Vem driver egentligen med vem?
Leken med barnen har inga gränser.
Prinsessor och riddare ändras snabbt till klättring på äventyrsbanan
för att sedan övergå till såpbubblejakt.
I den här åldern skiftar det snabbt.
På förmiddagen förra fredagen fick jag ett sms om att Sveriges radio har gjort ett satirinslag om Drömstugan på över 2 minuter som sänts över hela landet. Jag blev såklart nyfiken och samtidigt glad att de från P3 väljer att ägna tid åt vår affärsidé i en rikssändning. Jag höll just då på och leka med barnen och måste avsluta innan jag kunde komma åt en dator. När jag äntligen fick möjlighet att lyssna så skrattade jag gott. Jag kom ganska omgående att tänka på ett lokalt kult-rockband, Smaklösa, som passade på att göra en rock-dia när MTV och alla påkostade rockvideos var som hetast. Jag tänkte att vi borde göra en reklam-dia inspirerad av Sveriges Radios inslag.
Jag kontaktade min driftige marknadschef inom Drömstugan, Victor Jansson, som tände på idén. Vi spånade vidare och bestämde oss för att använda Sveriges Radios satir och bara bildsätta den för att på så sätt få en reklam-dia. Vi begav oss på en biltur på Gotland och fotograferade i de miljöer som de nämnt i radioinslaget. Det var kort om tid, vi hade bara en dag på oss för sedan skulle jag till London.
Att Sveriges Radio gör ett sådant ”reklaminslag” är något helt unikt. Det värsta misstag man kan tänka inom SR är att göra är just reklam för någon. Enligt min mening så görs det hela tiden med lansering av nya låtar, produkter och företag. Hur man drar den här gränsen är svårt att förstå för många. När reklamdian var klar satte vi in en helsidesannons i Dagens Nyheter där vi tackade Sveriges Radio för deras reklaminslag. Vi berättade om reklam-dian som vi gjort av deras inslag och hänvisade till vår hemsida dromstugan.se där man kan lyssna och se resultatet. Vi var även beredda att betala en summa på 10 000 kr för deras jobb om man från ledningen slog oss en signal. Vi är helt klara på att SR inte kan ta betalt, men vi vill skänka dessa pengar till något välgörande ändamål och ville bara ha ett okej från dem.
Söndagen den 15/8 kom DN ut med vår helsida och jag väcktes av den första journalisten strax efter kl 08 som ville ha en kommentar till annonsen. Sedan var det en strid ström hela dagen med vänner, journalister och helt okända personer som gillade vår kreativitet. Vi hänvisade läsare till vår hemsida dromstugan.se som fick betydligt fler besök än vid tidigare annonser i DN. Jag mötte helt okända människor på gatan som kommenterar vår lilla kupp. Till och med revisorn ringde och grattade. Det var flera dagar efteråt och han skrattade ännu vilket kändes verkligen hjärtligt.
Dagen efter fortsatte journalister och andra att höra av sig så det blev inte så mycket gjort den dagen. P4 Riks ringde bland annat och ville göra en direktsänd intervju kl 14.40 vilket jag inte kunde, men efter lite tjat fixade jag så att vi kunde ta en paus i det mötet som var planerat då. Man gjorde en mini-intervju för att få fakta till den direktsändning som skulle gå av stapeln under eftermiddagen. Även Sveriges Radio Gotland ville ha en kommentar gällande annonsen i DN.
Jag har haft en konflikt med vår lokalradio i över fyra år. Jag har konstant vägrat att uttala mig i deras sändningar efter en incident för några år sedan. Den späddes på när en av deras gamla trotjänare förklarade att det bara skulle skada mig om jag inte var med i deras program. Antingen kunde jag tyda det som om de avsiktligt skulle skada mig eller att jag inte skulle få möjlighet att använda deras media till att föra fram de budskap som jag vill ha fram. Det senare är väl det mest troliga då enda anledningen att vara med är att kunna nå ut till en stor skara människor med ett budskap. I alla andra medier så kallas sådant för PR.
Då jag insåg det roliga i hela den här historien bestämde jag mig för att gräva ner stridsyxan och öppna upp för att vara med även i lokalradion. Reporterns ingång var den samma som kollegernas på riksradion. Att man ville ta upp det här med annonsen och det var hela poängen.
P4 Riks skickade sedan ett sms. ”Hej. Xxx heter jag och jobbar på P4 Extra. Vi har gjort om upplägget i vårt program så vi har inte med dig idag. Hälsning xxxxx.”
Jag förstod då att man från högre ort lagt munkavel på redaktionen och kunde inte låta bli att ställa frågan via sms: ”innebär det att det stryks eller flyttas?”
Två timmar senare kom svaret som var helt givet: ”Hej. Vi stryker hela grejen. Hälsningar Xxxxx.”
När sedan Sveriges Radio Gotlands reporter kom så var han väldigt noga med att förklara att reportaget inte skulle handla om annonsen utan om utvecklingen på Gotland och om mitt företagande. Jag fick möjlighet att berätta om planer vi har och hur bra det går inom Drömstugan som bland annat stod för 1/3 av alla fritidshusförsäljningar på Gotland 2011. Han gillade personligen vårt drag med annonsen och tyckte att vi prickat in poängen på ett bra sätt. Han frågade till och vilken mediabyrå som hittat på detta. Det var lite kul att förklara att vi är tillräckligt kreativa i bolaget för att göra sånt.
Jag har fått bekräftat att man inom Sveriges Radio fått klara problem och givit redaktionerna direktiv uppifrån. Drömstugan är nu något unikt i Sveriges Radios historia. Det är ett varumärke som är så hett att man från högre ort lägger sig i om det får diskuteras eller ej i Sveriges Radio. Det som började som ett skämt har blivit allvar och kanske mer känsligt än politik, religion och rent av de mest infekterade säkerhetsfrågor? Min förra fru som var från Göteborg, ansåg att man får skämta om allt bara det inte handlade om henne. Jag tycker mig känna igen inställningen hos Sveriges Radio! Jag tror bestämt att man har kontor i Göteborg och att det eventuellt kan finnas ett samband…
Journalisternas inställning är intressant då de låter sig styras! Om något bolag, politiskt parti eller en privatperson skulle försöka lägga locket på och lägga en händelse bakom sig – som till exempel vår kung ville göra – DÅ är journalisterna där som hökar och vill ha svar på varför. Men när publik service går in och lägger locket på, så är det ingen som sätter igång något drev. Det är skillnad på skit och pannkaka och i det här fallet kan man fråga sig vem är det som driver med vem?
Sveriges Radios VD Mats Svegfors säger att Sveriges Radio är reklamfritt! Jag menar att Sveriges Radio vill försöka vara reklamfritt. Det skulle vara intressant att höra vad som är reklam och inte i hans mening. Självklart försöker alla PR-byråer få inslag som handlar om deras uppdragsgivare mm. Just nu använder man ofta knepet att ta hjälp av diverse undersökningar för att få in varumärken och företagsnamn m.m. i radion. Det är därför som journalister är överösta med pressutlåtanden från bolag och lobbyorganisationer vilket Mats förstås känner till.
Jag skall passa på att kort förklara vår affärsidé för Mats och hans kompisar på SR då han troligtvis kommer att läsa dessa rader. Drömstugan skall leda utvecklingen av dagens campingar och göra dem till lönsamma året runt campingar med en betydligt högre kvalité. De skall vi göra genom att privatpersoner med normala plånböcker skall ha råd att köpa en stuga i bästa läge, genom att stugorna alltid är tillgängliga för hyresgäster under den tid ägaren inte vistas i sin stuga och genom att ägarna skall ha semester på semestern och inte klippa gräs, rensa hängrännor mm. (Skötsel av stugan ingår). Större delen av överskottet för stugförsäljningarna skall investeras i anläggningarna och vidare utveckla deras affärsidé.
Partyladan med Julia Jubilar och hennes man och delar av musikereliten på ön.
Den sista veckan har det varit fest och åter fest. Richard Branson bjöd på en oförglömlig fest förra onsdagen. Lördag var det en galen 80-tals fest för två 50-åringar som firade 100 år ihop. Tisdag var det 40-år fest för en mycket omtyckt gotländsk alkonstnär. Hon önskade sig bara musik och vi fick en oförglömlig live-spelning där stora delar av ön musikerelit byttes av hela tiden. Massor av ståpäls blev det i den gamla ladan där man på något sätt tillverkade kubikvis med bra energi.
I torsdags var jag nere och tog en fika med grabbarna på gubbdagis i Burgsvik. Det är min hemmaplan och det finns ett härlig drag i bygden. Den här typen av mötesplats behövs och gör skillnad. Det bubblar verkligen av kreativitet på Sudret. På kvällen var vi på Fårö och fest hos en väninna till oss båda. Monika var yngst i sällskapet och vi lade oss redan vid ett-tiden. Värdinnan blev helt förskräckt av att vi redan skulle krypa till kojs och de övriga fortsatte dansa till sex och sedan tog samtliga ett morgondopp innan de gick till sängs.
Min partyfru med sin bordskavaljer i Skåne.
I lördags var det direktflyg till en annan 50-års fest i Skåne. Vi landade 11.30, ungefär samtidigt som solen bröt igenom efter dagar av regn. Jag räknade med att det skulle vara en fest för ca 40 personer. När vi kom fram stod det ett jättepartytält uppställt för 230 personer och vi fick ett strålande väder. Även här höll festen på till 06 men vi valde att promenera hem i den skånska sommarnatten strax efter klockan två. Jag sitter nu på flyget hem och inser att vi nästan har fjorton dagar ledigt innan jubileumsfesterna sätter fart igen. Jag skall inte klaga utan bara njuta av alla dessa intressanta människor som vi får möjlighet att träffa.
Nu är det en spännande vecka och vi får se om de hör av sig från SR om pengarna.
PS. Klickar du på länken så kommer du till satirprogramet och klickar du på knappen nedanför så startar du diabildsvisningen som skall synkas till Sveriges Radios satir.
hahaha, så jävla kul! Du är grym!
Ha ha, roligt om Drömstugan! Och som ni bildsatt 🙂 Mycket reklam för programmet – hade aldrig hört talas om dem förut.
Allt gott!