Vilken underbar vision
Fredag morgon, ledig dag och familjen ligger och sover. Veckan har varit mer än bra med vår treåriga bröllopsdag som inte gick av för hackor. Man borde fira mer och oftare. Kärleksnästet är bokat halva veckan och en man har bokat in sig tre år framöver. I morgon skickar jag bort frun på ett överraskningsdygn med hemlig kompis. Det innebär att jag får barnen för mig själv ett dygn. Jag är lite spänd för hur det ska gå med Towe som bara är 2,5 mån. På söndag kommer frun åter och då blir det 2-årskalas för Wilda och vi kan fira igen.
Under veckan har vi lagt ner planerna inom Gotlandsflyg på att starta båttrafik till fastlandet via Kappelshamn. Jag tror att Kappelshamn är enda alternativet om man skall kunna bli ett komplement som inte förlorar för mycket pengar och som är så miljöanpassat som möjligt.
Om vi kunde gå ihop och starta ett rederi som vi startade Gotlandsflyg så skulle det vara lättaste vägarna till flera hundra nya året-runt-jobb. Gotlandsflyg hade långt gångna planer på att starta denna färjelinje för att ägarna har en affärsidé som går ut på att utveckla kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet genom att konkurrensutsätta monopolet. På så sätt skulle vi troligen kunna påverka Destination Gotland och deras:
- Prisbild – som hade blivit löjlig om de med bidrag ändå skulle vara dyrare än ett bolag utan statligt stöd.
- Val av båtar – som skulle visa att det finns ett behov av billigare, långsammare och miljövänligare fartyg.
- Servicegrad – som skulle öka på Destination Gotland.
- Närvaro mot näringen på ön – som skulle öka. Helt plötslig skulle de vilja vara med när saker skall arrangeras. Boendeanläggningarna skulle rederiet vilja ha kontrakt med och allt skulle bli på riktigt igen när monopolet var brutet…
Jag är övertygad om att en ny linje skulle locka närmare 50 000 nya Gotlandsbesökare inom något år och det borde tredubblas inom 10 år när trafiken utvecklats och man även trafikerar Slite–Helsingfors och Västervik–Klintehamn. Detta skulle ge 100-150 000 nya resenärer vilket skulle bli ca 300–450 000 nya gästnätter på ön. Omräknat i gästnätter så skulle det säkerligen ge mer än 500 nya års arbeten. (detta finns det andra som kan räkna ut) Plus att alla turistföretagare som skulle få en omsättningsökning på 25-40%. Vi skulle få ett mer närvarande (statligt stött) rederi som skulle behandla sina passagerare som VIKTIGA kunder. Samarbetspartnerna på ön skulle få en annan status. Prisbilden skulle konkurrensutsättas vilket skulle märkas för resenärerna.
Vad krävs för denna vision? Engagerade eldsjälar från ön! T.ex. någon som kan logistik, vilket skulle kunna vara ett flygbolag. Någon som har en bokningsadress och webbsajt t.ex. Gotland Promotion. Några organisationer som vill t.ex. Turistföreningens 300 medlemmar. Svenskt Näringslivs medlemmar och Tiinas Tillväxt Gotland med alla sina medlemmar som ställer sig bakom och blir delägare i projektet. En kommun på varje sida som står för infrastrukturen i form av varsin hamn. Allt detta finns egentligen men få reagerar. Tänk vilken vitamininjektion det skulle vara om vi löste detta tillsammans!
När jag läser S, V och M:s politiska inställning så inser jag att det inte skall satsas på någon ökad turism på ön. Man vill absolut att det skall gå allt för dyra båtar på två linjer året runt. De underskott som uppstår när inte bidrag kan betala för att hålla igång dessa linjer skall tas ut på sommaren av turisterna genom att överprissätta överfarten och underdimensionera enligt gammalt klassikt monopoltänk. På så sätt så får man maximalt betalt och anpassar kapaciteten till det som är mest lönsamt för rederiet.
Detta sker på bekostnad av utveckling för regionen. Är man turist på väg till Gotland måste man vara beredd att betala sin egen överfart plus ett tillägg för lågsäsong på xxx antal hundra kronor per resa. Hur skall vi kunna konkurrera med andra destinationer med denna extra taxa? Utvecklingen i resande de senaste 10 åren är ju ingenting om det uppgifter som Gotlandsflygs Ola gick ut med stämmer.
Nu när kommunen med full enighet bestämt att man skall sälja ut Gotlands bäst belägna hamn så innebär det att man kraftigt försvårar för något utomstående rederi att trafikera Gotland på den viktiga Stockholmsmarknaden. Tyvärr sitter en stor del av näringen passiv och väntar på att någon annan skall göra något. Jag tror att det snart är slut med att någon annan fixar allt och vi kommer att vara tvungna att ta tag i saken själva. Då kommer kommunen att få bygga ut hamnar för x antal hundra miljoner i Kappelshamn eller Visby. Det blir inget nytt rederi om man inte får väldigt bra förutsättningar. Ett rederi kommer nästan aldrig att tjäna pengar på båttrafiken, utan det skall delägarna göra på sina egna hotell, stugbyar, restauranger och butiker. Därför måste näringen och kommunen vara intresserade.
För någon vecka sedan var det en man som sa att vi har det för bra på Gotland och att vi behöver råka ut för en verklig kris. Först då går det att sluta upp kring viktiga utvecklingsfrågor. Eventuellt finns det någon form av bidragsalkoholism på ön som gör att vi tror att staten, EU, kommunen eller någon annan kommer att fixa vår framtid. Detta är tyvärr inte min bild utan vi kommer att få svara för vår egen utveckling och vi äger möjligheterna.
Nu har kommunen stängt Kappelshamn och då får vi nöja oss med den kapacitet som Destination Gotland väljer att sätta in på Gotland.
Nu pockar Wilda på uppmärksamhet och det är dags för frukost.
Hej Stefan. Jag välkomnar en offentlig diskussion. Förändringar blir det på ett eller annat sätt i framtiden. Dagens trafik är för dyr och då måste något göras. Oavsett om du gillar turism eller ej så måste Gotlänningen också ta ställning till om vi skall utveckla turismen eller avveckla en del av den. Turismen är Gotlands största industri och den som har störst möjligheter att växa i framtiden. Får vi inte tillväxt och skapar en positiv miljö för oss Gotlänningar så har vi problem. Jag tror som du att det kommer bli förändringar och det flesta är till det bättre. Men självklart kommer det finnas saker som kan upplevas som försämringar. Den gruppen som bor i Visby och bara skall till Nynäshamn kommer troligen att tappa 30 min. Bor du däremot i Stockholm och skall till Lärbro så kommer du att spara ca en timma med våra direktbussar. Det blir betydligt billigare och miljön blir absolut stor vinnare. Framtiden kräver förändringar och då är det här ett kreativt förslag som hela Gotland skulle vinna på tror jag. Förslaget tål att diskuteras offentligt vilket skulle vara av godo. Gällande flyg så är det kunderna som måste använda sin konsumentmakt det är då vi får förändringar.
Det känns som du ser allt för egen vinning. Jag vill inte göra avkall på resetid, kvalite eller antal avgångar, med någonstans kommer du att sänka vår standard om du skall starta en konkurerande linje. Tjohoo för din inovitet, men för den gemene gotlänningen som inte har sin inkomst grundad på turistnäringen så har jag svårt att se att ”dina” tidvis (typ bara sommartid och fredag plus söndag antar jag) billigare färjor ger mig/oss något.
Snart dax att starta ett lågprisflyg?
Min vision om folkhälsan på gotland.
Hej Pigge. Då du är entreprenör vet du råd tror jag.
Jag försöker påverka kommunledning, politiker och gotlänningar om HUR den nya idrottarenan skall byggas. dvs med äventyrsbad, rehabbassäng och friskvårdscenter + spaanläggning (gotlandsrabatt såklart). Vill vara med redan i projekteringsfasen och ha ett centrum dit folk kan komma, vara och aktivera sig även på dagtid + turisttid + vintertid. Kolla in holiday club anläggningen i Åre – som är finskbyggd. Är det lurt att kontakta dem för att bygget skall bli riktigt bra?
Läs gärna min sammanställning. kan skicka en bilaga om jag hittar din mailadress.
Hälsningar LO
arbetsterapeut korttidsenheten korpen – blivande entreprenör på gotland.
Heja Pigge,
för ca 20 år sedan flög jag, min man tillsammans med våra barn då ca 8 + 10 år till Visby. Vid flygplatsen stod en hyrbil och hotellet i Visby hade pool, gissa om resan var uppskattad av hela familjen. Priset var rätt och vi har ett jättemysigt minne tillsammans nu när barnen flyttat hemifrån.
Gotland är fantastiskt!
ja, vi behöver öka alla kommunikation till ön! Visst har det blivit lite bättre, men vår isolering här måste brytas-med alla medel.
Du är påhittig du Pigge! Monika är utan tvekan värd 100 tusentals överraskningshelger. Kram