Historien upprepar sig
Efter att ha jobbat 11 år med Gotlandsflyg och nu med sommarbåt till Gotland* i nio månader för att få billigare båttrafiken till ön har jag lärt mig massor om Gotlandstrafiken och dess möjligheter samt utmaningar. Det som gör mig lite förbluffad är att dagens situation liknar Gotlandsflygs förutsättningar då vi startade, väldigt mycket. Två branscher som gör sig svårbegripliga och en massa frustrerade gotlänningarna som inte vill acceptera prisbilden samtidigt som ägarna bara tycker att marknaden gnäller. I båda fallen finns det två stora bolag i grunden som har ägare med lång och gedigen historik. Starka och välfinansierade ägare som styrs av starka familjer. Allt styrs genom en pyramidiknande organisation som har en väldigt spetsig topp där det bara finns plats för en stark ledare. Båda bolagen strävar efter monopol och det präglar hela deras företagskultur.
Vi kunde för elva år sedan se massor av orättvisor tack vare monopolsituationen som Skyways utnyttjade till sin egen fördel och passagerarna fick vackert betala ca 30–40% för mycket. Marknaden var rätt statisk och de olika flygbolagen skilde sig inte speciellt mycket. Vissa av dåtidens flygbolag var bra på att köpa och sälja flygplan med vinst vilket skilde dem från andra mindre lyckade bolag. Det flesta kunde flyga plan och sköta en hyfsad service ombord. Här var det ingen större skillnad mellan bolagen och nytänkande var nästan lika med noll då konkurrensen oftast saknades helt i realiteten. Tack vare ett ekonomiskt övertag och monopoltänk så kunde de hålla konkurrenter borta från marknaden under många år. Något som indirekt blev väldigt dyrt då kostnadsmedvetenheten uteblev bland personal och ägare vilket kompenserades genom högre och högre biljettpriser. Då var det fint att flyga och framför allt statusfyllt och planen var fyllda med 90 % businesspassagerare. Idag är det inte så mycket mer glamoröst än att åka buss och de flesta har idag råd att flyga och är väldigt prismedvetna.
Blockera och kopiera
I Skyways fall så ville de inte släppa in oss i samma bokningssystem så att vi kunde skicka människor vidare med t.ex. SAS. De ville inte dela med sig av överkapacitet på flygplatsen så som handling (motsvarande stuveriet till sjöss). De ville inte samarbeta om strandsatta passagerare m.m. Våra ambitioner att starta flygbolag mottogs med arrogans där man påstod att vi inte kunde räkna eller att vi inget kunde om branschen. De försökte blockera alla attraktiva landningstider samt snabbt prispressa ut oss och misskreditera vår okunskap m.m. Att vi inte kunde så mycket om branschen var sant och det var även Gotlandsflygs stora framgång att vi inte försökte kopiera branschen utan vågade tänka nytt. De påstod att ingen kunde flyga billigare och effektivare än vad Skyways gjorde och de framstod som så trovärdiga att en av ledarskribenterna uppmanade oss att inte ge oss in och förstöra den flygtrafik som vi hade, för då kunde Skyways bli sura och dra sig ur och hur skulle det gå då?
Låtsas vara gotländska
Man försökte från Stockholmsbolaget att framstå som ett Gotländskt bolag som värnade om ön. I annonserna förstod man inte ens att det heter ”på Gotland” utan skrev ”i Gotland” vilket roade oss mycket. Inte en enda av huvudägarna var gotlänning och skattade på ön vilket är en kopia på dagens förutsättningar. Det är inte ovanligt med ägarbolag som är korsägda så att dessa inte skattar i Sverige överhuvudtaget inom både flyg- och rederibolagen. (Jag kan inte alla turer runt Rederi AB Gotland så helt säker är jag inte längre på ägarbilden.)
När Gotlandsflyg startade var Gotland en av de linjerna som det andra bolaget tjänade mest pengar på i hela Sverige. Den var en viktig intäktskälla och det gällde att snabbt få bort oss då våran idé även kunde sprida sig i landet. De satte bland annat in ett luftbro som gick varje timme och sänkte priserna med över 70 % för att få bort Gotlandsflyg från marknaden. Lojaliteten från gotlänningarna räddade kvar bolaget och skapade riktig konkurrens, vilket öborna har sparat flera hundra miljoner på genom åren. Det kan vi göra igen om vi håller ihop.
Skyways olika motaktioner kostade dem troligen över 60 miljoner vilket det hade varit värt för dem om vi försvunnit. Men det är svårt att i längden att vinna mot en som har mycket lägre kostnader.
Litet utrymme för kreativt nytänkande hos etablerade bolag, gav Gotlandsflyg en möjlighet
Hur kunde vi vinna mot ett så starkt varumärke med så många duktiga och kunniga branschmänniskor utan att själva ha några andra kunskaper än som passagerare och sunt förnuft? Jag menar att svaret är ganska enkelt. En monopolist bevakar sin ledning genom att blockera och stänga ute konkurrens. Man tänker flygbolag/rederi hela tiden och vill göra som man alltid gjort. Ledningen består oftast av vita män som passerad både femtio och sextio med liknande bakgrunder och som lever liknande liv. Inte allt för sällan är det även monopol i styrelsen från en stark ägare som är betydligt äldre än sextio. En som genom året varit erkänt duktig och till råga på allt sitter med ägarmakten. Bolagen och dess ägare har en flyg/båt-kultur uppbyggd kring sig och hela sin organisationen som vill flyga flygplan eller köra båtar. Inte frakta passagerare från A till Ö på snabbast och billigaste sätt, vilket är en stor skillnad i synsättet.
Hur mycket spelrum finns det i en sådan organisation för kreativa nytänkare som vill utveckla och vara banbrytare? Den typen av företag klarar sig rätt länge men en dag kommer verkligheten ifatt och då blir det stora problem. Medvetenheten finns men ”det gäller så klart inte deras bolag”. Vem skall tala om för en framgångsrik ledare när han fyllt 75, 80 eller 85 att han inte är rätt uppkopplad till dagens verklighet? När vågar dessa män lämna över som aldrig litat på någon? Jag är övertygad att man sett andra göra misstaget att lämna över för sent men ”detta gäller så klart inte dem och deras bolag”. Det finns mängder av företag som gått samma öde till mötes allt för att man inte hängt med. Bolag som går från topposition till botten på bara några år för att de missat tåget och stått kvar på perrongen när konkurrenterna dundrar förbi med nya snabbtåg. Se på Nokia, SAS, FACIT, SKYWAYS, SAAB m.fl. Här fanns det många som trodde att de var störst och starkast och missade utvecklingen på grund av högmod.
Gotlandsflyg var som David mot Goliat
I början av tjugohundra var Gotlandsflyg som David mot Goliat och fem år senare var vi ledande inom svenskt inrikesflyg enligt luftfartsverket. Detta tack vare att vi gotlänningar vågade satsa och tro på oss själva. Vi var många som fick lysa ihop och bidra med idéer och se dem lyfta. Det var en grym laginsats där vi lyckades skapa ett starkt självförtroende i vår gotländska stab. Nu tio år senare har nästan alla vår dåvarande konkurrenter gått i konkurs eller lagt ner. Skyways, Goodjet, FlyMe, Nordic Air samt City Airlines är alla bolag som var stora och starka men som tänkte lite för traditionellt. Även en annan stor monopolist inom flyget, SAS, skulle idag varit borta om inte ägarna skickat in otroliga 11 miljarder på några år i ett bolag som värderades till 9,5 miljarder för några år sedan. Något är galet med monopolister och framför allt är de livrädda för riktig konkurrens vilket man kan förstå med facit i hand. Att ställa om en organisation som haft monopolkultur tar lång tid, oftast för lång tid för att kunna överleva. Har man flera hundra personer som andas, lever och äter monopol så sitter kulturen i väggarna.
Flyghistorien går igen i färjetrafiken
En hel del av detta kan vi känna igen i dagens gotländska rederi som verkar göra allt för att hålla konkurrenter borta genom uppköp och blockeringar. Hur gotländska de är kan man så klart ifrågasätta. Om deras hunger att utveckla vore lika stark som viljan att cementera monopolet skulle ön troligen ha ett av Europas mest nytänkande rederier. Där hytter och hela resan var självklarheter. Då skulle rederiet aldrig behöva oroa sig för att mista avtalet med staten. Det skulle råda ett blomstrande samarbetsklimat med näringen som ständigt spelade in nya idéer som togs emot och bidrog till en än bättre lönsamhet för alla parter. De skulle vinna statens upphandlingstävling där de levererade bästa produkt till bästa pris.
Arbetet med Gotlandstrafiken – Plan B
När jag och Nils Nordenbrink presenterade Gotlandstrafiken – Plan B* hördes direkt röster som lät som Skyways 2001: ”Det här kan ni inget om och ni har räknat fel på flera punkter. Ingen kan köra Gotlandstrafiken bättre och billigare!” hör vi ständigt röster som säger vilket känns bekant och historien verkar upprepa sig. Det kan finnas saker som kan skilja sig i våra beräkningar men i stort är vi rätt på. För att kunna göra rätt beräkningar har vi byggt ett helt år med exakta turlistor. Allt med en beläggningsgrad som motsvarar det som Destination Gotland haft de senaste åren. Vi har gjort det i detalj både med Oskarshamn och Västervik som alternativ. Vi har lagt in värden för bränsle, personal och övriga kostnader för att komma så nära en rättvisande ekonomi som möjligt. Vi har haft konsulter som tidigare jobbat med Gotlandstrafiken åt staten för att stämma av med. Vi har även erfarna ekonomer som tittat över våra beräkningar från flera håll. Samt en del branschfolk som hejat på oss med diverse tips.
Självklart går det att hitta fel men vi är troligen väldigt nära sanningen. Vi tror även att Plan B kan fyllas på med fler bra idéer från kreativa gotlänningar vilka vi hoppas kunna samla ihop och presentera framöver för öbor och beslutsfattare.
Utrymme för 1,5 miljard i sänkta biljettpriser
Att få ett rederi som kör trafiken på tjugo år, enligt vår modell, skulle ge ön biljettpriser som ligger i den nivån vi efterfrågar. Skillnaden är att passagerarna kan dela på 1,5 miljarder i sänkta biljettpriser vilket direkt ger ytterligare resandeströmmar till ön. Alternativet är att en monopolist får en stor del av den vinsten samt att miljön får böta med uppemot femtio procent mer utsläpp. För mig är inte frågan speciellt svår och för besöksnäringen är en prissänkning nödvändig för nuvarande branschs överlevnad.
Gotland skall ha det som är bäst för ön. Den som inte ärligt och öppet kan redovisa samt tävla på lika villkor kan misstänkas ha en egen agenda som inte är för öns bästa. Då skall vi ifrågasätta med all rätt för att få klarhet. Att driva flyg eller båttrafik är bara så komplicerat som man gör det. Branschen vill göra det väldigt komplicerat och då har vi sett hur bra det gick för de gamla rävarna i flygbranschen. Nästan alla har gått i konkurs eller brottas med stora ekonomiska svårigheter. Det krävs ett nytänk även inom öns båttrafik och det skulle vara en stor framgången för Gotland med statliga båtar och ett marknadsbolag som utvecklade trafiken framöver. Men det krävs mod att våga fatta beslut när man sitter med makten.
Det är lätt att stå på sidan och tycka, men nu gäller det att vi vågar genomföra en stor förändring till 2017. Att skjuta upp beslutet är fegt och förödande för både miljön och öns utveckling. Att leva med dagens felbyggda båtar i ytterligare fyra år som skall köra i 28 knop kan inte vara ett alternativ för eko-region Gotland. Här måste miljörörelsen våga agera! Det var inte en senareläggning av miljöförbättringar och prissänkningar jag skrev under när jag skrev på uppropet från Gotlandsupproret. Är det vad man vill så hoppas jag man stryker mitt namn från listan.
Vem kliver fram och vågar trycka på GO?
Att invänta en utveckling av fartyg är lika smart som att invänta inköp av datorer för att det kommer bättre i morgon. Så blir det hela tiden. Det finns ingen garanti att framtiden skall stå för något revolutionerande 2021. Bättre kommer det säkert att vara och 2022 kommer det att vara ännu bättre! Så hur länge skall vi vänta? Vi står inför samma utvecklingsmöjligheter om tre eller fyra år så därför är det dags att agera. Det finns väldigt få saker som inte är så utrett som Gotlandstrafiken så ytterligare utredningar behövs inte. Vi behöver en kvinna eventuellt man som vågar kliva fram och tryck på GO och henne eller honom bör vi öbor stötta om vi inte vill sitta i baksätet på en monopolist och åka vidare som idag.
* Arbetet med att etablera en kompletterande färjelinje till Gotland sommaren 2014 är ett fristående projekt och förslaget Gotlandstrafiken – Plan B avser den totala Gotlandstrafiken som pågår året om
Kanon Pigge! Tack för att du påminner oss…Man glömmer alltför fort.. KÖR PÅ! Jag o många med mig stöttar er!
Det är olyckligt att med enbart ett flygbolag och inget vi strävade efter så länge jag var med som ägare och satt i styrelsen. Vi hade frågan upp flera gånger i styrelsen att börja flyga på Arlanda men på grund av risken att konkurrera ut Skyways så fick inte driften starta den linjen.
Det var olyckligt med Skyways konkurs och jag är övertygad om att Gotlandsflyg vill ha en konkurrent för det sporrar alltid och ger en sund marknad. När det kommer en konkurrent så är det viktigt att marknaden svarar upp och stöttar den så att marknaden hjälper till och behåller ytterligare en aktör. Detta är framför allt viktigt första året.
Gällande priset så är det inte rätt att jämföra som du gör för det går givetvis att hitta biliga biljetter idag också. Med kort framförhållning och attraktiva turer så blir biljetten alltid dyrare än om man kan planera och anpassa sig till de turer där lågprisbiljetterna finns. Flygbolagen måste se till att fylla dåliga turer annars går det inte och därför så höjer man priset på attraktiva turer och sänker på de mindre attraktiva så att det blir så jämn fyllnadsgrad som möjligt.
När vi startade Gotlandsflyg för ca 12 år sedan kostade ordinarie biljett med Skyways 4400 kr och jag tror inte det går att flyga så dyrt idag. Jämför man det med båten så har flygpriserna gått ner med ca 25% på 12 år och båtpriser har ökat med betydligt mer.
Hade vi konkurrens både på hav och i luften så skulle priserna gå ner, utbudet öka och nya tjänster och produkter uppstå. Vi Gotlänningar måste helt enkelt göra oss attraktiva för nya aktörer.
Pigge
Låter fantastiskt, men hur blir det när den konkurrent som ni en gång var utmanare till (läs Gotlandsflyg vs Skyways) går i konkurs och Ni är de som får monopol och kan sätta vilka priser ni vill? Är det målet – att överta ett monopol även inom båtbranschen? Boka en flygbiljett mellan Visby-Sthlm i morgon med Gotlandsflyg och det kostar 3700 kr. Att jämföra med de 600 kr det kostade när Gotlandsflyg hade konkurrens. Monopol, som sagt var…