Kommunikationerna är nålsögat
Något väldigt spännande har hänt i mitt liv. Jag tappade telefonen i golvet för några dagar sedan, vilket innebär att skärmen numer är svart. Varje gång det ringer uppstår ett kort ögonblick med spänning då jag inte vet vem som skall svara i andra änden. Det är lite magi i detta ögonblick och det händer 20–30 gånger per dag. En del ungdomar har ju aldrig upplevt detta med att inte veta vem som vill nå en. Lillebror försökte för några dagar sedan förklara för sina barn att han var seriös när han berättade att man ringde med nummerskiva och att man verkligen fick vänta på att skivan skulle snurra tillbaka varje gång. Ibland är det bra att stanna upp och reflektera för att inse att utvecklingen går fram med stormsteg.
I en värd av upplevelser borde någon göra en mobiltelefonskärm som går att släcka ner och sen kalla det för en upplevelsetelefon. Hur som helst, en sådan telefon har jag i alla fall. Nu ville telefonförsäljerskan att jag skulle byta till en ny modell, vilket jag ställde upp på och efter tre timmars programmerande så fanns hela min gamla adressbok i den nya. Tyvärr tog det knappt två dygn så la den nya av och det var bara att återgå till upplevelsetelefonen igen. Nu har vi hittat en likadan reservtelefon i Karlskrona som jag får i morgon. Jag är inte helt säker på att jag kommer att byta. Det är både spännande och kul att inte veta vem som ringer. Vardagsspänning behöver vi mer av, inte minst i samlivet.
Debatten om båttrafiken går vidare på ön. Som vanligt uppstår det läger som är för eller emot och skribenter som spekulerar i varför den ena inte gör si eller så. En kvinna tycker att Gotlandsflyg skall köpa en hamn därför att den bara kostar 1,1 miljoner. Jag tror hon missat poängen helt och hållet. Gotland borde ena sig och starta ett rederi som kunde hjälpa Destination Gotland att skärpa till sig. Alla som sitter i en monopolsituation har en tendens att somna in och då jobbar man inte varje dag för att vara bäst. För man är alltid bäst oavsett hur dåligt eller bra man sköter sig. Destination Gotland behöver hjälp att se vad gränserna går för biljettpriser, service, nya produkter m.m. Om vi gemensamt startade ett konkurrerande rederi så skulle vi få ett Destination Gotland som blev billigare, mer kundanpassat och det skulle säkerligen bli en del kreativa lösningar som gjorde att vi fick över fler turister till ön. För det är det andra målet. Får vi 20% fler turistnätter på Gotland så jublar alla och det finns absolut möjlighet att bedriva ett rederi med underskott för all framtid om detta underskott inte blir för stort.
Det som nu borde ske är att Gotlands kommun lugnar sig med att sälja hamnen i Kappelshamn och försöker förstå vilka möjligheter regeringens nya besked om konkurrerande trafik kan innebära. Möjligen har de rätt i sitt beslut att sälja hamnen och bör sälja ut hamnen för att det finns miljöskäl eller om dåligt underhåll gör det omöjligt att lägga till i Kappelshamn. Men de borde först ge sig tid att väga in den nya möjligheten med konkurrerande trafik i beslutet.
Denna möjlighet handlar inte om ifall gotlänningarna startar båttrafik 2010 eller 2011. Kommunen måste planera långsiktigt, för framtiden.
Vi borde ha ett konkurrerande rederi på sommaren och för att det ska kunna bli verklighet måste det finnas hamnmöjligheter. Kommunen skall hjälpa till att skapa bra förutsättningar för utveckling och då bör de fundera ett varv till på hur de kan utnyttja hamnkapaciteten i Kappelshamn och Visby. Hur de än vrider och vänder på detta så kommer kommunen att få investera mellan 20–100 miljoner för att kunna erbjuda tillräcklig hamnkapacitet så att besöksnäringen kan skapa 500–1500 nya årsarbeten. Detta är en i sammanhanget billig och nödvändig investering som skall ligga på kommunen för att säkra infrastrukturen så att ön kan utvecklas.
Jag förstår inte S, V och M:s oro för att det skall bli sämre intäkter på sommaren så att vi inte kan ha trafik på vintern. Om jag inte har missförstått poängen så menar man på fullt allvar att vi skall ta ut en straffavgift av den som väljer att turista på Gotland på sommaren för att hålla igång vintertrafiken. Om jag förstår S, V och M rätt så menar de att om kostnaden för att köra över turister motsvarar ett snittpris på t.ex. 1500 kr per familj, så ska vi överprissätta varje familj med t.ex. 850 kr så att biljettpriset blir 2350 kr per familj och samtidigt underdimensionera tonnaget så att det blir så hög beläggning som möjligt, allt för att vintertrafiken skall kunna finnas. Det blir svårt för Gotland att konkurrera med andra destinationer om vi har den inställningen.
Faran i att Destination Gotland inte skulle få samma höga beläggningsgrad med ett konkurrerande rederi är nog minimal. Om rederiet valde att ta ut normalpriser under högsäsong samtidigt som de har tillgång till statliga subventioner på 30-40%, så skulle det bli svårt för Gotlandsflyg att kunna konkurrera med priset, utan det vi kan konkurrera med är främst restid, service och miljöaspekten. Skulle vi lyckas finns det bevisligen ett behov av denna transporttyp som man kan erbjuda.
Hans E Andersson tyckte något liknande S, V och M när vi skulle starta Gotlandsflyg i början av 2000 och detta var efter uppgifter från konkurrenten som bedyrade att det inte gick att flyga billigare än vad man då gjorde. Han skrev en ledare där han fasade för att det var risk att vi skulle förstöra den prisbild och turtäthet som då fanns. När vi vågade, så blev ordinarie flygbiljett nästan 50% billigare och det blev efter några år betydligt fler avgångar.
Låt oss göra detta igen men lägg inte allt ansvar på Gotlandsflyg, för det måste vara fler som ser möjligheterna. Jag hoppas att Ola Mattsson, Anders Murat, Tiina Mykkänen m.fl. bokar ett möte och ser vad de kan göra gemensamt. Trafiken måste inte vara igång till sommaren, utan vi kan i stället ha en plan som är långsiktig med stabil ekonomi. Låt det nya gotländska rederiet växa och vara startskottet på något nytt och stort på Gotland.
Utvecklingen på ön har stannat upp på grund av att kommunikationerna är nålsögat och om den politiska viljan är att bevara denna monopolsituation så är det bra om detta uttalas tydligt. Om det är en framtiden utan utveckling vad gäller färjetrafiken som vi skall leva med, så vore det bra om den inställningen kommunicerades till turistnäringen. Det finns säkerligen massor av företagare som är nöjda med kundtillströmningen som vi har idag. Men om den inställningen ska råda, är det viktigt att vi slutar prata om turism som en framtida tillväxtmarknad i våra visioner för ön.
Ett stort grattis till Wisby assistans Carina Funck som blev årets Gasell på Gotland. Ett bra föredöme för andra kvinnor och företagare på ön. Det är inte så många företag i landet som lyckas med detta. Lycka till i framtiden med allt.
Destination Gotlands hemsida är en mardröm! Du hittar ingen information. Sidan är för de redan invigda som vet att det finns en anslutande buss mitt i natten från Nynäshamn, men bor man ej på Gotland så famlar man i blindo under semesterplaneringen.
Priserna är relativt höga, båten är tyst vilket är bra, det finns egentligen inget att göra på båten.
Båten rymmer 1500 personer, men det innebär inte att de bokningsbara sittplatserna är slut. 1500 peronser har nog mer med livbåtarna att göra. När båten är ”full” är det ändå väldigt glest jämfSummering: Åk bara till Gotland om du har bra biljetter på bra tider annars är det ett gissel. Destination Gotland drivs inte av något större serviceintresse utan det är mer som Sovjet, växel/personal struntar ganska mycket i hur din resa blir. Så, har ni inte riktigt bra biljetter så avstå. Cyklister rekommenderar jag att avstå, det är för mycket jobb och fungerar dåligt. ört med andra färjor. Irritationen bland turister samt fastboende på Gotland är märkbar då båten ofta är ”full” och bilar får stå kvar till dagen efter.
Som cyklist är det en madröm. Du får stå i bilkön! Ibland i timmar. Vänta till sist av alla vid på/av-stigning. Är du standby så går fotgängare före dig samt även bilister. Det är uppenbart att Destination Gotland inte vill ha cyklister ombord på båten. Anslutande buss i Nynäshamn kl 03 på morgonen tar bara emot din cykel om det behagar den aktuella chauffören. Hade tur att hitta en chartrad buss med en villig trevlig chaufför. Tyvärr gick cykeln sönder av den omilda behandlingen.
Jag läste någonstans att du Pigge, jobbade med att få till en färjeförbindelse mellan Visby och Västervik igen….Tänkte bara säga att jag tycker att det vore kanon ju….Det är den kortaste vägen till ön om jag har fattat rätt, och tänk så många turister som är i västervik som kan få tanken att dom ska åka över till ön när dom ändå är här……
Det skulle hjälpa både Västervik och Gotland tror jag….
God fortsättning till dej och din fantastiska familj….
Therese från Västervik
Hejsan
Sitter och tittar på Förkväll i TV 4 och kommer då på
att våra bästa vänner och vi slagit vad om att det var
du och din bror som köpte våran buss i Uppsala för
x antal år sen. Har vi rätt eller ?
Om så var fallet gick det bra med bussen eller var det
en dålig affär 🙂
Du har skaffat en ny familj som vi önskar dig lycka till med
MVH Barkmans och Sylve i Uppsala
Tar till mig dina ord i tv.
Har man fått livet tillbaka är det ens förbannade skyldighet att göra något bra av det. Å rättighet också på något sätt.
Livet är i bland svart som natten, men också som den vackraste, soligaste sommardag.
Varmt tack för din bok och ett stort lycka till!
Jag har också en upplevelse-telefon, fast hemlinjen!
Här på min betaö där jag bor får man ständiga överraskningar av det s.k telefonbolaget. För en tid sedan blev min telefonlinje ihopkopplad med en annan, så vi delade broderligt tills en tekniker kom och lagade. Hur som helst, så har jag ännu inte fått tillbaka min nummerpresentation.
Det är lite spännande, och helt ok att inte veta.
Man BEHÖVER inte veta ALLT en sekund i förväg!
jo nog går utvecklingen framåt…jag minns när vi hade nummerskiva i en gammal telefon hemma…men det var kul det med…men mina elever skulle nog tro att jag är från yttre rymden om jag berättar det.. 🙂
båten var fullpackad i helgen, så vi fick knappt någon plats, hytterna var slut…
Neej, det behövs fler konkurrerande båtar o rederier här! Priset för mej är inte lika viktigt som att det ska vara snabbt o bekvämt.
men ändå är det mycket bättre nu, jag minns för några år sen med hela- natten- resor, någon som bände upp hyttdörren o skrek in kl 5, ’nu närmar vi oss gotland’!
DÅ är det faktiskt bättre nu.
Men det kan bli mYCKET bättre naturligtvis.
Marianne