Det Miljösmarta Alternativet till Gotlandstrafiken

19 feb
19 februari 2010

Vad kan vi uträtta med 440 miljoner om året?

Jag har funderat över det här med Gotlandstrafiken, miljön och vad det innebär om Gotlands kommun får ta över ansvaret för Gotlandstrafiken. Jag tycker att vi behöver ta för oss av möjligheterna.

Det finns flera sätt att ta del av mitt förslag:

  1. Läs förslaget direkt på skärmen
  2. Hämta ett pdf-dokument.
  3. Hämta ett word-dokument.

Inseglingskarta över Västervik hämtar du som pdf här!

Uppdatering: jag har lagt ut en jämförelse av koldioxidutsläpp per resa.


Dela med dina vänner!
11 svar
  1. Nils Nordenbrink says:

    Hej igen Jan-Peter

    Det är naturligtvis ingenting som hindrar syntetisk diesel eller biogastillverkning i Västervik. Tvärtom, du kanske har en affärsidé där.

    Vad gäller biogas på Gotland så är det väl tveksamt om det finns råvaror tillräckligt för att försörja hela den gotländska komunikationssektorn inklusive färjorna. I varje fall inte som det har resonerats fram till nu.

    Ja, det är mycket som talar för att Västervik är ett ekonomiskt och ekologiskt bättre alternativ. Det är mycket sorgligt att man från Gotlands sida inte ens vill utreda det.

    Och den nuvarande majoriteten härute vill säkert hålla sig god vän med Juholt (se tongångarna på Folkbladets ledarsida de senaste veckorna).

    Du blir aldrig bannlyst från ön. Tvärtom, du är alltid välkommen. Och de 7 milen till Ohamn är väl inte så farligt betungande ändå? Det går ju till och med att åka KLT till och frän färjan även på vintern och tiderna passar. Det är inte så många andra orter där detta funkar.

    Idag har våren kommit till Visby. Antar att det också gäller Västervik.

    Hälsningar Nisse

  2. Jan-Peter Brinkby says:

    Hej och tack Nisse för att du breddat min kunskap. Vad motsäger att Västervik investerar i att göra syntetisk diesel om det fanns en stor kund? Vad motsäger att man ökar sin produktion om det fanns en stor kund? Sedan har jag läst mig till att önskvärt är Gotländsk biogasproduktion, så det skulle kunna innebära delad möjlighet mellan Gotland, Nynäshamn och förhoppningsvis Västervik. Jag är övertygad om att dagens stressade människa vill ha korta överfarter och att en storkund som de som driver Gotlandstrafiken borde kunna få finfina avtal med resp. producent av syntetisk diesel, med biogas som råvara. Detta skulle medverka till högre marschfarter utan att helt äventyra ekonomiska parametrar.
    Mitt största argument, och jag hoppas att inte bli bannlyst från min älsklingsö, är att Gotlandstrafiken är ett Riksintresse finansierat med allas våra gemensamma skattepengar. Det är inte hållbart att den södra fastlandshamnen är Oskarsham, när Västerviksalternativet både är ekonomiskt och ekologiskt bättre.
    JP

  3. Nils Nordenbrink says:

    Hej Jan-Peter

    Jag hör också till dom som tycker att man inför framtiden skall tänka till om vår södra färjelinje. Så vi har säkert en hel del gemensamt.

    Men för att vässa vår gemensamma argumentation måste jag få fylla på med lite sakuppgifter, hoppas du inte tar illa upp.

    – Färjorna måste tankas med flytande gas (LNG/LBG). Närmsta fabrik för detta finns i Norge men ett tankställe är under byggnad i Nynäshamn. Västervik tillverkar komprimerad gas, inte flytande.

    – Färjorna drar idag ungefär 70000 ton olja per år. Årsproduktionen i Västervik (vad jag känner till) motsvarar bara 1000 ton olja per år. Det är bättre att använda gasen till era bussar och bilar.

    – Överfartstiderna (inkl angöring) till Lucernan/Hornsudde blir följande vid olika hastigheter:
    18 knop: 3:20 / 3:00
    20 knop: 3:05 / 2:45
    24 knop: 2:45 / 2:25
    28 knop: 2:25 / 2:05

    Jag tror inte man i framtiden kommer att ha råd att köra fortare än 24 knop – oavsett miljön. Vilket gör Västervik extra intressant som alternativ till Oskarshamn.

    Vad gäller uthamnsförslagen (Hornsudde resp Simpevarp) finansieras hamninvesteringarna och infrastrukturkostnaderna gott och väl av besparingarna i bränsle. Betänk att avskrivningstiden är 50 år för en hamnanläggning.

    Sen är nog Simpevarp lite mindre orealistiskt än Hornsudde med tanke på den infrastruktur som redan finns och att Hornsudde är ett fritidsområde idag.

    MEN, (nu kommer det…), alla poltiiska partier på Gotland har bestämt sig för fortsatt trafik på Oskarshamn. Tyvärr väger sakargumenten alldeles för lätt. Sen så är upphandlingen för 2015 års trafik försenad med ett år pga centerns piruetter förra året. Så Trafikverket lär inte ha tid att överväga hamnfrågan den här gången. Slutligen, börjar Oskarshamn nu med den nya färjeterminalen, vilket också säkert påverkar opinionen.

    Men låt oss ändå hålla diskussionen levande. Västervik hade precis byggt en ny terminal på Lucernan då man tappade bilfärjetrafiken 1986…

    Slutligen, Spårö båk är fin (liksom Blå Jungfrun). Men det är nog inte många resenärer utöver du och jag som uppskattar detta.

    Hälsningar Nisse

  4. Jan-Peter Brinkby says:

    Hej och tack Pigge för konstruktiva tankar kring ekologiska och ekonomiska kommunikationer från och till Gotland. Jag bor i Västervik och har besökt Gotland vid två tillfällen. Tycke har uppstått. Närmaste fastlandshamn till Visby är Västervik. I visionen för Rederi Gotland AB läser jag att man tänker sig att färjorna ska drivas med biogas/vätgas. I Västervik har vi biogasproduktion som skulle kunna stötta en Gotländsk biogasproduktion att snabbt övergå till detta miljövänliga bränsle. Då skulle man också ur ett ekologiskt perspektiv kunna tänka sig högre marschfarter än 20 resp. 24 knop, vilket ytterligare skulle sänka restiden mellan Visby och Västervik. Under 2 timmar kanske. Med denna intjänade tid skulle man istället för att lägga ned 100-tals miljoner på en hamn vid Horns Udde nyttja redan ”färdiga” Lucerna. Där finns biogasproduktion, järnvägsspår, vägar, hotell, handel… som det ser ut får vi en södra utfart/infart från Lucerna till E22, vilket skulle underlätta för söderifrån kommande Gotlandsresenärer. Varför ska Gotlandsresenärerna missa en av Östersjöns vackraste sjömärken – Spårö Båk? Jag hållar båda tummarna för att dina tankar går i lås. Kanske att Nynäshamn och Västervik enbart går till Visby. Jag vet att hela Gotland är lovely, men många har inte upptäckt det utan vill åka till Rosornas stad.

  5. Lennart Lundgren says:

    Gotlandsbolaget måste få konkurrens. Nu har biljettpriserna höjts med 25-30 % sedan förra året.
    Inga löner hänger med och nu kommer allt färre personer att ha råd att besöka ön.

    För att Gotland skall kunna utvecklas måste transportkostnaderna sänkas så att det inte blir dyrarar att åka till och från Gotland än det är att resa motsvarande sträcka på fastlandet.

    Kapaciteten måste också utökas under maj-sept.
    Nu är det i stort sett omöjligt med spontanresor. Allt måste planeras månader i förväg vilket inte är realistiskt.

    Starta en intresseförening för bättre Gotlandsförbindelser. Första etappmålet bör vara att hyra in en konkurrerande sommarfärja mellan Nynäshamn och Visby.

  6. Susanne Liljenberg says:

    Jag är också som ”Furillen-Johan” gärna med och arbetar med och för de nya planerna! Viktigt att vi på ”riktigt” är med och påverkar livet på vår gröna ö! Och att den framför allt förblir grön! AB Gotland! Det känns bra i kroppen! Att vi alla på våra olika håll i den offentliga och privata sektorn är med på riktigt och tar ställning för ett mer hållbart alternativ.Jag citerar ett av kapitlen i boken ”Hållbar Affärsutveckling”: Viktigt att någon sätter de ”stora orden på jorden” för att entusiasmera och inspirera många till att ta ställning och göra en bra idé och förslag till verklighet. Efter att ha läst dina rader Pigge, om ´Det Miljösmarta Alternativet till Gotlandstrafiken´ så är det precis det du gör, och jag är övertygad om att detta kan bli verklighet! Men återigen, tillsammans är vi starka! Det handlar om kunderna och konsumtionsmönster i förändring. Att vi på Gotland bestämmer oss ända ut i ”spetsen”, för att ha en tydlig policy att styra mot en hållbar utveckling. Att se affärsnyttan av våra tankar och ideér i ett längre perspektiv. Helt enkelt rätt miljöstyrning där vi är i behov av en gemensam syn på hur vi ska stå upp för miljön. Det enkla är oftast det svåra…Så: veckans boktips: ”Hållbar Affärsutveckling”. Ett bra verktyg för att starta ett förändringsarbete (Lars-Olle Larsson).
    Nä, nu har jag uttryckt mig om samma sak på flera olika sätt, och jag har inte tid med er längre!
    …Nu ska jag spela ”rim-memo” med min härliga familj!. Hej på er från Crêperiet-Granit-Leva-Susanne

  7. Lars Dekenno says:

    Fantastiska visioner (för miljoner:) med ett skönt grepp på miljöviktiga åtgärder! Är en liten miljönörd som försöker så gott det går att leva som jag lär. Blir alltid lycklig när det visar sig att jag inte är ”ensam”. Hoppas att det går att genomföra så långt det är möjligt! Turister, entreprenörer, gotlänningar och moder jord skulle alla ha glädje av detta.

    Bra jobbat, igen!

  8. Johan på Furillen says:

    Grattis till ett ”hatrick” (charter från mindre orter, ny drift av Tott och ett nytt upplägg för båt och trafiklösningar) som utvecklar Gotland på bästa sätt. Det här kommer ge oss möjligheter till att ta viktiga beslut själva, enklare att resa utomlands, arbetstillfällen, långsiktiga lösningar av trafiken och inte minst att vi tar ansvar för vår miljö. Man blir riktigt glad i helgen när de båda ledarskribenterna i GT är försiktigt optimistiska till Pigges ”nya tänkande”. Jag är gärna med och arbetar med de nya planerna !
    Johan på Furillen

  9. Birgitta says:

    Jag vet ingen så inspirerande att läsa som du. Ditt positiva tänkande och din keativitet får mig att mitt under läsningen komma på egna idéer till mitt helt annorlunda jobb.
    Jag tror jag lär mig något om livet här. Tack!

  10. pigge w says:

    Jag läste Eva Bofrides ledare idag lördag och där var hon tveksam till att det skulle gå att disponera rikstrafikens pengar enligt mitt miljösmarta förslag i dagens GT. Jag dubbelcheckade med två från Näringsdepartementet som jag lyckades få kontakt med på förmiddagen. Både Stadssekreteraren och Departementsrådet var överens om att det skulle gå att disponera hela beloppet årligen. Vilket belopp är det ingen som vill garantera men att utgå ifrån det som trafiken kostar idag var inget konstigt. Det innebär att ca 440 miljoner om året skulle kunna vara möjligt att disponera för AB Gotland. Båda var för övrigt intresserade av förslaget och skulle läsa detta.

    Pigge W

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] inte på nätet utan bara i pappersutgåvan av tidningen. Du som är intresserade kan dock gå till Piggebloggen där du kan ladda hem Det Miljösmarta […]

Ingen möjlighet att kommentera detta.

© Copyright - Piggebloggen - Produktion och inspiration: Stenströms Information & Marknadsföring