En tickande bomb för Gotland
Rätt blev så fel
På 90-talet lyckades Gotlandsbolaget övertyga staten och gotlänningarna om att extremt snabba båtar skulle vara framtiden för Gotland. Det var då ett vågat steg som kändes rätt för alla utifrån de fakta som presenterades. Rederiet tog fram en tänkt prisutveckling där bränslet beräknades kosta 16 dollar fatet 2012. Om prisutvecklingen blivit som rederiets specialister förutspått så skulle allt varit bra idag. Den osäkerhet som fanns i projektet var oljeprisutvecklingen så den friskrev sig rederiet ifrån. Alla prishöjningar betalas av staten till 50% och av gotlänningen till 17% och 33% av resterande passagerare. Gotlandsbolagets idé var snabba båtar som gjorde 28 knop vilket skulle korta tiden med nästan 90 minuter.
Snabbt och dyrt har med facit i hand inte blivit den succé som Destination Gotland och Gotlandsbolaget trodde. Det blev extremt dyra minuter för öns turistindustri som till stor del fortfarande inte fattat vad som hänt. De senaste fyra åren har antalet gästnätter endast ökat med totalt 2% vilket är extremt dåligt. Dessa siffror har skickligt dolts i ett ökat resande av gotlänningar vilka inte tillför ”besökskronor” vare sig till besöksnäring eller övrigt näringsliv på Gotland.
Idag kan vi se att rederiet räknade fel med nästan 700% så bränslepriset blev i själva verket nästan 1/3 av alla kostnader för båttrafiken. Det som skulle bli bränslekostnader på ca 45 miljoner per år blev i stället ca 330 miljoner kronor 2012. Den felräkningen behöver rederiet inte ta ansvar för då notan går direkt till passagerna. Det innebär att vi idag har priser för en barnfamilj som landar på nästan 5000 kronor om de åker på prismässigt vettiga turer med bil.
7000 kr för en familj med bil t.o.r.
Nu till det riktigt otäcka. Från 2015 skall alla båtar i Östersjön gå på lågsvavligt bränsle och då är det diesel som gäller. Tillgången på diesel är begränsad vilket gör att priset kommer att gå upp ordentligt. Sjöfartsfolk menar att priset troligen kommer att gå upp med 50%. Destination Gotland anser att priset nog kan gå upp mindre än så. När jag i onsdags pratade med en expert inom bränslebesparingar på Ship Dynamics förklarade han att det inte är orimlig att tänka sig en prisökning på närmare 100% för bränslet 2015. Detta skulle innebära en katastrof för Gotland och turistnäringen. En barnfamilj med bil skulle få lägga på ca 2000–3000 kr på biljettpriset vilket blir närmare 7000 kr för en båtbiljett t.o.r.
Vem står för notan?
Vi i besöksnäringen är oroade och därför har vi frågat Destination Gotland om detta. De svarar att bränslebytet inte kommer att påverka priset ett dugg eftersom staten kommer att ta 100% av den prisökningen. Staten har dock inte samma uppfattning. Det innebär att passagerarna kan få ta 50% av den notan plus den vanliga prisutvecklingen. Detta skulle kunna innebära att priset landar runt 7000 kr för en barnfamilj redan 2015.
Får vi en sådan prisutveckling motsvarar två års oljenota alla fyra båtarnas inköpspris. Det är då man inser att båtarna är felkonstruerade och borde bytts för några år sedan. Om det varit redaren som betalt oljenotan skulle båtarna varit skrotade för länge sedan men nu när det är våra besökare och staten som står för notan gör rederiet allt de kan för att förlänga kontraktet med dagens båtar. Detta är helt sjukt.
Den känsliga upphandlingen
Man kan då undra varför inte Destination Gotland och staten ger samma svar på frågan? Troligen därför att Destination Gotland inte vill driva frågan skarpt mot staten. Har Destination Gotland rätt så tar staten hela notan och har de fel blir det passagerna som får stå för 50% av notan och staten resterande 50% av prisökningen.
Om rätt svar kom fram skulle rederiets felsatsning i dessa bränsletörstiga båtar komma än mer i ljuset och det vore inte taktiskt rätt då de absolut vill köra båtarna ytterligare en period vilket det just nu pågår en känslig upphandling om. Förlorarna är vi inom besöksnäringen som satsar pengar i utveckling utan att veta om biljettpriserna skall chockhöjas 2015 eller ej.
Vem sitter på svaret?
Finns det någon där ute som har mer fakta kring detta – hör av dig! Vi inom besöksnäringen på Gotland är väldigt oroliga för vår framtid. Det är extremt konstigt att vi inte kan få ett klart besked om vad som gäller. Vi vet inte ens vem vi skall fråga. Är det Pelle Lindskog, Christer Bruzelius eller trafikantrådet som kan svara tydligt på denna så viktiga fråga för öns framtid? Att Gotlands största industri inte kan få ett tydligt svar i en sådan viktig fråga säger också något.
Nu skall vi syna korten
Gotland har haft en bedrövlig utveckling gällande gästnätter vilket är anledningen till engagemanget i Gotlandsbåten. Skall ön komma vidare så gäller det att alla parter vill och vågar diskutera saker öppet. Vill inte dagens rederi hjälpa till och utveckla besöksindustrin så får vi kavla upp ärmarna och jobba själva.
Vi väntar närmast på att rederiet skall fatta beslut om huruvida de kan tänka sig att Gotlandsbåten skall få plats i färjeläge 5 och 6 som bara används 20% av tiden. Får vi plats där så blir det enkelt och billigt för Region Gotland. Om Destination Gotland obstruerar så kan Gotlandsbåten bli hänvisade till kryssningskajen vilket innebär betydligt färre kryssningsresenärer till Gotland och större investeringar. Denna fråga äger Destination Gotlands VD. Hittills har vi fått positiva signaler från Gotlandbolagets VD. Men nu skall korten synas och då får vi se om verkligheten är den samma som det man tidigare förmedlat. Läpparnas bekännelse är nära.
Succévecka!
Almedalsveckan har varit en enda stor succé för Gotlandsbåten. Vi får hjälp från de mest oväntade håll vi kunnat tänka oss. Det är ålänningar, engelsmän, amerikanare och flera andra som engagerar sig. Privatpersoner som kommer in och vill bidra med tips och inte minst pengar. Högt uppsatta politiker har köpt in sig i projektet och flera höjdare inom toppskiktet av Svenskt Näringsliv har investerat. Jag tror att vi har närmare 12 miljoner klara och några 1,5 miljonerspaket reserverade där beslutet först måste gå igenom respektive styrelse innan det är klart.
Märkliga sammanträffanden
Hela projektet bubblar av lust att bryta monopolet och slå in en ordentlig kil i den kartell som förstör öns utvecklingsmöjligheter genom åren. Vi märker tydligt hur Gotlandsbåten redan har gjort avtryck i den Gotländska turistutvecklingen. När Gotlandsflyg började konkurrera med SAS och Skyways sammanföll det ”av en händelse” med ökad marknadsföring och kampanjer från deras sida. Nu när vi startat Gotlandsbåten upprepar sig detta med Destination Gotland. Det kan så klart vara en tillfällighet, eller så är det inte en tillfällighet?
Gotlandsbåten kan lova att det kommer mer av sådana satsningar och detta är bra för Gotland. Vi finns för Gotlands bästa och då skall vi bidra till att våra kollegor i branschen på Gotland skärper sig och presterar ännu bättre i framtiden. Det är inte lätt att hålla kvaliteten uppe när man är monopolist, så nu skall de få hjälp!
Öka gästnätter eller simma till Fårö?
Vi har sagt att på fyra år, 2013–2016, skall vi se till att öka antalet gästnätter med 10 gånger den ökning som skedde 2008–2012. Har vi inte lyckats med detta till 1 november 2016 så har jag lovat att simma till Fårö den dagen.
Bjud in mig!
Jag vill gärna åka ut till olika grupper på Gotland och prata Gotlandsbåten 2014. Jag tar tacksamt emot inbjudningar från er som vill bjuda in mig till era nätverk. Jag finns på pigge@gotlandsbåten.se eller på 0707666460.
Wilda fixar sol – vi fixar båt!
Dottern Wilda har gjort en solfångare som drar till sig sol för hela Gotland. Det är någon märklig smörja i ett glas som står i en viss vinkel som solen gillar och därför har vi nu alla ett sådant underbart väder.
Om femåringar kan påverka solen måste vi vuxna kunna få igång en båt som kör med vettiga priser på vettiga tider.
Det här med att kunna åka båt till Gotland för 100 kr.
Vad gäller?
Är det förknippat med att man måste boka boende?
Vad kostar returresan till fastlandet om resan till Gotland kostar 100 kr/pers?
Kan man åka på ”vettiga” tider?
Hur många biljetter/platser finns för 100 kr per tur mellan Gotland och fastlandet och tvärt om?
Är biljetterna bokningsbara?
Vad kostar det att avboka?
Sovplatser?
Vad kommer maten/fika att kosta?
Vad kommer en bil att kosta?
Vad kommer en bil och husvagn ihop, att kosta?
Hur lång framförhållning måste jag ha för att boka för 100 kr?
Kan en familj åka för 100 kr/pers?
Måste jag köpa andel för att kunna åka för 100 kr/pers ?
Vad kostar det om jag inte köper en andel per person?
Undrar även nivån på den egna kapitalinsatsen. Dvs hur mycket i reda pengar, utöver SEK 50′ för skapandet av AB, satsar man ur egen ficka? Också intressant. Man är mer riskbenägen om grundaren också sätter in en betydande summa. Annars blir det bara en lek med andras pengar…
Mvh
Mikael Jacobsson
Hej Jonni. Jag kan hålla med dig att vår båt inte i första hand är till för Gotlänningar. Det är en båt som skall locka tillbaka den grupp turister som inte längre åker till ön på grund av priset. Vår satsning skall hjälpa kolegan (DG) att bi ännu bättre och lite billigare på både Nynäs hamn och Oskarshamn så du och övriga Gotlänningar kommer ha nytta av vår satsning. Varje gång som det blir Konkurrens så snäppet monopolisten upp sig. När vi startade flyg o konkurrens med Skyways och SAS så ökade de sin marknadsförings budget och man lade in ett antal kampanjer för att mota vår satsning. Inget konstigt med detta men när journalister frågade dem så var det bara en händelse och detta var planerat sedan länge. Mer pengar till marknadsföring och lägre priser. Det är vad exakt vad som hänt med DG i år. Och även denna gång är det en händelse att man nästan ökat marknadsföringsbudgeten med 50% I samband med att vi skall igång. det är just detta vi vill uppnå. De fyra senaste åren har antalet gästnätter på ön ökat med endast 2% och det är vad vi skall ändra på. 2013-2016 skall vi öka 20 % tack vare vårt inträde på marknaden. Du kommer märka mer skillnad nästa år och det är viktigt för hela ön att Gotlands största industri börjar ta marknadsandelar igen. Ön har potential.
Hej Pigge!
Tycker att det är bra att du skapar konkurrens och att det också gynnar oss Gotlänningar men anser inte att ditt alternativ till framtida trafik inte är i vårt intresse. Jag är absolut ingen vän av Gotlandsbolaget eftersom jag anser att de med hjälp av subventioner byggt upp Gotlandsbolaget (flyttat vinsten) till det företag de är idag och att de borde ha kunna haft en betydligt bättre service. Ett exempel är förstås den korta avskrivningstiden som du lyft fram som ett alternativ till att sänka kostnaderna. Beklagligt att staten åter gör samma misstag som var anledningen till att man ville sparka ut Gotlandsbolaget/DG förrförra upphandlingen. Trots det anser jag att snabbfärjorna varit en revolution för oss Gotlänningar (och egentlig så var det Nordström och Thulin som började med snabbfärjorna om jag inte minns fel). Det var inget misstag och jag anser inte att man kan säga att det var en felräkning utan snarare en felbedömning eller kanske en glädjekalkyl men det är väl så det går till. Alla transporter har förstås utvecklas kostnadsmässigt på samma sätt så det är väl inget konstigt med det. Att gå tillbaka till långsammare transporter är ett steg tillbaka i utvecklingen. Förstår att det inte har någon betydelse för turister som reser en gång per år. Då har förstås kostnaden avgörande betydelse men för mig som reser 10-20 ggr per år är det tiden som är viktigt trots att kostnaden för mig är avsevärt mycket större än för en turist som åker för nöje medan jag har anhöriga som jag måste träffa och annat nödvändigt. Jag lägger 20-30 000 per år på resandet så i det perspektivet är kostnaden för en turist inte särskilt stor men förstår att det är ett problem när ni skall konkurrera med andra som ex Böda på Öland.
Med samma argument som framförs för långsammare färjor, skulle vi kunna hävda att maxhastigheten på alla fastlandsvägar sänks till 70 km/h. Vad skulle inte det spara i utsläpp, slitage på vägar etc? Tycker att det är ett lika rimligt krav…
Tycker att det är ok om du kommer igång med ditt alternativ men jag kommer troligen inte att transportera mig med dina färjor om de går långsammare om jag inte skall till Västervik förstås.