Trist tisdag
Ovanligt seg tvist
Tisdagen var en ovanligt tråkig dag i mitt företagarliv men det tog 35 år och över 40 olika företag innan den första konkursen blev verklig. Tisdagen den 5 februari 2013 klockan 15.55 lämnande jag in mitt livs första konkursanmodan till Gotlands Tingsrätt. Det är sviterna efter en väldigt långdragen tvist där vi tycker att vi försökt att komma tillrätta med problem genom att agera och ta ansvar. Tyvärr har det gått troll i hela affären och den bevisar att när parter börjar diskutera genom ombud så blir det tillslut så ohållbart dyrt att rättegångskostnaderna överstiger det ursprungliga felet med flera hundra tusen.
400.000 kr i rabatt
I korta drag har vi sålt en av de icke renoverade lägenheterna på Snäck för en miljon. Lägenheten hade fel i form av fuktskador som vi inte kände till då vi aldrig bott i den. Korken AB valde att rabattera lägenheten med 40% genom att köpa en nyrenoverad lägenhet i samma hus som kunden valt. Vi hade aldrig satt vår fot i den nyinköpta lägenheten utan vi köpte den av en mäklare efter köparens önskemål. Motparten hade sett ut lägenheten och drev på väldigt hårt att de skulle ha den för att få slut på denna tvist. Direkt efter köpet gjorde vi ett byte där vi återtog vår orenoverade lägenhet för 1 miljon och gav kunden den ny renoverade lägenhet som han ville ha för 1,4 miljoner.
Vi hamnar mitt emellan två parter
Efter en tid visade det sig att badrummet hade fel vilket vår säljare accepterade att fixa. Hans byggfirma skulle åtgärda det som de missat vilket är den rätta gången. Köparen (Fransson) accepterades inte detta utan skulle nu ha ekonomisk ersättning på lite mer än vad de gav för sin första lägenhet. Därför stämmer köparen Korken AB som därmed skall ta alla rättegångskostnader. Korken anser att vi köpt oss fria från problemet när Fransson fick välja ut den lägenhet som de ville ha. Jag trodde att man bara kunde transportera kraven till ett annat bolag, men det går inte och Korken som är ett bolag under avveckling blir tvunget att ta alla rättegångskostnader för att sedan kräva dessa av säljaren. Vi har försökt att få de båda parterna att förlikas men köparen vägrar om de inte får ersättningar på lite mer än en miljon kronor.
Kraven växer med 300 000 hela tiden
Från början var kravet att renovera om hela badrummet för ca 100-160.000 kr. I nästa skede var kravet ca 400.000 kr, för att därpå bli närmare 700.000 kr och nu när det är rättegång så är kravet strax över en miljon kronor. Om vi vinner så skall köparen Fransson betala rättegångskostnaderna och förlorar vi så skall vi kräva dessa av säljaren. Det senare var nya fakta för mig vilka jag fick på tisdagskvällen och därför beslutade jag mig för att dra tillbaka konkursen och låna in de pengar som behövs för att kunna betala rättegångskostnaderna som vi tillfälligt skulle få. Det innebär då bara ett tillfälligt minus i likviditeten och därför återtog jag konkursansökan onsdag morgon kl 08.30. Jag hade då varit i konkurs i 16 timmar vilket är nytt rekord för min del. Jag vet nu hur det känns att vara i konkurs vilket inte känns bra alls trots att ingen skulle ha förlorat några pengar.
Jag hade för två år sedan nästan 40 olika bolag och bestämde mig för att halvera antalet, vilket jag lovat min fru som tycker att tiden skall omprioriteras. Idag är det ca hälften kvar och Korken har ingen verksamhet sedan några år och är därför under avveckling.
Sveriges bästa PR-byrå vinner Gotlandstrafiken
Jag har fått rapporter om att Sveriges duktigaste PR-företag JKL dominerat totalt i Stockholm och att de just nu lägger en bombmatta som träffar varenda statsanställd som har det minsta att göra med Gotlandstrafiken. JKL vet att det är i Stockholm som allt görs upp och då spelar det mindre roll vad vi gör på ön. Tyvärr känner jag att vi inte kommer att kunna påverka detta när de styrande inte är helt klara över vad vi vill. Ett velande Gotland är det bästa för JKL och deras uppdragsgivare.
Jag är ganska säker på att kapitalet vinner detta krig om framtida trafik och vid rodret när krutröken lättar kommer Erik D att stå med sitt monopol. Det finns en hel del som anser att Gotland skall jobba vidare med dem efter en låtsasupphandling där det inte kommer finnas några andra seriösa anbud. Jag kan tänka mig att de skulle se bra ut om det skickades in anbud på Gotlandstrafiken från något rederi som inte är speciellt seriöst för att bättra på rederiets rykte. Det skulle troligen en PR-byrå rekommendera i alla fall.
Det är ett fult spel som pågår och det verkar som om allt är tillåtet i krig, kärlek och Gotlandstrafiken.
Enda möjliga utmanaren
Den enda möjliga utmanaren är som jag ser det att Gotland tydligt kräver tre parallella upphandlingar.
- En statlig upphandling av båtar är en viktig del för att skapa en sund konkurrens. Staten äger båtarna men har ett privat driftbolag som kör dem.
- En driftupphandling av dessa båtar. Egentligen exakt som det fungerar idag mellan Destination Gotland och Gotlandsbolaget. Skillnaden är att man då byter ut Gotlandsbolaget som ägare av båtarna mot staten. Detta för att få in ett incitament att tjäna pengar på att köra så många människor som möjligt i stället för att affären skall vara handla om att köpa och sälja fartyg.
- Den planerade upphandlingen som påminner om den förra.
Mer pengar är eventuellt ön största problem
När affärsidén blir att tjäna pengar på att transportera människor igen i stället för att köpa och sälja fartyg så kommer det att hända mycket på båtarna. Det innebär att vi kan göra resan till något kul och spännande där passagerarna vill spendera pengar och trivas. Ett dröm som skulle kunna utveckla Gotland på många sätt.
Nu känns det som om Gotland sitter i en guldsits men eftersom en del tror och hoppas på mer pengar så finns det risk att stjälpa hela tuvan. Det är inte så att Gotland går under med nuvarande rederi och deras båtar men möjligheten till ett snabbt tillnyktrande inom företagsklimatet är långt borta. Skall vi skapa optimism inom den gotländska näringen så behövs det ordentligt nytänkande med konkurrens som ger ökat resande. Det krävs också att vi är enade om X antal pengar och gör det bästa möjliga av dem. När vi hela tiden tror på mer pengar så kan vi inte vara kreativa utan detta överlämnar vi till staten att vara.
När våra krav bygger på en större plånbok och vi vägrar att hjälpa statsmakten med en prioriteringslista för den framtida trafiken lämnar vi över till staten att prioritera. Det är ett spel och jag hoppas att de inblandade vet vad de gör. En sak är i alla fall säker: när vi får den nya trafiken så kan alla säga att de var emot detta och ingen kan pekas ut för att ha försökt att driva en speciell linje.
Jag är glad att gruppen i alla fall låter de sydliga hamnarna konkurrera om trafiken vilket är ett positivt framsteg.
Spännande tidtabeller tar form
Dagens ljusglimt är den tidtabell för en eventuellt kommande trafik med mötande båtar som vi jobbat fram utifrån det förslag som kommit från trafikverket. Den tidtabell som presenterades i dagarna skrämmer gotlänningar för en förändrad trafik. Vi har diskuterat behoven med många inblandade. Efter ett möte idag med idrotten kan vi presentera en tidtabell som kommer att vara en klar förbättring mot dagens tider. Förhoppningsvis kan det ge en lite mer positiv bild av nya trafikidéer. Det absolut bästa för idrotten vore om de kunde transportera över ca en miljon från av de statliga pengarna till idrottsrörelsen så att de kunde flyga i lite större omfattning och samtidigt kunde föreslagna turlistor förändras något.
Ladda ner läsvänlig PDF här ››
Konkurrens ger utveckling och energi
Jag sitter i Oskarshamn och skall strax träffa kommunalrådet och några medarbetare till honom. Jag har inte klart för mig vad de vill diskutera men det är så klart kring Gotlandstrafiken. Min tanke är att vi skall konkurrensutsätta alla inblandade i Gotlandstrafiken så att produkten blir bättre på alla punkter. Idag hänvisar både hamnar och rederier till att de skött det här i så många år och därför borde de vara självskrivna även i framtiden. Tyvärr är det precis tvärtom. Alla har blivit feta katter och orkar inte göra något extra. Men genom konkurrens har det blivit fart och engagemang. Detta engagemang skulle jag vilja se även bland rederierna. Jag skall även passa på och försöka förhandla om en camping i Oskarshamn som har potential ihop med en vän från Kalmar.
Vem vill inte ha 10 miljoner resenärer?
Den upphandling som nu uppstår skulle kunna bli på 20 år för hamnarna om vi får statliga båtar i Gotlandstrafiken. Detta skulle innebära mer än 10 miljoner resenärer under den tiden. Den mängden människor ger såklart en hel del arbete och nya affärer i stort och smått. Nu har det uppståt en sund konkurrens och då är Västervik beredda att halvera hamntaxan och de har från början kortare resvägar vilket gör det alternativet väldigt attraktivt. Det innebär samtidigt att Oskarshamn måste ta sig en ordentlig funderare på vilka fördelar de har på riktigt.
Genom konkurrens skapas utveckling och en växande marknad medan motsatsen skapar frustrerade kunder och ofta en minskad marknad. Här har Gotlandstrafiken personifierat just detta under flera år. Gotland skall göra sig sexig och intressant så att vi får en av hamnkommunerna som en bra partner . Detta skall i slutändan ge lägre kostnader och intressantare reseupplevelse. Målet är lägre biljettpriser och fler gästnätter för samtliga inblandade. Hur det än går mellan hamnarna så vill de vara kompisar med Gotland och det skall vi utnyttja på ett positivt sätt för ön framöver. Här finns det väldigt spännande tankar som gillas av alla tre hamnregionerna.
Livet förändras på några minuter
Tjejerna har börjat spela innebandy och klarar av att hålla klubban rätt men det är allt för mycket höga klubbor för att tandläkaren skall gilla deras spel. Jag jobbar på att få till bollkänsla och bra balans. Till helgen är det premiär med skridskor vilket blir intressant. Jag var i tisdags på Solbergabadet och simmade precis som många andra också gjorde. Jag tror att det har något med nyårslöftena att göra att bassängen är mer välbesökta än vanligt under januari och februari.
Jag läste om simklubbens tränare som gått bort väldigt snabbt och tragiskt. Jag träffade honom när jag skulle försöka öka hastigheten på simningen för ett år sedan. Det var en mycket sympatisk kille som var extremt omtyckt som tränare av både föräldrar och ungdomar. En väldigt tragisk händelse som verkligen berör.
Gör något bra av den här dagen!
Det är viktigt att göra något bra av sådana händelser och leva i dag. Jag tänker på historien där Puh frågar Nasse ”Vilken dag det är det?” ”Idag” svarar Nasse. ”Å jag älskar den dagen”, säger Puh.
Lev idag för den dagen kommer aldrig åter.