Det mesta löser sig med tiden bara man lever varje dag
Nya matvanor
Under tiden i Thailand så läste jag en bok som heter Matrevolutionen. Den har förändrat mitt liv och stärkt min tro på riktig mat. Att man går ner några kilo är bara bonus för allt annat som händer är det som verkligen betyder något. Riktig mat ger ett längre och friskare liv vilket man förstår när man läst boken. Det är inte klokt vad mycket skräp livsmedels industrin producerar. En del anser att jag tar lite för mycket risker med MC-körning, flyga på vingar, skärmflyg, rymdflyg m.m. När jag läst boken så inser jag att det är helt ofarligt när jag jämför med hur hela mänskligheten äter ihjäl sig. Det absolut farligaste som finns och som flest dör av är skräpmat. Jag har nu levt i tre månader utan bröd, pasta, potatis och sånt som innehåller mycket kolhydrater. Jag sover bättre och är betydligt piggare plus att det saknas sex kilo på mig idag. Det här fungerar utmärkt! Jag kan skippa konstiga pulver, piller och i stället frossa i såser, ostar, kött vin, fisk och grönsaker så att jag blir ordentligt mätt. Det är det enkla som är det svåra, vilket innebär att jag nu äter riktig mat för det mesta.
Kärleksnästet reser sig på nio
Annat som nu fungerar är att det börjar vända på många plan. Det börjar lossna i affärer och det ramlar in en hel del förfrågningar på föredrag m.m.
Idag kom beslutet från länsstyrelsen att de underkänner Byggnadsnämndens avslag på bygglovet i Fide för vårt Kärleksnäste. Detta gör också att åklagaren lär få svårt att vinna det här ärendet. Jag tror att det snart blir bygglov och kärlek i Fide igen. Jag väntar med spänning på Daniel Bergvall som lovade att återkomma för snart fyra månader sedan då vi tidigare var missnöjda med återkopplingen och den utdragna processen i Fide. Hoppet är det sista som överger oss så vi väntar med spänning på besked från Byggnadsnämdens vice ordförande.
Ett annat bygglov som nu efter ca fem år verkar vara på gång gör att vi förhoppningsvis skall kunna sätta spaden i marken igen. Det blir ett grymt bygge och det är nog precis så väldigt många kommer vilja bo under sin semester.
Apropå semester så har vi beställt drygt en kilometer villavagnar till ett nytt koncept som skall vara klart till sommaren och ännu mer är på gång redan i år!
Janne Norrby har gått ur tiden
I fredags hade vi ett underbart par från Burgsvik på besök. Det blev riktiga diskussioner om sånt som är väsentligt i livet. Bland annat kom vi in på Burgsvik som har ett härlig Go just nu i samhället. I fokus för detta står Folkeryds konditori och gubbdagiset. Där är det riktiga möten och när människor möts på riktigt så händer det grejer.
Vi diskuterade gemensamma vänner och kom att prata om Janne Norrby som var min bästa kompis på 60-talet. Jag var en av de sista som föddes på BB i Burgsvik och levde mina sex första år i en Bullerbyliknade tillvaro som Burgsviksbo. Jag minns hur jag och Janne hängde ihop i vått och torrt.
Ett starkt minne är när vi var på Hoburgs hemmamatcher där bröderna Widén härjade. Det var stora tuffa killar och Jannes storebror Stefan spelade också med A-laget. Minnena var många och väldigt positivt laddade.
Dagen efter får jag ett SMS om att Janne dog igår. Jag och Janne hade bara kontakt när jag bodde i Burgsvik så jag vet inte speciellt mycket om hans liv. När jag var sju och flyttade till Visby så var han åtta och fylld av bus och en tunga som alltid gjorde olika grimaser. Jag såg upp till Janne som tog för sig av allt. Han var väldigt tidigt med allt som vuxna gör och blev framgångsrik bland tjejerna lite väl tidigt.
När vi flyttade till Visby som sjuåring blev jag bästis med en ny Janne. Stads-Janes pappa körde bananbilen och en gång när Stads-Janne följde med pappan på en södertur så kom de båda Jannorna att snacka och Burgsviks-Janne fråga de om Stads-Janne kände Pigge. Efter en stund så förstod Stads-Janne att den Pigge som Burgsviks-Janne pratade om var samma kille som Stads-Janne kallade Stig, som jag är döpt till. Om inte detta möte skett så skulle jag troligen hetat Stig idag.
Varje gång som närstående dör känns det för jävligt. Varför tog man inte sig mer tid ihop? Ibland är det bra att döden gör sig påmind så att man förstår att det är här och nu som gäller och att leva varje dag.
En annan kompis tog livet av sig runt årsskiftet och det gör att man ställer sig frågan varför man gör så. Kan livet verkligen vara så jävligt att det inte finns något att leva för när man lämnar efter sig barn och fru?
Janne Norrby var tidigt en förebild och varje gång som jag mötte honom på Folkeryds så stod han nog betydligt högre i kurs hos mig än hos många Burgsviksbor. Varje person har en högst personlig historia kopplad till varje individ de har träffat. Minnena från tiden med mig och Janne var bara busiga och roliga. Han var i mina ögon en väldigt nyfiken och grymt levnadsglad kille.
Tänk om vi fått fortsätta och upptäcka världen ihop som tonåringar och vuxna. Vad jobbiga killarna från Burgsvik skulle varit för vissa då han i mina ögon var en kille med ännu mer driv i sig än vad jag har. Janne var en talang och kunde ha förändrat världen men det blev tyvärr lite för mycket alkohol som felriktade den kreativiteten.
Usel båtutveckling
Det är väldigt mycket båt just nu och jag lär mig mer och mer. Jag har fått klä skott för att jag vill ha långsammare båtar. Jag vill absolut inte ha långsamma båtar bara för att jag skulle ”gilla långsamt”, tvärtom, men billigare biljetter vill jag ha och här finns ett samband. Jag har misslyckats med att förklara sambandet och få förståelse för detta. Dagens båtar kostade ca 1,5 miljard kronor att bygga. Rederiets idé var att åka snabbt. Dessvärre var deras beräkning av oljeprisets utveckling långt från den verkligen prisökningen. Eventuellt motsvarar den felräkningen, den icke kalkylerade bränslekostnaden, lika mycket som 2 gånger båtarnas inköpsvärde, alltså 3 miljarder! Detta betalas av passagerare och stat. Det är just detta som är problemet med hela debatten att väldigt få inser varför vi får höjda biljettpriser eller varför vi måste sänka hastigheten.
Unikt avslöjande
Under förra Öppet Forum 2012 som Destination Gotland arrangerar så avslöjade Jan-Erik Nilsson felräkningen som inte många hade insyn i. Samma år fick vi siffror så vi kunde förstå att gotlänningar stod för nästan hela reseökningen med snabbfärjorna vilken man inom näringen trott att turisterna stått för.
För några dagar sedan blev det klart för mig att resandet bland besökare bara ökat med mindre än 0,5% per år de åren vi haft snabbfärjorna. Att inte dessa siffror kommit fram tidigare hänger ihop med att rederiet är väldigt sparsamma med att dela med sig av siffror av någon anledning. Naturligtvis borde de ha tagit initiativ till möten med näringen för att ändra på detta. Reseutvecklingen bland turister har varit en katastrof med tanke på att vi tvingas betala ca 1/4 miljard mer i resekostnader för att vi skall åka snabbare.
Får vi svar eller inte?
Vi var en grupp som diskuterade en insändare som påstod att man kunde få svar på stämmor och öppet forum från dagens rederi. Några var övertygade att vi inte skulle få svar om vi frågade de frågor som vi verkligen ville ställa och andra trodde tvärt om. Vi enades om att ställa fem frågor och sedan får vi se om rederiet väljer att svara tydligt eller om det bara blir politiska svar som väcker fler frågor. Men nu skall Destination Gotland få chansen och eventueltt får vi se ett trendbrott hos rederiet, vilket skulle vara positivt.
Våra frågor:
- När vi genom åren ställt frågan om varför det inte finns sängar i hytterna/kabinerna så får vi olika svar: ”Det finns inte något behov. Det är problem med städningen och ni skall undersöka det!” Nu har vi fått annan information: Att det har med bemanning ombord att göra. Det skulle krävas fler säkerhetspersonal om resenärerna sov i hytterna. Stämmer det och är det i så fall förbjudet att sova i hytterna/kabinerna på dagens båtar?
- Är det sant som förmedlats i tidningarna att det inte är ni som anlitat PR-byrån JKL via Destination Gotland eller något av de bolag som kontrolleras av koncernen? Om inte så borde det vara ett annat rederi som anlitat JKL: är det något som ni känner till? Detta är en högintressant fråga – finns det ett rederi till som jobbar för Gotlandstrafiken så skulle det gynna hela upphandlingen.
- Sedan 2003 har vi fått nya, extremt snabba båtar och ändå har det turistiska resandet inte ökat med mer än knappt 0,5% per år. Vad tror ni är anledningen till att ökningen inte är större?
- Vad blir bättre nu när ni är ensamma ägare till Gotland Promotion? Hänger detta ihop med att ni skall fylla era egna anläggningar i första hand – så som några antyder – eller finns det andra tankar?
- Under Öppet Forum 2012 fick vi av Jan-Erik Nilsson en redogörelse för skillnaden mellan det beräknade pris som Destination Gotland tog fram när ni beställde båtarna och det faktiska priset för bränsle. Enligt dessa siffror slog era beräkningar fel på nästan fyra kronor litern om vi räknat rätt. Det går åt cirka 65 miljoner liter per år vilket då ger en felberäkning på ca 250 miljoner kronor för ett enda år. Slår vi ut det på den beräknade tiden till 2017 så skulle det troligen landa runt 200 miljoner extra bränslekostnader per år i snitt eller nästan tre miljarder mer totalt än beräknat, om detta stämmer? Det är väldigt stora summor i felräkningspengar – det handlar om dubbelt så mycket som alla båtarna kostade tillsammans! Om ni kunnat räkna med en mer realistisk kostnadsökning, förstått att världen stod inför kraftiga oljeprishöjningar och insett hur högt oljepriset verkligen skulle bli idag: Skulle ni då ha satsat på dagens hastigheter för båtarna?
Unik svensk musikupplevelse av högsta klass!
Nu är det familjen som gäller. För ovanlighetens skull är alla andra sjuka i familjen och jag är den som är frisk. Jag vet inte när det hände sist? Det brukar vara jag som är den ynkliga som alltid fälls av minsta bassilusk. Jag har nu fyllt 52 och livet blir bara bättre och bättre. Till helgen blir det lite firande med de närmaste och så skall vi försöka få till skridskoåkning med tjejerna, bara de blir friska igen. Det känns nästan för bra för att vara sant just nu.
Jag skall ta en tur till Lasse Ljung och diskutera båtar någon dag vilket kan bli uppfriskande.
I söndags fick jag vakna upp på en skärgårdsö i en liten stuga med Monika. Vi promenerade över isen och solen lyste så där vinteridylliskt att det platsade på ett vykort för Stockholms skärgård. Att stanna upp och njuta är viktigt.
På kvällen var vi bjudna på Bengan Janssons 50-årsskiva. Här fanns hela Svenska artisteliten som ville hylla honom med lite sång. Ett sådant starkt gäng har jag aldrig sett på en och samma scen någon gång. Sjukt kul att få vara med.
Nu är det helg igen och som tur är finns det nya saker att fira.
Ha en mysig helg och njuta av livet och varandra!
Läs om mat utan tillsatser! http://www.aktavara.org
Du är fantastisk på att skriva som vanligt längesedan jag läst en sådan bra blogg som din.
Längtar redan på nästa.
Må så gott och kram
Ulla
Pigge, tack för härligt inlägg. Följer med intresse din och andras kamp i problemen med Gotlandsfärjornas hutlösa priser och deras totala ovilja att se sina kunder. Du påminner oss om att livet är underbart. Det går i direktsändning, viktigt att vara i stunden, det behöver man få bli påmind om ibland. Lotta