Statliga båtar med privat drift = ett vinnande koncept för ön
4,5 miljarder kan satsas på Gotland
Jag läste idag att staten kan tänka sig att bygga nya båtar till Gotlandstrafiken. Det kan vara ett av de viktigaste beslut som staten tagit när det gäller Gotland på väldigt länge. Om det blir statliga färjor så skulle det komma in betydligt fler anbud från driftiga entreprenörer som inte skulle behöva ligga på 3–4 miljarder utan det skulle räcka med ca 3% av detta kapital. Det skulle bli ett företag som kan tjäna sina pengar på att köra så många människor som möjligt i stället för att göra fartygsaffärer.
Prissänkningar på minst 30%
Båtarna skulle skrivas av på 20-30 år vilket är vanligt i branschen. Idag skrivs båtarna av på 10 år vilket ger biljettpriser på 125–175 miljoner för mycket. Detta och hastigheten på 28 knop i stället för 24 skulle kunna ge biljettpriser som blev minst 30% lägre. Om priset skulle minska med ca 30% så skulle beläggningen öka vilket skulle göra att man troligen kan sänka priset ytterligare.
Statens bästa affär
Jag tror att det finns många företagare som hoppas på statligt ägda båtar då de skulle kunna vara med och lägga bud på driften framöver. Jag håller tummarna för att vi skall få nya båtar som blir kvar ungefär lika länge som idag. Det skulle innebära att dessa båtar skulle finnas i trafiken i 15–20 år vilket är som idag. Därefter har de ett värde som säkerligen motsvarar 60–80% av vad man investerat idag. Troligen inte någon dålig affär för staten eller oss gotlänningar. Däremot skulle huvudägarna av dagens båtar i Stockholm inte tycka det vore så kul då man missar mer än en miljard på en tio års period
Pengarna går upp i rök
Enligt min menig försvinner det närmare en 1/4 miljard i onödan genom de röda skorstenarna tack vare hastighet och korta avskrivningstider m.m. per år. Om den summan försvann från kostnadssidan så skulle antalet resenärer öka direkt vilket skulle gynna ön utveckling och skapa tillväxt.
Vad är sant om mer resande?
En intressant iakttagelse är att dagens rederi redovisat hur mycket man ökat resandet utanför högsäsong tack vare en lågpriskampanj vilket är positivt för ön. I ett annat uttalande så berättar VD i samma bolag att man kan förlänga kampanjen för lägre priser tack vare minskade kostnader vilket också är bra. Jag undrar då hur detta hänger ihop? Om man har fler resande som rederiet redovisar och även räknar om i fler restaurangstolar på ön så kan inte jag förstå varför man måste ha lägre kostnader för att förlänga en kampnj. Även om det är lägre intäkter på dessa passagerare så är det extra passagerare som inte kommit annars (om jag förstår detta rätt).
Är det så att man får mindre intäkter på grund av dessa kampanjer så är det troligen inte fler resenärer totalt och inte heller fler restaurangstolar på ön. Vad är sant i denna redovisning och vem håller rätt på äpplen och päron?
Miljöpartisten som klev ut genom dörren och försvann
Jag har fortfarande inte får besked av vice ordförande i byggnadsnämnden trots att han för snart ett år sedan lovade oss besked om Fide camping. Enligt tidningen anser han att jag är en besvärlig typ som inte bara accepterar situationen. Jag hoppas fortfarande att få besked av miljöpartisten som vi nu väntat på i snart ett år. Det är tyvärr sådant här som skapar misstro mot politiker.
150 miljoner som inte kunde satsas
Vi har lagt ner stora resurser på Fide camping under åren. Tyvärr har södra Gotland gått miste om investeringar på närmare 150 miljoner vilket känns tungt. Att vi inte fått besked under åren gör det hela mycket olustigt med Fideprojektet. I veckan har jag i alla fall fått besked om att det utlovade avloppet som skulle komma 2011 (det fick vi besked om ca 2007) troligen kan komma tidigast 2020. Med tanke på att vi började 2002 så är det inte så lätt att vara entreprenör på Ön. Hoppet är det sista som överger en och därför vill jag tro att vi skall få en redogörelse som kan bringa klarhet i vad politikerna vill och varför vi inte skulle få bedriva camping med övernattning på en campingplats. Utan svar så blir man både förbannad och frustrerad.
Positivt från Region Gotland
Däremot så har andra inom regionen hört av sig och vill diskutera vilket är positivt. Det behövs möten där man kan prata ut med varandra och berätta vad som ger en frustration. Tyvärr blev mötet inställt idag men det är på gång och kommer säkert inom några dagar och jag hoppas få besked om varför man lägger så mycket energi på att stoppa Kärleksnästet på Fide camping. Vi har varit på ett annat intressant möte med regionen där vi kom fram till att man eventuellt skulle starta ett pilotprojekt som skulle kunna ge betydligt fler och snabbare bygglov i framtiden. Det kändes väldigt positivt och jag håller nu tummarna för att detta kommer igång omgående. Vi håller även på med Snäcks camping och hoppas att vi hittar en snabb lösning så att personal och kunder kan känna sig trygg med säsongen 2014. Vill tro att vi är på gång.
ÅTTIO ÅR = RESPEKT
Idag torsdag fyller Farsan 80 år. När man skall fira en så närstående kille på 80 år så måste man gå tillbaka och rota lite i historien. Ja jävlar vad han har fått ifrån sig mycket den mannen. Jag blev glatt överraskad när vi rotade runt lite i hans liv. Har man levt 700800 timmar så hinner man med en del. Jag har kallats serieentreprenör vilket han också skulle kallats om ordet funnits under 60-,70-, 80-, 90-talet Det är kul att han var just serieentreprenör innan ordet var uppfunnet. Det känns rätt entreprenöriellt i sig. Vi är tre barn med egna barn som är stolta över vår farsa och vad han gjort för oss och för ön under sin livstid.
Ett stort grattis till Lars Gunnar Werkelin 80 år den 19/9 2014 och ett lika stort grattis och tack till kvinnan bakom mannen som är vår mor och den som oftast har dragit det tyngsta lasset. De är och har varit ett bra team i 55 år. Bra team brukar bli vinnare vilket är vad vi barn fått lära oss. Pigge 52, Eva 49 och Bobbo 48 lär vara barn så länge föräldrarna är i livet. Jag ser fram emot att bli 80 år och vara lika pigg som farsan. Hans dagliga promenader på närmare 2 timmar bevisar vikten av motion. Nu är målet en galen fest på lördag.