mer intäkter till företagarna som anställer fler och vågar bygga nytt.
Vi kommer att skapa fler arbetstillfällen på Gotland och vara en viktig del av öns utveckling. Man skulle kunna säga att Gotlandsbåten nu har ordentligt med luft under vingarna för att prata flygspråk eller att det går som tåget. Vi i järngänget säger tut tut och håller på Lars och Nisse som just nu gör underverk.
Konkurrens behövs på alla plan
Gotland behöver konkurrens i både luften och på sjön. Vi höll på att få tre bolag som skulle flyga på Gotland. Vår förra kompanjon som tvingade oss att sälja Gotlandsflyg, håller nu på att starta upp flygverksamhet i Sverige. Deras bolag aviserade flygstart mellan Visby och Norrköping men drog sig ur. Nu kommer i alla fall NextJet och det verkar vara ett stabilare bolag som kommer att leverera. Det är nu upp till marknaden om det skall bli ett eller två bolag i luften.
Exakt samma sak gäller för trafiken över havet. Konkurrens kommer att trigga parterna att konkurrera på riktigt med pris, kvalitet och överfartstider. De som slutligen bestämmer är vi konsumenter när alternativen finns. Både flygbolag och rederier har egentligen bara en massa kostnader och börjar varje månad från noll. Om passagerarna bestämmer sig så måste bolagen anpassa sig. Du och jag bestämmer om vi vågar ändra beteende och kan hålla ihop. Om vi värnar konkurrens får vi utveckling om vi fortsätter och jobbar för monopol så kommer vi att fortsätta gå kräftgång.
Nu är det upp till bevis med konsumentmakt där alla kan göra lite vilket tillsammans blir mycket.
Hej!
Bra gjort. Tack för det! Hoppas jag kan hjälpa till.
Må så gott,
Göran