Handlar allt om kunskapsbrist i grunden?
Jag är lite osäker över kunskapsnivån hos de styrande på Gotland gällande färjefrågorna.
En betydande kvinna säger att hon absolut vill fortsätta att åka snabbt. När jag frågar om hon vet hur det påverkar de skadliga växthusgaserna ser hon helt frågande ut och tror på allvar att det skulle bli mer utsläpp om man åkte båt 4 timmar i stället för 3 timmar och femton minuter. (Svaret är att man mer än halverar utsläppen)
En annan kvinna påstår att det blir traktorfart på havet om man sänker från 28 till 22 knop. Det handlar om en 20% sänkning vilket är detsamma som när man sänker från 110 till 90 eller från 50 till 40 km i timmen. Svaret är att vi åker i något som skulle liknas vid överljudsfart typ Concord – fast skillnaden är att man slutat flyga med de planen på grund av att de är för dyra i bränslekostnad. Det finns tre hastigheter i färjebranschen. Långsamma färjor 16–18 knop, normal fart 20–22 knop och snabbfärjor 26–29 knop. Snabbfärjor finns nästan inte överhuvudtaget i världen därför att de är allt för dyra att köra och smutsar ner på ett sätt som inte är försvarbart.
Manlig politiker som vill ge sken av grönt tänk: ”Dessa båtar har högsta möjliga miljötänk med bland annat katalysatorer.” Jag frågar honom hur han tror att våra stora färjor klarar den internationella miljöklassningen. Valet är en stege A–G där A är bäst och G absolut sämst, han svarar B. Svaret är F och det är hastigheten som ger en så dålig ranking, vilket nästan ingen på Gotland känner till.
Tjänsteman och politiker om hur trafiken utvecklats för turismen: De var helt övertygade om att vi tillfört gästnätter till Gotland de senaste 12 åren. Svaret är att det fattas ca 400 000 för att komma till ett nollresultat på 12 år och att vi borde ökat minst 20% på 12 år och då fattats det en miljon gästnätter idag.
Politiker som fortfarande tror att snabbfärjan är svaret på att bli 10 000 fler Gotlänningar: När jag frågar om resultatet som vi kan redovisa efter 10 år, så rodnar han. Tack vare hastigheten har man eldat upp minst 100 miljoner extra per år i de röda skorstenarna vilket blir en miljard under den tiden och då har vi ändå inte sett röken av någon tillväxt av gotlänningar.
Så här är det i fråga efter fråga och då blir jag så klart rädd och funderar väldigt mycket på om jag skall satsa vidare i den här branschen. När man sedan mangrant vill bibehålla dagens fart så känns allt annat prat på ön om miljö löjligt och oseriöst. Idag kan gotlänningen inte importera vissa miljöklassade varor därför att miljöklassificeringen blir diskvalificerad vid båttransporten. Gotlänningen bidrar med skadliga växthusgaser i en sådan omfattning att vi skulle vara ett av de sämsta länderna i världen mätt per person. Skulle resten av världen ha gotlänningen som norm när det gäller utsläpp så skulle det bli katastrof. Jag förstår inte varför alla så kallade miljövänner blundar för just detta?
Min teori är att de helt enkelt inte känt till effekten av båtarna och nu när det gått upp ett ljus, försöker de tysta ner detta. Alternativt är att detta är för stort och hett så att ingen vågar. Det blir svårt med trovärdigheten i framtiden om man hävdar att man har ett miljöfokus. Det finns inget på Gotland som kan förbättra miljön så mycket och så enkelt som att sänka hastigheten på färjorna några knop. Jag hoppas att det finns någon som i alla fall vågar reservera sig mot hastigheten om det inte finns ett miljövänligt alternativ. Det skulle kunna vara en lösning för den som vill vara trovärdig i framtiden.
Tack anonym för ditt inlägg. Vi har inga möjligheter att frakta över den mängd människor med flyg som ön behöver. För att klara en av de stora båtarna så krävs det 12 st stora SAS kärror och för att ersätta 2 ett dygns kapacitet så måste vi ha ner 24 plan vilket flygplatsen inte klarar. Jag tror fortfarande på att vi skall frakta hit den största mängden med båt, men att det kan gå i normal fart. Jag tror att vi måste få till en förändring annars så har vi ingen utveckling. Vilket vi i och för sig inte inte måste ha. Om sex månader är vi låsta i ett trafikslag fram till 2027 och då kommer jag inte bry mig hur det drivs. Det är nu vi kan göra stora förbättringar. Ryan Air idén mellan Kappelshamn och Nynäshamn kan jag tro på med fartyg som gör ca 21 knop.
Vinka vit flagg och ge upp? Anklaga gotlänningen skyldig till problemet?
Det är klart det handlar om okunskap. Frågar man konsumenten så är ju svaret självklart att den efterfrågar bättre och billigare. Just därför är undersökningen inget överraskande. En bra idé är inte det kunden vill ha, en bra idé är det kunden inte visste att den kunde få!
Trenden pekar på att semestern blir kortare, jag tror att våra turister väljer substitut till gotlandsbåten om vi fortsätter denna tankebana (ingen vill ju resa halva semestern). Just därför borde vi kanske se hur konkurrenten gör?
Är det inte dags att tänka mer som ryanair? eller göra som ryanair? eller låta ryanair landa i Visby?
Kom igen nu pigge, tänk lite utanför boxen!