Däckad, peppad och fortsatt frågande om färjetrafiken
Jag skrev i en krönika för några dagar sedan att jag vägrar att ta mig till smittskyddsläkare vilket jag fick äta upp med vändande post. Det hann gå tre dagar så åkte jag på en extra kraftig grabbförkylning som toppades med influensa och öroninflammation. När jag kontaktade min läkare så var hon magsjuk. Allt slutade med att jag ordinerade henne whisky och hon ordinerade mig penicillin, vilket vi båda var lika nöjda med. Jag har legat tre dagar och känt mig helt kass. Lite sympatier har jag haft från min minsta tjej som varit lika hängig hon. I söndags skulle vi lägga oss och läsa bajsboken för 74:de gången. Fattar inte varför den är så kul? När vi ligger där med feber båda två så kryper hon väldigt nära för att krama om mig och viskar i mitt halvdöva öra: ”Pappa du är min bästa kompis.”
Det grymt vad ord kan betyda och så betydelsefull man känner sig. Barn och bra fruar ger hur mycket energi som helst. Jag har förmånen att ha två små tjejer som skapar skratt och en del ilska samt en fru som bara är bäst.
I fredags var jag på en helt fantastisk tillställning när Einar Steen skulle göra sin dröm och vara rockartist. Vilken häftig kille som vågar! Vilken förebild för andra att göra det man drömmer om: Gör det nu för i morgon kan det vara för sent! Alla borde försöka att göra sina drömmar sanna för det ger lycka och härlig energi. Jag träffade en nyskild kvinna på denna föreställning som sade att jag var en av anledningarna till att hon skilt sig. Hon hade reagerat en gång när vi träffats och jag berättade för de andra hur stolt och lycklig jag var över min fru. Hon kände samma sak för sin man och sade det ofta. Men då kom hon på att han aldrig sagt något sådant om henne. Det gav tydligen en signal som tillsammans med många andra gjorde att hon beslutade sig. Det är viktigt vad vi säger till varandra och inte minst till våra barn.
När jag hörde att ringmuren rasat var min tanke direkt att det måste vara i Östergravar. När den första konserten skulle hållas där diskuterade jag detta med en ljudtekniker som sa att det fanns så mycket klös att han var rädd för att delar av muren skulle lossna. Basen pumpar på och får det mesta att börja vibrera. Och nu skedde raset precis där scenen stått flera gånger. Under den tid vi drev diskotek var det både det ena och det andra som flyttade sig av musiken. Märkligt att ingen av alla experter har haft invändningar mot detta under åren?
Jag har nu intervjuat ett antal tjänstemän, politiker m.fl. och egentligen tror de inte på bibehållen färjetrafik, men anser att man måste skapa sig en förhandlingsposition genom att enhälligt hävda att Gotland skall ha samma hastighet och samma standard även i framtiden. Jag tycker att man fördummar infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd och hennes kollegor. Planen verkar vara att ”om vi enat håller ihop så kan vi krama ur maximalt från staten”. Undrar hur de då tänker när det blir dags för en förhandling (om det blir så). Vad är målet? Skall vi ha maximalt med pengar eller bästa möjliga trafik till ön? Och vem skall avgöra detta?
Björn Janssons ledare i GT den 28 februari är intressant. Han menar att vi inte skall ta någon miljöhänsyn till färjetrafiken:
”Har svårt att förstå varför vi skall få försämringar i färjetrafiken. Miljöhänsyn används som ett argument. Det finns många områden man skulle kunna använda miljön som motiv för att driva fram försämringar.”
Dagens båtar skitar ner så mycket i naturen att gotlänningen är bland det sämsta i världen om man slår ut alla våra utsläpp per gotlänning. Om Gotland vore ett eget land skulle vi ligga bland de sämsta i världen. När politiker hyser sådana åsikter om miljön borde man lägga ner det där med eko-kommun/region för det blir inte trovärdigt. Är man inte trovärdig så slutar folk lyssna.
En annan intressant reflektion är att väldigt många hänvisar till Rederi AB Gotland när de skall ge sin syn på saker. Rederiet är en tillfällig leverantör av färjetjänster till ön och har stora intressen i att trafiken kommer att köras på ett liknande sätt i framtiden. Det är därför märkligt att de används som förstahandsinformationen till beslutsfattarna. Rederiet sköter trafiken bra men deras agenda är inte att i första hand utveckla Gotland på bästa möjliga sätt även om de ofta kan låta så. I transportrådet finns Rederiet med och tre–fyra representanter för frakten som står för 8% av intäkten. Däremot finns det ingen med från besöksnäringen vad jag känner till. Vi har lite att jobba med och jag är inte så säker på att rederiet alltid är öns bäste kompis.
Gotlänningarna skitar ned mest i Sverige. En tuff sanning att läsa men tyvärr helt sant och det på grund av att man vill resa snabbt över sjön till fastlandet.