En skitvecka som avslutas med gravöl
Med några öl innanför västen
För nästan exakt 15 år sedan startade vi Gotlandsflyg. Det var resultatet av en sen kväll på Munken och några öl som inspirerade oss att starta flygbolag, när det inte var möjligt att starta rederi som egentligen var kvällens ämne.
4400 kr för en tur o retur
Vi var förbannade för att vi kom i ett underläge mot andra destinationer och var ofta tvungna (2001) att betala upp emot 4.400 kr (ord pris) för en tur-och-returbiljett. Det innebar att att när exempelvis Mickes personal på Expert skulle vidareutbilda sig i Stockholm gratis, så kostade resan närmare 40.000 kr för 8 stycken samtidigt som det för kollegan i Uppsala, Enköping m.fl. kostade mindre än 4.000 kr. Det gjorde att vi på ön ofta avstod och då hamnade vi i underläge jämfört med andra destinationer när det gällde utbildning m.m.
Sveriges första riktiga lågprisbolag
Efter starten med Gotlandsflyg där konkurrenten försökte stoppa oss genom bättre turlistor, mängder av nya marknadsföringspengar, fler avgångar och sjukt låga priser som vi aldrig tidigare sett manken till, lyckades vi tänka nytt och bli ledande inom inrikesflyget i Sverige. Vi kom att starta 8 olika flygbolag, hade som mest en omsättning på lite mer än 600 miljoner och utvecklade inrikesflyget genom att vara Sveriges första lågprisbolag. Det tog ett lite mer än ett år att bli ett stabilt bolag som tjänade pengar. Jag ser nu hur historien med Gotlandsbåten är en nästan en exakt upprepning på den succé som vi redan gjort en gång.
Hybris knäckte kompisskapet
Tiden med Gotlandsflyg och alla andra bolag inom Sverigeflyg var nog en av de roligaste och mest utvecklande i mitt liv. Vi vågade och därför lyckades vi och detta tack vare att vi valde att starta på Gotland och att gotlänningarna tog till sig vår idé – vågade tro på oss! Här måste vi rikta ett stort tack till alla er som vågade tro på mig, Micke, Roger, Janne, Maria, Lena m.fl. som var gänget som lade mycket energi i projektet på den tiden. Tyvärr tappade Janne Havossar fokus och ville kapitalisera sin insats allt för tidigt och han ville även ha ut dubbelt så mycket som det var värt. Genom utpressning och fula knep tvingades vi sälja bolaget mot vår vilja och då tappade ön kontrollen över bolaget, vilket var trist.
Gotland – Berlin med direktflyg
Här tappade bolaget en del av sin själ och jag en kompis på grund av hans girighet, vilket i sig hade framgång på grund av att vi inte skrivit bättre aktieägaravtal. Det tråkiga var att vi inte längre var gotländska ägare utan ägandet flyttades utanför ön och då var inte örat lika mycket mot marken längre. Om inte Janne fått penga-hybris så skulle vi säkerligen fortsatt att vara ägare av bolaget än idag och då vet ingen vilka destinationer och länder Gotland haft direktförbindelse med. Vi skulle kunnat nå t.ex. Berlin och troligen London med dagens plan, en eller två gånger i veckan.
Konkurrens triggar och gör alla bättre
Bolagen var en succé i Sverige, inte minst på Gotland för öborna och för våra besökare. Bolagens affärsidé var att verka för destinationens bästa och det gjorde vi. På några år så hade vi sänkt ordinarie priser med nästan 50%, ökat antalet avgångar samt startat upp åtta nya destinationer från Gotland. Visst fanns det öbor som var skeptiska när vi skulle starta och som inte trodde på att Expert-handlaren och Sommarlands-direktörerna skulle klara att starta flygbolag. Nu har vi facit i hand och jag fascineras av utvecklingen från att vi öbor tvingades flyga med flygplanet Fulingen (i dessa plan drog det så mycket på vintern att man var tvungen att behålla jackan på) till att vi idag har tre stycken av världens miljövänligaste och modernaste flygplan stationerade på ön. Det har varit en enorm succé för bolaget och en fantastisk utveckling för flyget på Gotland. Med sund konkurrens där passagerarna sätts i centrum kan man göra underverk. Till Skyways och andra monopolisters försvar så är det inte lätt att driva business med nöjda kunder utan konkurrens. Detta fick vi sedan beröm för av just Skyways som efteråt erkände att det var vi som fick fart på dem på många sätt.
Nu dödar man min baby
Att man nu skrotar Gotlandsflyg är som att döda min baby och det känns så klart inte bra. Att man inte i första hand jobbar för destinationens bäste får det i mina öron att låta mer som att man jobbar för bolagets bästa och med ett storbolagstänk så får det mig tänka på ett ett känt bolag som inte tjänat pengar på många många år och som ägs av Sverige, Norge och Danmark. Den nya VD:n är hämtat från det bolaget med tre bokstäver och jag tycker att tänket känns igen då detta liknar mer Skyways affärsidé än vår. Jag hoppas nu att de inte skapar ett nytt SAS som inte tjänar pengar och brottats med ständiga inre konflikter och strejker, utan att man utvecklar destinationen. Vår idé var att vi såg till nyttan för passagerarna i första hand. På så sätt kom vinsterna i bolaget som en naturlig följd.
Hon var en del av själen och bolagets viktigaste medarbetare
När vi startade Gotlandsflyg var en av de viktigaste personerna Maria Björkander som varit med från början och det var hon som satte personalkulturen för hela Sverigeflyg. Maria var mamma till alla inom Gotlandsflyg och Sverigeflyg. Hon var troligen Sveriges största hönsmorsa inom flyget med flera hundra lyckliga kycklingar som på ett eller annat sätt kände sig okej med en extra mamma. Maria satte ribban och kunde vara väldigt tuff och bestämd. Men alla så väl piloter, medarbetare, chefer och kunder hade respekt och framför allt tillit till Maria som alltid gjorde sitt yttersta för att allt skulle fungera. Tyvärr gick Maria bort i tisdags och det kom som en chock för mig. Sist jag hörde från henne var innan vi åkte på långsemester och då såg hon ut som om hon fixat den där jävla cancern. Men tyvärr lämnade hon oss och sin familj alldeles för tidigt med stor saknad. På något sätt var hon så mycket Gotlandsflyg att hon troligen skulle haft svårt att klara omställningen. Byråkrati och stora komplexa organisationer var inte hennes grej. Maria löste saker på sitt sätt och det blev så bra så. Detta skulle blir betydligt svårare i ett större centralstyrt bolag, men absolut inte omöjligt för henne.
Hoppas att Maria-andan överlever Braflyg
På minnesstunden häromdagen var det både sorg och glädje där vi både var ledsna över hennes bortgång och samtidigt som vi kunde glädjas åt alla historier. Hon är och förblir en legend där ingen kommer att kunna mäta sig med henne när det gäller respekt och effektivitet. Marias ande och själ svävar troligen över halva Braflyg och det kommer nog att bli en match då Maria-kulturen förhoppningsvis bitit sig fast så att de fortsätter att vara småbolag i det nya storbolaget inom svenskt inrikesflyg.
Håller tummarna för Braflyg
Jag fick även möjlighet att fråga några av dem som varit med länge hur det känns i magen inför förnyelsen. Munnen sa att det känns bra men ögonen såg oroliga ut och sade egentligen något annat och det kändes inte lika Bra. Så klart blir det något nytt och då gräver man ner Gotlandsflyg och alla andra lokala bolag. I stället för små enheter som jobbar för sitt bästa blir det ett stort regionalt bolag som skall samverka och toppstyras. Jag hoppas nu att detta är ett Bra beslut för alla regioner och att vi verkligen märker av att det blir bra för destinationen Gotland på riktigt. Jag hoppa innerligt att det inte bara är snack så att de glömmer bort att göra verkstad. I slutändan är det människor som flyger och det är människor som väljer flygbolag. Jag har fått indikationer på att priserna rör sig uppåt lite för fort för att jag skall vara helt övertygad. Men jag håller tummarna för att det kommer att gå bra för bolaget och alla medarbetare som nu skall samlas under ett nytt varumärke för att nå nya höjder ihop.
En riktig skitvecka
Hur som helst är det en skitvecka då Maria går i graven med alla de bolag som hon varit med och skapat själen i, allt går nu samma väg. Det vore skit om man inte lyckas behålla själen i Gotlandsflyg så att både personal och passagerare kan känna igen sig. Framtiden står för något bra men veckan som gick var skit på riktigt.
Gravöl med min vapendragare
Söndagkvällen avslutade jag med att över telefon med bild dricka en gravöl med Micke Juniwik som var VD då jag var styrelseordförande för bolagen. Det blev ett långt skype-samtal med Malta där vi drog våra slutsatser och mindes. Om Maria satte själen i personalen så var Micke ryggraden i hela resan. Grym kille som växte i flygkostymen väldigt snabbt. Utan honom så skulle det aldrig gått och Braflygs nya resa skulle sett annorlunda ut med honom kvar på VD-stolen då han drog åt ett annat håll.
Ni är många som hjälpt till
Tack till alla medarbetare och kunder för att ni trodde på oss och ställde upp som ni gjorde. Även tack till alla konkurrenter som genom olika utspel gjorde oss så bra och kreativa. Tack till alla journalister som lyssnat och trott på oss och som uppskattat vad vi levererat. Tack till alla leverantörer som trott på våra konstiga infall. Och tack till alla er som andra följde oss på håll och klappade oss i ryggen.
En pojkdröm som började och slutade med en öl
När vi startade så lovade jag och Micke varandra att vi inte skulle starta fler flygbolag efter Gotlandsflyg. Vi skulle återgå till Expertbutiker och sommarland. Det blev som vanligt inte som man planerat och hela resan blev en pojkdröm som fick ett tråkigt slut på grund av att en kille fick penga-hybris. Men ändå var det en fantastisk resa som absolut skulle kunna bli en bok – som troligen skulle bli en bästsäljare. Igår satte vi punkt, jag med med en TT och Micke med något betydligt mörkare och lite mer udda öl, då han är lite känslig när det gäller val av öl.
Nu gör vi en liknande resa på havet
Nu är det dags för nästa kapitel och då gör vi om resan med Gotlandsbåten. Läget är nästan identiskt där monopolisten inte kunde tänka sig att sätta in fler båtar, sänka priser eller förbättra turlistor för något år sedan utan konkurrens. Nu med konkurrens så gör de det och inte bara detta, det händer massor av saker ombord på båtarna innan vi fått vår båt till Östersjön.
Jag ville ha en säng och fick starta ett rederi
Efter många års års tjat om TV ombord går det nu tydligen att se TV enligt en passagerare som tackade mig idag över Facebook. Det skulle inte förvåna mig om det kommer in sängar i hytterna också. Sängbristen var egentligen anledningen till att jag drog igång projektet Gotlandsbåten. Efter att ha tjatat om sängar i åtta år började jag kolla upp Destination Gotland, deras kapacitet och utveckling. Det var då jag upptäckte att nästan hela utvecklingen i resandet var kopplat till gotlänningen. Turist-resandet gick i taket för många många år sedan och har kostat besöksdestinationen Gotland många miljarder i utebliven omsättning.
Men nu det blir det skillnad: tack vare Gotlandsbåten kommer Gotland att ha sin bästa sommar någonsin och ha framtiden framför sig med nya rekord under flera år. Det är otroligt vad konkurrens kan göra och det är konsumenterna som har den reella makten bara de har en valmöjlighet.
Gotlandsbåten behöver hjälp och stöttning under de 16 första månaderna. Får vi tillräckligt med resenärer så är de låga priserna här för att stanna. Om inte ön får en rekordsommar så har jag lovat att hoja nästan naken (skor och hjälm) till Hoburgsgubben i höst, vilket troligen är ett riskfritt löfte.
Tack.
Du har ett driv som ofta inspirerar.
Vill uppehålla mig lite vid Maria.
Som mångårig pendlare möttes jag naturligtvis som många, ofta av hennes pigga nuna när man checkade in till första morgon flighten till Bma.
Alltid på.
Alltid närvarande.
Alltid positiv. Lösningsorienterad.
En situation som för alltid fastnat i mitt minne är, som det berättat för mig, en dåvarande kollega från det stora statliga spelbolaget (som var en av de stora förutsättningarna för bolagets ”take-off”), kom till incheckningen med andan i halsen, utskjutas av frun och konstaterade att han hade glömt sin telefon hemma.
Vad gör Maria…
Jo, hon säger ”Det är lugnt, här är nycklarna till min bil, åk hem och hämta telefonen, du hinner, vi ses om en stund”. Mats, som han heter, åkte hem, hämtade telefonen, kom tillbaka och åkte med ordinarie avgång till Bma och Sumpan.
Med Maria har en otroligt serviceminded människa försvunnit.
Vi behöver flera som hon.
Tack för allt Maria.
Tack för era komentarer och det är fler som inte gillar det att man skrotar det lokala. Såg annonsen idag vilket ger en helt annan bild. Kändes SAS och det är möjligt att SAS idag tjänar pengar igen ochhoppas verkligen att det blir så fram över. Men det har kostat några miljarder att komma dit. Små lokala företag är snabbfotade ochhar örat mot marken och lysnar på kunderna. Där sitter beslutsfattarna nära kunden och det var därför vi kunde spöa Skyways. Vi får se vad det blir för bra med det här. Skall det bli bra så måste det väll bli bättre och nu får de ett halvår på sig att bevisa att det blev bättre för då är det bra på riktigt.
BRA skrivet Piggen.
Personligen så tycker jag att Skyways bjöd in en konkurrent. De misshandlade sina kunder i sin monopolställning så det var egentligen bara att hitta någon/några som vågar/kan starta en konkurrent, att det skulle lyckas var för mig helt givet, det hade Skyways sett till.
Jag försöker inte att genom det uttalandet förminska er instats, tvärtom ni tog chansen och det ska ni ha all heder av.
Marknaden rör sig sakta framåt och de stora bolagen fattar inte att de öppnar dörrar för konkurrenter då de misshandlar sina kunder.
Jag åkte på ett par snytingar av SAS då jag bokat Gbg-Arn i somras, snytingar som man kände igen från Skyways tiden.
Jag tror att på sikt kommer det snart för stora bolaget ”BRA” att ha gett andra entreprenörer möjlighet att konkurrera.
Lycka till med båttrafiken, det är en tuff konkurrent ni har, med statsbidrag och fler nöjda kunder än Skyways, men vågar man inte så kan man inte vinna.
God tur. / Anders
Pigge du är ett inspirationsmänniska. Förra gången pratade jag med dig om Pippi. Nu är det att få bättre ljudmiljö på restauranger. På matsamtalskartan.se har jag samlat 25 restauranger . Vill ha fler. Gärna på Gotland.
Bra och viktigt inlägg Pigge! Men Du har fel om SAS som nu går med vinst, har kapat sin kostnadskostym rejält, har nya flygplan och utökar sitt linjenät inte minst interkontinentalt. Bra att SAS finns som en del av konkurrensen och kontinuiteten på visby bl.a.
Obegripligt att ide’n med lokal flygförankring nu slås i spillror i och med introduktionen av BRA. Ett bolag som står på darriga ben inte minst med tanke på Malmö aviation och gamla dyra flygplan som belastar moderföretaget tills man får sina nya C series. ( om dom nu kommer?) ide’n med gotlandsflyg var och är klockren. Så synd att affärside’n slås i spillror men den kan ju återuppstå..