Är Gotlands båtresenärer okänsliga för priset?
Ön behöver fyllas på med nya förstagångsturister
Många är intresserade av den turné som Gotlandsbåten nu gör runt Gotland för att få igång öns absolut viktigaste infrastrukturella projekt för besöksnäringen. Vi informerar om en kompletterande lågprisbåt som skall locka en ny publik till Gotland. Ett projekt som skall göra dagens Destination Gotland bättre och öka intäkterna för öns företagare.
Projektet startade när vi inom besöksnäringen insåg att Gotland tappar besökare i lågprissegmentet, alltså förstagångsturister som ungdomar och barnfamiljer. Att inte satsa på den målgruppen är ungefär lika dumt som att ta bort ungdomslagen av besparingsskäl i en fotbollsklubb. Största delen av de som idag har råd att resa till Gotland kom en gång hit med en mindre plånbok och blev förälskade i ön. Då var det billigt att ta sig till Gotland vilket har fått till följd att de återkommit år efter år.
Skall vi kunna fortsätta att attrahera förstagångsturister och fylla på med återvändande sommargotlänningar så måste priset för förstagångsresan sänkas och upplevelsen av själva resan höjas. De senaste fyra åren har vi haft 2 procents ökning av antal gästnätter och Gotlandsbåtens mål är att skapa 20 procents ökning på nästkommande fyra år. Det kommer att innebära ca 20 procent mer i kassan för de flesta företagare inom besöksnäringen.
Gotland får ett Norwegian på havet som kommer att skapa konkurrens
När vi bad Destination Gotland att sätta in en långsammare och billigare båt så fick vi nej. Nu är målet att starta ett nytt rederi som skall ha Norwegians flygbolag som förebild. Vi skall vara billigare, smartare och framför allt roligare.
Skall vi kunna vara billigare så måste vi jobba billigare. Därför skall våra båtar gå kortaste vägen till en destination som vill vara med och satsa på en ny destination. Västervik är den destinationen som erbjuder den absolut kortaste resan över sjön. Restiden blir ca tre timmar och en kvart och det kommer att gå fyra resor per dygn. Då gör vi av med ca 14 ton bränsle.
Samtidigt går det åt närmare 80 ton per dygn för fyra turer till Nynäshamn. Den restiden på havet är ungefär lika lång men hastigheten på båten är ca 9 knop snabbare för Nynäsbåten. Genom att Gotlandsbåten väljer Västervik i stället för Nynäshamn så sparar vi mycket pengar. På femtio dagar sparar vi 3300 ton eller närmare 15 miljoner kronor.
Gotlandsbåten har absolut inte de krav på avkastning som dagens rederi har utan vi ligger troligen på 1/3. Den ersättning som går till hedersordförande i Gotlandsbolaget per år 1997–2003 var på i snitt 5,8 miljoner per år och skulle kunnat avlöna både styrelse och styrelseordförande samt VD på Gotlandsbåten AB i nästan fyra år. Så jobbar vi!
Vi är ett bolag som skall finnas till för Gotlands bästa och vi skall tålas att synas. Bolaget har inte som mål att maximera ägarnas vinster utan vi skall finnas till för Gotlands bästa. Målet är att motverka majoritetsägande och därför bör ingen enskilt äga mer än ca 10 procent av bolaget. Låga kostnader skall ge låga priser samtidigt som allt ombord skall vara väldigt prisvärt.
Västervik blir Gotlands Skavsta
Med detta tänk skall vi bygga en ny destination tillsammans med Västervik och vi börjar med att knyta ihop destinationerna med en ny båtförbindelse. Jag personligen tror att Västervik blir Gotlands nya lågpris-hub där vi skall transportera 100 000 resenärer 2014 och 2016 (eller senast 2017) skall, vi transportera minst det dubbla med två båtar. Västervik blir då Gotlands Skavsta och Gotlandsbåten blir då motsvarigheten till Norwegian om man pratar flygspråk. Vi har lärt av flyget och måste föra in detta lågpristänk även på sjön.
Att något är galet blir tydligt när man läser historieböckerna: sedan vi startade Gotlandsflyg 2000 så har flygpriserna halverats och båtpriserna dubblerats. En av branscherna har konkurrensutsatts vilket har fått effekt och nu är det dags för nästa.
Marknaden växte med 60 procent
Vi åker ut och informerar om hur gotlänningar och sommargotlänningar kan vara med och påverka vår framtid på Gotland. Gotlandsbåten har massor av rutin och vi har lyckats få ihop ett väldigt bra team. Jag är framför allt väldigt glad för att vi kunnat skriva ett VD-avtal med Lars Meijer som är en rutinerad kille som kan shipping-branschen utan och innan. En kille som även förstår lågpristänk och småskalighet. Varje position i bolaget kräver toppspelare och vi håller på att fylla laget med kvalitet. Lars har gjort ett liknade succéprojekt med HH Ferries mellan Helsingborg och Helsingör som jag gjorde med Sverigeflyg/Gotlandsflyg. Där lyfte de den totala marknaden med 60 procent på tre år tack vare konkurrens.
VIP-kö för delägare
Gotlandsbåten har till dags datum fått in strax över 13 miljoner av de tänkta 20. Vi vet att vi kommer att få in 4,5 miljoner till bara några styrelsemöten är avklarade. Så det innebär att vi snart måste begränsa antalet nya ägare, vilket är ett positivt läge. Jag tror att aktierna kommer att ge avkastning år tre med 3–7 procent men det är inte detta som kommer att sätta värdet i framtiden.
Har man köpt aktier i bolaget så är man garanterat x antal lågprisbåtbiljetter för ca 100 kr enkeltur i all framtid. Årligen får man t.ex. köpa 50 stycken om man satsar 50 000 kr en gång. När det gäller Gotlandsflyg så dubblade vi värdet varje år i tio år. Detta tillfälle kommer bara en gång och de som blir med får då både aktieutdelning, billiga biljetter, en årlig prestigefest i samband med bolagsstämman och även VIP-kö för bilen till båten som innebär att man kör på sist och av först.
Varför vill man vara med som delägare?
Det tre viktigaste argumenten för att gå in med kapital i Gotlandsbåten har varit
- Att bryta ett monopol.
- Att öka utvecklingstakten inom turistindustrin. Hittills har den varit 0,05 procent de senaste fyra åren och vi skall påverka det till 20 procent fler gästnätter till hösten 2016.
- Att kunna få tillgång till billiga biljetter till barn och barnbarn som annars inte vill åka till Gotland. (Detta har främst gällt gotlänningar med barn på fastlandet)
Läs Affärsvärldens artikel om Destination Gotland och Gotlandsbolaget
Det finns ett enormt stort intresse för Gotlandsbåten och det uppstår diskussioner om den upphandlade trafiken på varje informationsmöte. Artikeln i Affärsvärlden har fått stort genomslag. Här tar de upp orsaker till vad som gör trafiken onödigt dyr. Bland annat tar de upp frågan om avskrivningstiderna som jag tidigare påstått är helt galet med 10 år. Den fördyrar varje år biljetterna med 100 miljoner vilket skulle ha kunnat ge gotlänningen en rabatt på 80 procent om avskrivningstiderna vore 25 år som i normala fall.
Olika inställningar om betalviljan
Ett intressant tips som jag ficka i veckan är Destination Gotlands årsredovisning. Där skriver de både 2011 och 2012 att resenärerna är okänsliga för pris. Och detta konstaterar de genom att de trots prisökningar på 20 procent 2011 bara tappade 3–4 procent under högsäsongen. Den som skrev detta borde ha varit med på min båtturné och träffat kunderna. Det finns en helt annan bild bland Destination Gotlands kunder än den som de ger sken av i sin årsredovisning!
Det känns väldigt bra och vi har framtiden för oss
Jag har dragit alla mina projekt i hamn tidigare och tror att det här kan bli ett av det mest lyckosamma jag varit inblandad i. Jag hoppas därför att så många som möjligt verkligen kliver på nu när det ännu finns möjlighet att köpa in sig. Jag kommer själv att satsa ca 2 miljoners plus massor av prestige. Jag är övertygad om att detta blir en bra affär för alla inblandade och för hela Gotland bara vi hjälps åt.
Tillsammans är vi starka och kan utveckla ön men då måste vi våga och agera ihop!
För att fylla på ön med mera turister, sluta fokusera på Stockholmare (som sitter på dom stora pengarna). Utan flytta fokus mot att försöka skapa en backpacker kultur och locka hit ungdomar från andra delar av Europa men främst målgruppen 20-25 från USA som väljer att ”göra” Europa innan de ska vaggas in i studier eller jobb. Kolla hur svenska ungdomar i åldern 20-25 väljer att resa och hur dessa destinationer tjänar pengar. Satsa på att skapa något utanför Visby, där det skall finnas bra utbud av tre saker 1) Vandrarhem/Hostels 2) Uteställen/Barer 3) Attraktioner. Visby är redan upptagen med att försöka vara dyrt och exklusivt. Marknadsför nya platsen på Gotland som en spännande plats med mycket äventyr. Skapa en reseguide likt lonely planet. Bygg upp ett rykte om ”paradis-ön” ute i på vandrarhemmen i Europa, men även i Asien och Sydamerika. Kör gerillamarknadsföring, sponsra tågluffare, låt dem sprida flygblad o rykten runt om på vandrarhem. Detta skulle skapa möjlighet för platser utanför Visby, Gotlandsbåten skulle få resenärer som vill ta över sig till ön för en billig penning, öns handlare & restauranger skulle tjäna pengar. Många bäckar små skulle leda till ökat turism, inkomst etc.. tänkt likt en App till iPhone.. kostar 7 kr att köpa, om x tusen köper appen blir det goa pengar.. det behöver inte vara Stockholmare med SUV och otrevligt humör som kommer över.
Ev för att göra fler saker på vägen och spara ca 1500-2000 kr. Tex Kolmården eller Astrid lindgrens värld.
Förstår inte riktigt hur ni tror att familjer från Stockholms området skulle sitta och köra 60 mil extra för att få åka en billigare färja? Det ända man kan hoppas på är att destination Gotland följer efter, med en långsammare färja. hej från Staffan Palm. Sommar gotlänning.
Ja Pigge, bara det inte blir som Gotlandsflyg där man regelbundet ställer in flygningar från Arlanda så att resenärer som betalat dyra biljetter på egen bekostnad får ta sig till Bromma för att sedan flyga till Visby med en flygning där biljetten är betydligt billigare. Det är bra för Gotlandsflygs penningstarka delägare, men dåligt för resenärer som redan grävt djupt I plånboken för att ta sig till Visby.