Var är alla turister?
Idag torsdag har lokalradion ett reportage där de undrar var alla turister är. Vandrarhemmen tappar 30% i år. Radion rapporterar om campingar som bara har 50% beläggning. Det finns ledig kapacitet hos stora delar av boendenäringen under den absoluta toppsäsongen. Stora turistattraktioner märker inte av någon ökning i år trots att flyg- och båttrafiken rapporterar ökat resande.
Vad betyder Destination Gotlands ökade resande egentligen?
När Destination Gotland rapporterat sina siffror om ökat resande har journalisterna gladeligen pumpat ut det i media. Vid minskningar är Destination Gotland inte lika benägna att rapportera. Jag har tagit upp detta förut och försökt få gehör för att resande och ekonomisk utveckling på ön inte behöver ha något med varandra att göra. Vi måste räkna gästnätter för det är det viktiga nyckeltalet. Ökar Gotlänningens resande så blir det snarare negativt för besöksnäringen. När den genomsnittliga tiden som turisten stannar kortas får det stora negativa effekter på hela besöksindustrin. Trenden är att man gör fler resor med färre övernattningar. Det gäller framför allt för dem som har lite mer i plånboken vilka är den målgrupp Gotland valt att satsa på genom att erbjuda snabba dyra resor.
Dags att ta reda på vad som händer i besöksnäringen på riktigt
Besöksnäringen borde göra en ordentlig utredning som visade vad som händer och varför. Har vi t.ex. 450.000 turister som reser till ön och antalet gästnätter minskar med ett 1/2 dygn i snitt på fyra år så har vi tappat 225.000 gästnätter. Har vi totalt ca 900.000 gästnätter på årsbasis så motsvarar det ett tapp på ca 25%. Detta skall kompenseras med fler resenärer, vilket vi inte får på grund av prisbilden i kombination med för liten kapacitet de tider som resenärer vill resa. Det krävs ett helt nytt tänkande för att bryta den negativa spiral som ön befinner sig i.
Dags att ta ansvar för Gotlands utveckling utifrån de förutsättningar vi har
Politiker och opinionsbildare har länge slagits för snabba dyra båtar och vägrat lyssna på staten som sagt att de inte tänker lägga en krona till Gotland som i snitt alltid får mer infrastrukturpengar än resten av Sverige. Jag anser att de som tagit chansen att försöka få mer pengar istället för att acceptera dagens förutsättningar bär en del av skulden till öns dåliga utveckling. Vi har bara ökat knappt 1/2 procent per år gällande de viktiga kommersiella gästnätterna på Gotland.
Nu är det dags att kliva fram och ta sitt ansvar och jobba för en förändring och sluta gömma sig bakom ”den elaka staten som inte skickar mer pengar”. Det var ett vågat spel politikerna valde och som nu eventuellt är förlorat om man accepterar statens beslut; vad gör vi nu? En intressant iakttagelse är att nästan alla de som argumenterar för snabba dyra båtar är samma personer jag träffar på flyget när jag skall till fastlandet.
83% sänkning av biljettpriset för Gotlänningen
Vi har ofta genom åren inom besöksnäringen diskuterat en konkurrerande båtbiljett till Gotland och så här nära har vi aldrig varit. Just de orden brukar Nisse Nordenbrink och jag använda när vi tar ett steg framåt i projektet. I branschen har vi upplevt en tillbakagång inom flera segment. Det är ungdomar och lågprissegmentet som inte åker till ön i samma utsträckning längre. Det innebär att vi om några år inte heller får tillräcklig återväxt i de andra segmenten heller.
Utvecklingen i antal kommersiella gästnätter har varit 2% de senaste fyra åren (2009–2012). Anledningen är att båtpriset har blivit för dyrt. Vilket beror på två saker:
- Destination Gotland beräknade fel när de sålde in de snabba båtarna till ön. I stället för en oljenota på ca 40 miljoner 2012, blev den ca 320 miljoner.
- Att rederiet väljer att skriva av sina båtar på 10 år i stället för 25, som är mer praxis i branschen. Skillnaden är ca 100 miljoner för mycket per år om man skulle räkna med ett restvärde på 12%. Det senare är något som direkt läggs på biljettpriset.
Om jag leker med tanken att Gotlandsbolaget valde att följa det som är mer praxis i branschen, det vill säga en avskrivningstid på 25 år (enligt tidningen Affärsvärlden), då skulle de t.ex. kunna sänka gotlänningarnas biljettpris med 83%. Nu väljer de istället att behålla dessa pengar i bolaget och berika aktieägarna, vilket i och för sig är bra för bolaget men mindre bra för oss som skall verka och leva på Gotland.
Vem tar russinet och vem får kaksmulorna?
Det kan irritera mig en smula när man från rederiet vill påstå att vårt projekt med Gotlandsbåten tar russinen ut kakan. Jag menar att rederiet tar hela kakan och försöker dela ut smulor av kakan till varje gotlänning genom att vi får ca 50% rabatt på biljetterna. Jag har en helt annan uppfattning om vilka det är som sitter och suger på russinen i den här kakan.
Felberäkning av Destination Gotland på 700%
Det är så klart inte rederiets fel att bränslepriserna har blivit 700% dyrare. Men det var rederiet som sålde in snabbåtarna och då skulle priset bli obetydligt högre! Rederiet varnade aldrig för faran med höga bränslepriser som de så klart var medvetna om, eftersom de förhandlade bort den risken genom att låta staten och passagerarna betala. Gotland har en prispolitik som bygger på att staten tar 50%, Gotlänningarna 17%, resterande passagerare 33% och Destination Gotland 0% av oljeprishöjningarna.
Besöksnäringen står för fördyringen och felräkningen
I framtiden, 2017–2026 skall det finnas ett takpris för gotlänningar och om trafiken inte går runt på vintern med de bidragen så är det bara att slå på övriga passagerare. Det finns inget tak på vad man får ta ut. I detta läge är det omöjligt för oss inom besöksnäringen att inte agera. Därför måste vi hålla ihop och göra en egen satsning. Jag har fått frågan om vad vi tror kommer att hända när vi börjat köra en konkurrerande färja.
Detta händer till 2016!
Vi skall sätta in en båt som skall se till att vi får 20% fler gästnätter säsongen 2016 mot 2012. Det innebär ungefär lika mycket mer i pengar, d.v.s. att våra gäster skall lägga ca 20% mer på ön.
- Rederinäringen kommer att satsa nästan tre gånger så mycket årligen på marknadsföring framöver jämfört med den årliga marknadsföringen 2005-20012.
- Destination Gotland kommer att utveckla sin produkt när det blir konkurrens. Efter åtta års tjat kommer det sannolikt att bli hytter på kollegans båtar m.m.
- Det kommer att bli betydligt billigare att resa med båda bolagen.
- Det kommer att bli roligare att åka båt till Gotland.
- Destination Gotland kommer att bli ett ännu bättre bolag tack vare oss.
Många vill tala om Gotlandstrafiken men de flesta vill vara anonyma
Vi har träffat mängder med folk inom rederibranschen som tipsar oss om det mesta inom näringen som berör oss. Att det finns en dold kartell som delat upp Östersjön är det inget tvivel om. Det finns även en väldigt stor respekt för den gamle på rederiet, vilket gör att man gärna hjälper oss, men av respekt för honom så vill man vara anonym. Till och med dagens bolag har medarbetare som gärna hjälper oss med sådant vi behöver. Det är signaler på att de inte är speciellt nöjda med situationen i de egna leden. Två kända namn i branschen som inte skräder ord är Christer och Bosse som var ansvariga för Litorina Line som körde mellan Öland och Klintehamn på 90-talet. Här finns det mängder av erfarenhet och båda varnade för utspel från Destination Gotland som är en väldigt stark spelare när det gäller att behålla monopolet.
På turné med Gotlandsbåten
Jag är nu ute på en informationsturné runt Gotland och söker ännu fler platser och grupper att besöka. Hör gärna av dig om du kan dra ihop ett gäng som är intresserade att lyssna på oss om GOTLANDSBÅTENS utveckling och möjligheterna att investera i framtiden.
Om du har 50.000 kr och sätter de på banken och får 3% ränta så får du 1500 kr i ränta.
Sätter du in 50.000 kr i Gotlandsbåten får du köpa 50 st t.o.r biljetter för 100 kr styck varje år som vem som helst kan nyttja. Du får avkastning på kapitalet som troligen kommer att landa runt 3% från år tre. Du blir bjuden, 2 stycken, på en bolagsstämma med en stor prestigefylld sommarfest. Som ägare blir du VIP och får köra på sist och av först samt blir utrustad med ett ägarkort som ger förmåner på Gotland.
Från 80 ton till 16 ton bränsle per dygn
Jag är helt övertygad att vi kommer göra ett ordentligt avtryck inom besöksindustrin med vårt nya lågpriskoncept där vi har Norwegian som förebild. Vår båt beräknas ta ca 200 bilar och runt 1000 personer. Den gör en enkel resa på ca 3 timmar och tio minuter vilket är ungefär det samma som det idag tar till Nynäshamn. Bränslemängden för ett dygn eller fyra enkelturer till Nynäshamn är idag ca 80 ton och till Västervik blir det ca 14 ton per dygn. Jag är säker på att både miljön och hela turistindustrin på Gotland och i Småland kommer att vinna på detta.
Var är mina svar?
Var är alla svaren på mina tidigare frågor?
Står på din sida att du svarar och gärna diskuterar, men inte när det gäller mina frågor. Mina frågor är kanske för känsliga för dig/er?
(Ettan efter min mailadress är där för att Mikael Jacobsson redan var upptagen)
Mikael Jacobsson
Hej,
Är i Sverige, hälsningar från Mexiko Laila 🙂