Kompletterande sommarrederi
Obs! Bilden är ett montage.
Förberedelsearbetet har snart pågått i ett år. Vi har nu en ganska klar bild av vad som krävs för att lyckas. Det som tidigare föreföll omöjligt har visat sig möjligt och tvärt om. Jag kommer här att ge en bild av vad som hänt och hur läget är.
Varför starta en kompletterande sommarlinje som specialiserar sig på turisttrafik?
Vi måste få ner prisbilden, förlänga vistelsetiden på ön, öka servicen för turister och anpassa produkten till besökarens behov. Genom att näringen skapar konkurrens så blir produkten bättre. Vi tror att Gotland får ca 150 000 nya gästnätter år ett, närmare 200 000 år två och mer än 300 000 år tre. Gör vi detta rätt så får vi en ökning av gästnätter på minst 20 % till 2017 vilket kommer att märkas på hela Gotland. Ön har inget marknadsföringsproblem. Utmaningen är istället logistik, vistelsens längd, produktanpassning samt prisbild.
Skummar vi grädden ur mjölken?
Vi tror att Destination Gotland kan tappa någon procent år ett men att de år två är tillbaka på samma siffror för att år tre öka i antal. Vi har Helsingborg–Helsingör som förebild där det i mitten på 90-talet blev konkurrens efter många års monopol. Tack vare konkurrens gick linjen från 1,5 till 2,5 miljoner bilar på två år och där fick den förre monopolisten den största ökningen.
Gällande 2014, 2015 och 2016 har Destination Gotland en klausul i sitt avtal om kompensation ifall det blir konkurrens. DG kan heller inte straffa gotlänningarna med högre priser på vintern i och med en takpriskonstruktion. Tajmingen för att starta en konkurrerande färjelinje har aldrig varit bättre.
Går det att konkurrera med dagens rederi?
”Det omöjliga” visade sig vara fullt möjligt. Idag finns en bastrafik som på många sätt är anpassad till frakt. Vi skall bygga en sommartrafik som är anpassad till hur människor vill resa och betala. Vi tror på morgonavgångar runt 08:30 så att man slipper gå upp i ottan. Vi tror på återinförande av nattfärjor. Detta innebär att man kan krypa ner i kojen vid 23-tiden och lämna båten efter frukost kl 07:30. Vi tror på Västervik, en sommarstad i söder, samt Nynäshamn i norr. Vi vill satsa på ett triangelresande med Småland, Gotland och Stockholm, ett starkt resmål. Köper man boende minst sju dagar på de tre destinationerna så får man färjeresan för 100 kronor per person.
Vad blir prislappen?
Vi vet att biljettpriset kan sänkas med i snitt 30% på våra ordinarie avgångar, vilka gäller för ca 55% av alla platser. Övriga 45% av platserna kan kosta 100 kronor för en person tur och retur om man reser måndag till torsdag och bokar minst en vecka på ön. Kravet är att man gör boendebokningen via oss. Stannar man minst fyra dagar skulle priset bli 250 kronor per person för en tur- och retur. Samma pris för alla åldrar och för bil. Ett enhetspris på 100 kronor eller 250 kronor. Enkelt och tydligt!
Finns det en ekonomi som är långsiktig?
Idag har vi ekonomin muntligt säkrad för en satsning som troligen skulle räcka för tre år om vi får tillräckligt med samarbetspartners i form av boendeanläggningar. En boendeanläggning som blir samarbetspartner får möjlighet att sälja resor och själv resa för 100/250 kronor. Detta kommer också att gälla för gotländska mikroföretagare, alltså privatpersoner som hyr ut en stuga eller lägenhet i minst fem högsäsongsveckor. På så sätt blir man en del av utvecklingen av Turistgotland och kan resa för en hundralapp tur och retur.
Hur löser vi hamnfrågorna?
Inledningsvis såg vi hamnproblematiken som en stor utmaning, farhågor som nu visat sig vara obefogade. Visby hamn ger klartecken för kompletterande trafik under förutsättning att bastrafikens tider är prioriterade. På fastlandet är man beredd att satsa. Det visar vikten av att åstadkomma konkurrens mellan hamnarna.
Hur löser vi bokningsfrågan?
Gotland Promotions bokningssystem på internet, www.destinationgotland.se, skulle i teorin vara en gemensam marknadsplats för hela Gotland. Under resans gång har huvudägaren Gotlandsbolaget sagt att det är så medan minoritetsägarna flaggat för att rederiet aldrig kommer att släppa in ett annat rederi på platsen. Nu har vi fått ett tydligt besked av huvudägaren att vi inte kommer in som rederi på den sajten. Vidare har huvudägaren de senaste dagarna löst ut minoritetsägarna och vill därmed uppenbarligen stärka sin position genom systemet.
Nu är det en utmaning för oss att hitta en lösning på bokningsfrågan.
Har vi någon båt?
Båtfrågan är den svåraste. Det är utomordentligt svårt att hyra båttjänsten från ett rederi i närområdet, trots att det finns passande lämpliga båtar lediga. Det finns någon form av kartell där man inte gör affärer med någon som står utanför. Vi har kommit långt i charteröverläggningar som sedan abrupt avbrutits, sannolikt då ägarna sett vad båten skulle användas till.
Vi ser nu på nya lösningar som bygger på sysselsättning av tonnaget för mer än två månader. Här finns en utmaning men också många möjligheter.
Vad händer om det blir vägpriser?
Vad händer med bastrafiken efter 2017? Hur kommer den att se ut och hur stark finansiering finns det för den? Detta är absolut inte avgörande för vårt projekt men läget förändras om det kommer in nya pengar i stor omfattning som används till prissänkningar i den statsstödda trafiken.
Skulle det bli vägpriser så behövs inte denna satsning på en kompletterande sommartrafik. Men vi kan inte vänta år ut och år in utan måste kräva långsiktiga regelverk. Vår tveksamhet kan inte hänga på oklarheter från staten och hoppas där på en tydlig agenda!
Vilka står bakom denna satsning?
Vi är idag en handfull företag och privatpersoner som är beredda att satsa större pengar i projektet. Härtill finns en stark grupp med kända sommargotlänningar som vill bli delägare i mindre skala. Ett tjugotal turistföretagare har tecknat sig för att vara med.
Vi behöver ytterligare företag. Att vi idag inte är flera beror på bristande aktiviteter från vår sida då vi inte är helt klara med vissa frågor.
Målet är att ingen skall äga mer än 15 % så att vi får ett brett ägande där alla får fördelar. De som vågar vara med från början skall även premieras långsiktigt.
När blir det verkligt?
Från början var målet att komma igång till sommaren 2013. Vi satte 2012-09-15 som absolut sista datum för att trycka på startknappen. Marknadsföring och försäljning/bokning måste komma igång tidigt för att få ett fungerande 2013.
Nu har tiden runnit ifrån oss varför vi kraftsamlar inför sommaren 2014 med en trafikstart i juni om ett och ett halvt år.
Fyra viktiga saker som kvarstår
- Vi måste förstå de spelregler som staten sätter upp. Långsiktighet är nödvändighet.
- Vi måste tillföra Gotland en marknadsplats på Internet (bokningssystem) som tillåter konkurrens även på havet
- Vi måste hitta en långsiktig lösning på tonnagefrågan
- Vi skall göra en roadshow för Turistgotland så att man vet vad vi gör inför sommaren 2014. Vi måste ha med oss ett femtiotal turistföretag på ön.
Vi har gjort det förut!
Vi kunde starta Sveriges första lågprisflyg. Varför kan vi inte starta ett sommarrederi med en prisbild som turisterna anser prisvärd. Det går att göra igen om vi håller ihop?
Detta är ett turistprojekt som kan utveckla hela Gotland på ett sätt som inte kan mäta sig med något annat. Vi kan få till stora ökningar i antalet gästnätter och därmed få spiralerna att gå uppåt igen. Företag börjar investera och anställa, optimismen sprider sig och det ena ger det andra.
En 35-procentig ökning av antalet gästnätter till 2018 är ingen omöjlighet när människorna återigen börjar prata om det prisvärda Gotland.
Vi sitter själva på möjligheterna och det krävs bara att vi kavlar upp ärmarna och krokar i varandra. Tillsammans är vi starka och långsiktiga. Att sätta upp ett mål med en 50-procentig ökning till år 2020 är ingen omöjlighet om vi alla jobbar för Gotlands bästa.
Pigge Werkelin
Gör Gotland till en ”frizon”, samma villkor som det är att resa till Mariehamn. är det så billigt att åka till Mariehamn, skall det inte behöva vara dyrare att åka till Gotland.det så tråkiga resan skulle kunna ta längre tid , samt bli mycket trevligare att åka..
Gillar ide’n.
Ev skulle Kappelshamn kunna passa efter en del investeringar!?
Kanske kunde man höra med Gustav Myrsten ang Fartyg? Driver numer Utö rederi.
Mvh Fredrik
Superbra ide, men jag hoppas att ni inte tänkt er besättning från något ”låglöneland” för att pressa ner priserna!
Pigge.
Jag ger dig all credit för ditt engagemang i precis allting du gör för Gotland och andra människor, men känner du inte att du har tagit dig vatten över huvudet nu? För det första, hur ska du lyckas chartra en båt för 3 månader om året i 2000 pax storlek? Det är inte direkt så att det kryllar av gamla upplagda finlandsfärjor runt kusterna! Sen för det andra, faciliteter, landgångar, stuveripersonal? Hur tror du DG ställer sig till att ”deras” lägen används och hur ska du lyckas klämma in nån lastnings/lossningstid mellan DGs sommaravgångar som är upp emot 11 om dygnet? Tror varken DG eller Gotlandsstuveri är pigga på en annan aktör på ”deras” marknad!
Skriv gärna ett svar, är väldigt nyfiken på dessa frågor!
Väl mött /Lars
Riktigt bra, åker till gotland ca 5 gånger per år till sommarstugan och är riktigt trött på Destination Gotland, tack för att det kommer ett alternativ.
Klockrent med 100 kr för biljetten om man också bokar boende hos er, helt rätt, idag väljer folk att inte åka till gotland pga att det blir för dyrt med båtbiljetten för familjen och boendet.
Hejsan
Har en idé om att Er Gotlandsbåten ska ha en turlista som möjliggör att åka långsamt ”aviga vägen” till fastlandet under nattetid, alltså åka sent på kvällen (ca kl 21?) från Visby för att anlända Nynäs tidigt på morgonen (ca kl 06?). Det skulle möjliggöra att hinna med inrikes/utrikes flyg från STHLM under förmiddagen och fungera som alternativ till en hotellnatt på tex Arlanda. Den natten skulle man kunna tillbringa i en hytt efter att ha tagit en drink/supé på båten. Tidig morgon kunde finnas möjlighet till enkel frukost/takeaway-frukost innan avstigning för buss/tåg/bil mot Sthlm och/eller söderut. Möjliggör också shopping/utflykt eller möten/kurser/föreläsningar över dagen i Kalmar eller Sthlm utan att förlora hela förmiddagen för transport som nu är faktum. Skulle kunna användas i turismens för- och eftersäsong när sommaraktiviteter inte går på högtyck och vi gotlänningar rör oss lite. Eller hur?!
Bra initiativ med en konkurrent till Dest. Gotl!
MVH Lena