Spelet om hamnar på Gotland
Gotlands kommun har bestämt att de vill sälja ut hamnen i Kappelshamn vilket är olyckligt. Av en händelse hade de redan påbörjat utförsäljningen av hamnen, när det helt otippat kommer besked från staten att det blir tillåtet att bedriva båttrafik i konkurrens med den upphandlade trafik som idag bedrivs mellan Gotland och fastlandet. Om någon skall kunna bedriva en konkurrerande trafik med den trafiken som finns idag och som har bidrag på ca 40% av biljettpriset, så blir Kappelshamn det enda alternativet till Visby hamn som redan är full i peak. Om det inte går att landa båtar i Visby och man säljer iväg Kappelshamn till Gotlandsbolaget så skulle det kunna bli så att de blockerar Kappelshamn för att slippa konkurrens.
Om den situationen skulle uppstå skulle ett konkurrerande rederi rimligen kunna kräva kräva att Gotlands kommun byggde ut Visby hamn, vilket troligen skulle vara ett mycket dyrare alternativ. Situationen är så färsk att man inte riktigt vet vad det innebär om Gotlands kommun väljer att sälja iväg Kappelshamnsalternativet. Det kan bli väldigt dyrt för öborna att bygga en helt ny hamnplats i Visby hamn om man ställer det mot vad det kan kosta att reparera i Kappelshamn. I detta fall kan det vara väldigt dyrt att vara för snabb. Det är nya förutsättningar så jag hoppas att de ansvariga tänker efter. Det är lika dåligt att Gotlandsflyg köper hamnen som om Gotlandsbolaget eller annat rederi skulle göra detta.
Rolf K tycker att det är olyckligt att staten släpper trafiken fri och ser faror med detta. Samma faror såg en av öns ledarskribenter när vi startade Gotlandsflyg. Den gången var det också en man som tyckte att vi inte skulle riskera att ev Skyways slutade flyga. Nu upprepar sig historien och öns riksdagsman beklagar sig och blir en orolig moderat.
Jag kan inte se vad vi riskerar. Till Öland åker det ca 4 ggr så många varje sommar tack vare att man kan ta sig dit. Till Gotland har vi så gott som fullt på de turer som går att åka och turer som är besvärliga, morgon- eller nattavgångar har usel beläggning. Självklart så tillför ett nytt rederi massor av nya besökare. Skulle det nya rederiet kunna ta passagerare av ett skattesubventionerat rederi så måste det bero på att man har hittat konkurrensfördelar. Dagens rederi är inte speciellt konkurrensutsatt och går inte precis på tå för att produktutveckla.
För ca sex år sedan började jag att lobba för att vi skulle kunna hyra en vanlig hytt ombord. För min del spelar det ingen roll vilken tid jag reser – jag vill nästan alltid ha en hytt där jag kan lägga mig och vila. När jag åker nattbåten och har familjen med så är jag trött på att ha barnen liggande i de smala sofforna och så får man ligga på golvet med en flytväst som huvudkudde. Detta resesätt känns inte som något man skall behöva uppleva 2009. I sex år har man sagt att man skall titta på detta. Sista påstötningen var för en månad sedan. Inget kommer att hända i frågan förrän det blir konkurrens. Vad Rolf är rädd för förstår jag inte?
Eva Bofride ser en möjlighet i att Gotlandsflyg skall kunna fixa detta. Om vi kunde transportera 50 000 nya turister till ön så skulle dessa bli just nya turister och de skulle stanna 3-4 nätter i snitt. Detta skulle kunna ge 150–200 000 nya gästnätter. Jag kan inte aktuella siffror för kommersiella gästnätter, men jag tror att de ligger på ca 1 miljon på årsbasis. Om en ökad sommartrafik kunde ge Gotland 15–25% ökning under sommaren så skulle det vara den största turistiska utveckling som Gotland fått under det senaste 20 åren. Detta är möjligt, men man skall inte tro att en enda aktör kommer ta alla risker själv. Om Gotland kunde ena sig om detta så finns det väldigt mycket att vinna i andra änden. Kan någon räkna ut den ekonomiska vinsten för ön på tio år? Troligen skulle det innebära flera hundra nya årsarbeten och några hundra miljoner extra i skatteintäkter på den perioden.
Jag tror att Gotlandsflyg kan vara en av spelarna och Tiinas Tillväxt Gotland borde vara en annan. Anders medlemmar i turistföreningen skulle troligen jubla åt en 20-procentig ökning. Till och med Gotlandsbolaget med fastigheter och andra intressen borde kunna räkna hem en sådan satsning. Köpmännen på ön borde köpa in sig i det rederi som vill öka trafiken till ön. Gotland lider inte av något marknadsföringsproblem under sommaren, utan den trånga sektorn är matningen till och från ön, till priser och tider som passar kunden. Skulle Gotlandsflygs rederi mot förmodan kunna köra billigare än dagens rederi så är det något galet. Jag tror däremot att servicemässigt kan vi konkurrera med dagens transport. Jag är övertygad om att prisbild och service på Destination Gotland skulle bli till resenärens fördel med konkurrens. Jag hoppas att Rolf som är vårt språkrör kan tänka om och inse fördelarna med konkurrens. DG gör ett ok jobb idag med sina färjor men om det blev konkurrens så skulle bolaget skärpa till sig. Alla skulle bli tvungna att ställa sig på tå och ta hand om passagerarna som riktiga kunder. Detta har hänt i luften och det går att göra på sjön om vi bara vill och hjälps åt.
Något som kommer bli intressant är om Gotland Promotion kommer att släppa in ett nytt rederi i sitt bokningssystem. Om det kom in ett nytt rederi i detta system så skulle ön ev kunna öka antalet turister med 20%. Det flesta näringsidkare skulle få motsvarande ökning vilket skulle ge ordentlig utveckling. Bokningssystemet är turistnäringens ansikte ut mot världen och Gotlands viktigaste redskap för att boka kunder till ön. Gotland Promotion ägs till mer än 50% av Gotlandsbolaget och det är inte helt klart att man kommer att släppa in ett nytt rederi i detta system. Ingen har fått svar på om det är ok med ytterligare ett rederi i promotion. Skulle man ställa frågan tror jag att det blir en massa om och men som kommer att förhala svaret. Näringen på ön borde jubla och säga JA för att göra sitt yttersta att hjälpa en ny aktör som kan bidra med en sådan utveckling.
Jag anser att vi måste stoppa försäljningen av Kappelshamns hamn. Vi borde även sluta upp kring ett nytt Gotländskt rederi. Vågar man inget så vinner vi inget. Låt oss visa att vi kan själva och se en investering i ett eget rederi lika självklart som satsningen i t.ex. Ericsson aktier.
För oss som sommargotlänningar sedan många år kan jag inte mer en förvånas över utvecklingen på Gotlandstrafiken, fort går det vilket naturligtvis är bra för alla som pendlar men för turisterna som åker en gång per år har det inte så stor betydelse. Priset och service är viktigare, oxå viktigt för utvecklingen på ön vilket självklart betyder jobb. Att som DG ha snabba båtar med tveksamma inslag är inte vad en barnfamilj uppskattar främst. Jag tillhör de som delar flytväst som huvudkudde, sover på golvet i den ska. kupen, blir utless på reklamen TV ombord, sittandes i långa köer för manuell inchekning osv. osv. dessutom ett svindyrt båtpris. DG har mycket att lära av andra rederier tex. öresundstrafiken med ”brobis”.
Toppen med en tanke om konkurrerande färjetrafik, hoppas den blir av, DG behöver sund konkurrens, allt för en positiv utveckling på ön.
Nu hamnade vi på ett sidospår: Nattfärjan.
Pigge tog upp andra viktiga saker om gotlandstrafiken i allmänhet och hamnpolitiken i synnerhet.
Detta är ju en lysande idé, att sova på båten är ju perfekt, om resan som annars tar 3 timmar istället tar 6 timmar över natten och man kan sova ombord så skulle i alla fall jag tycka att det var ett mer attraktivt alternativ, att sitta upp i tre timmar känns ju jobbigare än att ligga ner i 6 timmar, i alla fall om man har barn.
Att färjan skulle komma in i Kappelshamn är ju också en ny fördel, det blir fokus på norra Gotland. Hela Gotland är ju iof exotiskt men Norra gotland är ju något alldeles speciellt.
Jag träffade i somras en tysk familj som hade vunnit en Sverige resa, och bil biljett med Gotlandsfärjan. jag förstod ganska snabbt att de hade ingen aning om vart de skulle eller om resan faktiskt var värd att göras. Jag försäkrade dem att det skulle bli det bästa de hade gjort på länge.
Några dagar senare träffade jag på dem vid ingången till Kneippbyn och de började berätta vad de hade varit med om. det fullkomligen bubblade lovord om Gotland, de hade blivit imponerad över att Visby var en sån fin stad, att Lickershamn hade blått vatten, att de hade kunnat sitta i en timrad stuga i Bunge och äta ”yellow pudding” (saffranspannkaka) framför öppen eld.
Men mest av allt hade de gillat Hamnkrogen i Herrvik, de hade suttit där och ätit en god middag och sett på en förtrollande solnedgång, och kännt att livet är skönt att leva.
Dessa små exotiska platser som vi svenskar kanske tar för givet, är det som får tyskar mfl att komma till Gotland, det behöver inte vara mer svårt än en saffranspannkaka, en solnedgång och en fin middag, underskatta inte värdet av tex norra gotland, det kanske är så att den färjan lockar en annan sort av människor, barnfamiljer, de som reser långt och ser natten på färjan som en del av resan och en billig nattsömn.
Det skulle ju vara kanon att få en färjeförbindelse till Kappelshamn, då sätts verkligen norra Gotland på kartan, kanske så småningom kan ett kryssningsfartyg lägga till i Kappelshamn, och då snackar vi om 40 busslaster med turister som vill se det exotiska gotland.
Lycka till, jag ser bara fördelar!
Speciellt tråkigt måste det ju ocksa bli för Kappelshamnsborna om det skulle bli som dom befarar, att hamnen skulle användas som någon slags parkering för färjor som ej är i trafik. Håller med om att det låter trevligt med bar att avsluta kvällen i och hytt att krypa ned i som en del av semestern. Vakna till en dingnande frukostbuffé skulle heller inte kännas helt fel. Vi svenska gillar ju tydligen det här med att vara ute på kryssning (tänker på Ålands- och Finlandstrafiken) med allt vad det innebär./Marléne
Hej , vill hålla med lars’s inlägg. Spec det sista stycket. Ta en öl ogå o lägga sig
komma fram på morgonen , mätt o glad, . Vi har inga barn men detta tror jag många skulle gilla. Istället för att kanske komma fram 2-3 på natten, o vänta tills stugan / hotell e klart vid 12 tiden.
Kan bara säga lycka till med ett nytt rederi
Jag hör till dem som varit tveksamma till nattfärjans renässans – och haft invändningar till Pigges hyttkamp. Inte personligen tveksam, jag tycker nattbåt är utmärkt och sover alltid gott ombord. Men jag har varit tveksam till om det är en stor grej för turisterna.
Efter att ha resonerat om det här nyligen med lite nytänkare får jag säga att jag tänkt om.
Om man ser färjenatten som en integrerad del i den totala vistelsen på Gotland så blir det ju helt annat.
”Din 5-nätters Gotlandsvistelse börjar med natt 0 i Nynäshamn. Du checkar in kl 21:30 och efter en sväng i baren sover du gott i hytten. Dag 1 börjar med tidig frukost ombord och du får en lång härlig dag på Fårö. Osv…”