Bidrag med 2 miljoner per dag i 3650 dagar
Det är mycket siffror i rullning när det gäller båttrafiken. En del pratar om mopedfart och tror att man kör på samma premisser i vatten som på land. Ekonomifart till sjöss för fartygen är ofta mellan 18–22 knop beroende på typ av båt. Sträckan Visby–Oskarshamn är 12 mil och 586 gånger per år har den färre än 250 passagerare ombord. Dagens båt drar ca 18 000 liter drivmedel när den går i 28 knop på den turen, enkel väg. Delar man upp det per person och mil blir det ca 7,5 liter per mil och person om snittet på dessa turer är 200 passagerare. 7,5 liter per mil x 12 mil x 6,75 kr litern = 607 kr per person vilket motsvarar kostnaden enbart för bränslet vid en enkel tur.
Det ger en bättre bild om varför dagens 420 miljoner inte räcker till att betala för en vintertrafik. Enligt Gotlandsupproret så skulle det behövas 200 miljoner ytterligare och till 2015 så lär det behövas minst 100 miljoner till. Då skulle vi vara uppe i 720 miljoner eller 1,97 miljoner i bidrag per dygn för att få vägpriser. Jag antar att alla förstår att någonstans måste det finnas en gräns för hur mycket man kan kräva innan de resande måste göra avkall på sina krav om ännu snabbare båtar, två hamnar och samma turlista. Två miljoner per dag i subventioner låter för mig inte helt rimligt att kräva.
Om man fick drömma, vad skulle man då kunna gör för två miljoner per dag? På måndagen skulle man kunna betala för 4 ungdomsgårdar under ett år. På tisdagen skulle man kunna införa bussiga kortet igen. På onsdagen skulle man kunna betala ränta och amortering på ett nytt ridhus för 60 miljoner. På onsdagen och torsdagen skulle man kunna betala ränta och amortering på en multiarena för 120 miljoner. Lördag och söndag är man ledig och spar pengarna till nästa måndag för då skall man betala ränta och amortering på renoveringen av Visby Ringmur som man satsat 180 miljoner på för att renovera och säkra den för eftervärlden samt bygga upp värngången längs hela muren som kommer att bli en stor turistattraktion framöver.
Då har det gått 8 dagar av de 3650 dagar som vi skall spendera 2 miljoner per dygn på. (Jag räknar med att 10 års avtalstid med 720 miljoner om året motsvarande 7,2 miljarder) Det kommer bli jobbigt att få iväg alla pengar och det är nu 7 184 000 000 kr kvar att spendera. Det finns ju en baksida på alla mynt och den baksidan skulle säkerligen vara att vi fick en hamn och platsen skulle väljas för att få den kortaste sträckan. Troligen skulle man behöva ta en slant till den trafiken. I drömmar går det att göra mycket smartare saker med pengarna.
Men nu är nu och då får vi göra bästa möjliga av framtiden. När vi startade Gotlandsflyg fanns det en negativ svans som tyckte att vi absolut inte skulle ge oss in i flygindustrin. Vi kunde ju inget, som de sade, och det var en viktig del av Gotlands utveckling och den skulle vi låta dem som kunde bättre sköta. Med facit ibland så vet vi hur det gick. I rederibranschen tror man på vår satsning och många hänvisar till den lyckade satsningen i Helsingborg som var liknande och gav ett merresande med 66% på två år. Man viftar med röd flagg för att det finns en spelare som kommer sätta käppar i hjulet för detta. Vi får se om det blir läpparnas bekännelse när det gäller att jobba för Gotlands bästa. Vi kan vända den här trista utvecklingen inom besöksnäringen om vi bara håller ihop. Det ser ut som om vi skulle kunna ha ett alternativ redan sommaren 2013 om alla gör sitt bästa för att lyckas.
Det som absolut händer med konkurrens är att monopolisten börjar agera och det är en del av vad vi vill med ett nytt rederi. Vi kan redan se frukten av att vi finns på spelplanen. Aldrig tidigare har DG gjort liknande utspel som de gör nu och det är bara början om vi får till ett konkurrerande rederi. Det var exakt samma sak när vi startade Gotlandsflyg då började Sky Ways att agera med priser och marknadsföring på ett sätt som Gotland aldrig tidigare set maken till. Jag minns luftbron där priset helt plötsligt sänktes med nästan 80% och det gick flyg varannan timma.
Likadant gjorde SAS innan vi startade i Ängelholm. Kommentarerna då var att det var kampanjer som var inplanerade sedan lång tid tillbaka och att de inte hade något med den ev nya konkurrenten att göra. Historien har en tendens att upprepa sig. Det viktiga är att det är bra för destinationerna och deras utveckling. Sund konkurrens skapar fördelar för passagerarna vilket leder till ökat resande och ökad marknadsföring hos transportörerna.
Tillsammans kan vi gör skillnad på Gotland!
Bra sätt att angripa problemet på, bryta ned pengarna kr/dag och att visa på alternativa investeringar som de flesta kan relatera till.
Vore fint om fler kunde göra så, istället för att ta till arga uttryck när orden tryter.