Gotland står inför ett stort och betydande vägval
Vid ett möte inför starten av Gotlandsbåten (antagligen 2013) hade jag en träff på mitt kontor med cheferna på Destination Gotland och Gotlandsbolaget. Jag förklarade att Gotlandsbåten fanns till för att bryta monopolet och utveckla besöksindustrin på ön. Jag påstod samtidigt att detta även skulle göra Destination Gotland bättre. Svaret var att detta eventuellt skulle kunna förbättra rederiet ytterst lite då de endast kunde bli någon procent bättre. Ett ganska givet svar från en ledning som verkligen tror att man genom åren gjort sitt yttersta och att det inte går att bli bättre. Idag vet vi vad vi missat de tio senaste åren och detta var en del jag ville bevisa med mitt engagemang.
Destination Gotland ansträngde sig lite extra i år
Enligt min bedömning har Destination Gotland gjort sin största förändring någonsin mot turisterna under säsongen 2016. I år har de satsat på 1,5 båt extra. De har satt in 84 ytterligare turer och det innebar ca 103 000 fler stolar i peak vecka 27–32. De sänkte priserna med över 50 procent på många platser. De förbättrade turlistan och anpassade den efter turisterna på ett sätt som vi aldrig tidigare varit med om. De har för första gången prioriterat Nynäshamn, som knappt haft någon utveckling tidigare. De satsade troligen mer än 100 procent mer på marknadsföring än vad de gjort innan när det inte fanns någon konkurrens, dessa insatser kommer att ge resandet ett positivt resultat under hela 2016.
Destination Gotland satsade mer resurser ombord än någonsin vilket har givit ett positivt resultat i år. Servicen ombord håller detta år en nivå som bolaget aldrig tidigare varit med om enligt egna kundundersökningar. Om någon frågar om detta är en Gotlandsbåt-effekt så svarar jag ja, och andra skulle säkert påstå att det bara är en händelse att detta skedde i år. Jag vet att konkurrens får den mest inbitna monopolist att agera, för han vet att det kommer kosta enormt mycket att bara sitta still i båten, som man säger på sjön.
Vinnarna är de gotländska företagen
Alla företagare på ön måste försöka förstå vad som är viktigt för hans eller hennes företag i denna fråga. De senaste tio åren har resandet ökat i genomsnitt en halv procent per år, i år ökade antalet sommarbesökare med cirka 14 procent – vilket var första året med konkurrens i färjetrafiken. Till alla som hänvisar till det fina vädret och IS-effekt så redovisar Tillväxtverket att antalet gästnätter i riket har ökat 0,1 procent under juni–augusti och att Gotland sticker ut exceptionellt i år. De flesta företag på ön har ökat sin omsättning mellan 10 och 20 procent vilket är alla tiders rekord, några har ökningar med upp till 50 procent på den Gotländska landsbygden, som därmed blivit den riktigt stora vinnaren.
De som vinner på konkurrensen är Gotland som region som i år kommer att omsätta över en halv miljard extra och det kommer några hundra extra jobb till ön, vilket hjälper Region Gotlands ekonomi. Förlorarna är Gotlandsbolaget som inte längre kan ta ut övervinster på bekostnad av för höga biljettpriser.
Vad som hände under sommaren 2016 var att Gotlandsbåten körde över ungefär så många passagerare som budgeten krävde, men fick alldeles för lite betalt. Detta för att Destination Gotland helt enkelt vet att de har mest pengar och att de körde hårt med sin nya kollega i år för att göra det tufft för Gotlandsbåten att klara framtiden. Detta innebar ett biljettpris som ofta låg på en nivå som motsvarade den vi hade på 70-talet. Jag räknade med prissänkningar på ca 30 procent, men den var i praktiken ofta det dubbla. Klarar vi att behålla konkurrensen så vet kollegan att vi kommer kosta dem närmare 50 miljoner per år i tio år vilket blir 1/2 miljard eller eventuellt ännu mer. Med den matematiken gäller det att snabbt svälta ihjäl den lilla för att på så sätt vinna i längden.
Hur bibehåller vi den här utvecklingen?
Hur skall vi på ön klara att bibehålla låga priser och hög tillgänglighet på båtarna? Detta kan göras genom att näringen på ön äger ett eget rederi så att de kan investera i sin egen framtid. Logiskt sett borde alla som vinner på att ön utvecklas vara med. Det vill säga byggföretag, fastighetsägare, mediaföretag, restauranger, boendeanläggningar, taxi, bussar, sevärdheter m.fl. Det krävs engagemang och kapital för att Gotlandsbåten ska kunna fortsätta, samt att boendenäringen jobbar för att sälja in sin egen båt i första hand.
Ingen kan kräva av Destination Gotland att de skall klara den utveckling som skett 2016 utan konkurrens. Destination Gotland skall uppfylla löftet till staten och sedan skall de även uppfylla aktieägarnas önskemål om fortsatt höga vinster i bolaget, vilket Gotlandsbolaget varit extremt bra på med korta avskrivningar och smarta fartygsinköp. Att hoppas att Destination Gotland skulle konkurrera med sig själv med prissättning, och att de skulle köra med överkapaciteter och på så sätt dumpa priser är inget som kommer ske och inget man ens kan begära. För att det skall det ske måste det finnas konkurrens.
Vad händer om Destination Gotland återfår sitt monopol?
Från 2017 finns ett avtal mellan Destination Gotland och staten om ett takpris för gotlänningar och på frakt. För några år sedan var Erik D från Gotlandsbolaget i USA och fick en indikation på att bränslepriset skulle gå upp rejält och därför höjdes alla biljettpriser med 10 procent. Skulle oljepriserna på nytt nå dessa nivåer, kan Destination Gotland inte höja priserna för gotlänningar och frakt, utan de tvingas att kompensera hela höjningen genom att höja priset för turister och besökare.
Då skulle priset troligen behöva höjas med ca 30–40 procent för den gruppen, vilket skulle resultera i ett stort tapp av resenärer. Det skulle innebära att de dyraste biljetterna för en familj med bil landar på över 6000 kr om man utgår från priserna 2015. Gotland skulle då åter bli en dyr destination att resa till och antalet resande skulle troligen hamna betydligt under 2105 års siffror. (Allt för att sommartrafiken skall stå för den dyrare vintertrafiken under 10 månader, vilket staten och regionen bestämt)
Om vi kunde tänka oss att 2017 inte bjöd på några stora oljeprishöjningar eller andra extra kostnader så skulle vi i alla fall garanterat tappa resenärer då ingen kan kräva att Destination Gotland i monopol, skall konkurrera med sig själv om priser eller med överkapacitet. De säger att bolaget jobbar för Gotlands bästa och det stämmer nog, så länge de inte konkurrerar med det som är bäst för aktieägarna.
Utvecklingen av besökarnas resande har i snitt utvecklats med ungefär 1/2 procent per år de tio senaste åren, som är de år jag kommer åt siffror om trafiken. Om Destination Gotland åter får monopol ska vi nog vara glada om siffran kan öka från 0,5 procent till 3–5 procent 2017. Detta skulle innebära en minskning med 9–11 procent jämfört med 2016. Alltså en minskning istället för en ökning med 3–5 procent till 17–19 procent som konkurrens troligen innebär.
Frågan handlar om ifall det är Destination Gotland eller näringen på ön som skall vara vinnare i framtiden. Det avgör vi inom näringen genom att engagera oss i ett eget rederi för att säkra utvecklingshastigheten på ön.
20 miljoner nu eller 80 miljoner sen?
Jag anser att Gotlands besöksnäring måste ha konkurrens både i luften och på havet för att lyckas med att utvecklas i proportion till vad ön har attraktionskraft för.
Antingen löser vi det nu och då är det bråttom! Det behövs engagemang och närmare 20 miljoner för att näringslivets egna rederi, som jobbar för besöksnäringens bästa, ska klara att upprätthålla konkurrensen. Alternativet är att vi efter sommaren 2018 behöver sätta in 80 miljoner för att starta upp en färjelinjen i helt ny regi till 2019.
Jag tycker inte att Gotland har råd att låta monopolet styra utvecklingen längre och därför har jag valt att tro på konkurrens med Gotlandsbåten. Vi har bevisat vad konkurrens betyder och nu är det upp till näringslivet att hänga på om de tror på detta.
Jag berättar gärna mer, så kontakta mig om du är intresserad.
Pigge Werkelin, i rollen som företagare inom besöksnäringen på Gotland och som ser fram emot att denna viktiga fråga kommer att debatteras under turistdagen då det borde vara dagens viktigaste fråga, eftersom satsningen på Gotlandsbåten motsvarar tio kryssningskajer i att höja omsättningen bland företagen på ön och som landar på hela Gotland.
Dela gärna med dina vänner!