Prisfrågan är viktig för Gotland!
Jag var på min stamrestaurang och åt samma kycklingsallad som jag ätit under något år som dagens rätt. Helt plötsligt hade den gått upp 20 kronor. Kaffet ingick inte längre utan det blev en extra kostnad. Man hade även plockat bort lingondrickan, salladsbordet och brödet som tidigare ingick. Det kändes lite snopet då krögaren lärt oss att betala 95 kronor för detta under 9 månader. Det kändes inte längre som att jag fick valuta för pengarna.
Min fru åt förra året lunch med ett gäng tjejer på en annan restaurang varje tisdag. När sommaren kom gick priserna upp rejält vilket fick dem att sluta med sina träffar på den restaurangen. Jag vet inte vart vi skall ta vägen med våra luncher?
Det känns som en del fått lite hybris när det gäller prisbilden på ön. Kan det vara de lättförtjänta pengarna som Almedalsveckan innebär som får vissa att tappa omdömet precis? De turister som kommer hit vill ha valuta för sina pengar precis som vi bofasta. Jag tycker att vissa företagare borde fundera på vad de levererar och om kunden verkligen får valuta för pengen. Får jag inte det på min stamkrog och då lämnar jag min plats till förmån för någon annan…
Jag är rädd att vi prisar ut oss på Gotland och skrämmer bort turisterna. Vi borde behandla dem som en kund som vi vill ha tillbaka i morgon igen och så är inte fallet på vissa av Visbys restauranger. Ge kunden valuta för pengarna! Har man inte kompetent personal så kan man inte ta fullpris. Det är lite för många som låtsas att de driver restaurang när det gäller kvalitet och service. Men när det gäller att ta betalt så låtsas man inte längre. Prisbilden inom boende, restauranger mm har skjutit i höjden lite för högt hos vissa. Det kommer att straffa sig för de enskilda. Men så länge det finns ett stort utbud finns det ännu valmöjligheter för kunderna.
Jag blev kontaktad av en reporter från lokaltidningen som hade bestämt sig för en vinkling av en grupp som jobbar med en idé om lågprisfärja till Västervik. En grupp som har klart med rederi och mycket mer. Jag kände inte igen hans beskrivning och försökte förklara min syn. Han tyckte att jag borde ta tag i frågan och jag kontrade med att det borde var Gotlandspress som drev frågan då de är en av de företag som skulle tjäna mest på en utveckling av Gotländsk turistnäring. Nya Tidens Media i Norrköping (som äger våra lokaltidningar) har medel att nå ut till både gotlänningar och en stor del av våra besökare. De är redan en av de största ägarna i Gotland Promotion som borde vara den självklara organisationen för att jobba på att få till stånd en lågprisfärja.
Han kom tillbaka till samma fråga gång på gång från olika vinklar och ville att jag skulle svar ja eller nej på frågor som var styrda till samma mål. Jag var otroligt tydlig mot honom och berättade att jag och många fler på ön är oroliga för den utveckling som vi har just nu. Jag berättade att jag personligen har varit inblandat i att försöka få igång ett konkurrerande rederi förut och att vi försökt se på möjligheten under ett antal år. Förutsättningen att lyckas hänger på att vi på Gotland kan samarbeta om detta.
Jag berättade att vi för några veckor sedan träffade en kille som beskrev ett lyckat projekt som han själv varit med och startat. Mellan Helsingborg och Helsingör hade Scandlines monopol under många år (ägt av Danska och Svenska staten). 1996 när han tog upp konkurrensen så hade monopolisten 1,5 miljoner bilar, ungefär vad dagens rederi har i passagerare. Två år senare hade hans bolag HH Ferries 0,6 miljoner och Scandlines hade då 1,9 miljoner. Linjen ökade på två år med ca 75% och nådde upp till ca 2,5 miljoner bilar 1998. Samma effekt fick vi när vi startade Gotlandsflyg och Kullaflyg. Lägre priser, mer frekvens, fler platser och bättre service ger en enorm utveckling.
Jag är övertygad om att Gotland skulle nå upp till 300 000 fler gästnätter efter tre år med konkurrens. Det i sig skulle skapa en ny framtidstro vilket vi behöver nu. Signalen är rätt tydlig från regeringen om att ön inte får mer i bidrag. Under tiden som ledningen inom kommunen och regeringen försöker hitta en lösning så tror jag att vi måste agera. Kommer det mer pengar så att biljettpriserna blir lägre får vi väll lägga ner igen. Det skulle vara med glädje i så fall. Men att bara sitta med armarna i kors har vi inte råd med inom besöksnäringen.
Jag träffade Jan-Erik Nilsson och frågade om det var sant att Destination Gotland inte skulle påverkas om det kom in en konkurrent. Han förklarade att det var riktigt och att han inte hade något emot att man fick in ett konkurrerande rederi. Jag kan förstå honom då en monopolist alltid får skit oavsett vad man levererar då det inte finns något val för kunden.
För att kunna få hit ett rederi förklarade jag för journalisten att man först måste ha hamnplats i Visby hamn. Sedan måste vara överens med ett 40-tal företag inom inom besöksnäringen så att de vill vara med och satsa på ett rederi som kan konkurrera med priser och tider. Förutsättningen för att köra billigt är låga kostnader. Till exempel kort sträcka, en ekonomisk fart, bra förutsättningar med hamnavgifter mm. Detta är lika möjligt som när Gotlandsflyg startade om vi hjälps åt. Ingen klarar detta själv men om många gör lite så kan vi gör skillnad.
Signalen från regeringen verkar väldigt tydlig om att ön inte kommer att få mer i bidrag. Nu får vi se vad våra styrande Mp och S klarar av att förhandla fram. En lösning är antingen mer pengar eller åtgärder som gör resandet billigare. Kommer det mer pengar så att biljettpriserna blir lägre lägger vi ner våra rederiplaner med glädje. Men att bara sitta med armarna i kors och vänta på att Åke och Stefan skall komma med något besked ligger inte för mig (det finns ju ingen som helst tidtabell för besked). Det känns lite vanskligt att man satsar allt på ett kort och detta kort innebär att Anders måste lätta på lädret och punga ut med minst 200 miljoner till nu och ytterligare 100 miljoner till efter 2015 när de nya utsläppsreglerna börjar gälla. Det skulle innebära att trafiken skall ha 2 miljoner per dygn i bidrag året om. Inom besöksnäringen har vi inte råd att bara sitta och vänta utan måste agera nu!
Journalisten ställde en mycket bra fråga om vem som skall ta tag i detta? Jag skulle absolut vara med i en sådan satsning och skulle kunna tänka mig att vara den som tar tag i frågan om det finns fler som vill vara med. Vi avslutade samtalet med att jag skulle få artikeln uppläst innan den publicerades. Nu blev det inte så vilket kändes lite snopet.
För övrig tror jag att det är fullt möjligt att en ny färjelinje skulle kunna komma igång till nästa år om det finns intresse i näringen att satsa på en spännande utveckling som troligen skulle ge Gotland det lyft man kan önska. Vi skulle satsa på en lågprisbåt med bra kvalité. En båt som hade minst 20 000 biljetter för en hundralapp t.o.r. Biljettpriser som skulle landa på ca 30% i snitt under dagens båtar. Detta är vad ön behöver!
Det är bra att Gotlandsupproret jobbar på med staten men under tiden bör vi prova nya lösningar och just nu skulle vi inte skada den ordinarie trafiken något med ytterligare en färjelinje. Eventuellt är det så att alla vill åka väldigt snabbt och därför inte väljer en långsammare färja. Det finns som bekant olika synpunkter på detta och det vore väl bra om man provade utan att någon kommer till skada? Vi har idag mängder av sommargotlänningar, barn till bofasta öbor och turister som väljer bort ön på grund av kostnadsskäl .
Jag var och tankade häromdagen och huvudet var lite fullt av olika saker. Jag gick på toa och när jag skulle gå och betala ringde telefonen. Jag glömde bort att betala och tog en smitnota! Gissa om det var pinsamt när föreståndaren ringde och frågade om jag glömt något i samband med tankningen?
På onsdag fyller den här lilla tjejen 3 år. Det är hon som klättrar högst och tål mest. Hon påminner väldigt mycket om sin mor och det ser ut att bli en riktig pojkflicka. Grattis i förskott Towe!
Livet känns väldigt rättvist just nu. Det finns ordentligt med
tid för barnen och frukost på bryggan är sommar skönt.
Sommar på riktigt på något sätt.
Vi var på krogen i Lickershamn och åt. Bra mat och lämplig för barnfamiljer. Det är kul att det verkar gå bra för en del krogar på landsbygden. Gotland är nog en av de krogtätaste kommunerna i landet. Jag förstår att det är underskott på kvalificerad personal. Jag har två nära vänner som fått problem med nyckelpositioner på krogen och just nu dubbeljobbar de för att få allt i hamn. Jag vet att det inte är speciellt poppis hemma. Tyvärr har det en tendens att bli på ett liknande sätt varje år. Ägarna blir som gummiband och får jobba på ett sätt som inte är helt friskt. Men det är den typen av entreprenörer som får hjulen att snurra.
Jag lyssnade på en annan entreprenör Susanne Liljenbergs sommarprogram (Gotlands radios sommarpratare). Jag kan verkligen rekommendera det. Här får man gratis energi i kubik. Gå in på nätet och plocka upp hennes program! 60 minuter senare är du fulltankad med bra energi och kan troligen gå på vatten. Hon är grym den där qvinnan. Ett körkort och hon är fullkomlig. Jag vet att Visbys taxichaufförer håller tummarna för att hon skall kuggas. Hon har nämligen blivit bästa kund tre år på raken. Den ense bröd den andres…
Fast jag vill bli behandlad som gäst och inte kund när jag går på restaurang. ,) I övrigt bra skrivet, höja priserna är ju lättaste sättet att tjäna mer, men inte på lång sikt om man inte erbjuder ett högre värde.
Bra tänkt kring priserna. Var flera gånger på Gotland förr, brukade bo i stuga på Kneipbyn, enkelt men prisvärt och trevligt. Även restaurangen där hade nog också överkomliga priser, eftersom jag minns en del goda middagar därifrån.
Kollade båtresa med bil för i våras och det kändes som rätt mycket pengar, minns ingen summa dock. Hörde nyss att en enda kanelbulle kostar 25 kr på ett bageri i Rute – så nej, inte med den prisnivån. Synd, för Gotland är ljuvligt.
Har man på Gotland lyckats med turism, militärer, högskoler, etc … Man tycker bara att man är så bra men så åsidosatta av fastlandsbefolkningen. Är det så fint på Gotland så får det väl kosta! Att tjäna pengar är väl något som de flesta vill, sedan vill vissa tjäna det på alla sätt …